Marknadsnyheter
Promore Pharma anpassar planerna för PXL01 i Nordamerika
ti, jan 02, 2018 08:30 CET
STOCKHOLM, 2 januari 2018 – Promore Pharma AB, ett svenskt biofarmaceutiskt utvecklingsbolag med fokus på terapeutiska peptider, meddelade idag att bolaget kommer att fortsätta och bredda sina insatser för att söka finansiering för en klinisk fas III-studie avseende PXL01 i Nordamerika.
Promore Pharma tecknade ett samarbetsavtal med Cellastra Inc. (”Cellastra”) den 17 mars 2017 avseende utveckling och kommersialisering av PXL01 i Nordamerika. Enligt avtalet erhöll Cellastra en option att delta i finansieringen av den kliniska fas III-studien på patienter som genomgår böjsenskirurgi.
Om Cellastra hade finansierat hela den kliniska prövningen skulle Cellastra erhållit en licens att kommersialisera PXL01 på den nordamerikanska marknaden. Optionen löpte ut den 31 december 2017 eftersom Cellastra inte uppnått sina finansieringsmål före årsskiftet. Som meddelades i kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2017, kommer den kliniska fas III-studien avseende PXL01 i USA att skjutas upp tills nödvändig finansiering kan säkras. Promore Pharma förbereder dock fortfarande en dialog med den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA under första halvåret 2018 för att erhålla IND-godkännande för den kliniska studien.
Promore Pharma genomförde en emission i samband med listningen på Nasdaq First North i juli 2017. Avsikten var att använda delar av emissionslikviden för att även finansiera den kliniska fas III-studien i Nordamerika för PXL01, om Cellastra inte gjorde det. Promore Pharma fick emellertid in mindre kapital än förväntat vid börsnoteringen och avser primärt att fokusera på EU, som representerar den viktigaste marknadsmöjligheten för PXL01. Parallellt fortsätter bolaget sina diskussioner med Cellastra för att undersöka nya former för samverkan för att nå fastställda finansierings- och utvecklingsmål men bolaget kommer även att beakta nya och kompletterande alternativ för att säkra kapital för ett utvecklingsinitiativ i USA.
”Vi skulle gärna ha sett att finansieringen för den amerikanska fas III-studien för PXL01 säkerställts av Cellastra, men det är viktigt för oss att nu bredda våra ansträngningar för att säkra finansiering, parallellt med Cellastras fortsatta sökande efter kapital”, säger Jonas Ekblom, VD för Promore Pharma. ”Vi kommer som planerat förbereda för den amerikanska studien genom att ha diskussioner med FDA för att vara redo att starta när nödvändig finansiering är säkerställd” fortsatte han.
För ytterligare information kontakta
Jonas Ekblom, VD
Tel:
[+46] 736 777 540
E-mail:
jonas.ekblom@promorepharma.com
Jenni Björnulfson, CFO
Tel: [+46] 708 55 38 05
E-mail:
jenni.bjornulfson@promorepharma.com
Denna information är sådan information som Promore Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 januari 2018 kl. 08.30 CET.
Promore Pharma i korthet:
Promore Pharma är ett biofarmaceutiskt företag som utvecklar peptidbaserade läkemedelskandidater för bioaktiv sårvård. Bolagets mål är att utveckla två läkemedelskandidater till att bli de första i sitt slag på marknaden (
First-in-Category
) för behandlingsområden med mycket få förskrivningsprodukter och därmed stora medicinska behov. Promore Pharmas två projekt, PXL01 och LL-37, är i sen klinisk utvecklingsfas. PXL01, som utvecklas för att förebygga postoperativa adherenser och
ärrbildning, förbereds för kliniska fas III-studier på patienter som genomgår böjsenskirurgi i handen. LL-37, som utvecklas för att stimulera läkning av kroniska sår, förbereds för en klinisk fas IIb-studie på patienter med svårläkta venösa bensår. Bolaget ser även goda möjligheter att utveckla läkemedelskandidaterna för andra angränsande behandlingsområden, såsom att förebygga ärrbildning på hud och behandling av diabetesfotsår. Bolaget är listat på Nasdaq First North. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.
Om PXL01:
PXL01 är ett derivat av ett humant antibakteriellt protein (laktoferrin), som är en del av immunförsvaret. Detta protein och dess fragment har flera verkningsmekanismer, bland annat en immunomodulerande effekt samt ökning av den fibrinolytiska aktiviteten. Det är välkänt att inflammation och fibrinformation är två centrala mekanismer för orsakande av ärrbildning efter kirurgi. Utvecklingen av PXL01 fokuserar initialt på att förebygga adherenser efter böjsenskirurgi. I den fas II-studie som genomförts i flera länder i EU visade PXL01 god effekt och säkerhet.
Promore Pharma förbereder en klinisk fas III-studie i EU och Indien som underlag för marknadsgodkännande i EU. Studien planeras som en randomiserad dubbelblind studie med 500-600 patienter med böjsensskador i handen, där engångsbehandling med PXL01 i två olika doser jämförs med placebo. Det är bolagets ambition att genomföra en liknande fas III-studie i Nordamerika för underlag för ansökan om marknadsgodkännande i USA och Canada. Promore Pharma avser att genomföra så mycket förberedande arbete som möjligt och planerar för en dialog med den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA under första halvåret 2018.
Postkirurgiska adherenser utgör ett betydande kliniskt problem efter de flesta kirurgiska procedurer, och i synnerhet vid handkirurgi. Skador på böjsenor och kirurgisk reparation kan orsaka sammanväxningar mellan sena och senskida vilket begränsar senans glidfunktion, något som kan leda till nedsatt rörlighet i det skadade fingret och en otillräcklig återhämtning i funktion efter en skada. Små begränsningar i rörlighet kan medföra betydande livskvalitetförsämringar på grund av svårigheter att genomföra enkla aktiviteter som att knäppa en knapp eller använda ett litet tangentbord. Böjsensskador drabbar mer än 300 000 personer i USA årligen, varav ca 30% i handen. Det uppskattas att upp till 50% av dessa patienter aldrig återfår full rörlighet i handen.
Marknadsnyheter
Från säng till styrketräning: Ydalir Hotel och Gympak omdefinierar wellness på hotellrum
Ydalir Hotel, beläget centralt på Ullandhaug i Stavanger, fortsätter att sätta nya standarder för hotellupplevelser med fokus på hälsa och välbefinnande. I samarbete med Gympak och Mase Home presenterar Ydalir Hotel en helt ny träningsupplevelse på hotellrummet – där sängen förvandlas till ett träningsutrymme. Denna unika lösning kombinerar modern design med praktiska träningsmöjligheter för en flexibel och hälsocentrerad vistelse.
Ydalir Hotel är ett boutiquehotell med 59 eleganta rum, inklusive 12 fullt utrustade lägenheter. Hotellets affärsmodell är unik – sedan öppningen 2018 har all vinst donerats till Universitetet i Stavanger för att stödja forskning och utbildning. Detta gör Ydalir till Gympaks första ideella partner, en banbrytande aktör i att integrera wellness i hotellupplevelsen.
I pilotprojektet testas innovativ teknik från Mase Home som gör att den höjbara sängen frigör golvyta, medan portabla träningsredskap ger gäster möjlighet att snabbt växla mellan arbete och fysisk aktivitet utan att kompromissa med komfort.sängarna. Rummen utrustas med Gympaks portabla träningsredskap, vilket gör det enkelt för gästerna att utföra styrke- och rörlighetsträning utan att behöva lämna rummet.
– Det här är ett viktigt steg mot vårt mål att göra wellness till en självklar del av alla hotellrum säger Martin Sagen, VD på Ydalir Hotel. – Samarbetet med Gympak låter oss kombinera innovation och komfort med fokus på hälsa och välbefinnande.
För Gympak innebär partnerskapet med Ydalir ett viktigt steg i att etablera wellness som en naturlig del av hotellbranschen.
