Marknadsnyheter
Vårdförbundet: Gör vårdpersonalens arbetsmiljö till en valfråga
må, feb 26, 2018 15:37 CET
S föreslagna investeringar i personal, på vidareutbildning och arbetsmiljö är nödvändiga för att korta köerna och öka patientsäkerheten. För att lösa vårdens verkliga problem behövs mer än pengar. En lagreglering av arbetsgivarnas skyldighet att erbjuda betald specialistutbildning på arbetstid är nödvändig, liksom en strukturell satsning på högre löner för att locka och behålla rätt kompetens till vården.
Under valrörelsen kommer förslag från de politiska partierna om hur vården ska förbättras, nu senast från S som nyligen presenterat en stor satsning på vårdpersonalen. Vårdförbundet erbjuder nu kommentarer på detta utspel.
– Sverige har en vård i världsklass – om man som patient väl får ”komma till”. Vårdens tillgänglighet och kvalitet är inte heller jämlik mellan samhällets olika grupper. Dessa problem är effekter av vårdens arbetsgivares problem med att rekrytera och behålla kompetens, säger Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet.
Vårdförbundet delar Socialdemokraternas beskrivning av vårdens problem och efterfrågar än mer konkreta lösningar av nationell karaktär. Mer legitimerad personal är absolut nödvändigt för att korta köerna och öka vårdens tillgänglighet för patienter. Det behövs också satsas på den befintliga personalens arbetsvillkor, där lönenivåerna och bristen på löneutveckling är det som leder till att personal slutar.
– Sjukvården behöver kraftfulla och långsiktiga politiska åtgärder för att minska lönegapet till manligt dominerade yrken med samma utbildningslängd och svårighetsgrad. Personer med attraktiv kompetens måste se ett värde i att stanna i yrket och i att vidareutbilda sig, säger Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet.
Socialdemokraternas satsning på betald specialistutbildning för sjuksköterskor är välbehövlig. Det råder fortsatt stor brist på sjuksköterskor, specialistsjuksköterskor barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor generellt, både idag och på fem års sikt.
– Politikernas förslag om öronmärkta pengar till vidareutbildning av vårdpersonal är en viktig pusselbit. Det behövs också ett tryck på att medlen faktiskt används. Arbetsgivarna har i dagsläget ofta inte möjlighet att släppa personal till utbildningarna. Vi vill att kommande regering lagstadgar om huvudmännens ansvar att vidareutbilda, så att man förmås planera verksamheten bättre, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.
Väljarna rankar sjukvården som den viktigaste politiska frågan i valet i höst och problemen inom vården är många. Vårdförbundet är det fackförbund som organiserar flest medlemmar inom hälso- och sjukvården och jobbar för att sjukvårdsdebatten ska intensifieras och konkretiseras under valåret.
Kontaktpersoner för media:
Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro finns tillgänglig för media för kommentarer på Socialdemokraternas förslag och nås via pressjouren 0703 10 30 09.
Vårdförbundets lokala avdelningsordförande finns tillgängliga för intervjuer och kommentarer till media i samband med statsministerns besök på respektive ort, och nås via pressjouren 0703 10 30 09 eller direkt:
- Måndag 26/2, Uppsala: Kristina Lundmark, avdelningsordförande, Uppsala, mobil: 070-376 75 28, e-post: kristina.lundmark@vardforbundet.se
- Tisdag 27/2, Gällivare: Camilla Eriksson Sundberg, avdelningsordförande, Norrbotten, mobil: 072-5868986, e-post: camilla.e.sundberg@vardforbundet.se
- Onsdag 28/2, Kalmar: Tora Elfversson Dahlström, avdelningsordförande, Kalmar, mobil: 070-0886784, e-post: tora.elfversson.dahlstrom@vardforbundet.se
För ytterligare information kontakta:
Anna E Olsson, presschef, tfn: 073-10 30 09
Alma Kastlander, pressekreterare, tfn: 070-088 67 98
VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredriks Kyrkogata 11, 103 65 Stockholm
Taggar:
Socialdemokraterna
, Vårdförbundet
, kompetensutveckling
, sjuksköterska
, Säker vård
, vården
, lönediskriminering
, Specialistutbildning
, Specialistsjuksköterskor
, lön
, sjukvården
, Sineva Ribeiro
, Annika Strandhäll
, barnmorska
, biomedicinsk analytiker
, röntgensjuksköterska
, Stefan Löfvén
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.01.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.01.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
140 030 |
10,89 |
1 524 688,65 |
XSTO |
110 750 |
10,88 |
1 204 758,23 |
XCSE |
27 336 |
10,89 |
297 657,57 |
Summa |
278 116 |
10,88 |
3 027 104,45 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5004 och DKK till EUR 7,4610
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 855 534 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.
The MoonHouse Computer Rendered (Download)
En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.
”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.
Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.
Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.
”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!
Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/
Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b
Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
Marknadsnyheter
Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.
The MoonHouse Computer Rendered (Download)
En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.
”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.
Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.
Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.
”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!
Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/
Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b
Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke