Connect with us

Marknadsnyheter

STAR ALLIANCE FORTSÄTTER FÖRBÄTTRA KUNDUPPLEVELSEN MED NY DIGITAL TJÄNSTEPLATTFORM FÖR ALLA FLYGBOLAG INOM NÄTVERKET

Published

on

on, feb 14, 2018 11:10 CET

Lufthansa och United är de första flygbolagen som använder Star Alliance nya, digitala tjänsteplattform (Digital Services Platform DSP), som är ett första steg i en allmän förbättring av digitala och mobila tjänster för kunder som reser med de 28 flygbolag som ingår i Star Alliance-nätverket. 

Plattformen är utvecklad och driftsatt i samarbete med Accenture, och är ett led i Star Alliance strategi för att ytterligare förbättra kundernas reseupplevelse. Målet är att kunderna ska kunna använda valfritt medlemsbolags webbplats eller mobilapplikation för att få all information de behöver när de reser med flera olika Star Alliance-flygbolag.  

De flesta frekventa resenärer har en favorit bland flygbolagen i vårt nätverk och skulle helst vilja administrera allt sitt resande via en enda app eller webbplats. Vi arbetar därför med att skapa centrala resurser som kan delas och användas gemensamt av våra medlemsbolag”, säger Star Alliances VD Jeffrey Goh. 

När en sådan tjänst är tillgänglig på vår DSP kan medlemsbolagen individuellt besluta om och när de vill göra den tillgänglig för kunderna. Exempelvis lanserade United Airlines den 2 februari en funktion som gör det möjligt för kunderna att välja sittplats på avgångar med Singapore Airlines som bokas via united.com eller United-appen. På så sätt kan kunder med biljettyper som inkluderar platsreservation välja sittplats samtidigt som de bokar en resa som involverar både United Airlines och Singapore Airlines, istället för att behöva vänta till incheckningstillfället. Denna tjänst kommer gradvis att införas för alla Star Alliance-bolag.

Lufthansa använder sig även av DSP-teknik för att erbjuda kunderna spårning av bagage på resor som inkluderar avgångar med andra Star Alliance-bolag. Data tillhandahålls av Star Alliance Baggage Hub som startade sin verksamhet i slutet av 2016. De samlar in relevant bagageinformation från olika källor och gör den tillgänglig för alla medlemsbolag som ingår i en passagerares resplan.

Utöver att hjälpa till att utveckla och implementera DSP stöder Accenture Star Alliance genom att identifiera kundernas problem och förväntningar. Som ett led i DSP-utvecklingen använde Accenture designmetoder som bygger på logik, fantasi, intuition och systemrelaterade resonemang för att utforska olika möjligheter och skapa gynnsamma resultat för slutanvändaren. Accenture utnyttjade då sin Liquid Studio som ingår i ett globalt nätverk av studior som fokuserar på snabb applikationsutveckling och tillämpning av banbrytande tekniska lösningar vid Future Camp i Kronberg, Tyskland. 

Vid utveckling av DSP-tjänster är visualisering, prototypframtagning och utveckling av DSP-funktioner ur ett kundperspektiv av avgörande betydelse. Målet är att identifiera vanligt förekommande problem eller förbättringsområden som kan uppstå när kunder reser med ett eller flera flygbolag, samt i händelse av driftavbrott för tjänsterna. 

För att uppnå en sömlös reseupplevelse för flygbolagens kunder måste flygbolagen kunna samverka i ett större ekosystem som omfattar hela flyg-, rese- och turistbranschen, säger Robert Zippel, som leder det tekniska konsultarbetet inom Accentures verksamhet för resebranschen. Flygbolagen måste fördjupa samarbetet med övriga medlemmar i flygbolagsalliansen och relaterade ekosystem för att åstadkomma lösningar som bättre uppfyller resenärernas snabbt föränderliga krav. Star Alliance DSP är ett utmärkt exempel på ett system som underlättar denna typ av samarbete, tack vare dess förmåga att utnyttja datautbyte i realtid och standardiserade applikationer för att förbättra kundupplevelsen vid resor med flera inblandade flygbolag. 

DSP är en integrerad del av Star Alliance mer omfattande, kundinriktade strategi, särskilt eftersom dagens resenärer alltid är uppkoppladevia mobila enheter. Därför förväntar de sig användarvänliga tjänster och snabba informationsuppdateringar som ger dem full kontroll över resandet. På flygplatserna innebär det att Star Alliance i allt högre grad erbjuder teknik för självbetjäning, till exempel vid incheckning av passagerare och bagage samt i samband med ombordstigning vid gaten. 

Vad gäller bonusprogrammen har olika förbättringar redan införts med hjälp av IT Hub-teknik. I det ingår bland annat snabbare kreditering av intjänade bonuspoäng efter flygningar, samt möjlighet för resenärer att anmäla saknade poäng från Star Alliance-bolag online, via respektive kunds bonusprogram. I slutet av 2018 kommer resenärerna att kunna kontrollera platstillgång och boka bonusresor för alla 28 Star Alliance-bolag via bonusprogrammens webbplatser. 

Star Alliance kommer att fortsätta sitt samarbete med medlemsbolagen för att rulla ut ytterligare tjänster och förbättringar, med fokus på att erbjuda kunderna en förbättrad digital upplevelse i samband med resor som inkluderar flera flygbolag.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44

Om Star Alliance: 
Star Alliance bildades 1997 som den första globala flygbolagsalliansen att kunna erbjuda kunder över hela världen en smidig reseupplevelse. Star Alliance goda marknadsanseende har lett till många utmärkelser, däribland Air Transport Worlds pris för marknadsledarskap och pris som bästa flygbolagsallians av både Business Traveller Magazine och Skytrax. Ingående flygbolag: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Avianca Brasil, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI och United. Star Alliance-nätverket erbjuder för närvarande mer än 18 400 flygningar per dag till 1 300 flygplatser i 191 länder. Ytterligare anslutningsflyg erbjuds av Star Alliance anslutningspartner Juneyao Airlines. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning för 2023

Published

on

By

Report this content

Årsredovisning för 2023 finns här bifogat som pdf-fil för nedladdning. Årsredovisningen finns även för nedladdning på på bolagets hemsida www.eatgood.se under fliken ”Invest”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Genova Property Group Delårsrapport januari–mars 2024

Published

on

By

Perioden januari–mars 2024

  • Hyresintäkterna uppgick till 133,1 Mkr (128,9), en ökning med 3 procent.
  • Driftsöverskottet uppgick till 94,1 Mkr (90,9), en ökning med 4 procent.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 140 procent till 27,1 Mkr (11,3), varav förvaltningsresultat hänförligt till aktieägarna uppgick till 5,7 Mkr (-7,4), motsvarande 0,12 kr (-0,16) per aktie. Exklusive värdeförändringar i joint ventures och intresseföretag uppgick förvaltningsresultatet till 28,4 Mkr (27,0).
  • Periodens resultat uppgick till 45,0 Mkr (-40,2), motsvarande 0,29 kr (-1,85) per aktie. Ökningen hänför sig främst till lägre negativa värdeförändringar på fastigheter.
  • Långsiktigt substansvärde hänförligt till aktieägarna minskade med 12 procent till 3 257,7 Mkr (3 685,1), motsvarande 71,42 kr (80,79) per aktie.

Väsentliga händelser under och efter perioden

Första kvartalet januari–mars 2024

  • I februari tecknades en ränteswap om 500 Mkr med en fast ränta om 2,58 procent som löper ut i januari 2030.
  • I mars genomfördes en emission av konvertibler och därigenom tillfördes cirka 200 Mkr. Konvertiblerna löper med en fast årlig ränta om 6,75 procent med kvartalsvisa utbetalningar och förfaller till betalning i mars 2029.
  • Under perioden återköptes hybridobligationer till ett värde av 101,3 Mkr.
  • Under perioden förvärvades fastigheten Vindspelet 6 i Borås med ett överenskommet fastighetsvärde om 62,5 Mkr och ett årligt hyresvärde på cirka 6 Mkr.

Händelser efter kvartalets utgång

  • I april emitterades ytterligare gröna seniora icke säkerställda obligationer om 150 Mkr under utestående grönt ramverk. Emissionen skedde på initiativ av institutionella investerare.
  • Efter periodens utgång har ytterligare hybridobligationer återköpts och vid tidpunkten för denna rapports publicering uppgår utestående hybridobligationer till ett värde om cirka 640 Mkr.

VD-KOMMENTAR
Genova inledde året med både högre hyresintäkter och ett ökat driftsöverskott jämfört med föregående år. Våra projekt utvecklas enligt plan och under året kommer vi att färdigställa närmare 400 miljöcertifierade hyresbostäder. Fastighetsvärdena har stabiliserats och finansieringsmarknaden stärkts samtidigt som aktiviteten på transaktionsmarknaden ökat, vilket kan skapa affärsmöjligheter för Genova framöver.

Hyresintäkterna ökade med 3 procent och driftnettot med 4 procent. Förvaltningsresultatet steg med 140 procent till 27 Mkr, detta främst som en följd av lägre negativa värdeförändringar på fastigheter i joint ventures och intresseföretag. Även exklusive dessa värdeförändringar ökade förvaltningsresultatet med 5 procent. Värdeförändringarna i koncernen stabiliserades och vi redovisar en begränsad negativ värdeförändring från förvaltningsfastigheterna om –6,5 Mkr där indexjusteringar reducerade effekten av ökade avkastningskrav. Substansvärdet per aktie minskade med 12 procent till 71,42 kr per aktie jämfört med samma period föregående år men ökade jämfört med årsskiftet.

Finansiering
Vi noterar att såväl bank- som kapitalmarknaden förbättrades under inledningen av 2024 och Genova fortsatte vårt arbete med att förbättra kapitalstrukturen, sänka finansieringskostnaderna samt stärka likviditeten. I mars genomförde vi en emission av konvertibler och tillfördes därigenom 200 Mkr. Genom konvertibelemissionen diversifierade vi Genovas finansieringskällor, vilket är positivt både för våra aktieägare och obligationsinnehavare. Efter periodens utgång emitterade vi framgångsrikt ytterligare gröna obligationer. I samband med emissionerna återköpte vi hybridobligationer om cirka 160 Mkr till rabatt.

Förvaltning
Genova har en stabil förvaltningsportfölj med en god hyresgästmix. Vi har hyresavtal med långa löptider, i genomsnitt 5,1 år, och en fortsatt hög uthyrningsgrad om 94 procent. Detta är särskilt viktigt i en tid av svagare konjunktur som vi nu är inne i. Vår inriktning på tillväxtregioner med tonvikt på Storstockholm och Uppsala samt en hög andel intäkter från samhällsfastigheter, bostäder och dagligvaruhandel skapar stabilitet i en marknad med lägre aktivitet.

Investeringar

Genovas pågående projekt utgörs i huvudsak av hyresbostäder i Norrtälje, Knivsta, Enköping och Upplands-Bro, men vi har även en pågående byggnation av Apoteas nya centrallager i Varberg. Våra pågående bostadsprojekt innebär att vi under året kommer att färdigställa närmare 400 hyresbostäder för egen långsiktig förvaltning, samtliga med miljöcertifiering enligt Svanen. Årshyran för hyresbostäderna uppgår till cirka 47 Mkr. Vi fortsätter att prioritera arbete med detaljplaner i vår byggrättsportfölj, vilket kommer skapa betydande värden för Genova som vi avser realisera antingen genom egen projektutveckling eller via avyttringar av byggrätter framåt.

Framåtblick
Fastighetsmarknaden präglas fortsatt av utmaningar, framför allt i form av höga räntenivåer, men en viss optimism om vändning är tydlig. Om förväntningarna om en sänkning av styrräntan under 2024 infrias, finns förutsättningar för minskad press på fastighetsvärdena och minskade räntekostnader under året. Vi kommer att ha fortsatt stort fokus på Genovas kapitalstruktur och på att säkerställa vår likviditet. Med tecken på en mer öppen kapital- och bankmarknad och ökad aktivitet på transaktionsmarknad ser vi förutsättningar för värdeskapande affärsmöjligheter framåt.

Michael Moschewitz, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:
VD, Michael Moschewitz, telefon 070-713 69 39, michael.moschewitz@genova.se

Om Genova
Genova Property Group AB (publ) är ett modernt och personligt fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter med fokus på Storstockholm och Uppsala. Per den 31 mars 2024 ägde bolaget fastigheter till ett värde om cirka 10,1 miljarder kronor och en uthyrbar yta om cirka 350 000 kvm samt innehade cirka 9 400 bostads-byggrätter. Genovas aktie är sedan 2020 upptagen till handel på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Genova Property Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2  maj 2024 kl. 09.00 CEST.

Genova – Smålandsgatan 12 – 111 46 Stockholm – www.genova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Orexos delårsrapport för kv 1 2024

Published

on

By

Uppsala, 2 maj, 2024 – Som tidigare kommunicerats publiceras delårsrapporten för kvartal 1, onsdagen den 8 maj kl 8. Samma dag, kl 13, inbjuds analytiker, investerare, och media att delta i en presentation där VD Nikolaj Sørensen, och CFO Fredrik Järrsten presenterar den senaste utvecklingen och håller en Q&A.

För att delta i telefonkonferensen där frågor kan ställas muntligen använd denna länk:
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048736
Vid registrering erhålls telefon nr och konferens id vilket ger access till eventet. 

För att delta via webcast:
https://ir.financialhearings.com/orexo-q1-report-2024

Innan presentationen börjar kommer presentationsmaterialet finnas tillgängligt på hemsidan under Investerare/Rapporter/Presentationer 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)
Lena Wange, IR & Communications Director
Tel: 018 780 88 00
Email: ir@orexo.com

Om Orexo
Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.