– Det är fantastiskt att arbeta med en visionär partner som Ydalir, säger Jone Sølvik, vd på Gympak. – Att hotellet dessutom är ideellt gör samarbetet ännu mer unikt. Vi ser stor potential i att expandera konceptet så att våra lösningar kan bli standard på alla rum i framtiden.
Detta initiativ återspeglar en växande trend inom hotellbranschen där gästernas hälsa och flexibilitet står i centrum. Genom att erbjuda integrerade träningsmöjligheter visar Ydalir Hotel hur wellness kan bli en inspirerande och naturlig del av den moderna hotellupplevelsen.
För mer information:
Jone Sølvik, CEO, Gympak: jone.solvik@gympak.com, +46 706 112 100
Martin Sagen, VD, Ydalir Hotel: ms@yladirhotel.no
Om Gympak:
Gympak är ett svenskt företag som erbjuder innovativa wellnesslösningar för hotell. Företaget gör det enkelt för gäster att prioritera hälsan genom träningsutrustning, kläder och personliga träningsprogram för hotellrummet.
Taggar:
Marknadsnyheter
Bästa besökssiffrorna på fem år för Historiska museet
En varierad programverksamhet, fler skolklasser och den uppmärksammade utställningen HÄXOR lockade extra många besökare till Historiska museet under 2024. Det gångna året är det bästa på fem år, sett till antalet museibesök.
– Vi har verkligen sett en häxeffekt, säger Historiskas museichef Åsa Marnell.
Totalt klev 179 791 besökare in genom entrédörrarna på Historiska museet år 2024. Det är en ökning med nio procent jämfört med året innan. Dessutom innebär antalet besökare att museet har återhämtat sig från det besöksbortfall som blev när museet inte längre hade fri entré.
– Vi försöker såklart alltid jobba med att ha ett utbud som människor vill ta del. 2024 lyckades vi nå en publik som inte brukar besöka Historiska och det är vi väldigt glada för, säger museichef Åsa Marnell.
I juni öppnade Ekonomiska museet nya utställningar i samma lokaler som Historiska, vilket också har bidragit till ett ökat antal besökare. Den stora ökningen i december visar att utställningen HÄXOR lockat extra många att besöka museet.
– Vi vill visa det där oväntade och lustfyllda som ger reflektion och eftertanke. Utställningen HÄXOR gör just det, säger Åsa Marnell.
Under vårvintern anordnar Historiska museet häxkvällar med olika teman och den som är lite yngre kan testa att spå i tenn under helgerna. Utställningen HÄXOR har öppet till den 11:e maj 2025.
Mer information om utställningen:
Mer information om museets programverksamhet:
Åsa Marnell
museichef Historiska
asa.marnell@shm.se
Agnes Wentzel Blank
Pressansvarig
08-519 55 304
press@historiska.se
Historiska museet är hela Sveriges museum för historia och arkeologi. Samlingarna består av över tio miljoner föremål och är en källa till kunskap och inspiration. Vi berättar om levnadsöden, maktkamper, kärlek, fest och vardag med fokus på forntid och medeltid. Möt museet digitalt eller fysiskt genom föremål, utställningar, visningar och andra aktiviteter.
Taggar:
Marknadsnyheter
Skanska uppgraderar järnvägsstationer i södra Slovakien för EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor
Skanska har tecknat ett kontrakt med Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) för modernisering av järnvägsstationerna i Levice och Veľké Kozmálovce i södra Slovakien. Kontraktet är värt EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för första kvartalet 2025.
Projektet omfattar modernisering av två järnvägsstationer med totalt fem kilometer nya spår, installation av 41 nya växlar och nya säkerhetssystem på stationerna. Skanska kommer att bygga handikappanpassade plattformar och nya korsningar. Arbetet inkluderar även byggnation av en integrerad arbetsplats för fjärrstyrning av trafiken samt uppgradering av kontaktledningssystemen.
När uppgraderingen är slutförd kommer det att medföra ökad tåghastighet, säkrare trafik och nya plattformar med förbättrad åtkomst.
Arbetet startar i januari 2025 och byggtiden är tolv månader.
För ytterligare information kontakta:
Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94
Direktlinje för media, tel 010 448 88 99
Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.
Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke