Marknadsnyheter
Lunds Tekniska Högskola hoppar på tåget med programmatisk annonsering
fr, mar 02, 2018 11:30 CET
Nu på vårkanten är det dags för många unga och andra vetgiriga att ta beslut om vilka högskolor och universitet de vill söka sig till för att studera. Emerse, som driver en av de ledande svenska plattformarna för programmatisk annonsering, har fått i uppdrag av Lunds Tekniska Högskola, LTH, att hjälpa dem attrahera fler blivande teknikstudenter med avancerad teknik.
Med programmatisk annonsering går det att i förväg bestämma och programmera in var, när och för vem budskapet ska visas. Det kan handla om såväl geografiskt utvalda områden, som ett särskilt beteende eller intresse hos målgruppen. Det innebär att kunden får en mer avancerad och pricksäker metod för att nå sin målgrupp mer effektivt och därmed lönsamt. 2013 var ca 18 procent av den digitala marknadsföringen i Europa programmatiskt, 2016 hade den ökat till över 50 procent. Allt pekar på att programmatisk annonsering kommer att fortsätta accelerera.
Lunds Tekniska Högskola — LTH — som hör till Lunds universitet, är en av Sveriges mest välkända och respekterade tekniska högskolor med 16 olika civilingenjörsprogram, 13 internationella masterprogram, arkitekt- och industridesignprogram, brandingenjörsprogram och fem högskoleingenjörsprogram.
– Med vår begränsade budget är det viktigt att förvalta skattebetalarnas pengar rätt när det kommer till marknadsföring. Det här är ett smart sätt att nå ut, säger Johanne Elde, strategisk kommunikatör vid LTH.
Att de två största forskningsanläggningarna i Sverige — MAX IV-laboratoriet och European Spallation Source (ESS) — ligger i Lund speglar den attraktionskraft som staden har fått med dessa miljardsatsningar. När Max IV-laboratoriet stod klar år 2016 blev det den ledande synkrotonljusanläggningen i världen. Granne med Max IV växer den europeiska forskningsanläggningen ESS fram, som kommer att ha världens mest kraftfulla neutronkälla när den tas i drift 2020. Flera LTH-forskare är delaktiga i anläggningarnas byggnation och utformning, vilket gör Lund till en spännande stad att ”plugga” teknik i.
– LTH är ett lärosäte som är känt för sin utveckling, visionära tänk och att vara i framkant. Att LTH dessutom briljerar med ett kreativt tänk kring produktion och distribution av material gör det fantastiskt kul att arbeta tillsammans. Deras engagemang och strävan efter utveckling är både inspirerande och lärorikt för oss, säger Johan Bertilsson som är kundansvarig på Emerse Sverige AB.
Se filmerna som LTH använder i kampanjen: https://www.youtube.com/user/LunduniversityLTH
Johan Bertilsson, Key Account Manager, 0761-443054, johan.bertilsson@emerse.com
Om Emerse Sverige AB
Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk annonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av annonsörer såsom Pizza Hut, Fonus, Zalando, Sjunde AP-fonden, Haglöfs, Hästens och många fler. Emerse produkter och tjänster har som mål att skapa effekt från digital annonsering som ger resultat och hjälper kunderna att växa. Genom att analysera och expandera målgrupper och rikta anpassade budskap med optimerade leveranser kan kunden öka varumärkeskännedomen och se resultat från annonseringen. Den egenutvecklade tekniska plattformen, baserad på avancerade algoritmer, har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar. 2016 blev Emerse grundare och VD Carl-Johan Grund utsedd till Årets Företagare i Lund och Skåne av organisationen Företagarna. Sedan 2014 är investeringsbolaget Spiltan delägare. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Stormen – halsbrytande satir med Camilla Henemark
Sveriges Radio fortsätter den kritikerrosade satsningen Scenen – Shakespeare för alla. Nanna Olasdotter Hallberg gör samtida politisk satir av den klassiska komedin Stormen. Premiär den 20 januari i Sveriges Radio Play.
Camilla Henemark spelar Ariel i Nanna Olasdotter Hallbergs nytolkning av Stormen, en serie i podden Scenen – Shakespeare för alla. Foto: Elvira Lagerström Dyrssen/Sveriges Radio
I Stormen möter lyssnarna ett gäng föredettingar, bland annat en avdankad kulturskribent och OnlyFans-stjärna, spelad av Camilla Henemark.
– Jag älskar Nannas härliga, vilda fantasi som ändå är så otroligt mitt i prick nutid. Så jag blev överförtjust när hon hörde av sig. Det var lite av en dröm att få jobba med henne, säger Henemark.
Manusförfattaren och regissören Nanna Olasdotter Hallberg har tidigare gjort ljuddramat Punani 99 för Sveriges Radio. Med sin nytolkning av Stormen ville Hallberg Olasdotter ta vara på tematiken i pjäsen som sägs vara Shakespeares sista.
– När man läser Stormen den känner man: “sure Grandpa, let’s get you to bed” men farfar är samtidigt fucking Shakespeare! Så trots logiska luckor och en pjäs som spretar åt precis alla håll är den fortfarande briljant. Stormen är en politisk satir som jag bara har försökt förvalta så text- och innehållsnära det bara går, säger Olasdotter Halllberg.
Stormen utspelar sig på en glesbefolkad ö i Östersjön, 20 år efter en apokalyps. På ön bor poddaren Miranda med sin pappa, den före detta moderate statsministern Prospero som nu härskar över öns invånare, den före detta SD-politiker Caliban, och OnlyFans-stjärnan Ariel. När regeringens båt förliser utanför ön och Prosperos ärkefiende den socialdemokratiska statsministern Alonsa kommer iland börjar intrigerna. Med hjälp av Ariel och sina spirituella krafter verkställer Prospero en plan som ska ge honom tillbaka sin forna makt.
Med rollen som Ariel gör Camilla Henemark teatercomeback efter nästan 30 år. 1995 spelade hon i Shakespeares Fyra friares fiasko på Gripsholms slott och beskriver sig som ett fan av både Shakespeare och Olasdotter Hallberg.
– Det här är lite som att sluta cirkeln för mig, säger Camilla Henemark.
Army of Lovers-stjärnan sjunger även i Stormen, till en specialskriven komposition av musikern Jonas Lundqvist.
Scenen är Sveriges Radio Dramas satsning på tillgängliga och samtida nytolkningar av Shakespeares klassiska pjäser. Under 2025 släpps också Hamlet, Romeo och Julia och En vintersaga med manus av Elis Monteverde Burrau, Ali Alonzo, Isabella Rodriguez och Sara Stridsberg.
Medverkande Stormen:
Manus och regi: Nanna Olasdotter Hallberg, fritt efter Bengt Anderbergs översättning av William Shakespeares Stormen.
I rollerna:
Helmon Solomon – Miranda
Johannes Kuhnke – Prospero
Camilla Henemark – Ariel
Christian Fandango Sundgren – Ferdinand
Olle Sarri – Caliban
Susan Taslimi – Alonsa
Peter Gardiner – Gonzalo
Branne Pavlovic – Trinculo
Vinjettmusik: Little Dragon
Ariels låt: komposition Jonas Lundqvist, sång Camilla Henemark
Ljuddesign: Robin af Ekenstam
Dramaturg: Magnus Lindman
Producenter: Louise Jacobson och Marie Wennersten
Digital redaktör: Elvira Lagerström Dyrssen
Konstnärligt utvecklingsansvarig: Lola Zackow
Stormen släpps den 20 januari i Sveriges Radio Play.
Läs mer och lyssna på Scenen – alla avsnitt | Sveriges Radio
Pressfoto: https://sverigesradio.bildbank.se/sv/delad/epmfitz7yk
Foto: Daniel Stigefelt/Elvira Lagerström Dyrssen/Sveriges Radio
Vid ev. frågor vänligen kontakta:
Louise Jacobson, projektledare Sveriges Radio Drama
louise.jacobson@sverigesradio.se
072-187 89 27
Susanna Mörner, pressansvarig Sveriges Radio
susanna.morner@sverigesrsadio.se
070-083 97 37
Marknadsnyheter
EPO meddelar: Finland bland de 15 bästa teknologiinvesteringsmarknaderna i EU
De tre mest betydande teknologiinvesterarna i Finland är Business Finland, Europeiska innovationsrådet (EIC) och Lifeline Ventures.
Marknadsnyheter
Filip Benković ansluter till AIK Fotboll
AIK Fotboll är överens med den 27-årige kroatiske mittbacken Filip Benković om ett avtal som sträcker sig till och med den 31 december 2026. Benković kommer senast från spel med Trabzonspor i turkiska Süper Lig och har tidigare representerat bland annat GNK Dinamo Zagreb, Celtic FC och Udinese Calcio. Den 194 centimeter långe och högerfotade mittbacken ansluter till AIK på en fri transfer och är redan på plats med laget under det pågående träningslägret i spanska Benidorm.
– Vi är glada över att ha Filip på plats. Med sin erfarenhet och sina egenskaper har han kapacitet att bli en framstående profil i AIK och i Allsvenskan, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.
– Det är en otrolig känsla och ära att få representera en så stor och historisk klubb som AIK. Jag är en spelare som älskar att vinna och ser väldigt mycket fram emot att hjälpa klubben att ta hem titlar under de kommande åren. Jag är redo att vara med och träna hårt från start för att se till att vara med och bidra på planen när säsongen startar i mitten av februari, säger Filip Benković.
För en längre faktapresentation av Filip Benković, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke