Connect with us

Marknadsnyheter

Helsingfors kammade hem kinesisk lottovinst – banbrytande samarbete för information om Helsingfors direkt i en miljard användares telefoner

Published

on

to, feb 15, 2018 17:15 CET


Foto: Helsinki Marketing

Helsingfors marknadsföringssamarbete med digitaltjänstjätten Tencent ökar huvudstadens kändhet i Kina på ett unikt sätt. Nu finns miniappen Helsinki som integrerad del av Tencents WeChat-app i en miljard användares telefoner. Samarbetet har en betydande multiplikativ effekt för Helsingfors attraktionskraft och turism samt för att locka investeringar och experter.

Världens åttonde största företag Tencent och Helsinki Marketing slöt ett samarbetsavtal om projektet i september 2017. Miniappen lanserades som del av det kinesiska nyårsfirandet i Helsingfors den 15 februari. Tjänsten finns genast tillgänglig för en miljard WeChat-användare.

Miniappen är en del av Tencents WeChat-tjänst. WeChat är en digital platform, där användare utöver sociala relationer kan sköta även vardagsärenden i form av allt från bankärenden till restaurangnotor och resebokningar. WeChats användare får lätt tillgång till miniappen Helsinki via WeChat-sökningsfunktionen eller via en QR-kod.

Helsingfors klev med en gång in i kärnan av turismens megatrender

Tack vare Helsingfors hittills mest betydande marknadsföringssamarbete intar staden nu en position i turismaktörernas internationella topp. Samtidigt har Helsingfors en unik kanal till världens snabbast växande turismmarknad och en digital pionjärs produktutveckling.

För tillfället växer turismen från Kina oerhört snabbt. Tack vare sin snabbaste flygrutt och utmärkta flygförbindelser till Kina har Helsingfors redan nu ett försprång jämfört med övriga destinationer i Europa. Under de senaste åren har antalet registrerade övernattningar bland turister från Kina mer än fördubblats. Enligt förhandsuppgifter uppgick antalet övernattningar bland turister från Kina till något över 135 000 övernattningar år 2017 och ökade med 29,3 procent jämfört med året innan.

Nu har vi tagit Helsingfors försprång som kinesiska turisters port till Europa i besittning även digitalt. Resedrömmar och semesterbeslut har överallt övergått till digitala plattformar och digitaliseringen kommer att förändra turismen mer än vi någonsin anar. Vinnarna är de som förstår resenärernas behov. Som Tencents samarbetspartner är Helsingfors en föregångare i utvecklingen av framtidens tjänster”, säger verkställande direktör Laura Aalto vid Helsinki Marketing.

Det går även annars bra för turismen i Helsingfors, tillväxten är för tillfället snabbare än i grannländernas huvudstäder. Förra året överskreds 4 miljoner registrerade övernattningar för första gången. Enligt förhandsinformation från Statistikcentralen ökade tillväxten sammanlagt 13 procent”, fortsätter Laura Aalto.

Helsingfors öppna data tar digital turism till ny nivå

Miniappen Helsinkis första skede lanserades som del av det kinesiska nyårsfirandet i Helsingfors torsdagen den 15 februari. I festligheterna deltog Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori och direktör Zhan Shu från enheten Tencent Governmental Affairs and Tourism Center.

Det första skedet av Helsingfors miniapp innehåller information om sevärdheter, tjänster, evenemang och att röra sig i staden, samt bland annat 360-panoramabilder och en översättningstjänst. Inom kort kommer appen att få en interaktiv karta med platsinformation samt kollektivtrafikdata, som underlättar mobiliteten. I kikaren finns även att testa integration av WeChat Pay som del av tjänsten. Tjänsten fungerar såväl för användare som planerar sin semester som för användare som söker saker att göra och information under sin vistelse i Helsingfors.

Det var Helsingfors stads digitala pionjärskap och vilja att fungera som försöksplattform som fick Tencent att välja Helsingfors till pilotstad för sitt nya utvecklingsprojekt för smarta digitala turismtjänster. Det gemensamma målet var att bygga en app som producerar övertygande, nyttig, aktuell och lätt delningsbar information åt sina användare. Under våren fortsätter Tencent utvecklingsarbetet av appen tillsammans med Helsinki Marketing och Idean.

”Miniappen Helsinkis innehåll baserar sig på genuina lokala rekommendationer från tjänsten MyHelsinki.fi som direkt uppdateras i WeChats tjänst. I följande skede testar vi möjligheten att integrera Helsinki Marketings platsdatabas i appen samt kartinnehåll enligt principerna för öppna data”, konstaterar Tia Hallanoro, marknadskommunikationschef och ansvarig för den digitala tjänsteutvecklingen vid Helsinki Marketing.

Samarbetets multiplikativa effekter sträcker sig från stenfot till investeringar

Utöver WeChat äger Tencent bland annat många företag i spelbranschen samt nyhetstjänster. Utöver att WeChat-tjänsten tar Helsingfors till en miljard kinesiska användares telefoner marknadsför Tencent även aktivt den nya funktionaliteten till sina användare. Lanseringen av miniappen syns i 400 miljoner aktiva användares Tencent News-nyhetstjänst och bland annat i sociala mediers påverkares kanaler. I anslutning till samarbetet besöktes Helsingfors redan i slutet av januari av fem kinesiska påverkare med totalt nästan tio miljoner följare.

Miniappen Helsinki har redan nu väckt intresse bland internationella aktörer från medier till investerare, utvecklare och experter. För tillfället är det svårt att bedöma värdet av samarbetet och dess multiplikativa effekter för hela turismnäringen och för Helsingfors. Säkert är att samarbetet kommer att vara till nytta för allt från stenfotsföretagare till researrangörer och från teknologiaktörer till flygtrafiken”, säger Laura Aalto.

Bakom Helsinki Marketings och Tencents samarbete ligger stadens långvariga samarbete med Kina samt Helsingfors medlemskap i Pekingbaserade World Tourism Cities Federation (WTCF). År 2019 står Helsingfors värd för WTCF:s årsmöte. Peking och Helsingfors har varit vänskapsstäder sedan år 2006. Helsingfors och Kinas relation har även stärkts av Finnairs starka Asienstrategi, som för tillfället trafikerar ca 40 direkta flyg mellan Helsingfors och Kina i veckan.

 

Ytterligare information:

Laura Aalto
Helsinki Marketing, verkställande direktör
laura.aalto@hel.fi
040 507 9660

Kaari Artemjeff
Helsinki Marketing, marknadsföringsplanerare, Kina
kaari.artemjeff@hel.fi
050 307 0835

Hao Wang
Tencent Governmental Affairs and Tourism Center
jossewang@tencent.com
+86 18601110375

 

Helsinki WeChat ID: MyHelsinki

www.myhelsinki.fi
https://materialbank.myhelsinki.fi/

Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wyld Networks ingår ett låneavtal om cirka 4,3 MSEK för att tillföras rörelsekapital och för att finansiera löpande produktion och leverans av produkter till kunder

Published

on

By

Idag, den 31 december 2024, har Wyld Networks AB (”Wyld Networks” eller ”Bolaget”) ingått ett låneavtal avseende ett lån om cirka 4,3 MSEK.

Bolaget har idag ingått ett låneavtal med Olsen Fond & Försäkring AB (”Långivaren”) avseende ett lån om cirka 4,3 MSEK. Lånet har en uppläggningsavgift på 6,0 procent och löper med en månatlig ränta på 2,0 procent. Lånet förfaller till betalning den 1 september 2025. Bolaget har dock rätt att betala tillbaka lånet i förtid. Lånet kommer att tillföra Bolaget rörelsekapital och finansiera den löpande produktionen och leveransen av produkter till Bolagets kunder.

Långivaren kan komma att tillhandahålla ytterligare finansiering om Bolaget skulle behöva ytterligare rörelsekapital.

För ytterligare information om Wyld Networks, vänligen kontakta:

Alastair Williamson, VD Wyld Networks

E-post: alastair.williamson@wyldnetworks.com

Tel: +44 7 824 997 689

 

Om Wyld Networks

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa tekniklösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling var som helst i världen, vilket tar itu med problemen för företag och människor när det gäller bristen på global mobilnätstäckning. Lösningarna är främst inriktade på trådlös anslutning för Internet of Things (IoT) och människor.

Wyld Networks Ltd bildades i Cambridge, Storbritannien 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Wyld Networks aktie (WYLD) handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser till Wyld Networks är Mangold Fondkommission AB.

Läs mer på: www.wyldnetworks.com

Denna information är sådan information som Wyld Networks är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 december 2024 kl. 18:00 CET.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Finepart Sweden AB (publ) erhåller order på 430 000 USD

Published

on

By

Finepart Sweden AB har framgångsrikt slutfört försäljningen av ett Finecut-system till ett ledande företag inom spektroskopi i USA. Ordervärdet uppgår till 430 000 USD, och leverans av systemet är planerad till fjärde kvartalet 2025.

Lars Darvall, VD på Finepart, kommenterar: ”Vi är glada över att ytterligare ett företag har valt Finecut för att förbättra sin produktivitet utan att kompromissa med precisionen. Detta visar på styrkan och mångsidigheten i vår teknologi.”

Finepart vill samtidigt passa på att önska alla ett Gott Nytt År!

För ytterligare information

Lars Darvall

VD, Finepart Sweden AB

Telefon: 0707 – 767 768

E-post: lars.darvall@finepart.com

Om Finepart

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, se www.Finepart.com

Denna information är sådan information som Finepart Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31a december, 2024.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Avida Finans AB (publ) har genomfört det planerade förvärvet av Santanders kreditkorts- och säljfinansieringsverksamhet

Published

on

By

Avida Finans AB (publ) (Avida) har efter att samtliga villkor idag uppfyllts i det avtal som ingicks 18 september 2024, inklusive finansiering och regulatoriska godkännanden, nu slutfört förvärvet av Santander Consumer Bank AS svenska och norska kreditkortsverksamhet samt den säljfinansieringsverksamhet som Santander Consumer Bank bedrivit tillsammans med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Förvärvet har finansierats genom ett kapitaltillskott från Avidas ägare och genom upptagande av skuld.  

Från och med 1 januari 2025 bedrivs den förvärvade verksamheten av Avida och omfattar cirka 450 000 privatkunder med en total utestående balans av icke-förfallna lån om för närvarande ca 4 miljarder kronor.   

”För oss på Avida är detta en historisk milstolpe, säger Mikael Johansson, verkställande direktör på Avida. I och med förvärvet kommer vi utöka kunderbjudandet med kreditkorts- och säljfinansieringstjänster. Det kommer bli en bra plattform för framtida tillväxt. Som en del av förvärvet adderar vi också många kompetenta nya kollegor som tillför viktig kunskap och erfarenhet.” 

Mikael Johansson understryker vikten av den roll som Avidas starka ägare har spelat för att förvärvet skulle kunna förverkligas. 

”Med vår starka ägares stöd har vi tagit fram en ambitiös strategi och investerat i teknisk utveckling och våra tjänster. I och med förvärvet har vi väsentligen ökat vår räckvidd och storlek inom konsumentmarknaden för krediter i Sverige och Norge. Samtidigt är vi ödmjuka inför den utmaning vi har framför oss med att integrera den förvärvade verksamheten i Avida och att fullt ut nå de strategiska och finansiella fördelar vi har kalkylerat med.” 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Grosche, Head of Communication and Investor Relations, telefon: +46 70 307 29 36, epost: michael.grosche@avida.se 

Om Avida

Avida är specialist inom konsument- och SME-finansiering och ska erbjuda en sömlös kundupplevelse, både digitalt och personligt. Vi är på en transformativ och spännande resa på Avida. Den 18 september ingick vi ett avtal om att förvärva kreditkortsverksamheten i Sverige och Norge från Santander Consumer Bank AS, samt den säljfinansieringsverksamhet som Santander Consumer Bank bedrivit i samarbete med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Den förvärvade verksamheten tillför från 1 januari 2025 cirka 450 000 nya privatkunder och närmare 50 nya medarbetare. När den nya verksamheten nu adderats har vi cirka 210 medarbetare, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo, Helsingfors och Stavanger.

Avida står under tillsyn av Finansinspektionen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.