Connect with us

Marknadsnyheter

Volkswagen-modellerna Polo och T-Roc får högsta säkerhetsbetyg: 5 stjärnor i Euro NCAP

Published

on

on, nov 08, 2017 15:46 CET

  • Polo och T-Roc överträffar den genomsnittliga bilen vad gäller skydd av passagerare
  • Barn reser med hög säkerhet i både Polo och T-Roc

Polo och T-Roc har uppnått toppbetyget 5 stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester.
De två nya Volkswagen-modellerna uppnår mycket bra resultat i alla viktiga delmoment: ”Skydd av vuxna”, ”Skydd av barn”, ”Fotgängarskydd” och ”Förarstödsystem”.

Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch kommenterar:

− Volkswagen har demokratiserat säkerheten i årtionden nu. De enastående betygen i Euro NCAP för Polo och T-Roc visar än en gång hur vi gör maximal säkerhet tillgänglig även i småbilar och kompaktbilar.

Både Polo och T-Roc är beställningsbara på den svenska marknaden. Polo har Sverigepremiär vecka 46 medan premiären för T-Roc sker i mitten av januari 2018.

Redan grundversionerna är välutrustade med sex krockkuddar, ESP (antisladdsystem) med motstyrningsassistent, den automatiska multikollisionsbromsen och närområdesövervakningssystemet Front Assist inklusive City Emergency Brake (autobroms) och Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning). T-Roc levereras också med filhållningsassistenten Lane Assist som standard.

Polo i Euro NCAP

Nya Polo blev testad i klassen ”Supermini”. I testerna undersöker Euro NCAP de belastningar som vuxna utsätts för i olika olycksscenarier. I detta betyg uppnådde Polo ett mycket bra värde på 96 procent (av högst 100 procent) i sin klass. Polo fick också ett imponerande betyg i sidokrockstestet som är utmanande inom fordonsindustrin.

Både i sidokrocktestet och stolpkrocktestet noterar Euro NCAP att skyddet av alla kritiska kroppsdelar är bra, och Polo uppnådde maximala poäng. Vad gäller skydd av barn gav Euro NCAP Polo en siffra på 85 procent − en ny toppsiffra i sitt segment. I detta konkurrensutsatta segment uppnådde nya Polo även höga siffror för fotgängarskydd (76 procent) och förarstödsystem (59 procent).

T-Roc i Euro NCAP

Även Volkswagens första kompakt-SUV uppnådde toppresultat. T-Roc testades i klassen ”Liten SUV”, en klass som också innehåller mycket större SUV:ar. Resultaten för T-Roc var konsekvent imponerande, särskilt vuxenskyddet som fick den höga siffran 96 procent.

T-Roc klarade sig också mycket bra i ”Skydd av barn” med ett resultat på 87 procent. Här utfördes tester med dummies i barnstolar. Skyddet av alla kritiska kroppsdelar hos testets två barndummies var bra i både i frontalkrocktestet och sidokrockstestet.

Deformerbara delar i bilens front och fotgängarigenkänning som standard resulterade i en siffra på 79 procent för ”Fotgängarskydd”, vilket är anmärkningsvärt bra inom segmentet. Dessutom uppnådde nya T-Roc toppresultat i kategorin ”Förarstödsystem”.

Om Euro NCAP

Euro NCAP (
New Car
Assessment

Programme
) är en oberoende europeisk konsumentskyddsorganisation med huvudkontor i Bryssel, Belgien. Euro NCAPs uppdrag är att ge bilköpare information om säkerheten hos de mest populära fordon som säljs i Europa. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för fordonssäkerhet. Den övergripande bedömningen av säkerheten bestäms av resultaten i fyra olika delmoment: skydd av vuxna, skydd av barn, fotgängarskydd och förarstödsystem.

Mer information

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: https://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
, Instagram:
www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Taggar:

säkerhet
, volkswagen
, trafiksäkerhet
, euro ncap
, ESP
, säkerhetssystem
, Front Assist
, autobroms
, Lane Assist
, fotgängarskydd
, krocktester
, City Emergency Brake
, Volkswagen Polo
, förarassistanssystem
, T-ROC
, Pedestrian Monitoring
, New Car Assessment Programme
, Frank Welsch
, nya Polo
, Volkswagen T-Roc
, assistanssystem

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.