Marknadsnyheter
Nytt rekord för kommersiella gästnätter i Västsverige
må, feb 12, 2018 07:00 CET
För tredje året i rad slår den västsvenska besöksnäringen rekord när det gäller kommersiella gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping. Drygt 9,6 miljoner (9 646 421) lyder den nya rekordnoteringen.
Utvecklingen på hotell, stugbyar och vandrarhem var under året mycket positiv. Till skillnad mot 2016, då ökningen inom dessa boendeformer framförallt kunde härledas till Göteborgsregionen, går gästnattsvolymerna nu upp också i Bohuslän (+ 4,5 procent), Dalsland (+ 11,3 procent), Skaraborg (+7,5 procent) och Sjuhärad (+7,2 procent).
Den preliminära campingstatistiken visar på en viss minskning av campingövernattningar för Västsverige som helhet (-1 procent), även om gästnätterna från utländska besökare ökar något (+1,1 procent).
– Otroligt roligt med ett tredje rekordår i rad för kommersiella gästnätter i Västsverige. Det globala resandet ökar alltjämt, och vi är verkligen inne i en positiv trend som sträcker sig långt utanför Västsverige, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.
Gästnattsökningarna i Västsverige kommer till stor del från de närmast belägna närmarknaderna Norge, Danmark och Tyskland. De brittiska övernattningarna minskar något.
– Att våra närmaste grannar Norge, Danmark och Tyskland besöker Västsverige i större utsträckning är ett tecken i tiden. Hållbart resande blir viktigare och viktigare, och det är något som påverkar alla. Vi på Turistrådet har exempelvis valt att satsa mer på närmarknaderna och prioriterat ner länder som Kina och USA, säger Fredrik Lindén.
Gästnattsrapport Västsverige – helåret 2017
Kontakta för mer information
Victor Johansson, analytiker Turistrådet Västsverige
Telefon: 031-818315
Mail: victor.johansson@vastsverige.com
Taggar:
turism
, rekord
, statistik
, besöksnäring
, gästnätter
, Inkvarteringsstatistik
, årsstatistik
, Turistrådet Västsverige
, västverige
, gästnattsstatisti
, rekord 2017
Marknadsnyheter
Nivika inleder nytt återköp av egna aktier
Nivika har avslutat sitt senaste återköpsprogram, där aktier för 50 miljoner kronor har köpts tillbaka.
Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 februari 2024 har styrelsen för Nivika Fastigheter AB (publ) beslutat att påbörja ett nytt återköpsprogram av egna aktier till ett belopp om upp till 50 miljoner kronor under perioden 2 januari till 30 april 2025.
På stämman bemyndigades styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om förvärv av aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
Återköpsprogrammet ger ökade möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur från tid till annan. Bland annat ges möjlighet att kunna överlåta aktier som likvid i samband med eventuella förvärv.
Återköp av egna aktier ska ombesörjas av en investmentbank eller finansiellt institut samt ske i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser i Nasdaqs regelverk för emittenter – Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares.
För information om genomförandet av återköp av egna aktier, se www.nasdaqomxnordic.com. Återköp av egna aktier kommer inte att offentliggöras separat, såvida inte tvingande regler avseende offentliggörande är tillämpliga.
Det totala antalet aktier i bolaget är 95 885 594, varav 24 884 800 är av serie A och 71 000 794 är av serie B. Nivika innehar för närvarande 1 200 526 egna stamaktier av serie B.
För mer information, vänligen kontakta:
Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se
Om Nivika
Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se
Marknadsnyheter
Kommuniké från extra bolagsstämma i Upgrade Invest Nordic AB (publ), org nr 559165-0642, 27:e december 2024
Upgrade Invest Nordic AB (publ), org. nr 559165-0642, höll idag extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Stockholm, varvid följande beslut fattades:
- Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om sakutdelning i form av samtliga 2 040 000 aktier och 226 666 teckningsoptioner i det helägda dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 4 AB (publ).
- Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för utdelningen.
För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Bonsib, VD Upgrade Invest Nordic AB
+46 72 182 72 90
marcus@upgradeinvest.se
Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.
Marknadsnyheter
Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.
– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.
– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.
För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke