Marknadsnyheter
IBM och Palo Alto Networks: Plattformisering är nyckeln till enklare och effektivare cybersäkerhet
75% av företagen som har en plattformsbaserad strategi för IT-säkerhet ser det som avgörande med bättre integration mellan säkerhet, hybridmoln, AI och andra teknikplattformar.
IBM Institute for Business Value (IBV) och Palo Alto Networks presenterar en global undersökning som pekar på att komplex IT-säkerhet är en stor utmaning för näringslivet. Företagen i den nya studien använder i genomsnitt 83 olika säkerhetslösningar från 29 leverantörer, vilket i praktiken blir svårhanterligt.
Med plattformisering, som innebär att många olika tekniska lösningar samlas inom en enhetlig plattform, blir komplexiteten mindre, med bättre överblick och ökad effektivitet som resultat. Undersökningen visar också att sju av tio företag med en hög nivå av plattformsanpassning får god avkastning på sina investeringar i cybersäkerhet genom effektivare verksamhet och ökade intäkter,
I rapporten Capturing the cybersecurity dividend: How security platforms generate business value uppger mer än hälften (52 %) av de tillfrågade cheferna att splittrade säkerhetslösningar begränsar deras förmåga att hantera cyberhot. Bland företagen som redan tillämpar plattformisering anser samtidigt 75% att det är avgörande med bättre integration mellan säkerhet, hybridmoln, AI och andra teknikplattformar.
Slutsatsen blir att den typiska lösningen för att möta nya säkerhetshot – att skaffa ännu ett säkerhetsverktyg – bidrar till ineffektivitet och drabbar både prestanda och lönsamhet. Genom att istället låta plattformstänkande vara utgångspunkten för IT-säkerheten blir det möjligt att minska svarstider och kostnader utan att kompromissa med säkerheten.
Komplex cybersäkerhet – dåligt för affärerna
Cyberattacker blir alltmer sofistikerade och svårare att försvara sig mot, samtidigt som AI börjat användas av både angripare och försvarare.
– Företagen fortsätter att möta utmaningar när det gäller att uppdatera sin beredskap för att hantera nya säkerhetshot, samtidigt som de ställs inför krav på att minska komplexiteten och kostnaderna. En CIO som ansvarar för säkerheten måste möjliggöra innovation, skydda företagets tillgångar och skapa värde med sina investeringar i cybersäkerhet för att organisationen ska kunna utvecklas och nå sina affärsmål, säger Mark Hughes, Global Managing Partner for Cybersecurity Services på IBM.
Cheferna som medverkat i undersökningen uppskattar att splittrad och komplex säkerhet kostar deras företag i genomsnitt 5 % av årsomsättningen. För ett företag som omsätter 20 miljarder dollar betyder det en totalkostnad på en 1 miljard. Till det kan läggas kostnader för säkerhetsincidenter, förlorad produktivitet, misslyckad digital omställning, försenade AI-satsningar, minskat förtroende bland kunderna och skadat rykte, som spär på notan ytterligare.
– Vi ser nu de positiva effekterna av att välja en plattformsstrategi för säkerhet och fördelarna som det ger företag. I dagens AI-drivna värld är starka samarbeten viktigare än någonsin. IBM och Palo Alto Networks har en gemensam vision om att skapa bättre resultat för våra kunder när det gäller värdeskapande, drift och säkerhet och plattformisering är en lösning som möter alla dessa behov, säger Karim Temsamani, chef för Next Generation Security på Palo Alto Networks.
Viktiga resultat från undersökningen:
- 52% av cheferna anser att komplexitet är det största hindret för cybersäkerhetsarbetet.
- 80% upplever en press på att minska säkerhetskostnaderna och 41% anser att fragmentering har lett till högre inköpskostnader.
- 4 av 5 organisationer som inte har en plattformsbaserad strategi anser att deras säkerhetsarbete inte räcker till för att effektivt möta den stora mängden hot och attacker.
- 80% av företagen som tillämpar plattformisering säger sig ha fullständig överblick över potentiella sårbarheter och hot.
- I plattformsbaserade organisationer är den genomsnittliga tiden för att identifiera (MTTI) och åtgärda (MTTC) säkerhetsincidenter 72 respektive 84 dagar kortare än i organisationer som saknar en sådan strategi.
Plattformisering leder till innovation och tillväxt
Undersökningen från IBM och Palo Alto Networks visar att plattformisering i dag är en förutsättning för ett effektivt cybersäkerhetsarbete. Genom att konsolidera flera verktyg till en gemensam plattform stärker man inte bara sin beredskap, utan får också upp till fyra gånger högre avkastning på sina investeringar i cybersäkerhet.
Tips för lyckad plattformisering av IT-säkerheten:
- Välj partners som hjälper er att effektivisera säkerhetsarbetet och välj bort de som inte bidrar till det. Granska både befintliga och tänkbara tekniker, tjänster och leverantörer noggrant. Våga fatta svåra beslut om var ni ska investera och när ni ska avsluta samarbeten.
- Testa era planer och öva på att hantera säkerhetsincidenter. Det kan visa var en enhetlig plattform kan göra störst nytta och hjälper er att stärka beredskapen och förmågan att agera i krislägen.
Om undersökningen
Undersökningen från IBM Institute for Business Value (IBV) genomfördes i samarbete med Oxford Economics och publicerades i samarbete med Palo Alto Networks. Undersökningen omfattade 1 000 chefer i 21 branscher från 18 länder och genomfördes juli-september 2024. Syftet var att utveckla ett ”plattformiseringsindex”, för att mäta hur långt företagen kommit i sitt arbete med plattformsbaserad säkerhet och dess inverkan på säkerhet och lönsamhet. Detta index kan också användas för att uppskatta sambandet mellan plattformsbaserad säkerhet, effektivitet i säkerhetsarbetet och resultat för verksamheten.
IBM IBV är IBM:s satsning på tankeledarskap, som med stöd av globala undersökningar, samt bransch- och forskningsexpertis erbjuder insikter som gör företagsledare smartare. www.ibm.com/ibv.
Mer information
IBM:s samarbete med Palo Alto Networks: https://www.ibm.com/consulting/palo-alto
Palo Alto Networks perspektiv på plattformsanpassning och IBM IBV-studien: http://paloaltonetworks.com/resources/research/ibm-study-platforms-deliver-value
Följ Palo Alto Networks på X (tidigare Twitter), LinkedIn, Facebook och Instagram.
Mediakontakt
Fredrik Pallin, fredrik@digitalpr.dk, 0708-114 115
Om Palo Alto Networks
Palo Alto Networks är världsledande inom cybersäkerhet. Vårt uppdrag är att göra varje dag lite mer säker än gårdagen genom AI-drivna lösningar för nätverkssäkerhet, molnsäkerhet och operativ säkerhet. Vår strategi är att integrera skilda säkerhetslösningar till en gemensam, skalbar plattform som höjer effektiviteten och skyddar verksamheter från komplexa hot. Vi ser till att företag på ett tryggt sätt kan driva sin digitala transformation med en omgivning där riskerna ständigt förändras. Ett orubbligt engagemang för säkerhet och innovation är det som gör Palo Alto Networks till förstavalet som partner för cybersäkerhet.
Mer information finns på www.paloaltonetworks.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Holmens bokslutsrapport för 2024
Kvartal | Helår | ||||
Mkr | 4-24 | 3-24 | 4-23 | 2024 | 2023 |
Nettoomsättning | 5 513 | 5 632 | 5 400 | 22 759 | 22 795 |
Resultat före avskrivningar (EBITDA) | 1 059 | 1 431 | 1 059 | 5 110 | 6 114 |
Rörelseresultat | 716 | 1 078 | 714 | 3 721 | 4 755 |
Resultat efter skatt | 558 | 816 | 538 | 2 861 | 3 697 |
Resultat per aktie, kr | 3,5 | 5,1 | 3,4 | 18,0 | 23,0 |
Rörelsemarginal, % | 13 | 19 | 13 | 16 | 21 |
Redovisat värde skogstillgångar | 57 843 | 57 112 | 56 348 | 57 843 | 56 348 |
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital | 665 | 927 | 551 | 3 728 | 5 311 |
Finansiell nettoskuld | 3 397 | 3 543 | 1 869 | 3 397 | 1 869 |
Nettoskuld i % av eget kapital | 6 | 6 | 3 | 6 | 3 |
- Rörelseresultatet för 2024 uppgick till 3 721 (2023: 4 755) Mkr. Resultatnedgången beror på lägre pappers-priser och att föregående år gynnades av intäkter från försäljning av överskottsel. Rörelsemarginalen uppgick till 16 (21) procent. Avkastning på sysselsatt kapital för industrirörelsen uppgick till 16 (27) procent.
- Jämfört med tredje kvartalet minskade fjärde kvartalets rörelseresultat med 362 Mkr till 716 Mkr. Resultat-nedgången beror främst på stopp för underhåll och ombyggnad, säsongsmässigt högre kostnader och något lägre leveranser.
- Resultatet efter skatt uppgick under 2024 till 2 861 (3 697) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 18,0 (23,0) kronor.
- Det redovisade värdet på koncernens skogstillgångar, som beräknas utifrån transaktioner med skogsfastigheter, ökade vid den årliga omvärderingen med 3 procent från 56 348 Mkr vid årets början till 57 843 Mkr.
- Under 2024 återköptes aktier för 647 Mkr motsvarande 0,9 procent av utestående aktier.
- Styrelsen föreslår att den ordinarie utdelning höjs från 8,5 till 9 kronor per aktie och att en extra utdelning om 3 kronor per aktie lämnas.
För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12
Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 31 januari 2025 kl. 07.30.
Marknadsnyheter
Electrolux Professional AB bokslutskommuniké Q4 2024
Fjärde kvartalet, oktober–december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 3 329 Mkr (2 974), en ökning med 11,9%. Organiskt ökade försäljningen med 3,3%. Förvärven bidrog med 7,6%. Valutaeffekter hade en positiv effekt om 1,0%.
- EBITA uppgick till 400 Mkr (302), motsvarande en marginal om 12,0% (10,1).
- Rörelseresultatet uppgick till 339 Mkr (261), motsvarande en marginal om 10,2% (8,8).
- Periodens resultat uppgick till 215 Mkr (168) och resultat per aktie till 0,75 kr (0,59).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 532 Mkr (570).
- Styrelsen föreslår en utdelning om 0,85 kr (0,80) per aktie.
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Förbättrad försäljning och lönsamhet, Storkök & dryck Amerika visar åter tillväxt
Under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 11,9% varav 3,3% organiskt. EBITA uppgick till 400 Mkr (302), vilket gav en EBITA-marginal på 12,0% (10.0). Den förbättrade EBITA-marginalen beror på volymtillväxt inom Tvätt samt marginalförbättringar inom Storkök och dryck både i Europa och Amerika. Orderingången var högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Storkök och dryck ökade med 3,2% men minskade organiskt med 1,9% jämfört med föregående år. EBITA förbättrades, vilket resulterade i en EBITA-marginal på 9,6% (8,8). Försäljningen i Europa minskade, främst på grund av utfasning av lågmarginalprodukter och svag marknad i centraleuropa och norden. Samtidigt var det mycket glädjande att se Amerika återgå till organisk tillväxt med en förbättrad marginal. Försäljningen i Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika minskade, främst på grund av en fortsatt svag utveckling i Mellanöstern. Orderingången för Storkök och dryck var högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Tvätt ökade med 26,5%. Förvärvet av TOSEI bidrog med 14,7% och den organiska tillväxten uppgick till 11,8%, drivet av Europa men framförallt av en stark utveckling i USA. EBITA-marginalen uppgick till 18,0% (15,7). TOSEIs marginal var i linje med koncernens marginal och dess försäljning ökade under kvartalet. Integrationen fortsätter enligt plan. Totalt var orderingången för Tvätt högre än för ett år sedan.
Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till 532 Mkr (570). Investeringarna var betydligt högre än för ett år sedan, beroende på investeringar i produktinnovation.
Jag är mycket stolt över att Electrolux Professional Group uppmärksammades bland de 500 bästa företagen i World’s Best Companies – Sustainable Growth 2025 av TIME och Statista. Detta visar att finansiell tillväxt och hållbar utveckling går hand i hand, och understryker vår position som ledare inom hållbarhet i vår bransch. Under 2024 minskade vi våra CO2-utsläpp (scope 1 och 2) med 18% jämfört med 2023.
Under 2024 växte vi genom två strategiska förvärv: TOSEI, ledande inom tvätt och vakuumförpackning i Japan och Adventys, en fransk tillverkare av induktionsutrustning för matlagning. Organiskt var försäljningen oförändrad för helåret, men vi fortsatte mot vårt mål att förbättra koncernens lönsamhet och nådde en EBITA-marginal på 11,6%. Exklusive förvärvs- och integrationskostnader skulle vår EBITA-marginal ha varit 12,0% (11,1). Kassaflödet förbättrades, vilket gör att vi har en stark balansräkning med en förbättrad nettoskuld/EBITDA på 1,4 ggr, jämfört med i början av året.
Även om vi ser ett fortsatt osäkert makroekonomiskt och geopolitiskt klimat, fortsätter Tvätt att vara stark, Storkök och dryck i USA har återgått till tillväxt och Storkök och dryck i Europa har förbättrat sin lönsamhet. Inför början av 2025 innebär det att vi räknar med fortsatta förbättringar.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 31 januari 2025, klockan 07.30.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33
Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 14 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2024 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12,5 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com
Marknadsnyheter
Rolling Optics bokslutskommuniké för perioden januari–december 2024
Rolling Optics Holding AB (publ), 556056-5151 har idag, 31 januari 2025, lämnat rapport för perioden januari till december 2024.
Oktober – december
- Nettoomsättning för perioden uppgick till 13 924 TKR (16 292), en minskning om 15 procent.
- Periodens resultat uppgick till -82 TKR (1 988).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 5 399 TKR (4 621).
- Resultat per stamaktie var 0,00 kr (0,01).
- Kassan vid periodens utgång uppgick till 36 017 TKR (38 527).
- Orderingången för perioden uppgick till 16 795 TKR (16 765).
- Orderstocken vid periodens utgång uppgick till 20 346 TKR (15 940).
Januari – december
- Nettoomsättning för perioden uppgick till 39 563 TKR (32 819), en ökning om 21 procent.
- Periodens resultat uppgick till -9 291 TKR (-9 512).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -2 248 TKR (-5 886).
- Resultat per stamaktie var -0,04 kr (-0,05).
- Kassan vid periodens utgång uppgick till 36 017 TKR (38 527).
- Orderingången för perioden uppgick till 38 833 TKR (42 267).
- Orderstocken vid periodens utgång uppgick till 20 346 TKR (15 940).
Väsentliga händelser under perioden
- Under Global Currency Forum som hölls i Oman den 30 september – 2 oktober tillkännagav Lesotho’s Centralbank tillsammans med Oberthur Fiduciaire den kommande lanseringen av två nya valörer, 10 och 20 Maloti, innehållandes Anima; en säkerhetstråd baserad på Rolling Optics-teknologi. Denna affär var densamma som Rolling Optics den 10 april i år lät meddela om som sin första order inom High Security.
- Den 22 november löpte det rättsliga föreläggandet som förhindrade bolaget att erbjuda sin teknologi på den amerikanska marknaden ut. Föreläggandet härrörde från en tidigare IP-tvist med en av bolagets konkurrenter.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.
För rapporten i sin helhet, vänligen besök: https://www.rollingoptics.com/finansiella-rapporter/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jean-Michel Guichot, VD, Rolling Optics Holding AB (publ)
Tel: +33 6 09 92 44 49
E-mail: jm.guichot@rollingoptics.com
Denna information är sådan information som Rolling Optics Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2025 kl 7:30 CEST.
Om Rolling Optics
Med rötterna i forskning vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet i Sverige utvecklar, designar, producerar och säljer Rolling Optics produkter inom visuell autentisering. Genom att ha utvecklat världens mest högupplösta tryckteknologi har bolaget möjliggjort tillverkning av mikrooptiska bilder med oslagbart realistiska rörelse- och 3D-effekter. Rolling Optics erbjuder mikrooptiska säkerhetslösningar inom två affärsområden; High Security där Rolling Optics 3D-teknik integreras i dokument som utfärdas av banker och myndigheter, såsom sedlar, pass och ID-kort samt Brand Protection för företag som vill skydda sina varumärken mot förfalskning och garantera äkthet genom att använda Rolling Optics 3D-material i eller på sina förpackningar och produkter. Besök gärna www.rollingoptics.com.
Rolling Optics Holding AB:s aktie är upptagen till handel på Nasdaq First North Growth Market under kortnamn RO.
Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke