Marknadsnyheter
VD och koncernchef Henri de Sauvage-Nolting kommenterar resultatet för fjärde kvartalet 2017
fr, jan 26, 2018 08:00 CET
Ett år av förändring – föreslagen extra utdelning
Fjärde kvartalet var stabilt med en organisk tillväxt på 0 procent jämfört med samma period föregående år. Candyking utvecklades mycket bra under kvartalet och uppvisade en tillväxt på 14 procent trots pågående integration. Detta understryker att våra identifierade synergibesparingar från Candyking om 100 Mkr ligger fast.
Förvärvet av Candyking och avyttringen av Cloetta Italien har ändrat koncernens struktur väsentligt. Detta gör det möjligt för Cloetta att fokusera mer på att driva organisk tillväxt på de nord- och västeuropeiska marknaderna samtidigt som vi skapar synergier från förvärvet av Candyking.
Cloetta fortsätter att skapa ett bra kassaflöde som gör det möjligt för oss att göra såväl tillväxtskapande investeringar som att ge utdelning till aktieägarna.
Stabilt rörelseresultat, justerat
Cloettas rörelseresultat (EBIT) för kvartalet, justerat för jämförelsestörande poster, uppgick till 206 Mkr (209) och rörelsemarginalen, justerad för jämförelsestörande poster, uppgick till 12,5 procent (15,3). Den lägre marginalen är huvudsakligen relaterad till integrationen av Candyking, som före synergierna hade väsentligt lägre marginaler än Cloetta. Rörelseresultatet uppgick till 171 Mkr (180).
Det stabila rörelseresultatet, justerat för jämförelsestörande poster, beror på god kostnadskontroll. Produktionskostnaderna är fortfarande något högre än föregående år till följd av branden vid fabriken i Belgien. Cloetta har ökat marknadsföringskostnaderna med cirka 15 Mkr under kvartalet – och därmed även för helåret, jämfört med föregående år.
Stabilt kassaflöde
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till 305 Mkr (406), vilket var bra med hänsyn tagen till att jämförelsesiffran innehåller det avyttrade säsongsmässigt starka Cloetta Italien.
Konfektyrmarknaden under kvartalet
Konfektyrmarknaden som helhet utvecklades positivt på alla marknader utom i Danmark.
Ökad försäljning
Cloettas försäljning ökade med 20,2 procent under kvartalet, varav förvärvet av Candyking stod för 20,8 procent och valutakursdifferenser för –0,6 procent. Den organiska tillväxten var 0,0 procent.
Cloettas försäljning under kvartalet ökade eller var oförändrad i Sverige, Finland, Norge och på exportmarknaderna, men minskade i Danmark, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. Den positiva försäljningsutvecklingen i Finland drevs både av lösviktsgodis och våra förpackade produkter. I Danmark minskade försäljningen till en större kund. I Nederländerna minskade försäljningen på grund av färre kampanjaktiviteter, delvis på grund av låga lagernivåer efter branden i fabriken i Belgien. Tillväxten för Candyking var 14,0 procent under kvartalet, med en mycket positiv utveckling på alla marknader utom Polen. Försäljningsökningen för Candyking var särskilt stark i Finland, men även i Norge inför införandet av ökad sockerskatt.
Integrationen av Candyking
Integrationen av Candyking fortsätter i enlighet med plan. Den nya integrerade organisationen är under implementering på samtliga marknader. Vi har beslutat att lämna den förlustskapande Candyking-verksamheten i Polen eftersom vi inte ser någon framtida lönsamhet.
Insourcingaktiviteterna, kortsiktigt påverkade av branden på fabriken i Belgien, fortsätter i enlighet med plan. Under 2018 och 2019 kommer takten för insourcingen att öka. Förhandlingar med vissa återförsäljare för förnyelse av lösviktsgodiskontrakt har nu lett till att vi har kunnat förnya samtliga befintliga större Candyking-kontrakt, med undantag för ett kontrakt som fortfarande är under förhandling. Dessutom har vi vunnit flera mindre kontrakt. Detta visar på styrkan i Candykings koncept.
Ett år av förändring
2017 var ett utmanande år. Branden vid en produktionslinje på fabriken i Belgien i juni ledde till begränsningar av produktionskapaciteten, vilket resulterat i lägre produktionsvolymer, högre produktionskostnader och till viss del även förlorad försäljning. Organisk försäljning minskade något under 2017, främst beroende på specifika utmaningar på ett par marknader.
Trots utmaningarna har vi för andra året i rad uppnått vårt finansiella mål om 2,5 gånger nettoskuld/EBITDA, då det uppgick till 2,39 gånger. Eftersom vi har erhållit ett vederlag från avyttringen av Cloetta Italien, föreslår styrelsen en extra utdelning om 0,75 kronor per aktie (–) utöver oförändrad ordinarie utdelning om 0,75 kronor per aktie (0,75).
Mitt huvudfokus under 2018 fortsätter att vara aktiviteter som möjliggör tillväxt, integrerar Candyking och driver kostnadseffektivitet inklusive det besparingsinitiativ på 50 Mkr som presenterades i oktober. En del av kostnadsbesparingarna kommer att investeras i tillväxt- och marknadsaktiviteter. Vårt Lean 2020-program inom produktionskedjan och synergier från Candyking i kombination med våra tillväxtinitiativ är viktiga drivkrafter för att nå vårt mål om 14 procents EBIT-marginal.
Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation och är sådan information som Cloetta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 januari 2018 kl. 08.00 CET.
Mediakontakt
Jacob Broberg, SVP Corporate Communications Investor Relations, 070-190 00 33.
Om Cloetta
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden och Holland. Cloettas produkter säljs i fler än 50 länder världen över med Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, Karamellkungen, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band. Cloetta har 8 fabriker i 5 länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm. Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Market Notice 9/25– Last day of trading in SensoDetect AB’s subscription option SDET TO 2
Last day of trading in the company’s subscription option, SDET TO 2, is January 17, 2025
Information about the subscription option:
Short name: SDET TO 2
ISIN-code: SE0021149028
Orderbook-ID: 318791
CFI: RSSXXR
FISN: SENSODETEC/OPT RTS 20250121
Last day of trading: January 17, 2025
Stockholm January 14, 2025
Spotlight Stock Market
08-51168000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Ny vinst för nötfärs på rulle – Änglamark bäst i test
I Allt om mats stora test av nötfärs har Änglamarks ekologiska utsetts till bäst i test. Och det är inte första gången som färs i rulle toppar listorna.
– Vi brukar kalla våra rullar med färs för en riktigt smart idé. De tar mindre plats, är saftigare, håller längre, lättare att frysa in och gör det därmed enklare att laga god mat, säger Anders Hansson, ansvarig sortiment och inköp för kött på Coop Sverige om den fjärde vinsten på senare år för nötfärs i rulle under Coops egna varumärken.
”Hög kvalitet”
Allt om mat berömmer Änglamarks nötfärs för hur den bidrar till en ren och fyllig köttsmak, har en fast konsistens samtidigt som den känns luftig och saftig. Totalt testades 12 olika sorters svensk nötfärs där varan formades till biffar som stektes i neutral rapsolja – där då Änglamark stack ut som solklar vinnare.
Ett ännu hållbarare alternativ än Änglamarks ekologiska nötfärs är kylgrannen Coop naturbeteskött som återfinns i de flesta av Coops 820 butiker.
– Vårt naturbeteskött innehåller en mycket hög kvalitet, och kan likställas med ett prisvärt premiumkött. Att det dessutom är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv gör ju inte saken sämre, säger Anders Hansson.
Rullar med färs i Coops sortiment:
- Coop blandfärs
- Coop fläskfärs
- Coop nötfärs
- Coop hamburgerfärs
- Änglamark nötfärs
- Coop nötfärs naturbeteskött
Om Coop EVM
Coop har som företag alltid varit pionjären inom EVM. Redan på 20-talet introducerades egna varumärken för att säkra leveranser samt kunna erbjuda samma vara till ett lägre pris. Cirkelkaffe var ett av de första varumärkena. Varumärket Coop lanserades 2003, sortimentet är brett och är det största av våra egna varumärken. Det levererar matglädje till alla sorters familjer, stora som små. Det är helt enkelt bra produkter till bra pris. Det är både varor som behövs i vardagen och som passar vid lite festligare tillfällen.
Många av våra produkter har fått utmärkelsen Bäst i test av oberoende kanaler som Mitt Kök, Expressen/Allt om mat, Svenska Dagbladet (SvD), Råd & Rön, TT och Aftonbladet. Senast prisades Coop laktosfri vispgrädde hos Aftonbladet, samtidigt som Råd & Rön nyligen lyfte fram Coop fläckborttagning som bäst i test, och SvD framhävde våra färdiga pastaknyten i sitt stora smaktest. Detta är vi naturligtvis stolta över eftersom vi vill erbjuda våra medlemmar och kunder goda varor av bra kvalitet till bra priser.
Varumärken under Coop EVM är Coop, Änglamark, Xtra och Gourmet.
Taggar:
Marknadsnyheter
Norconsult får utökat uppdrag i Bålforsens kraftverk
Norconsult Sverige har fått i uppdrag att projektleda tre delprojekt för Unipers nya vattenkraftaggregat i Bålforsens kraftverk. Uppdraget är speciellt då det sällan byggs nya vattenkraftaggregat av den här storleken i Sverige. Norconsult bidrar sedan våren 2024 med turbin- och generatorkompetens och under hösten fick Norconsult dessutom förtroendet att ansvara för delprojekt El och kontroll.
El- och kontrolluppdraget innebär att ansvara för den övergripande designen av kontrollanläggningen för den nya turbinen och generatorn samt för el-projekteringen. Det nya vattenkraftaggregatet kommer öka anläggningens kapacitet med drygt 30 procent.
När Bålforsens kraftverk byggdes på 1950-talet förbereddes plats för ett tredje aggregat. Det sprängdes ett utrymme i berget som tills nu har stått outnyttjat. Nu har Uniper beslutat att bygga en tredje turbin och uppgradera de övriga vilket kommer öka kapaciteten med drygt 30 procent.
Generator- och turbinuppdragen startade våren 2024 och i dagsläget befinner sig projektet i projekteringsfas. Den nya turbinen beräknas att tas i drift 2028. Samtidigt som den nya turbinen, som kommer att generera 42 MW, tas i drift kommer de två existerande turbinerna uppgraderas.
Den nya turbinen är designad för ett större effektspann än vad som varit vanligt tidigare och är konstruerad för att bättre kunna stabilisera nätet. Det innebär att man kommer att ha en beredskap att sälja mer effekt med kort varsel och på så sätt bidra till att effektbalansera och stabilisera elnätet.
— Utmaningen i det här uppdraget är att vi ska installera en ny turbin i ett befintligt hålrum i berget, berättar Robert Asplund, gruppledare Elteknik & Projektledning hos Norconsult. Vilket innebär extra mycket samordning med övriga konsulter och entreprenörer inom alla discipliner, fortsätter Robert.
Cecilia Köljing
Presskontakt
cecilia.koljing@norconsult.com
Dir: 010-141 83 54 | Mob: 0790-06 08 55
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 300 medarbetare på över 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke