Connect with us

Marknadsnyheter

DOMETIC HAR SLUTFÖRT FÖRVÄRVET AV SEASTAR SOLUTIONS

Published

on

fr, dec 15, 2017 19:30 CET

Den 15 december, 2017, slutförde Dometic förvärvet av SeaStar Solutions. Dometic kommer att konsolidera SeaStar Solutions per den 15 december, 2017.

Som meddelades den 22 november ingick Dometic ett avtal om att förvärva SeaStar Solutions från dotterbolag inom American Securities LLC. Genomförande av förvärvet var bland annat villkorat av godkännande från konkurrensmyndigheter. Samtliga godkännande har nu erhållits. Dometic betalar en köpeskilling om 875 miljoner USD på kontant- och skuldfri basis. Transaktionskostnaderna uppgår till cirka 7 miljoner USD (cirka 60 miljoner SEK).

SeaStar Solutions är en ledande, global leverantör av styrsystem, bränslesystem och systemintegration till den marina marknaden. SeaStar Solutions är marknadsledande inom sina huvudproduktområden, med höga marknadsandelar. Bolaget driver i dag några av marknadens starkaste varumärken, däribland SeaStar, Xtreme, MOELLER, Optimus och Sierra. Eftermarknadsplattformen Sierra är världens största oberoende leverantör till den marina eftermarknaden. SeaStar Solutions är baserat i Nordamerika och har cirka 1 250 anställda.

 
”Jag är verkligen glad över att välkomna SeaStar Solutions till Dometic. Bolaget kommer att spela en nyckelroll i vår strategiska ambition att bygga ett bredare, globalt ledarskap inom marine. Som ett sammanslaget bolag kommer vi kunna erbjuda våra partners och kunder ett mycket starkt och unikt erbjudande av produkter, tjänster och support. Hela Dometic-teamet ser fram emot att börja arbeta tillsammans med våra nya kollegor från SeaStar Solutions ”, säger Roger Johansson, VD och koncernchef i Dometic.

Sammanfattning

• Dometic förvärvar SeaStar Solutions, en ledande leverantör av styrsystem och eftermarknadsprodukter till den attraktiva marknaden för fritidsbåtar.

• Köpeskillingen uppgår till 875 miljoner USD på kontant- och skuldfri basis.

• Transaktionskostnader om cirka 7 miljoner USD (cirka 60 miljoner SEK).

• Förväntade försäljnings- och kostnadssynergier om 20 miljoner USD årligen, fullt realiserade inom tre år.

• Omedelbar positiv påverkan på Dometics rörelsemarginal och vinst per aktie.

• Nettoskulden/EBITDA är 3,3x direkt efter förvärvet. Nettoskulden/EBITDA förväntas ligga inom målet om 2x inom 24 månader.

• Dometic avser behålla sin utdelningspolicy om minst 40 procent av nettoresultatet.

För mer information, kontakta

Johan Lundin, Head of Investor Relations Communications

Telefon: +46 (0)8 501 025 46

E-post:
ir@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december 2017, cirka kl 19:30 (CET).

OM DOMETIC

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 12,4 Mdr för år 2016 och har sitt huvudkontor i Solna.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Semesterplaneraren 2025 – så maxar du årets ledighet

Published

on

By

2025 blir återigen arbetstagarnas år. Få koll på årets alla röda och planera in årets semester på bästa sätt. Här guidar resebyrån Ticket dig i hur du ska göra för att vara ledig så länge som möjligt utan att slösa semesterdagar.

S maxar du ledigheten

2025 blir ett riktigt guldkantat år för arbetstagare som vill maximera sin ledighet utan att behöva använda för många semesterdagar. Genom att planera strategiskt går det att omvandla korta veckor till längre ledigheter. Här delar resebyrån Ticket med sig av sina bästa tips för att utnyttja de röda dagarna till max.

– Med lite planering kan man verkligen få ut det mesta av årets röda dagar. 2025 bjuder på flera tillfällen att skapa längre ledigheter utan att använda alltför många semesterdagar, säger Tiyoneh Jah, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.

Ett bra tips för 2025 är att planera resan kring Kristi himmelsfärd eller nationaldagen, eftersom flygpriser och hotellkostnader ofta är lägre under dessa helger än under skolloven. Det ger en utmärkt möjlighet för en försommarresa till solen eller en budgetvänlig cityweekend.

