Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden 2017-01-01 — 2017-09-30

Published

on

on, nov 08, 2017 13:00 CET

Rapportperioden 2017-07-01 — 2017-09-30

  • Koncernens nettoomsättning ökade jämfört med samma period 2016 och uppgick till 3 757 tkr (1 371 tkr).
  • Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till – 677 tkr (– 356 tkr).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till – 944 tkr (450 tkr).
  • Resultat per aktie – 6,19 öre (– 7,13 öre).

Väsentliga händelser under perioden

  • Vindico DNA Systems startade och drev pilotprojekt avseende ButiksDNA tillsammans med tre större detaljhandelskedjor
  • Vindico Technology lämnade en offert på service och installation av kamerasystem till ett värde av 18 mkr fördelat över tre år
  • Vindico Technology tecknar samarbetsavtal med SOS Alarm

Väsentliga händelser efter perioden

  • Vindico DNA Systems har fått en order på installation av ButiksDNA i två av Axfood Snabbgross butiker
  • Utvärdering av pilotstudien med ButiksDNA har genomförts, samtliga butikskedjor valde att fortsätta använda tekniken, delvis med utökning till fler butiker.
  • Vindico Technology har lämnat offert på Markradar för 1,2 mkr till Norge
  • Vindico Technology har lämnat offerter på Markradar till ett värde av 3,4 mkr i Sverige

Tredje kvartalet 2017

Koncernens omsättning under tredje kvartalet var högre än tredje kvartalet föregående år. Omsättningen för kvartalet uppgår till 3 757 tkr (1 375 tkr) framför allt beroende på att Vindico Technology ej ingick i koncernen under jämförelseperioden 2016.

Resultat efter skatt för kvartalet är – 944 tkr (– 450 tkr) vilket är en försämring jämfört med samma kvartal föregående år främst beroende på Goodwillavskrivningar på grund av förvärvet av Vindico Technology AB samt ökade personalkostnader beroende på personalförändringar och nyanställningar.

Försäljningen

Försäljningsnivån sjönk under tredje kvartalet, främst i dotterbolagen Vindico Technology samt Vindico Safety och följde därmed tidigare försäljningstrender på marknaden för juli och augusti månad.

Säljaktiviteter pågår över bolagsgränserna med fokus på ButiksDNA, Kameraövervakning, Markradar samt Säkra låsbara skåp med laddning. Markradar och Skåp för mobil- och cykelbatterier är nya intressanta produkter i Vindicos produktportfölj.

Inom koncernen fortsätter arbetet med JIT (just-in-time) för samtliga dotterbolag. Order, installationsflöde, standardiserat arbete och takttid är nyckelfaktorer för effektivare processer från försäljning till installation samtidigt som överlämning och omfördelning av arbetsuppgifter sker löpande.

Vindico DNA Systems AB

I samband med juni månads lansering av konceptet ButiksDNA för detaljhandeln påbörjades ett antal pilotprojekt med större kedjekunder som exempelvis Willys AB, Jula och Kicks Kosmetikkedja AB.

I slutet av perioden har ytterligare mindre pilotprojekt tillkommit i olika handelsområden i Sverige. Resultaten från avslutade pilotprojekt pekar mot ett mycket positivt utfall och beräknas redovisas i en särskild rapport om ButiksDNA under oktober månad.

I samband med att antalet installationer av ButiksDNA ökar säkras eftermarknaden då sprayinstallationerna kräver årlig service med utbyte av DNA-flaskor och Varumärkning kräver löpande leverans av flaskor.

Intresset från larminstallatörer, att kunna erbjuda sina kunder kompletterande säkerhetsteknik med ButiksDNA, har ökat. Förhandlingar gällande samarbetsavtal med större larminstallatörer pågår och beräknas vara klara under Q4.

Vindico Safety AB

Bolaget säljer skåp för säker förvaring och laddning.

Regeringens beslut om att införa en omgående subvention vid köp av elcykel mottogs positivt i Vindico Safety som säljer låsbara skåp med laddning för just elcykel batterier.

Marknadens efterfrågan på säkra, lås- och laddbara skåp är fortsatt god och bolaget förväntas nå fortsatt försäljningsökning.

Vindico Technology AB

Under perioden har bolaget adderat en ny produkt, Markradar, till sitt produktutbud.

Behovet av övervakning på större områden, exempelvis, flygplatser, hamnar, kraftstationer m.m. är stort och gör Markradar till en efterfrågad produkt som ligger rätt i tiden. Efterfrågan har nått utanför Sveriges gränser vilket fått till följd att Technology lämnat en större offert på Markradar till ett företag i Norge.

Detaljhandeln har identifierats som en marknad med potential för Technology att växa i.

Bolaget har aktivt bearbetat handelskunder vilket resulterat i att man under perioden påbörjat en större kamerainstallation med ett ordervärde på ca 500 tkr. Bolaget har även fått möjlighet att offerera kamerainstallation och service till en större detaljhandelskedja med ett beräknat ordervärde på ca 18 mkr, fördelat över tre år.

Under perioden har bolaget haft stor framgång med uthyrning av tillfälliga Kameraväskor med larm, främst till skolor i Göteborgsområdet men även till byggarbetsplatser i Stockholms närförorter.

Vindico Technology har tecknat ett samarbetsavtal med SOS Alarm i syfte att leverera ett gemensamt trygghetskoncept med kameraövervakning.  

Vindico Development AB

Dotterbolaget Vindico Development AB fortsätter med produktutveckling samt utvärdering av nya produkter till systerbolagen och arbetet sker fortsättningsvis med hjälp av befintliga koncernresurser och konsulter. 

Läs rapportten i helhet i den bifogade pdfen.

Denna information är sådan information som Vindico Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8:e november 2017.

För mer information, vänligen kontakta:

Monica Hallin
VD, Vindico Group AB
Mobil: 0733 23 45 06
Email: monica.hallin@vindico.se 

Vindico Group AB är en säkerhetskoncern med dotterbolagen Vindico DNA Systems AB, Vindico Safety AB, Vindico Technology AB med dotterbolaget Vindico Finans AB, Vindico Development AB samt UniSecure Norway AS (50% ägande).

Vår kompetens är kundanpassade tekniklösningar inom kameraövervakning, DNA-teknik och säker förvaring, baserade på vårt breda produktutbud. Inom Vindico jobbar vi i bolagsöverskridande team för att hitta rätt lösning för kunden. För oss innebär kundanpassade lösningar att vi lyssnar på våra kunder, hjälper dem att identifiera sina behov och föreslår en eller flera lösningar till lägsta möjliga kostnad.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.