Connect with us

Marknadsnyheter

ALLGON AB (PUBL ) DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2017

Published

on

on, nov 15, 2017 08:35 CET

FORTSATT RESULTATFÖRBÄTTRING UNDER DET TREDJE KVARTALET

  • Nettoomsättningen uppgick till 42,6 (29,7) MSEK, en ökning med 43 % 
    jämfört med motsvarande period 2016.
  • Periodens EBITDA uppgick till 1,7 (-3,0) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,1 (-4,5) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal 
    på 0,0 (-15,1) %.
  • Kvartalets resultat uppgick till -0,8(-4,6) MSEK.

Åkerströms beviljades den 3 juli ett anslag om 4 MSEK för utveckling av

”Smartare Elektroniksystem” en gemensam satsning av Vinnova, Formas och

Energimyndigheten. Projektet avser att ta fram nästa generation av skalbar,

modulär radiostyrning för industriellt bruk och kommer att bidra till digitaliseringen

av svensk industri. Projektet leds av Åkerströms tillsammans med

Högskolan Dalarna och Boliden AB. Projektet förväntas vara slutfört under 2019.

Allgon tecknade den 21 september avtal avseende förvärv av bolaget Industrial

Internet of X AB (”IIOX”). Förvärvet sker genom en apportemission. IIOX

utvecklar och säljer en molnbaserad Internet of Things plattform för företagstillämpningar.

Tjänsten samlar in, analyserar och förvandlar i realtid maskindata

till kommersiellt användbar information.

Januari  – September 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 150,2 (99,5) MSEK, en ökning med 51 % jämfört med motsvarande period 2016.

• Periodens EBITDA uppgick till 9,0 (-4,5) MSEK före transaktionskostnader för förvärvet av Satmission AB.

• Periodens EBITDA uppgick till 7,5 (-4,5) MSEK inklusive transaktionskostnader för förvärvet av Satmission AB

• Rörelseresultatet uppgick till 2,4 (-9,1) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 1,6 (-9,2) %.

• Periodens resultat uppgick till 0,6 (-9,6) MSEK.

• Resultat per aktie uppgick till 0,03 (-0,55) kr/aktie.

FOKUS PÅ FÖRVÄRV, NYA AFFÄRSOMRÅDEN OCH DIGITALISERING

Digitalisering och innovation spänner över alla branscher och vi ser dagligen hur tekniken effektiviserar och ökar kapaciteten

inom tung svensk och internationell industri. I takt med att vår omvärld digitaliseras och det ställs nya krav på säkra, tillförlitliga

tjänster och produkter som stöttar denna utveckling , ger det Allgonkoncernen nya affärsmöjligheter. För att på bästa sätt tillvarata dessa möjligheter är vi i färd med

att skapa ett ekosystem med smarta synergier mellan våra dotterbolag som bygger på en kombination av digital innovation, befintlig produktportfölj, långa kundrelationer och mångårig

expertis. Samtidigt har vi ett decentraliserat ansvar i våra dotterbolag som garanterar ett tydligt ägarskap över affären och som ger en flexibilitet att möta marknadens efterfrågan av respektive

bolags erbjudande.

Från att ha varit en verksamhet som specialiserat sig på kraftfulla och tåliga kvalitetsantenner med hög prestanda, blir Allgonkoncernen,

ett steg i taget, en konkurrenskraftig aktör med fokus på strategiskt viktiga segment inom industriell Internet of Things (IoT).

Allgon diskuterar kontinuerligt framtida affärsmodeller och tillämpningsområden. Med konkurrenskraftiga produkter som vi

säljer till stora kunder i höga volymer närmar sig Allgongruppen en omsättning på en kvarts miljard på rullande 12-månadersbasis.

Vår omsättningstillväxt om 43 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år är resultatet av vår strategi som fokuserar

på nya kompletterande förvärv. Omsättningen uppgick till 42,6 MSEK och resultatet för kvartalet uppgick till 1,7 MSEK på

EBITDA-nivå, vilket är i linje med koncernens förväntningar. Före de koncerngemensamma kostnaderna visar rörelserna ett resultat

på 3,1 MSEK på EBITDA-nivån. Resultat efter skatt uppgår till -0,8 MSEK för kvartalet. Det tredje kvartalet är som vanligt det

svagaste kvartalet för Allgonkoncernen och det är två faktorer som särskilt påverkar våra intäkter under perioden. Industrisemestern

i juli månad innebar en lägre aktivitet i de producerande bolagen och påverkar även antalet timmar vi kan debitera under

juli och augusti i konsultverksamheterna. Nya förvärv och ytterligare tillväxt Som vi meddelade den 21:e september har vi tecknat avtal om

att förvärva Industrial Internet of X AB (IIOX). Genom förvärvet får Allgonkoncernen ett bolag vars huvudaffär är att samla in,

bearbeta och presentera stora datamängder på ett lättillgängligt sätt. Vi ser att den typen av plattformar blir alltmer viktiga

för att stödja industrins digitaliseringsprocesser. IIOX har idag flera storkunder som E.ON, DeLaval och Riksbyggen. IIOX IoTplattform

kommer att stärka Allgon-bolagens kunderbjudande. Förvärvet av IIOX blir koncernens fjärde förvärv sedan starten av 2016.

Tekniken i fokus I september samlade vi alla bolag till en gemensam inspirationsdag, Allgon Tech Day. Syftet med dagen var att dotterbolagens

RD-team fick möjlighet att träffas, utbyta idéer och diskutera utmaningar men också framtida lösningar och samarbeten.

Allgonkoncernens ambition är att anordna Allgon Tech Day med olika teman varje år och är en del i att utvinna synergier mellan

dotterbolagen i fråga om teknik och utveckling.

Summering och nästa steg

Under ännu ett kvartal har vi alltså lyckats ta tillvara på styrkornai dotterbolagens respektive verksamheter och tagit ytterligare

ett steg mot en ännu starkare marknadsposition. Vi har en tydlig strategi för hur vi ska fortsätta att öka lönsamheten i koncernen

och växa respektive bolags affärer samtidigt som vi fortsätter att investera i nya förvärv.

Vår förvärvsstrategi bygger på att de entreprenörer som grundat företagen stannar kvar i verksamheten. Det är viktigt för bolagskulturen,kundrelationerna och innovationskraften. Med stöd av

en stark och snabbrörlig entreprenörsmentalitet, svensk ingenjörskonst och med teknisk spjutspetskompetens som drivkrafter är Allgonkoncernen och dess dotterbolag mer än väl rustade

att ta nästa steg i utvecklingen. Vi ställer tydliga krav på våra förvärvskandidater som ska vara ledande inom sitt specialistområde,

ha potential att skapa nya affärer genom samverkan med övriga dotterbolag och bidra positivt till Allgongruppens tillväxt.

Vi ser därför fram emot ytterligare investeringar, som täcker hela värdekedjan inom radiokommunikation och industriell IoT.

Vid summeringen av det tredje kvartalet håller vi vår tidsplan och är på god väg att förverkliga strategin med satsningar på nya

förvärv. Genom förvärv kommer vår gemensamma overhead att fördelas på fler enheter samtidigt som vi får en större volym med

fler rörelsedrivande bolag i Allgongruppen. Med den resultatförbättring som visats under våra inledande kvartal i år finns en 
övertygelse om att vi når våra långsiktiga mål.

Johan Hårdén, VD

Stockholm, november 2017

Taggar:

Allgon
, Johan Hårdén
, Sven von Holst
, Åkerströms
, Verdane Capital
, Satmission
, Industrial IoT
, Wireless System Integration
, Allgongruppen
, Allgon group
, IIOX

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

140 030

10,89

1 524 688,65

XSTO

110 750

10,88

1 204 758,23

XCSE

27 336

10,89

297 657,57

Summa

278 116

10,88

3 027 104,45

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5004 och DKK till EUR 7,4610
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 855 534 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.