Marknadsnyheter
Sensori: Vetenskaplig publicering startskottet för Antinitus
ti, jan 09, 2018 09:26 CET
Medicinteknikbolaget Sensoris fick igår sin placebostudie av tinnitusprodukten Antinitus publicerad i den vetenskapliga tidskriften The International Tinnitus Journal. Bolagets vd Torbjörn Kemper berättar i följande intervju bland annat vad denna publicering innebär för bolaget.
Den kliniska placebostudien visar att tre gånger så många av de personer som blivit behandlade med Antinitus upplevde en lindring, jämfört med placebogruppen. Är du överraskad över resultatet?
– Nej. Resultaten är i linje med tidigare genomförda kliniska studier, samt de erfarenheter vi har efter att ha behandlat över 10 000 patienter med den här produkten. Men nu finns en statistiskt säkerställd signifikant effekt, som dessutom har granskats och godkänts av oberoende experter för publicering i en ansedd vetenskaplig tidskrift.
Varför är publiceringen i The International Tinnitus Journal så betydelsefull?
– En publicerad studie har genomgått en peer review, vilket innebär att den har blivit granskad av oberoende specialister inom området. Dessa godkänner sedan studien om de anser att den uppfyller alla riktlinjer och har vetenskaplig höjd. Efter en oberoende publicering är det vederlagt att studien och resultaten har blivit granskade av oberoende experter, i det här fallet experter inom öron-näsa-hals och tinnitus. En sådan publicering ger en enorm tyngd, både vetenskapligt och kommersiellt. Då det handlar om en ny behandling ligger bevisbördan på oss och publiceringen ger ett mycket starkt stöd för behandling med Antinitus.
Och vad gäller det kommersiella. Hur kan detta hjälpa er i förhandlingar med potentiella partners?
– Distributörer och potentiella partners har varit väl medvetna om placebostudiens genomförande och sedan dess väntat in den vetenskapliga publiceringen. Större bolag vill ha ett sådant kvitto innan de väljer att investera stora summor. Vi har redan inlett dialog med ett flertal större potentiella partners i Europa och detta öppnar upp möjligheterna för en snabb lansering på utvalda stora marknader.
Är det marknadsföring och försäljning Sensori kommer ägna sig åt framöver i huvudsak, eller pågår någon annan aktivitet parallellt?
– Sensori fokuserar på tre saker för tillfället. Vi kommer söka starka partners att kontraktera i Europa och Kanada, som i sin tur ska lansera och marknadsföra produkten lokalt. Därmed kommer vi inte behöva ta kostnaderna för lansering och marknadsföring, utan det viktigaste är att hitta bra distributions- och säljpartners. Prioriterat nu när publiceringen är skedd är att även undersöka att gå framåt med en registrering av produkten i USA, som är världens största marknad för tinnitus, i form av en FDA-ansökan. Utöver detta ska vi fortsätta att söka partners i länder utanför Europa och Kanada. Ett exempel på detta är Japan, där vi nu aktivt letar partner. Kommersialisering i dessa länder tar längre tid än vad som är möjligt i Europa och Kanada, eftersom en lansering då behöver föregås av en cirka 6-8 månaders lång registrering. Registreringar som påbörjas i länder utanför Europa och Kanada ska därmed ses ur ett långsiktigt perspektiv.
Hur ser ni på risken med eventuella flaskhalsar vid starkt intresse för produkten?
– Vi är väl förberedda lagermässigt. Vi förväntade oss att få den kliniska studien publicerad i slutet av 2017 eller i början på 2018. I och med detta skulle vi också kunna slutföra förhandlingar och lansera Antinitus brett, med potentiellt mycket stora volymer i Europa. Och eftersom produkten redan är registrerad i Europa och Kanada visste vi att tiden från studiens publicering till lansering kan vara kort. Därför har vi vidtagit åtgärder för att undvika potentiella flaskhalsar och en situation där vi inte kan leverera. Det ser väldigt bra ut vad gäller lager och packning. Skulle det ändå visa sig att lagret inte räcker till har vi en produktionsapparat igång och möjlighet till snabb uppsättning av produktion.
På vilket sätt kan ni bistå potentiella partners i frågor såsom utbildning?
– Vi kommer att förse partners med marknadsmaterial som sedan översätts till lokala språk, hjälpa dem utbilda deras medical advisers så de kan svara på frågor som uppstår lokalt, samt att vi kommer hjälpa partnern i arbetet att utbilda och coacha deras säljare enligt metoden ”train the trainers”. Det ska dock poängteras vad gäller utbildning i produktens användande att behandling med Antinitus är relativt okomplicerad och inte förenad med några större frågetecken vad gäller handhavande. Sedan ska de bolag Sensori skriver avtal med vara starka partners lokalt, med en väl uppbyggd marknads- och säljorganisation och vanan att ta denna typ av produkt till marknad. Den kliniska studien och publiceringen i The International Tinnitus Journal kommer användas av dessa partners i deras marknadsföring och säljinsatser hos öron-näsa-halsläkare, audiologer, audionomer, samt apotek.
Du nämner att potentiella partners väntat på den kliniska studien med Antinitus och den vetenskapliga publiceringen. Varför tror du att produkten är så intressant för dessa bolag?
– Antinitus är en unik och patenterad produkt
.
Det är den första tinnitusprodukten att lämpa sig för en massmarknad, till en rimlig kostnad för patienten. Vad vi kan erbjuda en partner är i princip en monopolsituation på det territorium bolaget verkar på. Antinitus är väl medicinskt dokumenterad via två publicerade studier och produkten har en kritiskt stor potentiell kundmassa i och med att 10-15 procent av jordens befolkning lider av tinnitus
.
Dessutom är tinnitusplåstret är den första produkten i sitt slag till försäljning i apotek. De typ av större bolag som är tänkbara partners till Sensori har samtliga svårt att hitta nya spännande produkter till sin pipeline, för försäljning i apotek. Dessa faktorer talar för att det bör vara intressant att ingå partnerskap och avsätta betydande resurser för att göra lanseringen av Antinitus framgångsrik.
Marknadsnyheter
Alkohol som behandling vid svår abstinens
På Sandwell och West Birmingham Hospitals NHS Trust används i sällsynta fall alkohol för att behandla svår alkoholabstinens. Kontrollerade doser ges till patienter där traditionella läkemedel, som bensodiazepiner, inte fungerar.
Forskning visar att metoden kan vara lika effektiv som standardbehandlingar och minska risken för kramper och oplanerade sjukhusvistelser. Dock kräver den strikt övervakning och väcker etiska frågor.
Teamet bakom metoden arbetar med att samla in feedback och utforska hur behandlingen kan förbättras och implementeras på fler sjukhus.
Källa: theconversation.com
Marknadsnyheter
Alkohol som behandling vid svår abstinens
På Sandwell och West Birmingham Hospitals NHS Trust används i sällsynta fall alkohol för att behandla svår alkoholabstinens. Kontrollerade doser ges till patienter där traditionella läkemedel, som bensodiazepiner, inte fungerar.
Forskning visar att metoden kan vara lika effektiv som standardbehandlingar och minska risken för kramper och oplanerade sjukhusvistelser. Dock kräver den strikt övervakning och väcker etiska frågor.
Teamet bakom metoden arbetar med att samla in feedback och utforska hur behandlingen kan förbättras och implementeras på fler sjukhus.
Källa: theconversation.com
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 10.01.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
10.01.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 10.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
139 792 |
10,91 |
1 524 851,14 |
XSTO |
110 390 |
10,91 |
1 204 884,55 |
XCSE |
27 280 |
10,91 |
297 656,64 |
Summa |
277 462 |
10,91 |
3 027 392,33 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4786 och DKK till EUR 7,4612
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 132 996 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke