Connect with us

Marknadsnyheter

Förslag till styrelse och styrelseordförande

Published

on

må, feb 12, 2018 09:00 CET

Valberedningen föreslår årsstämman den 26 april 2018 att omval sker av styrelseledamöterna Camilla Monefeldt Kirstein, Mats Olsson och Jon Risfelt samt nyval av Gunilla Asker, Stefan Gardefjord, Kia Orback Pettersson och Peder Ramel. 

Carl-Olof By och Eva Elmstedt har avböjt omval. Sedan tidigare har Liselotte Hägertz Engstam meddelat att hon avgår per den 1 mars. Till styrelsens ordförande föreslås Mats Olsson.

Gunilla Asker är efter 9 år på posten avgående VD i Svenska Dagbladet. Dessförinnan var hon under tre år marknads- och försäljningsdirektör på Svenska Dagbladet. Tidigare har Gunilla bland annat 13 års erfarenhet från Unilever, varav 8 år i seniora positioner. Hon är styrelseledamot i danska försäkringsbolaget Codan, Göta Kanalbolaget, Lendo, Compricer och Kundkraft.

Stefan Gardefjord är vd i SSC (f d Rymdbolaget) och var 2006-2012 vd i Logica, Sverige (f d WM-data), där han haft ett antal befattningar sedan 1980-talet. Stefan är styrelseledamot i BTS Group.

Kia Orback Pettersson är styrelseordförande i Teracom, Mediaplanet och S:t Eriks vårdbolag samt ledamot i JM, Kungsleden, Odd Molly, Visual Art m fl. Hon har tidigare varit bl a vd i Hemtex, vd i Sturegallerian och marknadsdirektör för Dagens Nyheter.

Peder Ramel är vd i Hi3G Holding där han tillhört ledningen sedan 2006. 2002-2006 var Peder vd i Bredbandsbolaget och dessförinnan hade han ett antal befattningar i Kinnevik-gruppen.

Uppgifter om de ledamöter som föreslås till omval finns på knowitgroup.com.

Valberedningen har lagt särskild vikt vid frågan om jämn könsfördelning i styrelsen. Om stämman följer valberedningens förslag kommer Knowits styrelse bestå av tre kvinnor och fyra män.

Samtliga föreslagna ledamöter är oberoende i förhållande till bolaget, bolagsledningen och till bolagets större aktieägare. Samtliga föreslagna ledamöter har erfarenhet av de krav som ställs på styrelsearbete ett börsnoterat företag.

För mer information, kontakta

Mats Olsson, styrelsens ordförande, Knowit AB, 070 512 20 48

Om företaget:
Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som, inom den allt snabbare digitaliseringen, skapar unika kundvärden genom att erbjuda gränsöverskridande leveranser från tre affärsområden, Experience, Insight och Solutions. Det är förmågan att kombinera kompetenser inom design och kommunikation, managementkonsulting samt it, som skiljer oss från andra konsultbolag. Vår kultur präglas av öppenhet, förståelse för kundens affär, hög specialistkompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 2000 medarbetare representerade på 14 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Finland, och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter

Published

on

By

Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.

Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.

Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer. 

– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar

Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer. 

– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson. 

Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025

  • Lunds universitet: 4 miljoner kronor
  • Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
  • Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
  • Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
  • Örebro universitet: 4 miljoner kronor
  • Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
  • Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner

Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm

Published

on

By

Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.

Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.

– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.

Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.

Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.

– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se

Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.