– I början av året brukar många flyg- och charterbolag erbjuda kampanjer för resor under hela året. För den som vill hitta riktiga fyndpriser är det en god idé att börja planera redan nu, säger Tiyoneh Jah.
 

Tickets guide till smart semesterplanering 2025:

Påsk
10 dagar ledigt.
Ta 4 semesterdagar: 14–17 april eller 22–25 april
16 dagar ledigt. Ta 8 semesterdagar: 14–17 april och 22–25 april

Första maj
4 dagar ledigt.
Ta 1 semesterdag: 2 maj
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 28–30 april och 2 maj

Kristi himmelsfärd
4 dagar ledigt.
Ta 1 semesterdag: 30 maj
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 26–28 och 30 maj
11 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 30 maj och 2–5 juni

Nationaldagen
9 dagar ledigt.
Ta 4 semesterdagar: 2–5 juni
11 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 30 maj och 2–5 juni

Midsommar
9 dagar ledigt.
Ta 4 semesterdagar: 16–19 juni

Jul och nyår
9 dagar ledigt.
Ta 2 semesterdagar: 22–23 december
16 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 22, 23, 29, 30 december och 2 januari
23 dagar ledigt. Ta 9 semesterdagar: 22, 23, 29, 30 december och 2, 5, 7–9 januari

För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket 
Telefon: +46 76 773 34 54 
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyrå med en marknadsandel på cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en unik omnikanal-strategi.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

CS MEDICA Closes 1.1 MDKK White-Label CBD-Infused Product Order for Italy

Published

on

By

Launch in Italy Planned for Q2 2025, with Global Expansion to Follow

CS MEDICA, a Danish MedTech company and leader in CBD-infused medical devices, announces its subsidiary CANNORDIC signed a new white-label partnership, marking a milestone in its expansion strategy. The collaboration, initiated at the CPHI Worldwide event in Milan, focuses on MDR-compliant products. The first order, valued at 1.1 million DKK, includes Pain & Arthritis Gel and Wound Gel, set for launch in Italy in Q2 2025. The initial launch in Italy will leverage the partner’s extensive network, with plans to target pharmacies with their own brand.

MDR Compliance: A Key Differentiator
CS MEDICA’s advanced MDR compliance was crucial in securing this partnership. The selected products are confirmed MDR Class IIa and are in the final stages of reclassification, bridging the gap between pharmaceutical and CBD-infused self-care solutions.

Launch Plans and Future Expansion

Discussions continue regarding future product additions and global distribution to over 50 countries. For competitive reasons, the brand and rollout details will be disclosed at the time of launch.

For more information about CS MEDICA, please contact:
Gitte Lund Henriksen, CFO
Phone: + (45) 2774 2280
Email: glh@cs-medica.com
Website: https://www.cs-medica.com/

 

CS MEDICA A/S, a Danish MedTech pioneer, specializes in developing evidence-based, CBD-integrated treatments for pain management, autoimmune and stress-related disorders. With a focus on patient-centric care, our products range from innovative R&D to registered over-the-counter substance-based medical devices and dermaceuticals. Our flagship CANNASEN® brand, alongside our own-label solutions, exemplifies our dedication to safe, high-quality treatments for both human and veterinary health globally. The company is listed on Spotlight Stock Market in Stockholm (symbol: “CSMED”) until 9.1.2025. For more information, visit cs-medica.com and LinkedIn.
 

CANNORDIC A/S, a subsidiary of CS MEDICA Group, is a pioneering MedTech company specializing in innovative substance-based medical devices containing bioactive CBD. Our dedication to enhancing lives by integrating innovation, science, technology, and natural cannabis compounds positions it as a pioneer in the medical technology industry. The company ensures robust research, development, manufacturing, compliance, data insights, and commercialization processes. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 002/25 – CS MEDICA A/S will be delisted after close of the market on January 9, 2025

Published

on

By

CS MEDICA A/S will be delisted from Spotlight after close of the market on January 9, 2025. For more information, see press release from Spotlight, December 19, 2024.   

Information about the share:  
Shortname: CSMED  
ISIN-code: DK0061668225  
Orderbook-ID: 303817  
CFI: ESVUFN 
FISN: CS MEDICA AS/-  
Organization number: 33871643  
LEI: 549300SC8KWO7JFWLN17   
Last day of trading at Spotlight: 2025-01-09 

Stockholm January 6, 2025

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000  
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.