Connect with us

Marknadsnyheter

Sju av tio har överblivna glasögon hemma – Synoptik i Östersund startar ny insamling för Optiker utan gränser

Published

on

to, nov 02, 2017 10:54 CET

I mars åker Synoptiks biståndsorganisation Optiker utan gränser till Peru för att hjälpa behövande barn och vuxna att se bättre. Nu startar Synoptik i Östersund sin lokala insamling till Optiker utan gränser. Enligt Stora Synundersökningen 2017* har sju av tio svenska glasögonbärare minst ett par glasögon som de inte längre använder. Det betyder att uppskattningsvis nio miljoner glasögon skulle kunna hjälpa medmänniskor till ett liv utan synfel. 
Synoptik ber därför Östersundsborna att leta hemma efter begagnade glasögon och lämna dem till butiken.

– Våra kunder är fantastiska i sitt engagemang. Varje år har de kommit till butiken med glasögon som de själva eller någon anhörig inte längre använder. Många har dessutom flera par med sig. Nu ber vi om er hjälp igen. Glasögon som ni inte längre använder kan bli till ovärderlig hjälp för barn och vuxna i Peru, säger Emma Emtehed, butikschef på Synoptik i Östersund.

Optiker utan gränser har tidigare gjort sju resor till bland annat Bolivia, Nicaragua och Guatemala. Sammanlagt har över

21 000 människor fått hjälp med synundersökningar och glasögon. I slutet av mars 2018 reser ett team bestående av optiker och assistenter från Synoptik till Peru.


Stora Synundersökningen 2017 från Synoptik
 i samarbete med Novus är en kvantitativ webbundersökning om attityder och vanor kring glasögon, linser, solglasögon bland svenskar 18-79 år. Totalt har 2094 intervjuer genomförts under våren 2017.

Fakta om världens syn**

  • 285 miljoner människor beräknas ha nedsatt syn, 90 procent av dem lever i låginkomstområden.
  • 80 procent av alla synnedsättningar kan avhjälpas eller förebyggas och glasögon är fortfarande det bästa och mest tillgängliga hjälpmedlet för detta.
  • Grå starr är den vanligaste orsaken till blindhet i medel- och låginkomstländer. Grå starr kan förebyggas med solglasögon.

Optiker utan gränser i siffror

  • Optiker utan gränser har under åren samlat in cirka 260 000 glasögon. De som inte använts under resorna har skänkts vidare till Vision For All för att ingå i andra biståndsprojekt.
  • Totalt har Optiker utan gränser hjälpt cirka 21 000 medmänniskor att se bättre.
  • Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor. En majoritet har aldrig ägt ett par glasögon tidigare.

Vad är Optiker utan gränser?

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv med bättre syn. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och leder arbetet på plats. För mer information,
www.synoptik.se

**Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen.

Länk till Optiker utan gränser pressrum

För mer information:

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post:
lfe@synoptik.se

Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post:
rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik
etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se
synoptik.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Idag avbolagiseras sjukhusen i Region Stockholm

Published

on

By

Idag avbolagiseras Södersjukhuset, Danderyd sjukhus, Södertälje sjukhus och S:t Eriks Ögonsjukhus. Syftet är att stärka samarbetet och minska dubbelstyrning. De senaste 25 åren har sjukhusen drivits som separata aktiebolag som behövt konkurrera med varandra. Från och med idag tas denna sjukhusvård tillbaka till regionens egen verksamhet.

Istället för konstgjord konkurrens kommer sjukhusen kunna fokusera mer på samarbete. Det innebär en mängd fördelar för patienter och personal, till exempel blir det nu enklare för sjukhusen att dela patientuppgifter med varandra, säger Aida Hadžialić (S).

Nu blir sjukhusen förvaltningar under den nya nämnden akutsjukhusnämnden.

En parlamentarisk utredning av sjukvårdens styrning i Region Stockholm slog tidigare fast att avbolagisering väntas förenkla administrationen och möjliggöra ökat samarbetet sjukhusen emellan.  

Att låta nämnder och förvaltningar hantera den egenägda vården väntas ge större möjlighet att stärka kompetensförsörjningen. Det kommer exempelvis inte längre behövas flera parallella ansöknings- och urvalsprocesser till AT-tjänster. Den egenägda sjukvården kan genom denna förändring agera som en och samma vårdgivare och arbetsgivare. Det underlättar åtkomst till patientinformation och ger nya möjligheter att arbeta strategiskt med arbetsmiljöfrågor.

Detta är ett tydligt steg från den fragmentering som länge har funnits i Stockholmsvården och genom detta ser vi till att vårdens resurser används så bra som möjligt. Det hjälper oss att skapa en bättre arbetsmiljö för personalen och i förlängningen också en bättre vård för patienterna, säger Aida Hadžialić (S)

Avbolagiseringen förväntas också stärka beredskapen i Stockholms sjukvård. Under pandemin blev det tydligt att bolagsformen skapar hinder för det effektiva samarbete som krävs i en kris. I ett kritiskt läge är det extra viktigt att kunna prioritera och nyttja lokaler och personal på ett så effektivt sätt som möjligt.

Den 1 januari 2026 gör Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) samma förändring. Verksamheten blir då en förvaltning under ambulanssjukvårdsnämnden AISAB.

Victoria Michailov

070-737 30 32

victoria.michailov@regionstockholm.se

Pressekreterare Socialdemokraterna i Region Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADHD: En dynamisk diagnos som formas av livets krav

Published

on

By

En ny långtidsstudie visar att ADHD ofta pendlar mellan remission och återfall snarare än att följa en konstant bana. Studien, som följde 483 personer under 16 år, fann att 63,8 % upplevde fluktuerande symtommedan bara 9,1 % uppnådde fullständig remission. Resultaten utmanar den traditionella uppfattningen att ADHD är kronisk eller permanent.

Livets krav kan mildra symtom

En oväntad upptäckt var att högre krav i livet, som ansvar på jobbet eller i familjen, ofta kopplades till mildare ADHD-symtom. Strukturerade miljöer med tydliga konsekvenser kan hjälpa personer med ADHD att hantera sina svårigheter, även om denna effekt minskar med åldern.

Viktigt med realistiska förväntningar

Forskningen betonar vikten av att se ADHD som en dynamisk diagnos. Perioder av symtomförsämring är normala och inte ett tecken på misslyckande. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med ADHD hantera fluktuationerna och skapa ett välfungerande liv.

Källa: psypost.org

psychiatrist.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för Coop Östra

Published

on

By

Med 186 butiker, verksamhet i fyra län, närmare 1,4 miljoner medlemmar, 14 miljarder i omsättning och drygt 5 300 medarbetare är nya Coop Östra efter sammanslagning mellan CBS och Föreningen Coop Östra störst bland Sveriges 25 Coop-föreningar. Idag, 1 januari 2025, bildas den nya föreningen och fortsätter resan mot att bli Sveriges bästa matkedja och matsveriges bästa arbetsplats.

– Det bor en fantastisk genomförandekraft i att samlas alla kompetenser under ett och samma tak. Med detta kommer utökade möjligheter att strategiskt och operativt stärka vår lokala konkurrenskraft och förädla värdeerbjudandet mot medlemmar och kunder. Närhet till beslut, kunskapsdelning och tydliga ansvarsområden lägger samtidigt grunden för kortare tid mellan idé och genomförande, en förutsättning för att lyhört driva innovation och förändring som motor för att stärka konsumentvärdet. Det gångna årens satsningar har börjat ge fina resultat på flera plan och vi börjar se att fler och fler får upp ögonen för Coop Butiker & Stormarknader som ett av matmarknadens mest konsumenttillvända företag. Den fina utvecklingsresan fortsätter vi nu under Coop Östras flagg, säger Meta Persdotter, vd för Coop Östra och Coop Butiker & Stormarknader.

– Bildandet av nya Coop Östra är mycket positivt för utvecklingen av vår affär och vårt erbjudande samtidigt som det stärker länken mellan våra nära 1,4 miljoner medlemmar och deras butiker. Närheten ökar medlemmarnas incitament och möjlighet till delaktighet och påverkan, säger Kerstin Wallentin, styrelseordförande i Coop Östra.

Coop Östra i korthet

Verksamhetsområde: Stockholm, Södermanland, Uppsala, Östergötland
Antal butiker: 186 (149 Coop, 29 Stora Coop, 4 X:-tra, 4 Coop Mini/Alltid Öppet)
E-handel: 7 e-handelshubbar (Stora Coop Eskilstuna, Stora Coop Nyköping, Stora Coop Ingelsta/Norrköping, Stora Coop Häggvik/Sollentuna, Stora Coop Boländerna/Uppsala, Stora Coop Vinsta/Vällingby, Stora Coop Värmdö) samt sommartid Skärgårds-Coop med cirka 50 angörningsbryggor i Stockholms skärgård.
Marknadsandel: Omkring 17 procent
Antal medlemmar: Drygt 1 350 000

Kort historik. 2015 förvärvade fd Konsumentföreningen Stockholm (KfS) en tredjedel av det då KF-ägda Coop Butiker & Stormarknader AB (CBS). 2022 förvärvade KfS resterande två tredjedelar. Medan KfS fokuserade på koncernfrågor, ägarstyrning och medlemsaktiviteter ansvarade CBS för försäljning och drift av koncernens cirka 190 butiker. I juni 2024 namnändrade KfS till Föreningen Coop Östra och den 1 oktober samma år utsågs Meta Persdotter till vd för både CBS och Föreningen Coop Östra. Från den 1 januari 2025 är verksamheterna sammanslagna under det gemensamma namnet Coop Östra med Meta Persdotter som fortsatt vd.

Gott nytt år!

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Östra
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Östra
Coop Östra, Coop i Sveriges största konsumentförening med fler än 1,35 miljoner medlemmar, fokuserar på att de många människorna kan få god, hälsosam, prisvärd och hållbar mat på bordet. Mötet med konsumenterna sker i cirka 190 butiker (Coop, Stora Coop, lågpriskonceptet X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via Coop Östras lokala e-handelshubbar levereras online-beställd mat hem till hushåll alternativt till utvalda butiker eller utplacerade hämta-skåp. Sommartid sker leveranser även i Stockholms Skärgård. Coop Östra engagerar drygt 5 300 medarbetare och har sitt säte i Stockholm. För mer information se www.coopostra.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.