Marknadsnyheter
Så gör barn reklam för att hjälpa barn – här är vinnarna i reklamtävlingen Media Genier
fr, nov 10, 2017 10:06 CET
Klass 5 från skolan Robinson Svedia i Enköping,
Klass 6a från Tyresö Skola, och
Klass 5a från Vasa International School of Stockholm, har röstats fram av en namnkunnig jury som vinnare i den nationella reklamtävlingen Media Genier.
Media Genier instiftades 2006 som en tävling för att ge elever i svenska skolor en ökad förståelse för reklam, hur den skapas och varför den finns, samt hur man som konsument påverkas av reklam och andra budskap. Tävlingen arrangeras av läromedlet Media Smart och bakom står intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Uppdragsgivaren i tävlingen i årets upplaga var BRIS och mellanstadieelever över hela landet fick i uppdrag att ta fram en reklamkampanj för organisationen.
Vinnare blev klass 5 från skolan Robinson Svedia i Enköping. Förstapriset är, förutom äran, 8 000 kronor till klasskassan.
Juryns motivering:
”Med ett starkt och tydligt budskap lyckas eleverna förmedla hur det känns när ingen bryr sig. Filmen är gripande och går rätt in hjärtat. Med både bra dramaturgi och utnyttjande av filmteknik visar eleverna hur lång tiden kan vara när du är ensam. Grattis Klass 5 på Robinson Svedia!”
På andraplats kom klass 6a från Tyresö Skola med bidraget ”Alla har rätt till lek” och vinner 5 000 kronor till klasskassan.
Juryns motivering:
”Genomtänkt bidrag som har tagit fasta på uppgiften att utbilda vuxna och värva medlemmar. Filmen skildrar en artikel i barnkonventionen på ett positivt sätt och därmed skapas en väldigt hoppfull känsla. Bra teknisk nivå och väl vald musik. Bra gjort klass 6a Tyresö Skola.”
På tredjeplats kom Vasa International School of Stockholm med bidraget ”Alla är lika värda” och vinner 3 000 kronor till klasskassan.
Juryns motivering:
”
Detta bidrag visar på betydelsen av att våga stå upp för varandra och säga ifrån när någon blir illa behandlad. Filmen visar inte bara på problemet utan erbjuder även en lösning. Ett viktigt budskap där man använt teknikens möjligheter på ett kreativt sätt. Snyggt jobbat klass 5a på Vasa International School of Stockholm.”
Juryn i Media Genier 2017:
Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen
Katinka Lindholm, generalsekreterare på UNHCR
Lina Karanikas, projektledare på WWF
Sara Gustafsson, marknadschef på Lekolar
Silvia Ernhagen, kommunikationschef på BRIS
Stina Petrini, CSR- och kommunikationschef på Orkla Confectionary Snacks
Åsa Jutterström, Brand Manager på Viaplay
För mer information och för att komma i kontakt med någon av klasserna, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki,
Pressansvarig på Sveriges Annonsörer,
tero.marjamaki@annons.se,
0736-53 71 36
Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på
annons.se
.
Om Media Smart
Media Smart
är ett kostnadsfritt läromedel som riktar sig till barn i grundskolan och gymnasiet. Syftet är att ge ett verktyg för att utveckla förmågan att förstå och tolka reklam och information på ett effektivt sätt. Detta för att skapa konstruktivt kritiskt granskande konsumenter. Media Smart är ett kanadensiskt initiativ som introducerades i Sverige 2006 av Sveriges Annonsörer.
Läs mer om tävlingen Media Genier här
.
Taggar:
Marknadsnyheter
Hybricon säkrar order från Pollex – Nästa steg i användningen av batterielektriska lastbilar som energikällor
Hybricon AB har mottagit en order från Pollex AB. Ordern gäller en vidareutveckling av det system som demonstrerades under Sweden Rock Festival 2024. Under evenemanget visade Hybricon, i samarbete med Börjessons Lastbilar, en prototyp som möjliggör nyttjande av batterielektriska lastbilar som mobila energikällor.
Pollex, en ledande aktör inom schaktfri ledningsförnyelse, avser att använda detta vidareutvecklade system i en helelektrisk lastbil som ska användas för relining av avloppsnätet. Relining är en metod för att förnya gamla ledningar utan behov av omfattande grävarbete, vilket är både effektivt och hållbart.
Hybricon-systemet vidareutvecklas nu tillsammans med Pollex där fokus ligger på tillförlitlighetstestning och kontinuerlig drift. Leverans av den färdiga lastbilen väntas under Q4 2025.
”Vi är stolta över att få samarbeta med Pollex i detta projekt. Som en kund med tydliga krav och en stark vision har de skapat en perfekt plattform för vår lösning. Vi på Hybricon ser fram emot den första installationen och gläds åt att marknaden nu börjar förstå potentialen i att använda fordonsbatterier för fler applikationer än till ren framdrift.” säger Mårten Fuchs, VD för Hybricon.
Pollex ser satsningen som en viktig del i företagets hållbarhetsarbete. ”Med detta projekt tar vi ett stort kliv mot en fossilfri framtid och förbättrar samtidigt arbetsmiljön för våra anställda. Denna batterielektriska lastbil med Hybricons system är central i vårt arbete för att minska klimatavtrycket och erbjuda hållbara lösningar till våra kunder.” säger Hans Andreasson, Utvecklingschef hos Pollex.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Mårten Fuchs
Verkställande direktör, Hybricon AB, 072-733 22 09, marten.fuchs@hybricon.se
Hans Andreasson
Utvecklingschef, Pollex AB, 070-598 30 54, hans.andreasson@pollex.se
Hybricons affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare. Hybricons aktie är noterad på Nordic SME på Nordic Growth Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.
Pollex har över 40 års erfarenhet inom schaktfri ledningsförnyelse och är en pionjär inom innovativa och hållbara infrastrukturlösningar. Vänligen se även www.pollex.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Hybricon säkrar order från Pollex – Nästa steg i användningen av batterielektriska lastbilar som energikällor
Hybricon AB har mottagit en order från Pollex AB. Ordern gäller en vidareutveckling av det system som demonstrerades under Sweden Rock Festival 2024. Under evenemanget visade Hybricon, i samarbete med Börjessons Lastbilar, en prototyp som möjliggör nyttjande av batterielektriska lastbilar som mobila energikällor.
Pollex, en ledande aktör inom schaktfri ledningsförnyelse, avser att använda detta vidareutvecklade system i en helelektrisk lastbil som ska användas för relining av avloppsnätet. Relining är en metod för att förnya gamla ledningar utan behov av omfattande grävarbete, vilket är både effektivt och hållbart.
Hybricon-systemet vidareutvecklas nu tillsammans med Pollex där fokus ligger på tillförlitlighetstestning och kontinuerlig drift. Leverans av den färdiga lastbilen väntas under Q4 2025.
”Vi är stolta över att få samarbeta med Pollex i detta projekt. Som en kund med tydliga krav och en stark vision har de skapat en perfekt plattform för vår lösning. Vi på Hybricon ser fram emot den första installationen och gläds åt att marknaden nu börjar förstå potentialen i att använda fordonsbatterier för fler applikationer än till ren framdrift.” säger Mårten Fuchs, VD för Hybricon.
Pollex ser satsningen som en viktig del i företagets hållbarhetsarbete. ”Med detta projekt tar vi ett stort kliv mot en fossilfri framtid och förbättrar samtidigt arbetsmiljön för våra anställda. Denna batterielektriska lastbil med Hybricons system är central i vårt arbete för att minska klimatavtrycket och erbjuda hållbara lösningar till våra kunder.” säger Hans Andreasson, Utvecklingschef hos Pollex.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Mårten Fuchs
Verkställande direktör, Hybricon AB, 072-733 22 09, marten.fuchs@hybricon.se
Hans Andreasson
Utvecklingschef, Pollex AB, 070-598 30 54, hans.andreasson@pollex.se
Hybricons affärsidé är att leverera kvalificerade varor och tjänster med högt kunskapsinnehåll som bidrar till grön omställning genom elektrifiering och därigenom skapa värden för såväl samhället som kunder, aktieägare och medarbetare. Hybricons aktie är noterad på Nordic SME på Nordic Growth Market med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.
Pollex har över 40 års erfarenhet inom schaktfri ledningsförnyelse och är en pionjär inom innovativa och hållbara infrastrukturlösningar. Vänligen se även www.pollex.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
ChemoTech byter språk för offentliggörande av information
Scandinavian ChemoTech AB har beslutat att byta språk från svenska till engelska för offentliggörande av information. Bytet sker med omedelbar verkan vilket innebär att Bolaget endast kommer att kommunicera finansiella rapporter och pressreleaser på engelska från och med i dag den 9 januari 2025. Viss information kommer fortfarande att publiceras på svenska till följd av gällande regelverk.
Språkbytet till engelska är en följd av att Bolaget till stor del verkar på marknader utanför Sverige och upplever ett ökat intresse från internationella intressenter såsom kunder och samarbetspartners.
Vi är även glada att meddela att vi inom kort kommer att lansera Bolagets nya hemsida.
För mer information vänligen kontakta:
Mohan Frick, CEO
Tel: +46 (0)10-218 93 00
E-mail: ir@chemotech.se
Scandinavian ChemoTech AB (publ)
ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke