Marknadsnyheter
Lux Helsinki lockade igen en rekordpublik
to, jan 18, 2018 13:30 CET
Foto: Matti Pyykkö
Festivalen inspirerade besökarna att dela med sig ett mycket stort antal fotografier i de sociala medierna.
Ljusfestivalen Lux Helsinki som ordnades 6–10.1.2018 slog igen publikrekord. Rejält över en halv miljon besökare njöt av den magiska stämning som ljuskonsten skapade i Helsingfors centrum. Festivalen förlöpte lugnt och den välplanerade samt tydligt utmärkta rutten fick beröm av publiken.
Rutten som sträckte sig till vackra Gardesstaden presenterade mångsidigt olika former av ljuskonst. Bland de 11 verken fanns i år flera för festivalen planerade beställningsverk som utnyttjade t.ex. ultraviolett målarfärg och som framhävde de fina arkitektoniska pärlorna i området.
Den visuella festivalen med sina snygga verk inspirerade besökarna att i de sociala medierna dela med sig ett rekordantal fotografier och videor: nästan 15 000 allmänna bilder delades med taggen #luxhelsinki i Instagram. Speciellt videomappingverken, som utnyttjade den inom branschen relativt nya projection mapping-tekniken, var populära i de sociala medierna. Janne Aholas Ajan rooli och László Bordos Konstellaatio väckte fasaderna på Arkitekturmuseet och Domkyrkan till liv.
Det aktiverande programmet fick stadsborna i rörelse
På programmet fanns för första gången efterlängtade konstnärsintervjuer samt Lux Aamu, som under den sista festivaldagen lockade särskilt skolgrupper och folk på väg till arbetet. Evenemanget BYOB (Bring Your Own Beamer) på Kabelfabriken samlade ett stort antal vänner av ljus- och videokonst som visade sina egna projiceringar. Seminariet Ljus i Helsingfors 2018 väckte livlig diskussion om belysningen i Helsingfors. Ljusmålningsateljén Light Paint Box på Senatstorget lockade rikligt med besökare, här målades det till och med ett ljusporträtt av ett bröllopspar.
Att göra saker tillsammans betonades redan under ljusutmaningen som inleddes före festivalen och där folk uppmuntrades att skapa egen ljuskonst.
”Lux Helsinki har under de senaste åren uppmuntrat olika samfund att skapa egen ljuskonst. I år ville vi ge sådana här jippon en egen kanal. Ljusutmaningen underströk ytterligare den sociala stämningen i Lux Helsinki, och vi kommer absolut att fortsätta med det i framtiden”, säger Emma Lumme som koordinerar arbetsgruppen.
Ljusfestivalens popularitet spred sig också till aktörerna i området och exempelvis tusentals kunder besökte Lux Helsinki Eat restaurangerna under festivalen. Designmuseet som fanns längs rutten gjorde redan första kvällen besökarrekord, och under hela festivalen hade museet hela 12 000 besökare.
”Lux Helsinki förstärker Helsingfors profil som mångsidig evenemangsstad, och stadens roll är att skapa och möjliggöra förutsättningar för den och andra evenemang. Evenemang är en viktig del av Helsingfors stadskultur och dragningskraft. Årligen får Lux Helsinki invånarna igång mitt i den mörkaste årstiden, vilket gynnar företagens omsättning såväl längs rutten som överlag i centrum. Enligt besökarundersökningar hämtar evenemangen i Helsingfors betydande kassaflöden för de lokala företagarna, bl.a. hämtade hemmamatcherna i EM i basket i september över 40 miljoner euro till Helsingfors,” berättar Helsingfors stads näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva.
Kuratorn Ilkka Paloniemi glädjer sig över Lux Helsinkis fördomsfria utveckling. Den personliga festivalen spred sig åter till nya områden och testade den nya tekniken för förstärkt verklighet i ljuskonstverket vid Espens estrad.
”Lux Helsinki ställde bekanta byggnader in på en ny frekvens och satte dem med ljusets kraft att spela en stadssymfoni under mörkertiden, som lämnar bestående spår endast i minnen och i de sociala mediernas arkiv”, säger Paloniemi.
Huvudpartner: Sun Effects
Partner: OP Helsinki, SATO
Samarbetsparter: City, Granlund, Johan Nyström, Local Crew
Produktionspartner: Bright Group
Produktionssamarbetspart: Torgkvarteren
***
Helsingfors stad ordnar ljusfestivalen Lux Helsinki. Från stadens sida koordinerar producenten Emma Lumme evenemanget och för ljusfestivalens produktion ansvarar Sun Effects Oy. För festivalens konstnärliga planering ansvarar Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.
***
Mediekontakter:
Annina Pikkumäki
Mellakka Helsinki
+358 40 575 5776
annina@mellakkahelsinki.fi
Material:
Lux Helsinki 2018 – Aftermovie
Bilder
Webbplats:
Sociala medier:
#luxhelsinki
Marknadsnyheter
Pricer och Focal Systems ingår strategiskt samarbete för att ta nästa steg i digitaliseringen av fysiska butiker
Pricer och Focal Systems, en ledande aktör inom AI-lösningar för butikshyllor, ingår ett strategiskt samarbete för att påskynda digitaliseringen och optimeringen av den fysiska butiken för detaljhandlare världen över.
Genom samarbetet förenas Pricers innovationer inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan med Focal Systems avancerade lösningar för datorseende och produkttillgänglighet, för att maximera kundnöjdheten och optimera arbetet i butiken.
Pricer var först på marknaden med dynamisk prissättning och digitalisering av kommunikationen mellan etiketterna på butikshyllan och kunden, och har varit en ledande partner för detaljhandelns digitalisering. Focal Systems har varit pionjär inom tillämpningen av datorseende för att digitalt i realtid få information om vilka produkter som finns tillgängliga på hyllan. Tillsammans gör Pricer och Focal Systems det möjligt för detaljhandlare att effektivisera arbetet i butiken, minimera antalet slutsålda produkter, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.
Samarbete för ökad effektivitet vid butikshyllan
För butikerna ger integrationen av Focal Systems AI-baserade kameror med Pricers ledande plattform för elektroniska hyllkantsetiketter ett flertal fördelar:
• Insikter i realtid: Genom en automatisk signal när en slutsåld produkt upptäcks kan butikspersonal snabbt fylla på hyllan, vilket ger nöjdare kunder.
• Dynamisk automatisering av arbetsflöde: Arbetsflödet automatiseras och uppgifter anges i prioriteringsordning så att butikspersonalen kan arbeta effektivare.
• Patenterad innovation: Kamerabaserad detektering av slutsålda varor, blinkande digitala etiketter och information om alternativa platser där en vara kan finnas.
• Sömlös integration: Standardiserade API:er som skapar unikt värde och synkroniserar etiketternas blink, ger uppdaterad information och insikter om status på butikshyllorna.
Pricers och Focal Systems kombinerade lösning med ett helt digitaliserat flöde av information om butikshyllan ger ett mätbart värde för handlarna.
Strategiskt samarbete för framtidens detaljhandel
– Vi är stolta över att kunna kombinera vår ledande teknik med Focal Systems AI-baserade kamera. Vi är båda övertygade om vikten av att digitalisera den fysiska butiken. Pricer har varit pionjär inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan. Tillsammans med Focal Systems tar vi nästa steg och digitaliserar det som finns på hyllan – och det som inte finns – för att öka effektiviteten för detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, CDO på Pricer.
Focal Systems AI-teknik förändrar arbetet inom detaljhandeln genom att butikshyllorna övervakas i realtid och att arbetet med att fylla på varor på hyllorna optimeras.
– Samarbetet med Pricer, som är en globalt ledande aktör med unika innovationer och teknik, skapar ett stort värde för detaljhandlare. Tillsammans levererar vi en integrerad, datadriven lösning som gör verksamheten mindre komplex, automatiserar arbetsflöden och förbättrar upplevelsen i butiken. Vi ser fram emot att visa upp resultatet av vårt samarbete för handlare och deras kunder, säger Kevin H. Johnson, vd på Focal Systems.
Framtidens lösning visas på NRF 2025
Samarbetet presenteras på mässan National Retail Federation (NRF) Big Show i januari 2025, där Pricer och Focal Systems visar den integrerade lösningen i Pricers monter. Samarbetet är startskottet för ett helt nytt sätt att arbeta med butikshyllor och tar innovation inom detaljhandeln till en ny nivå.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849812
Finn Wikander, Chief Product Officer, 0705-233077
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Om Focal Systems
Focal Systems är en ledande leverantör av AI-drivna lösningar baserade på datorseende som hjälper detaljhandeln att automatisera verksamheten och optimera produkttillgängligheten genom realtidsövervakning av hyllorna. Med denna avancerade teknik får handlarna användbara insikter för ökad effektivitet och lönsamhet. För mer information, besök www.focal.systems.
Marknadsnyheter
Att känna samhörighet med naturen kan lindra psykiska påfrestningar efter förlusten av en närstående.
En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health undersökte hur förlust av en närstående i COVID-19-pandemin påverkar psykisk hälsa. Komplicerad sorg, en långvarig och intensiv sorg som påverkar vardagen, kopplades till högre risk för depression och ångest. Studien fann att en stark känsla av samhörighet med naturen kunde mildra dessa negativa effekter.
Studien, som omfattade 153 deltagare som förlorat en närstående till COVID-19, visade att de med starkare koppling till naturen upplevde lägre nivåer av depression och ångest trots svår sorg. Resultaten tyder på att samhörighet med naturen kan fungera som en skyddsfaktor, genom att ge en känsla av tillhörighet när en betydelsefull person gått bort.
Forskningen belyser relationen mellan naturupplevelser och sorg, men resultaten bör tolkas med försiktighet då studien genomfördes under en unik global pandemi och på en begränsad urvalsgrupp.
Källa: psypost.org
Marknadsnyheter
Statistik ur handelsregistret 2024: Över 37 000 nya företag
År 2024 antecknades 37 641 nya företag i handelsregistret. Det är 547 fler än året innan.
Nya företag som registrerades enligt företagsform:
- aktiebolag 20 109
- enskild näringsidkare (företagare med firma) 16 487
- bostadsaktiebolag 340
- ömsesidigt fastighetsaktiebolag 238
- öppet bolag 161
- kommanditbolag 148
- andelslag 61
- filial till utländsk näringsidkare 58
- ideell förening 34
- stiftelse 3
- publikt aktiebolag 2.
Handelsregistret omfattar över en halv miljon företag och sammanslutningar.
Se vår statistik över registrerade nya företag enligt företagsform 2020–2024 på Prh.fi.
Statistik ur handelsregistret
Följande statistik publiceras ur handelsregistret:
- antal företag
- antal registrerade nya företag efter företagsform
- inkomna ärenden efter typ av anmälan
- registrerade och behandlade handelsregisterärenden.
Gå till handelsregistrets statistik på Prh.fi.
Vad är handelsregistret?
Handelsregistret är ett officiellt och offentligt företagsregister. I handelsregistret antecknas uppgifter om företag utgående från de anmälningar, ansökningar och meddelanden som Patent- och registerstyrelsen får. I handelsregistret antecknas även bostadsaktiebolag och bostadsrättsföreningar. Läs mer om handelsregistret på Prh.fi.
Ytterligare information:
Jouko Koitto
Ledande jurist
Patent- och registerstyrelsen
Tfn mån–fre 050 4521 673
Om oss
Vi arbetar för företagens och sammanslutningarnas bästa.
Vi registrerar företag, föreningar, stiftelser och andra sammanslutningar samt företagsinteckningar och LEI-nummer. Vi granskar och beviljar patent samt registrerar nyttighetsmodeller. Vi registrerar också varumärken för produkter och tjänster samt mönsterskydd för design. Vi godkänner revisorer och svarar för tillsynen över dem. Vi utövar tillsyn över stiftelsers verksamhet och över kollektiv förvaltning av upphovsrätt.
Vi erbjuder våra kunder rådgivning och utbildning. Vi ger information om företag, sammanslutningar och immateriella rättigheter.
Vi är också nyhetsgranskningsmyndighet (ISA) och myndighet för förberedande patenterbarhetsprövning (IPEA) för internationella PCT-patentansökningar.
Vi hör till arbets- och näringsministeriets (ANM) förvaltningsområde och förhandlar årligen med ministeriet om resultatmålen för vår verksamhet. Vi är ett nettobudgeterat ämbetsverk, vilket innebär att vi täcker cirka 95 procent av våra utgifter med våra serviceinkomster.
Läs mer: https://www.prh.fi/sv/presentation_och_uppgifter.html
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke