Marknadsnyheter
MICHELIN testvinnare i Auto Bilds däcktest
må, dec 04, 2017 13:40 CET
Michelin CrossClimate+ övertygar även när det är slitet, ett bevis på Michelins strategi om prestanda över tid.
Michelin CrossClimate+ har utmärkta köregenskaper och säkerhetsmarginaler även när fyra och två millimeter av däckmönstret återstår. Det kom redaktionen på den tyska facktidskriften Auto Bild
[1]
fram till när de gjorde sitt första jämförelsetest mellan sex året-runt-däck, och det enda testet i sitt slag i världen, med nya, halvslitna och helt nedslitna däck. I testet övertygade Michelin CrossClimate+ såväl i nyskick som när det var fyra och två millimeters däckmönster kvar och fick därför betyget ”Testvinnare 2017”. Experternas omdöme blev:
”Föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”.
Måste däcken bytas ut redan när halva mönsterdjupet är kvar? Den frågan ställde sig redaktionen på Auto Bild och undersökte egenskaperna på sex året-runt-däck i den vanligaste dimensionen 185/65 R15 inom elva områden, på torra, våta och snötäckta vägbanor.
För att kunna ge exakt besked om däckens prestanda vid olika grader av slitage genomförde experterna första gången varje enskilt test med tre olika grader av däckslitage. Som förberedelse slipades därför vartannat däck med en speciell maskin ned till exakt fyra respektive två millimeters mönsterdjup. Utöver de sex däck som skulle testas använde testlaget dessutom renodlade sommar- och vinterdäck som referens.
Utmärkta egenskaper genom däckets hela livslängd
Michelin CrossClimate+ visar på utmärkt prestanda i snötestet: även när bara två millimeter återstår av mönsterdjupet ger däcket konstant grepp och behåller sina goda egenskaper också i kategorierna ”slalom” och ”köregenskaper”. Enligt Auto Bild är det emellertid ”bara Michelin som ger säkra körförhållanden” när endast två millimeter av mönsterdjupet återstår.
I testet på våt vägbana får Michelin CrossClimate+ som enda nya däck genomgående mycket goda omdömen. Auto Bild lovordar det särskilt vid inbromsning på våt vägbana. ”Det är anmärkningsvärt att det med två millimeters mönsterdjup bromsar bättre än de flesta kandidater med fyra millimeter kvar,” enligt experterna.
Michelin CrossClimate+
utmärker sig med mycket goda omdömen i disciplinen ”torr vägbana” vare sig det har fyra eller två millimeters mönsterdjup. Auto Bilds slutomdöme om Michelin CrossClimate+ är: ”föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”. Dessutom berömmer Auto Bilds experter däckets slitstyrka och konstaterar: ”Michelin CrossClimate+ har entydigt den minsta förslitningen”.
Strategi för prestanda över tid
Det mycket goda resultatet för Michelin CrossClimate+ i Auto Bilds test av slitstyrkan bekräftar Michelins Strategi om prestanda över tid. Målet är att däck ska hålla konstant hög prestandanivå under hela sin livslängd (ned till den lagliga gränsen på 1,6 mm för sommardäck), ett viktigt bidrag till att minska miljöpåverkan. En rad interna tester som Michelin genomfört har visat att premiumdäck har utmärkta egenskaper både på våt och torr vägbana även när det närmar sig den lagliga gränsen.
Michelin utvecklar redan däck som har mycket gott väggrepp på både våta och torra vägbanor ända ned till den lagliga gränsen för mönsterdjup. Dessutom ger det ett påtagligt mervärde för kunden tack vare sin höga säkerhetsnivå över hela livscykeln. En annan positiv effekt av att kunna använda däcket ända till den lagliga gränsen är minskad miljöpåverkan. Michelins strategi för prestanda över tid sparar inte bara pengar utan bidrar också i hög grad till att minska CO2-utsläppen.
Till det kommer att däckens rullmotstånd stadigt minskar över hela livscykeln. Däck som slitits ned till 1,6 mm har bara 80 procents rullmotstånd jämfört med nya däck. Därmed innebär ett för tidigt utbyte av däcken att de kasseras innan deras maximala energieffektivitet och därmed sparpotential kunnat utnyttjas fullt ut.
Michelin CrossClimate säljs och marknadsförs i Sverige som ett nordiskt sommardäck som erbjuder säkerhet från tidig vår till sen höst. Michelin CrossClimate är INTE ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning.
[1]
N
ummer 47/2017
Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com
Michelin
är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av
däck
till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida
www.michelin.com
eller
www.michelin.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Att resa sig och lämna det förflutna bakom sig
Tjugotreåriga Jossan har flytt sitt trassliga förflutna för att leva livet i Stockholm.
När sparpengarna sinar tar hon tillfälligt jobb som servitris på ett turisthak, men månaderna går och hon blir kvar, utan planer för framtiden. En dag blir hon kallad till Tage Hallbergs begravningsbyrå – enslingen Henry, restaurangens märkligaste gäst, har testamenterat sin kvarlåtenskap till henne. Jossan får ett tjockt kuvert, vars innehåll förmodas förklara varför just hon fått ärva honom.
Redan i brevets första mening påstår sig Henry vara en nära släkting, mycket mer hinner Jossan inte läsa förrän brevet kommer på avvägar. Helst vill hon avfärda mannens grundlösa påståenden, men det är omöjligt. Hon bara måste få veta hur det ligger till. Till sin hjälp får hon Tage, men också Dante, killen i antikvariatet som hon sökt upp för att sälja några av de dammiga, gamla böcker hon ärvt.
Sökandet efter sanningen leder Jossan ut på en vindlande upptäcktsfärd och ju mer hon får veta om Henry och hans liv, desto mer omvälvande blir historien. Är allt hon trott om sig själv och sin bakgrund en lögn? Och är hon beredd att betala priset för att få framsanningen?
Boksamlaren är en roman om oväntad vänskap och om att det alltid är möjligt att vända det som varit ryggen och välja en ny, ljusare morgondag.
Om författaren:
Camilla Davidsson debuterade 2014 med Under Vintergatans alla stjärnor. I många år arbetade hon med marknadsföring på en rad internationella företag men är numera författare på heltid. Efter flera framgångsrika serier, som Caminoserien och Bergendahlsviten, är hon nu aktuell med sin tionde roman Boksamlaren. Camillas böcker har sammanlagt sålt över en halv miljon exemplar i Sverige.
Bokinfo:
Titel: Boksamlaren
Författare: Camilla Davidsson
Omslag: Sofia Scheutz
Utgivningsdatum: 2025-01-23
Isbn: 9789177719199
Distribution: Speed Group
Schyttberg PR
Jenny Schyttberg
jenny@schyttberg.se
0706-24 30 23
Printz Publishing är ett bokförlag som startade under hösten 2010. Den första boken som gavs ut var David Nicholls En dag, som blev en dundersuccé med över en kvarts miljon sålda exemplar, och sedan dess har förlaget fortsatt att växa.
Vår tanke med Printz Publishing är att ge ut böcker som vi själva saknar i bokhandeln, böcker i en genre som vi kallar intelligent underhållning. Välskrivna och smarta romaner med en gnutta svärta och lite humor.
Sedan 2018 är Printz Publishing en del av Norstedts förlagsgrupp.
Taggar:
Marknadsnyheter
AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef
AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.
AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.
”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.
”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.
Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com
Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.
Making Future
Marknadsnyheter
Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™
Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.
Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.
– Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå – vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.
Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.
De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.
– Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett – det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.
Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.
Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke