Marknadsnyheter
God lokalplanering stöder genomförandet av vårdreformen
fr, jan 19, 2018 10:46 CET
Arbetshälsoinstitutet informerar 18.1.2018
Stora delar av byggnadsbeståndet för sjukhus och hälsovårdscentraler är föråldrat och utrymmena är inte längre ändamålsenliga för vare sig kunder eller arbetsprocesser. Vårdreformen erbjuder ett utmärkt tillfälle att åtgärda situationen. Vid ledningen av förändringen lönar det sig att samtidigt utveckla både funktionerna och lokalplaneringen. Det är viktigt att beakta patienternas behov och personalens synpunkter. Arbetshälsoinstitutet har undersökt utvecklingen av lokalplaneringen och arbetsprocesserna på sjukhus med hjälp av Lean-modellen. Undersökningsresultaten kan tillämpas också på andra branscher.
Arbetshälsoinstitutet undersökte hur universitetssjukhusen i Kuopio och Åbo går tillväga för att utveckla arbetsprocesserna och lokalerna samtidigt. I bägge sjukhusen är man inriktad på att minska kostnaderna, förbättra kundbetjäningen och arbetsprocesserna samt öka känslan av samhörighet och trivsel i arbetet. Utvecklingsarbetet baserar sig på Lean-modellen, och effekterna av arbetet har utvärderats av experter från Arbetshälsoinstitutet.
– Lokalplaneringen är viktig, eftersom man inte kan förnya undersöknings- och vårdprocesserna, om arbetslokalerna är olämpliga. Lokalerna måste planeras så att de inte bara främjar användarnas välbefinnande, utan också förbättrar produktiviteten, påpekar äldre forskare Virpi Ruohomäki vid Arbetshälsoinstitutet.
– Sjukhusen i Kuopio och Åbo är pionjärer på att använda Lean-modellen i lokalplaneringen. I utvecklingen av arbetsprocesserna har Lean-modellen använts också tidigare.
Lean-tänkandet bygger på arbetsmetoder som lyfter fram vikten av att utvärdera verksamheten fortlöpande, minimera onödig tidsspillan, lära sig av sina misstag och involvera personalen i utvecklingsarbetet redan i starten.
– För patienterna innebär användningen av Lean-modellen kortare kötider och bättre vårdprocesser. För personalen innebär den bättre möjligheter att använda sin kompetens och att använda effektivare och säkrare arbetsprocesser, som är bättre anpassade till arbetsmålen, säger Ruohomäki.
I Kuopio fokuserade man på användningen av nya lokaler och införandet av nya kirurgiska processer. I Åbo undersökte man processen ”Livets början” – från väntande mödrar till vård av nyfödda.
Viktigt att beakta personalens och patienternas synpunkter
Vid bägge sjukhusen lyckades utvecklingsprocesserna bra med hjälp av Lean-modellen. I Åbo konstaterade man att framgången i hög grad berodde på att nyckelpersonerna i god tid hade satt sig in i saken. Den hade behandlats vid personalmötena, vilket gav snabbare planering och bättre kvalitet på planerna. Planeringsgruppen hade också en patientmedlem, som aktivt presenterade patientens syn på arbetet.
Ledstjärna för projektet var de grundvärden man enats om: familjecentrerad vård, patientsäkerhet och mindre slöseri med resurser. Planeringen ledde till införande av familjerum. Därtill lyckades man eliminera en del flaskhalsar i vården av patienterna. Förbättringsbehov såg man bl.a. i samarbetet med arkitekterna.
Viktigt med vägledning i hur de nya lokalerna ska användas
I Kuopio undersökte man hur personalen upplevde arbetsmiljön före och efter inflyttningen i de nya lokalerna. Personalen var övervägande nöjd med sin nya arbetsmiljö. De nya lokalerna hade bättre tillgänglighet, möblerna var justerbara, inomhusluften var friskare och man hade tillgång till fler mötesrum än tidigare. Det var också lättare att arbeta självständigt. Som nackdelar uppgav man att samhörighetskänslan och samarbetet hade minskat och att arbetsmiljön hade blivit oroligare.
– Vid inflyttning i nya lokaler är det viktigt att ordna med vägledning för personalen om hur lokalerna ska användas. Det underlättar anpassningen och gör det lättare att använda de nya lokalerna som stöd för arbetet, säger Ruohomäki.
I Kuopio följde man också genomförandet av den nya 23 h-vårdprocessen vid det nya sjukhuset Kaari. Vid Kuopio universitetssjukhus utförs cirka 20 000 operationer per år, av vilka mer än hälften är dagkirurgiska ingrepp.
För 23h-processen gäller att patienterna kommer till operation direkt från hemmet. Efter operationen flyttas patienterna till ett 23 h-uppvakningsrum. Därifrån skrivs de ut så snart de har uppnått tillräckligt god kondition. Majoriteten av patienterna får gå hem rätt snabbt, direkt från uppvakningsrummet.
– Vi granskade 23h-processen för urologi, plastikkirurgi och neurokirurgi och tog fram så kallade värdeflödesindikatorer med vars hjälp vi kunde undersöka hur den gamla och den nya processen skiljer sig från varandra, säger Ruohomäki.
– I den nya processen tillbringade patienterna ingen tid alls på avdelningen. Med hjälp av värdeflödeskartorna kunde personalen bilda sig en helhetsuppfattning av vården, samtidigt som de fick bättre möjligheter att analysera vården ur patientens synvinkel.
Nycklarna till framgång är förändringsledarskap, kund- och patientcentrering samt personalmedverkan
Projektet tog fram en handbok för sjukhusledningen, som visar vilka frågor som är viktigast att beakta vid planering av verksamheten och lokalerna.
- Yrkeskunnigt förändringsledarskap: Det lönar sig att utveckla arbetsprocesserna och lokalerna på samma gång. Lokalerna bör planeras med hänsyn till arbetet och på grundval av arbetsprocesserna. Det är viktigt att inleda projektet med att fastställa de gemensamma grundvärdena och hålla fast vid dem under hela processen. Samarbete och öppen kommunikation är förutsättningen för ett lyckat genomförande.
- Patienten i fokus: Vid planeringen av arbetsprocesserna står patienten i fokus, och kärnfrågan gäller minimering av vårdtiderna. För att få synpunkter på planeringen från patienthåll kan man t.ex. ta kontakt med patientorganisationer. När det gäller barnpatienter lönar det sig att fråga föräldrarna. För personalen är det viktigt att skapa sig en helhetsuppfattning av vårdgången.
- Personalen bör delta i planeringsarbetet: Nyckelpersonerna bör i god tid förbereda sig för projektet och bekanta sig med andras lösningar. Det lönar sig att låta erfarna sjukhusanställda delta i planeringsgruppens arbete genom att avsätta tillräckligt med arbetstid för dem att delta i planeringen. Möjligheten att delta i planeringen stärker personalens engagemang och förbättrar samarbetet och personalnöjdheten.
Forskningsprojektet TeLean genomfördes av Arbetshälsoinstitutet (1.8.2014–31.10.2017) i samarbete med universitetssjukhusen i Kuopio och Åbo. Undersökningen genomfördes i sjukhusens lokaliteter. Den omfattade både sjukhuslokalerna och deras användare. Till undersökningspersonerna hörde både sjukhusens personal och de sakkunniga som deltog i planeringsarbetet. Projektet finansierades av Arbetarskyddsfonden (ASF), Kuopio universitetssjukhus (KUS), Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS) och Arbetshälsoinstitutet.
Mer information: äldre forskare Virpi Ruohomäki, Arbetshälsoinstitutet, tfn 046 851 3770, virpi.ruohomaki(at)ttl.fi
Handbok: Sairaaloiden toimintojen ja tilojen suunnittelu Lean-ajattelulla. Työterveyslaitos 2017. (på finska)
Förändringsledarskap – Arbetshälsoinstitutets tjänsteutbud (på finska)
Mediatjänster
Kristiina Kulha, informationschef
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn. 358 40 5486914, 358 30 474 2551
Tiina Kaksonen, koordinator
Arbetshälsoinstitutet, Uleåborg
tfn. 358 30 474 3015, 358 50 3643158
www.ttl.fi
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 560 anställda.
Taggar:
Marknadsnyheter
AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef
AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.
AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.
”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.
”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.
Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com
Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.
Making Future
Marknadsnyheter
Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™
Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.
Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.
– Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå – vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.
Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.
De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.
– Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett – det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.
Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.
Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Marknadsnyheter
Pricer och Focal Systems ingår strategiskt samarbete för att ta nästa steg i digitaliseringen av fysiska butiker
Pricer och Focal Systems, en ledande aktör inom AI-lösningar för butikshyllor, ingår ett strategiskt samarbete för att påskynda digitaliseringen och optimeringen av den fysiska butiken för detaljhandlare världen över.
Genom samarbetet förenas Pricers innovationer inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan med Focal Systems avancerade lösningar för datorseende och produkttillgänglighet, för att maximera kundnöjdheten och optimera arbetet i butiken.
Pricer var först på marknaden med dynamisk prissättning och digitalisering av kommunikationen mellan etiketterna på butikshyllan och kunden, och har varit en ledande partner för detaljhandelns digitalisering. Focal Systems har varit pionjär inom tillämpningen av datorseende för att digitalt i realtid få information om vilka produkter som finns tillgängliga på hyllan. Tillsammans gör Pricer och Focal Systems det möjligt för detaljhandlare att effektivisera arbetet i butiken, minimera antalet slutsålda produkter, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.
Samarbete för ökad effektivitet vid butikshyllan
För butikerna ger integrationen av Focal Systems AI-baserade kameror med Pricers ledande plattform för elektroniska hyllkantsetiketter ett flertal fördelar:
• Insikter i realtid: Genom en automatisk signal när en slutsåld produkt upptäcks kan butikspersonal snabbt fylla på hyllan, vilket ger nöjdare kunder.
• Dynamisk automatisering av arbetsflöde: Arbetsflödet automatiseras och uppgifter anges i prioriteringsordning så att butikspersonalen kan arbeta effektivare.
• Patenterad innovation: Kamerabaserad detektering av slutsålda varor, blinkande digitala etiketter och information om alternativa platser där en vara kan finnas.
• Sömlös integration: Standardiserade API:er som skapar unikt värde och synkroniserar etiketternas blink, ger uppdaterad information och insikter om status på butikshyllorna.
Pricers och Focal Systems kombinerade lösning med ett helt digitaliserat flöde av information om butikshyllan ger ett mätbart värde för handlarna.
Strategiskt samarbete för framtidens detaljhandel
– Vi är stolta över att kunna kombinera vår ledande teknik med Focal Systems AI-baserade kamera. Vi är båda övertygade om vikten av att digitalisera den fysiska butiken. Pricer har varit pionjär inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan. Tillsammans med Focal Systems tar vi nästa steg och digitaliserar det som finns på hyllan – och det som inte finns – för att öka effektiviteten för detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, CDO på Pricer.
Focal Systems AI-teknik förändrar arbetet inom detaljhandeln genom att butikshyllorna övervakas i realtid och att arbetet med att fylla på varor på hyllorna optimeras.
– Samarbetet med Pricer, som är en globalt ledande aktör med unika innovationer och teknik, skapar ett stort värde för detaljhandlare. Tillsammans levererar vi en integrerad, datadriven lösning som gör verksamheten mindre komplex, automatiserar arbetsflöden och förbättrar upplevelsen i butiken. Vi ser fram emot att visa upp resultatet av vårt samarbete för handlare och deras kunder, säger Kevin H. Johnson, vd på Focal Systems.
Framtidens lösning visas på NRF 2025
Samarbetet presenteras på mässan National Retail Federation (NRF) Big Show i januari 2025, där Pricer och Focal Systems visar den integrerade lösningen i Pricers monter. Samarbetet är startskottet för ett helt nytt sätt att arbeta med butikshyllor och tar innovation inom detaljhandeln till en ny nivå.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849812
Finn Wikander, Chief Product Officer, 0705-233077
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Om Focal Systems
Focal Systems är en ledande leverantör av AI-drivna lösningar baserade på datorseende som hjälper detaljhandeln att automatisera verksamheten och optimera produkttillgängligheten genom realtidsövervakning av hyllorna. Med denna avancerade teknik får handlarna användbara insikter för ökad effektivitet och lönsamhet. För mer information, besök www.focal.systems.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke