Marknadsnyheter
STAR ALLIANCE FORTSÄTTER FÖRBÄTTRA KUNDUPPLEVELSEN MED NY DIGITAL TJÄNSTEPLATTFORM FÖR ALLA FLYGBOLAG INOM NÄTVERKET
on, feb 14, 2018 11:10 CET
Lufthansa och United är de första flygbolagen som använder Star Alliance nya, digitala tjänsteplattform (Digital Services Platform – DSP), som är ett första steg i en allmän förbättring av digitala och mobila tjänster för kunder som reser med de 28 flygbolag som ingår i Star Alliance-nätverket.
Plattformen är utvecklad och driftsatt i samarbete med Accenture, och är ett led i Star Alliance strategi för att ytterligare förbättra kundernas reseupplevelse. Målet är att kunderna ska kunna använda valfritt medlemsbolags webbplats eller mobilapplikation för att få all information de behöver när de reser med flera olika Star Alliance-flygbolag.
”De flesta frekventa resenärer har en favorit bland flygbolagen i vårt nätverk och skulle helst vilja administrera allt sitt resande via en enda app eller webbplats. Vi arbetar därför med att skapa centrala resurser som kan delas och användas gemensamt av våra medlemsbolag”, säger Star Alliances VD Jeffrey Goh.
När en sådan tjänst är tillgänglig på vår DSP kan medlemsbolagen individuellt besluta om och när de vill göra den tillgänglig för kunderna. Exempelvis lanserade United Airlines den 2 februari en funktion som gör det möjligt för kunderna att välja sittplats på avgångar med Singapore Airlines som bokas via united.com eller United-appen. På så sätt kan kunder med biljettyper som inkluderar platsreservation välja sittplats samtidigt som de bokar en resa som involverar både United Airlines och Singapore Airlines, istället för att behöva vänta till incheckningstillfället. Denna tjänst kommer gradvis att införas för alla Star Alliance-bolag.
Lufthansa använder sig även av DSP-teknik för att erbjuda kunderna spårning av bagage på resor som inkluderar avgångar med andra Star Alliance-bolag. Data tillhandahålls av Star Alliance Baggage Hub som startade sin verksamhet i slutet av 2016. De samlar in relevant bagageinformation från olika källor och gör den tillgänglig för alla medlemsbolag som ingår i en passagerares resplan.
Utöver att hjälpa till att utveckla och implementera DSP stöder Accenture Star Alliance genom att identifiera kundernas problem och förväntningar. Som ett led i DSP-utvecklingen använde Accenture designmetoder som bygger på logik, fantasi, intuition och systemrelaterade resonemang för att utforska olika möjligheter och skapa gynnsamma resultat för slutanvändaren. Accenture utnyttjade då sin Liquid Studio – som ingår i ett globalt nätverk av studior som fokuserar på snabb applikationsutveckling och tillämpning av banbrytande tekniska lösningar – vid Future Camp i Kronberg, Tyskland.
Vid utveckling av DSP-tjänster är visualisering, prototypframtagning och utveckling av DSP-funktioner ur ett kundperspektiv av avgörande betydelse. Målet är att identifiera vanligt förekommande problem eller förbättringsområden som kan uppstå när kunder reser med ett eller flera flygbolag, samt i händelse av driftavbrott för tjänsterna.
”För att uppnå en sömlös reseupplevelse för flygbolagens kunder måste flygbolagen kunna samverka i ett större ekosystem som omfattar hela flyg-, rese- och turistbranschen”, säger Robert Zippel, som leder det tekniska konsultarbetet inom Accentures verksamhet för resebranschen. ”Flygbolagen måste fördjupa samarbetet med övriga medlemmar i flygbolagsalliansen och relaterade ekosystem för att åstadkomma lösningar som bättre uppfyller resenärernas snabbt föränderliga krav. Star Alliance DSP är ett utmärkt exempel på ett system som underlättar denna typ av samarbete, tack vare dess förmåga att utnyttja datautbyte i realtid och standardiserade applikationer för att förbättra kundupplevelsen vid resor med flera inblandade flygbolag.”
DSP är en integrerad del av Star Alliance mer omfattande, kundinriktade strategi, särskilt eftersom dagens resenärer ”alltid är uppkopplade” via mobila enheter. Därför förväntar de sig användarvänliga tjänster och snabba informationsuppdateringar som ger dem full kontroll över resandet. På flygplatserna innebär det att Star Alliance i allt högre grad erbjuder teknik för självbetjäning, till exempel vid incheckning av passagerare och bagage samt i samband med ombordstigning vid gaten.
Vad gäller bonusprogrammen har olika förbättringar redan införts med hjälp av IT Hub-teknik. I det ingår bland annat snabbare kreditering av intjänade bonuspoäng efter flygningar, samt möjlighet för resenärer att anmäla saknade poäng från Star Alliance-bolag online, via respektive kunds bonusprogram. I slutet av 2018 kommer resenärerna att kunna kontrollera platstillgång och boka bonusresor för alla 28 Star Alliance-bolag via bonusprogrammens webbplatser.
Star Alliance kommer att fortsätta sitt samarbete med medlemsbolagen för att rulla ut ytterligare tjänster och förbättringar, med fokus på att erbjuda kunderna en förbättrad digital upplevelse i samband med resor som inkluderar flera flygbolag.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44
Om Star Alliance:
Star Alliance bildades 1997 som den första globala flygbolagsalliansen att kunna erbjuda kunder över hela världen en smidig reseupplevelse. Star Alliance goda marknadsanseende har lett till många utmärkelser, däribland Air Transport Worlds pris för marknadsledarskap och pris som bästa flygbolagsallians av både Business Traveller Magazine och Skytrax. Ingående flygbolag: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Avianca Brasil, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI och United. Star Alliance-nätverket erbjuder för närvarande mer än 18 400 flygningar per dag till 1 300 flygplatser i 191 länder. Ytterligare anslutningsflyg erbjuds av Star Alliance anslutningspartner Juneyao Airlines.
Marknadsnyheter
Sobis intäkter för helåret 2024 högre än tidigare uppskattningar
Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi®) (STO: SOBI) meddelade idag att intäkterna för helåret 2024 var högre än tidigare uppskattningar. Intäkterna för helåret uppgick till cirka 26 000 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om cirka 19 % vid fasta växelkurser (CER) (1). Justerad EBITA-marginal (1,2) var i mitten av 30-procentspannet av intäkterna.
De främsta anledningarna till de ökade intäkterna är högre försäljning än väntat under fjärde kvartalet inom hemofiliportföljen och av Kineret.
- Altuvoct: Högre andel patienter än väntat byter till Altuvoct på marknader där produkten har lanserats, främst Tyskland och Schweiz.
- Elocta: Gynnades av ett högre antal patienter och på de marknader där Altuvoct lanserats var antalet byten från Elocta färre än väntat. Positiva effekter av rabattjusteringar bidrog också.
- Alprolix: Högre antal nya patienter än förväntat samt ökat antal vid-behovsbehandlingar i hela Europa.
- Kineret: Högre försäljning än förväntat, främst drivet av positiva effekter av rabattjusteringar och ett gynnsamt ordermönster, men även med stöd av ökad efterfrågan.
- Den justerade EBITA-marginalen låg kvar inom det förväntade intervallet eftersom den starkare intäktsutvecklingen motverkades av mixeffekter med negativ påverkan på bruttomarginalen samt av investeringar i våra lanserings- och pipelineprodukter under fjärde kvartalet.
Vid publiceringen av rapporten för det tredje kvartalet 2024 den 24 oktober 2024 uppgav Sobi följande utsikter för helåret 2024: Intäktsökningen vid CER förväntades vara i mitten av 10-procentspannet, och den justerade EBITA-marginalen förväntades vara i mitten av 30-procentspannet av intäkterna.
Sobi publicerar sin rapport för det fjärde kvartalet och helåret 2024 onsdagen den 5 februari 2025
kl. 8.00 CET.
Om Sobi
Sobi® är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta och svåra sjukdomar. Sobi tillhandahåller innovativa behandlingar inom hematologi, immunologi och nischindikationer, och har cirka 1 800 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien och Australien. Sobis intäkter för 2023 uppgick till 22,1 miljarder SEK. Sobis aktie (STO:SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer om Sobi på sobi.com och LinkedIn.
Kontakter
För kontaktuppgifter till Sobis Investor Relations-team, klicka här. För Sobis mediakontakter, klicka här.
Denna information är sådan information som Sobi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 januari 2025
kl. 18.00 CET.
Gerard Tobin
Head of Investor Relations
[1] Alternativa nyckeltal
[2] Exklusive jämförelsestörande poster (IAC)
Marknadsnyheter
Korrektion: Resqunit AB meddelar byte av Certified Adviser till Corpura Fondkommission AB
Det föregående pressmeddelandet innehöll felaktig Certified Advisor i signeringsfältet nedan. Korrekt Certified Advisor från och med den 10 januari är Corpura Fondkommission AB.
Den 10 januari 2025, 17:48 CET – Resqunit AB (publ), meddelar att bolaget har ingått avtal med Corpura (Corpura Fondkommission AB) avseende tjänsterna som Certified Adviser. Corpura tillträder som Certified Adviser (CA) den 10 januari 2025.
Certified Advisor
Corpura Fondkommission AB
For more information, please contact:
Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB
Email: helge@resqunit.com
Telefon: +47 901 68 908
RESQUNIT AB is a holding company that financed its subsidiary by raising capital and providing financial support for its operations, which focused on developing innovative equipment for the fishing industry. The subsidiary worked to reduce marine plastic pollution and ghost fishing – issues that critically affected all fishing nations.
Marknadsnyheter
Resqunit AB meddelar byte av Certified Adviser till Corpura Fondkommission AB
Den 10 januari 2025, 17:20 CET – Resqunit AB (publ), meddelar att bolaget har ingått avtal med Corpura (Corpura Fondkommission AB) avseende tjänsterna som Certified Adviser.
Curpora tillträder som Certified Adviser (CA) den 10 januari 2025.
Certified Advisor
Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (SKMG)
For more information, please contact:
Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB
Email: helge@resqunit.com
Telefon: +47 901 68 908
RESQUNIT AB is a holding company that financed its subsidiary by raising capital and providing financial support for its operations, which focused on developing innovative equipment for the fishing industry. The subsidiary worked to reduce marine plastic pollution and ghost fishing – issues that critically affected all fishing nations.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke