Marknadsnyheter
Logistiklösningar i världsklass
må, feb 12, 2018 09:05 CET
För sextonde året i rad delas Sveriges ledande logistikutmärkelse – PostNord Logistics Award – ut för att uppmärksamma och premiera den mest innovativa och effektiva logistiklösningen. Efter juryns tuffa granskning är årets finalister nu klara; Boozt, Loop Rocks, Packsize och Zalando.
Samtliga finalister har visat prov på innovativa logistiklösningar som möter juryns högt ställda krav på kreativitet, effektivitet, lönsamhet samt socialt ansvarstagande.
– En effektiv och smart logistik har en avgörande betydelse för såväl konkurrenskraft som lönsamhet. Det är precis det, vikten av logistikens påverkan, som vi vill lyfta fram med utmärkelsen PostNord Logistics Award. Årets finalister har en väl genomtänkt logistik och det är påtagligt hur deras logistiklösningar stärkt deras framgång, säger Mats Abrahamsson, juryns ordförande och professor i logistik vid Linköpings universitet.
Juryns motiveringar för respektive finalist:
Boozt
E-handelsbolaget Boozt har satsat offensivt på ett stort robotiserat lager och egenutvecklade IT-lösningar. Investeringarna har skapat förutsättningar för fortsatt kraftig tillväxt, ökad produktivitet, kostnadseffektivitet, kvalitet och för att möta ökande konsumentkrav på snabb leverans och effektiv returhantering.
Loop Rocks
Med den digitala plattformen Loop Rocks skapas en effektivare hantering av sekundära konstruktionsmaterial på byggarbetsplatser. Med Loop Rocks matchas utbud av material mot efterfrågan, vilket resulterar i ett bättre resursutnyttjande och färre transporter. Det är positivt för miljön och ger lägre kostnader för både köpare och säljare.
Packsize
Med innovativ teknologi har Packsize utvecklat en smart lösning som skräddarsyr wellpapp-förpackningar för varje enskild produkt. Processen resulterar i en rad positiva effekter, bland annat en minskad användning av förpacknings- och fyllnadsmaterial, färre transportskador samt betydligt bättre fyllnadsgrad vid lagring och transport. Det i sin tur leder till färre transporter och lägre utsläpp.
Zalando
Genom ett målmedvetet och innovativt arbete har Zalando byggt ett effektivt och snabbt logistikmaskineri som blivit en förebild i e-handeln, där ett huvudlager i Tyskland kombineras med regionala satellitlager. Med banbrytande satsningar på bland annat automation, maskininlärning/AI och hållbarhet har logistiken blivit ett unikt konkurrensmedel som dessutom erbjuds externt genom Zalando Fulfilment Solutions.
PostNord Logistics Awards jury:
Juryn består av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet.
Mats Abrahamsson: Ordförande, professor i internationell logistik vid Linköpings universitet.
Staffan Mörndal: Partner på Verdane Capital.
Ann Elgh: VD för Svenska Retursystem AB.
Mats Rignell: Vice President Supply Chain MRS, Atlas Copco Mining Rock Excavation Service Division.
Tim Jørnsen: Chef eCommerce Logistics, PostNord
Anders Holm: Nordic Operation/Corporate Account, PostNord
Stefan Karlöf: Projektledare för juryarbetet, Karlöf Kommunikation
Tidigare vinnare av PostNord Logistics Award: Bergman Beving (2002), Svenska Spel (2003), Dustin (2004), AdLibris (2005), Danaher Motion (2006), Hennes Mauritz (2007), Sony Ericsson (2008), IKEA (2009), Volvo Cars (2010), Nobel Biocare (2011), Envirotainer (2012), Lidl (2013), Ericsson (2014), Scania (2015) och Apotea (2016).
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com
Marknadsnyheter
Nivika inleder nytt återköp av egna aktier
Nivika har avslutat sitt senaste återköpsprogram, där aktier för 50 miljoner kronor har köpts tillbaka.
Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 februari 2024 har styrelsen för Nivika Fastigheter AB (publ) beslutat att påbörja ett nytt återköpsprogram av egna aktier till ett belopp om upp till 50 miljoner kronor under perioden 2 januari till 30 april 2025.
På stämman bemyndigades styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om förvärv av aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
Återköpsprogrammet ger ökade möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur från tid till annan. Bland annat ges möjlighet att kunna överlåta aktier som likvid i samband med eventuella förvärv.
Återköp av egna aktier ska ombesörjas av en investmentbank eller finansiellt institut samt ske i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser i Nasdaqs regelverk för emittenter – Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares.
För information om genomförandet av återköp av egna aktier, se www.nasdaqomxnordic.com. Återköp av egna aktier kommer inte att offentliggöras separat, såvida inte tvingande regler avseende offentliggörande är tillämpliga.
Det totala antalet aktier i bolaget är 95 885 594, varav 24 884 800 är av serie A och 71 000 794 är av serie B. Nivika innehar för närvarande 1 200 526 egna stamaktier av serie B.
För mer information, vänligen kontakta:
Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se
Om Nivika
Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se
Marknadsnyheter
Kommuniké från extra bolagsstämma i Upgrade Invest Nordic AB (publ), org nr 559165-0642, 27:e december 2024
Upgrade Invest Nordic AB (publ), org. nr 559165-0642, höll idag extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Stockholm, varvid följande beslut fattades:
- Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om sakutdelning i form av samtliga 2 040 000 aktier och 226 666 teckningsoptioner i det helägda dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 4 AB (publ).
- Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för utdelningen.
För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Bonsib, VD Upgrade Invest Nordic AB
+46 72 182 72 90
marcus@upgradeinvest.se
Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.
Marknadsnyheter
Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.
– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.
– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.
För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke