Connect with us

Marknadsnyheter

Gasum chartrar nytt bunkerfartyg – leverans planerad till 2027

Published

on

Det nya toppmoderna fartyget, som får namnet Celsius, kommer att göra det möjligt för Gasum att uppfylla sin strategiska ambition att öka tillgången på LNG och LBG på den nordeuropeiska sjöfartsmarknaden.

Gasum har chartrat ett nytt bunkerfartyg för flytande naturgas (LNG) och flytande biometan (LBG) som kommer att betjäna Gasums kunder från och med 2027. Fartyget kommer att ägas av ett joint venture mellan Gasum och det svenska rederiet Sirius Shipping. Fartyget kommer att byggas av RMK Marine yard i Istanbul, Turkiet.

Sirius Shipping och Gasum har en lång historia tillsammans, eftersom Gasum har haft bunkerfartyget Coralius på långtidscharter sedan 2017. Sirius Shipping har även stått för bemanning och teknisk drift av Gasums LNG Bunkerfartyg Seagas sedan 2012

Investeringen är en del av Gasums strategi för att säkra tillgången på LNG och LBG för sina kunder i nordvästra Europa i takt med att efterfrågan ökar under de kommande åren. Antalet LNG-drivna fartyg som anlöper hamnar i nordvästra Europa ökar betydligt.

”Rederierna ser nu att en övergång till LNG och LBG är ett av de bästa sätten att minska utsläppen inom sjöfartslogistik redan idag, i stället för att vänta på andra tekniker som ännu inte har nått mognad eller saknar den infrastruktur som krävs. Detta toppmoderna bunkerfartyg är en viktig investering i vår förmåga att fortsätta leverera den kvalitetsservice som våra kunder förväntar sig av oss nu och i framtiden”, säger Gasums verkställande direktör Mika Wiljanen.

”Det här nybyggnadsprojektet är ett bevis på att vi närmar oss vår vision – att bli det långsiktiga förstahandsvalet, för våra kollegor, kunder och för samhället. Vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet med Gasum som inleddes 2012, och med detta nya förbättrade LNG-fartyg kommer det att fortsätta i årtionden”, säger Jonas Backman, VD för Sirius Shipping.

Förbättrad effektivitet, kapacitet och funktionalitet

Erfarenheter som samlats in av både Gasum och Sirius Shipping samt besättningen på Coralius under de senaste åtta åren och nästan 1 000 bunkringar har varit avgörande för utformningen av en uppdaterad version av bunkerfartyget. Detta har bland annat lett till bättre bränsleeffektivitet, förbättrad tankisolering, större lastkapacitet och förbättrad hantering av stänkskärmar för säkerhet och effektivitet.

Fartyget kommer dessutom att utrustas med en högpresterande Gas Combustion Unit (GCU) som kan utföra nedkylning av kundfartyg i rekordhastighet.

I takt med att regleringarna skärps inom sjöfartssektorn anpassar och utvecklar Gasum tjänster för att göra det möjligt för kunderna att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt. År 2024 lanserade Gasum tjänsten Maritime pooling för att tillhandahålla FuelEU Maritime-regelefterlevnad till företag som använder fartyg som drivs på konventionella bränslen.

Gasum kan erbjuda bunkringstjänster för LNG och LBG till alla rederier som har fartyg som drivs med LNG. LNG och LBG är helt utbytbara och de kan blandas i vilket förhållande som helst.

Att använda LNG inom sjöfarten innebär ett fullständigt avlägsnande av svaveloxider (SOx) och partiklar, och en minskning av utsläppen av kväveoxider (NOx) med upp till 85 procent samt en minskning av CO2-utsläppen med minst 20 procent. LBG, är å andra sidan ett helt förnybart bränsle med växthusgasutsläpp under hela livscykeln som i genomsnitt är 90 % lägre jämfört med användningen av konventionella bränslen som marine gas oil (MGO).

Gasums mål är att erbjuda 7 TWh förnybar gas till sina kunder årligen vid 2027, inklusive biometan och e-metan. Att uppnå detta mål skulle innebära en sammanlagd koldioxidminskning på 1,8 miljoner ton per år för Gasums kunder.

Läs mer om Gasums bunkringstjänster

För mer information:

Mika Wiljanen, VD, Gasum
Chefsassistent, Stella Hanafi
+358 40 153 5854, stella.hanafi@gasum.com

Anders Malm, Senior Vice President, Supply & Trading, Gasum
+46 70 450 1627, anders.malm@gasum.com

Jonas Backman, VD, Sirius Shipping
+46 708 97 01 55, jonas.backman@siriusshipping.eu

Om Gasum

Energibolaget Gasum är en expert på den nordiska gassektorn och energimarknaden. Gasum erbjuder experttjänster inom renare energi och energimarknaden för industrin och för kraftvärmeproduktion samt renare bränslelösningar för väg- och sjötransporter. Företaget hjälper sina kunder att minska sitt eget och sina kunders koldioxidavtryck. www.gasum.com 

Om Sirius Shipping

Rederiet Sirius grundades av familjen Backman på Donsö. Rederiet har lång erfarenhet av att utföra säkra och effektiva transporter av bland annat oljeprodukter, biobränslen, kemikalier och LNG i Nordeuropa. Transporterna sker med moderna tankfartyg och med välutbildad personal, i ett nära samarbete mellan fartygen och landorganisationen. Sirius har 11 produkt-/ kemtankers samt 2 LNG- tankers och har ytterligare 3 produkt-/ kemtankers i kommersiell regi. Sirius håller för närvarande på att förnya sin flotta med 7 nybyggen i olika segment.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.