Connect with us

Marknadsnyheter

Eva Holmgren avgår som styrelseledamot för Indentive

Published

on

fr, okt 27, 2017 13:13 CET

Indentive meddelar idag att Eva Holmgren avgår som ledamot i Indentive ABs styrelse. Det är på egen begäran som Holmgren väljer att avsluta sitt uppdrag i förtid och anledningen är hög arbetsbelastning. 

– Att vara styrelserepresentant kräver ett stort engagemang och med min nuvarande arbetsbelastning kan jag inte delta i styrelsearbetet på det sätt jag önskar. Jag väljer därför att avsluta mitt uppdrag för att lämna plats åt någon som kan ge hundra procent för Indentives framtida utveckling, säger Eva Holmberg, styrelseledamot i Indentive.

– Vi har stor respekt för Eva Holmgrens beslut och å styrelsens vägnar tackar jag henne för ett värdefullt bidrag i styrelsearbetet, säger Mikael Hult, styrelseordförande i Indentive.

Bolagets valberedning kommer omgående att inleda processen att hitta en ersättare.

Indentive befinner sig i en intensiv tillväxt och har nyligen genomfört en listningsemission för att kunna öka expansionstakten ytterligare. Emissionen blev kraftigt övertecknad och bolaget planerar nu för kommande listning på Nasdaq First North,. Den första handelsdagen beräknas bli den 13 november 2017, under förutsättning att Nasdaq Stockholm AB godkänner bolagets ansökan.

Remium Nordic AB är Indentives Certified Advisor
www.remium.com
Tel 08 454 32 00 

För mer information kontakta:

Mikael Hult, styrelseordförande Indentive

Tel: +46 (0)13 465 85 01

E-post: mikael.hult@indentive.se

Lars-Thomas Rasmussen, vd Indentive 

Tel: +46 (0)13 465 85 10

E-post:
larsthomas.rasmussen@indentive.se

Läs mer om Indentive på indentive.se

Indentive är ett snabbväxande techbolag grundat 2011 och specialiserat på IoT-teknologi, cloud-lösningar, IP-TV-lösningar och app-utveckling. Företaget utsågs till Digital Gasell 2016.  Indentive har utvecklat den öppna plattformen Connective som ger användaren tillgång till sina IoT-tjänster i ett och samma gränssnitt utan att behöva bekymra sig om tekniken. Connective levereras genom operatörer och har som mål att bli branschstandard för stadsnäten under 2019. Indentive har cirka 45 anställda med huvudkontor i Science Park Mjärdevi, Linköping, och filial i Stockholm. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Delårsrapport Q3 2024

Published

on

By

Tidigare offentliggjord Delårsrapport Q3 visade felaktigt Resultat per aktie. Resultatet per aktie ska vara 0,03 och inte 0,3 som tidigare kommunicerades.

TREDJE KVARTALET | JULI-SEPTEMBER 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 8 884 tkr (3 887 tkr 2023), vilket är en ökning med 128% jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttomarginalen uppgick till 48 % (39% 2023).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 942 tkr (-698), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 11,1% (-18%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 868 tkr (-668), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,9% (-17,2%).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,03 kr (-0,03 2023).
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 8 884 TSEK (3 887 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till 868 TSEK (-668 TSEK)
Periodens resultat uppgick till 814 TSEK (-698 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,03)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 330 TSEK (255 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till -33 TSEK (-264 TSEK)
Periodens resultat uppgick till -45 TSEK (-294 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till -0,001 SEK (-0,01)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

  • Under augusti kommunicerade Sjöstrand en order på 2,4 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien. Ordern består av espressomaskiner och mjölk skummare och beräknas levereras under Q3.
  • Under september kommunicerade Sjöstrand att Henrik Ohlstenius har anställts som Head of Business Development.

VD HAR ORDET

Den totala omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 8,9 MSEK, (3,9 MSEK Q3 2023), vilket är en ökning med 128% gentemot motsvarande period föregående år.

Bruttomarginalen har fortsatt att vara stark under året och för det tredje kvartalet landade den på 48% (38% 2023).

Under de senaste 12 månaderna har vi avsevärt stärkt vår bruttomarginal. Detta är ett kvitto på vårt arbete med att genomföra vår strategi för att förbättra lönsamheten genom att ta ett större ansvar för distribution och varumärke. Det ger oss också ett bättre utgångsläge för att skala upp verksamheten och skapa lönsam tillväxt framöver.

Sjöstrand arbetar med fyra huvudsakliga försäljningskanaler: 1) Distributörer, 2) Retail, 3) egen e-handel, och 4) Hotell. Under tredje kvartalet har vi sett en stark utveckling inom e-handeln +143%, retail försäljningen med +110% och hotellförsäljningen har ökat med +247% (jämfört med samma period föregående år).

Det är glädjande att vi ser en stark tillväxt inom våra distributionskanaler, vilket tydligt signalerar att vårt erbjudande uppskattas av kunderna. Detta bekräftar värdet av vår satsning på tidlös design, hållbarhet och smakupplevelser av hög kvalitet.

Under tredje kvartalet lanserade vi även två nya kaffesmaker under temat ”Summer Flavors”, ett initiativ som syftade till att erbjuda ett limiterad gott kaffe och vara relevanta för våra kunder under sommarmånaderna. Vi har dessutom lanserat vår egen designande kapselbehållare, och som vi är mycket stolta över. Målet var att skapa marknadens snyggaste kapselbehållare, och vi anser att vi har lyckats. Produkten håller hög kvalitet, tillverkad i polerat rostfritt stål med en inredning i trä, med inspiration från ett smyckeskrin, vilket resulterar i en tidlös och elegant design som passar utmärkt tillsammans med vårt övriga sortiment.

Vi går nu in i det fjärde kvartalet, där julhandeln utgör den största försäljningsdrivande faktorn. Vi har flera strategiska initiativ planerade för att placera Sjöstrands produkter som det självklara valet inför julhandeln, både via våra återförsäljare och genom vår egen e-handel.

Parallellt pågår förberedelserna inför vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt den 7–11 februari 2025. Ambiente är en av de större och mest inflytelserika mässor för konsumentvaror och det är en viktig satsning för vår skala upp vår internationella expansion under 2025.

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Sjöstrand Coffee Int AB

John Ekeberg, VD Sjöstrand Coffee Int AB

Email: john.ekeberg@sjostrandcoffee.com 

Tel: +46708112136

Välkomna till Sjöstrand, där vi revolutionerar kaffeupplevelsen med vår unika kombination av tidlös design och miljömedvetenhet. Vårt sortiment av espressomaskiner och biologiskt nedbrytbara kapslar av växtfiber erbjuder både smak och hållbarhet, vilket gör oss till en attraktiv aktör på marknaden för Nespresso®-kompatibla produkter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Räntekostnader, underhåll och renoveringar: Så har lågkonjunkturen påverkat landets BRF-styrelser

Published

on

By

Ett osäkert år med höga kostnader har varit utmanande för landets bostadsrättsföreningar. Styrelser har tvingats balansera investeringar, besparingar och avgiftshöjningar. Trots detta uppger nära hälften av styrelsemedlemmarna att de trivs i sin roll, enligt SBCs Bostadsrättsrapport.

SBCs statistiskt säkerställda Bostadsrättsrapport ger en unik inblick i svenska bostadsrättsföreningar. En del av rapporten fokuserar på BRF-styrelser där nära hälften, 47 procent, av styrelsemedlemmarna i undersökningen uppger att de under det senaste året tvingats höja avgiften. Trots ett utmanade år som styrelsemedlem uppger 45 procent att de trivs bra i sin roll, medan var femte anser att det är för tidskrävande. Av styrelsemedlemmarna är det dessutom 34, respektive 33 procent som önskar att de hade mer kompetens inom ekonomi- och energifrågor.

När styrelsemedlemmar får frågan om vad de tror kommer vara bostadsrättsföreningars största utmaningar i framtiden toppar räntekostnader på 44 procent, följt av att locka medlemmar till styrelsen, vilket 41 procent anser. Dessutom visar rapporten att många oroar sig för elkris och nya miljökrav.

– Att vara styrelsemedlem i tuffa tider kan vara utmanande och tidskrävande. Det är lätt att uppleva en ökad press från övriga medlemmar. Att hålla en öppen dialog med medlemmarna blir särskilt viktigt när styrelsen tvingas besluta om sådant som avgiftshöjningar som omedelbart påverkar de boende. Styrelsemedlemmarnas vilja att utbilda sig inom ekonomi- och energifrågor kan ses som ett direkt resultat av de senaste årens utmaningar och en önskan om att ge föreningen de bästa möjliga förutsättningarna framöver, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC.  

Investeringar i solceller och laddningsstationer prioriteras framåt

En femtedel, 21 respektive 20 procent, av landets styrelsemedlemmar uppger att de tvingats skjuta på underhåll och senarelägga renoveringar till följd av de senaste årens ekonomiska läge. När de blickar framåt ligger dock satsningar på el högt på agendan. En femtedel uppger att de kommer investera i solceller inom en femårsperiod samtidigt som laddningsstationer prioriteras av 19 procent.

– Att solceller prioriteras bland framtida investeringar är positiva nyheter då dessa kan öka energieffektiviteten, minska fastighetens klimatavtryck och samtidigt dra ner kostnaderna. Detsamma gäller för laddningsstationer, som även de bidrar till miljöarbetet och kan minska månadskostnaderna för de boende. Det är kul att se att bostadsrättsföreningarna blickar framåt med ny energi nu när vi kan ana en ekonomisk vändning runt hörnet. Det är dessutom helt rätt då framtida investeringar är högst nödvändiga för de flesta föreningar, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/

För ytterligare information kontakta:

David Gutierrez

Marknad- och försäljningschef, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

Telefon: 070-858 85 49

E-post: david.gutierrez@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slopad skatt blir bidrag till naturen och klimatet – Apotek Hjärtat stöttar Världsnaturfonden WWF

Published

on

By

Idag, den 1 november, avskaffas plastpåseskatten i Sverige, vilket riskerar att leda till en ökning av bärkassar i plast. Apotek Hjärtat vill motverka detta och kommer att behålla priset, och styra överskottet* till initiativ som värnar om både människa och miljö i partnerskap med Världsnaturfonden WWF.

År 2019, innan plastpåseskatten infördes, förbrukades i snitt 74 plastbärkassar per person varje år. Under 2023 hade denna siffra minskat till 17 plastbärkassar**, vilket visar att en beteendeförändring var möjlig.

– Redan 2017 vågade vi lita på att våra kunder ville ta ansvar, och höjde priset på våra påsar. Detta gjorde vi dels för att uppmärksamma kunderna på den onödiga användningen av plastbärkassar, dels för att generera ett ekonomiskt överskott som kunde användas till klimatinsatser. Nu när skatten försvinner kan vi återigen skänka överskottet till en aktör som arbetar med klimat och naturvård samtidigt som vi håller nere användningen av plastbärkassar, säger Monika Magnusson, vd för Apotek Hjärtat.

Kunderna positiva till plastpåseavgift
Under sommaren 2024 genomfördes en kundpanelsstudie bland medlemmar i Apotek Hjärtats kundklubb. Deltagarna fick svara på hur de tycker att Apotek Hjärtat bör agera i samband med att skatten på plastpåsar slopas. Mer än varannan person var positiva till att behålla priset och skänka överskottet till välgörande ändamål, utveckling eller innovation.

Överskottet* från plastpåseförsäljningen kommer att gå till WWFs arbete för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen. 

– Vi är oerhört glada över det kommande samarbetet med Apotek Hjärtat, och ser fram emot att göra skillnad för naturen och klimatet tillsammans, säger Elin Larsson, chef näringsliv & finans på WWF. 

– I en värld som verkligen är hållbar mår både människor och miljö så bra som möjligt. På Hjärtat vill vi driva på den hållbara utvecklingen, och ett samarbete med en välkänd och klok aktör som WWF hjälper oss i den riktningen, avslutar Monika Magnusson.

Här kan du läsa mer om samarbetet mellan Apotek Hjärtat och WWF.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 20 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.

*Överskott = överskjutande belopp efter att kostnad för framtagande, inköpspris och hanteringskostnad är avdraget.
**Naturvårdsverket.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.