Marknadsnyheter
Snart eldrift på Stena Jutlandica
fr, mar 02, 2018 08:32 CET
Nu tas nästa steg i Stena Lines strävan att testa nya miljövänliga energislag för framdrift av fartyg. Nyligen tecknades ett kontrakt med Callenberg Technology Group på batterier med total kapacitet på 1 MWh som under våren kommer att installeras på Stena Jutlandica som går mellan Göteborg och Frederikshavn. Innan sommaren ska eldrift vid manövrering i hamn bli verklighet.
Batteriprojektet är en viktig del av Stena Lines hållbarhetsstrategi och i framtiden är målet att kunna köra en färja cirka 50 sjömil på batteri.
– Hållbarhet står väldigt högt på agendan hos oss och vi utvärderar hela tiden nya sätt att minska vår påverkan på miljön. Sedan 2015 är till exempel metanol en del av bränslemixen på Stena Germanica som går mellan Göteborg och Kiel och vi driver dessutom cirka 300 olika energibesparingsprojekt. I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett mycket spännande alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen till luft kan elimineras helt, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.
Batteriprojektet som startar nu kommer att genomföras stegvis. I steg ett handlar det om att koppla på eldrift för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn. I steg två kopplas en utökad batteridrift till propellrarna vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs cirka 10 sjömil ut till Vinga.
I steg tre utökas batterikapaciteten ytterligare och ett fartyg kan köra cirka 50 sjömil på el, motsvarande distansen mellan Göteborg och Frederikshavn.
Målet med att genomföra detta i flera steg är för att kunna testa och samla kunskap om eldrift under resans gång. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift bli aktuellt även på andra fartyg i Stena Lines flotta på 38 fartyg.
Det tekniska lösningarna tas fram tillsammans med Stena Teknik som samarbetar med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Projektet har mottagits mycket positivt och den första fasen finansieras till hälften med stöd från Sjöfartsverket och EU.
Fakta:
Tekniken som testas bygger på plug-in hybridtekniken. Batterierna laddas när fartyget är anslutet till landström, som också är en viktig satsning på ren energi, men kan även laddas under drift av fartygets generatorer. Projektets olika steg:
Steg 1
– Batteridrift vid manövrering och av bogpropellrar i hamn och när fartyget lägger till
– Optimerar elanvändandet under drift (Peak Shaving)
– Batterikapacitet 1 MWh
Steg 2
– Batterdrift i hamn och inomskärs upp till cirka 10 sjömil
– Batterikapacitet cirka 20 MWh
Steg 3
– Full eldrift upp till cirka 50 sjömil
– Batterikapacitet 50 MWh
För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, tel +46 (0)704 85 85 32.
Marknadsnyheter
Market Notice 7/25 – Last day of trading in Zoomability Int AB’s BTU
Last day of trading in the company’s paid subscribed unit, ZOOM BTU, is January 14, 2025.
Information about the paid subscribed unit:
Shortname: ZOOM BTU
ISIN: SE0023287073
Orderbook-ID: 364604
CFI: MCMUXR
FISN: ZOOMABILIT/UT 1 AK + 1 TO
Last day of trading: January 14, 2025
Stockholm January 10, 2025
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Market Notice 6/25 – Nilsson Special Vehicles AB will be listed on Spotlight Stock Market on January 14, 2025
Trading in Nilsson Special Vehicles AB’s shares will take place from January 14, 2025 and the short name for the share is NILS.
Information about the share:
Short name: NILS
Share name: Nilsson Special Vehicles
ISIN-code: SE0007702949
Orderbook-ID: 379350
CFI: ESVUFR
FISN: NILSSONSPE/SH
Organisation number: 556649-5734
LEI: 549300ZBVSV0IYTW2B15
First day of trading: January 14, 2025
Par Value: 1 SEK
Number of shares: 4 693 207
Share capital: 4 693 207 SEK
Market Segment: SPSE
MIC code: XSAT
Tick table/liquidity band #: 2 (Shares and depositary receipts)
Stockholm January 10, 2025
Spotlight Stock Market
08-51168000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Gomero finansiell kalender för 2025 års räkenskapsår
Gomero publicerar idag bolagets preliminära finansiella kalender för räkenskapsåret 2025.
- Bokslutskommuniké 2024 Q4
torsdag 20 februari 2025 08:30
- Delårsrapport januari – mars 2025 Q1
onsdag 30 april 2025 08:30
- Årsstämma AGM
tisdag 13 maj 2025
- Delårsrapport januari – juni 2025 Q2
fredag 18 juli 2025 08:30
- Delårsrapport januari – september 2025 Q3
tisdag 4 november 2025 08:30
- Bokslutskommuniké 2025 Q4
fredag 20 februari 2026 08:30
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Nils Lindgren, CFO
Tel. +46 (0)722 03 19 49
E-post: nils.lindgren@gomero.com
Kort om Gomero
Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.
Gomeros produkt SIPP är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.
Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke