Connect with us

Marknadsnyheter

Tillitsdelegationen vill veta mer om Skönsmomodellen i Sundsvall

Published

on

ti, nov 07, 2017 09:13 CET

Onsdagen den 8 november besöker regeringens Tillitsdelegation Sundsvalls kommun. Detta efter en begäran att få fördjupade kunskaper om den metod, känd som Skönsmomodellen, som inom socialtjänstens hemtjänst lett till flera positiva effekter.

Regeringen tillsatte i juni 2016 en statlig utredning – Tillitsdelegationen – som ska bedriva försöksverksamheter och så småningom föreslå nya styrmodeller för offentlig sektor. Målet är att styrningen av den offentliga förvaltningen i högre utsträckning ska baseras på tillit. Medarbetarnas kunskap och erfarenhet ska bättre tas tillvara så att välfärdstjänsterna genererar större nytta och kvalitet för medborgarna.

– Vi ska besöka Sundsvall för att ha en dialog med berörda verksamheter längs hela styrkedjan från staten ut till mötet med medborgaren. Det är en central del av vårt uppdrag, säger Laura Hartman ordförande i Tillitsdelegationen.

Metoden som inledningsvis användes inom Skönsmons hemtjänstområde, byggde på att grundligt ta reda på vad som var viktigt för brukarna och sedan se hur det stämde med hur hemtjänsten utfördes. Arbetet och analyserna som uteslutande utfördes av medarbetarna själva, omfattade även en granskning av huruvida systemet i organisationen gav förutsättningar eller satte gränser för hur arbetet utfördes. Utifrån detta förarbete skapade medarbetarna ett nytt sätt att arbeta som snabbt gav många positiva effekter för såväl brukare som medarbetare.

Socialtjänsten har nu gått vidare med att utveckla Skönsmomodellen inom hemtjänsten, nu med alla professioner i systemet involverade. Ett inledande arbete pågår i Njurunda hemtjänstområde.  Dessutom har nästa steg inletts – att använda samma metod inom äldreboende. Äldreboendet Granbacken är först ut och befinner sig nu i den inledande fasen.

– Det är glädjande att tillitsdelegationen väljer att besöka Sundsvall för att hitta goda exempel att sprida vidare i landet. Medarbetarna gör ett fantastiskt jobb varje dag och när vi har tilltro till dem får vi en god vård och omsorg för de vi finns till för. Skönsmomodellen som innebär att brukarna får styra mer över sin tid samtidigt som personalen upplever minskad stress är ett sådant exempel där allt fler kommuner börjar ta efter Sundsvalls arbetsmetoder, säger Malin Larsson, ordförande i socialnämnden.

En stor del av Tillitsdelegationens arbete är att lyfta fram goda exempel och skapa förutsättningar så att välfärdens medarbetare så som lärare, socialsekreterare och läkare kan fokusera på kärnuppdraget.

– Minskad administration och att ta bort onödiga krav är viktigt för att kunna tillvarata medarbetares fulla kompetens och förmåga tas tillvara fullt ut. Jag hoppas att besöket i Sundsvall ska ge viktiga synpunkter för vårt fortsatta arbete, säger Laura Hartman.

Media hälsas välkomna att delta vid Tillitsdelegationens besök:

  • Kl 10.00-12.30 ca, Sundsvalls kommunhuse, rum 104

  • Kl 13.00-14.00 Njurunda hemtjänst, Centrumgatan 2, Kvissleby

Kontaktpersoner:

  • Åsa Swan – metodutvecklare sundsvalls socialtjänst, telefon 070-647 09 94
  • Malin Larsson – socialnämndens ordförande, telefon 070-234 45 45
  • Laura Hartman – Tillitsdelegationens ordförande, telefon 073-093 48 11
  • Anna Lexelius – huvudsekreterare Tillitsdelegationen, 070-336 62 74
     
Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys