Marknadsnyheter
Startup inom insurtech utmanar nordiska försäkringsbolag
må, mar 05, 2018 11:00 CET
STOCKHOLM – 5 mars 2018 Idag lanseras Credable – ett nytt digitalt försäkringsföretag som utmanar den nordiska försäkringsmarknaden genom att revolutionera sättet små och medelstora företag kan skydda sig från osäkra kundfordringar.
Genom att kombinera den senaste teknologin med den etablerade expertisen från Euler Hermes, världens största företag för kreditförsäkringar för företag, adresserar Credable problemen med sena och obetalade fakturor på ett enkelt och innovativt sätt. Credable revolutionerar branschen dels genom att erbjuda en omedelbar kreditbedömning av en potentiell affärspartner och dels genom att erbjuda kreditförsäkring på endast ett par sekunder – vilket man är först i världen med inom kreditförsäkringar för företag.
Den rådande trenden av sena betalningar och obetalda fakturor i Norden har inte blivit bättre, varken i den analoga eller den digitala världen. I takt med att den skandinaviska ekonomin har växt på senare år så har även förlängda kredittider och uppskjutna betalningar gjort det. Under 2016 genomfördes 56% av den svenska försäljningen på kredit, och hela 69% av den danska. Forskning visar att sena betalningar håller tillbaka verksamheter, försenar eller förhindrar investeringar och i vissa fall även skapar betalningssvårigheter. I värsta fall riskerar företag att bli insolventa eftersom deras kunder är sena eller helt enkelt inte betalar. 64% av svenska företag har berörts negativt av försenade betalningar, vilket är en uppgång med 12% från föregående år*.
”Företag i Sverige fortsätter att sälja på kredit och därmed riskera sina kassaflöden när de får betalt sent. Hittills har små och medelstora företag haft begränsade möjligheter att hantera sena betalningar, eller ännu värre – betalningssvårigheter hos sina kunder. Factoring tenderar att vara dyrt, långsamt och selektivt; att ta lån från banken är kanske inte möjligt och andra alternativa finansieringar som befinner sig i gråzonen är för riskabla. Det vill vi förändra”, säger Richard Garnier, VD för Credable.
Credable har gått från koncept till en fullt fungerande digital plattform på mindre än 12 månader, vilket har överträffat alla förväntningar hittills. Bolaget har genomfört en BETA-fas med potentiella affärspartners och kunder sedan september 2017 och har redan över 100 registrerade små och medelstora företag som användare. Credable planerar även att växa geografiskt, från Sverige till andra nordiska länder, under de kommande månaderna.
Om Credable. Video link: https://vimeo.com/240642165
# # #
SCB: https://www.scb.se/publication/30162
Om Credable
Credable, den smarta plattformen för fakturaförsäkringar, är en digital start up som lanserats av Euler Hermes Nordics. Skapat för att lösa de dubbla affärsutmaningarna för sena betalningar och obetalda fakturor, som särskilt påverkar små och medelstora företag, så erbjuder Credable en kostnadsfri och effektiv kreditkontroll och fakturaförsäkring på ett ögonblick. Utrustat av Euler Hermes omfattande globala riskkompetens hjälper Credable företagen att lära känna sina kunder innan de handlar och säkrar varje affär de gör när behovet uppstår.
Kontakta oss på hello@credable.se eller besök oss på www.credable.se
Om Euler Hermes
Euler Hermes är en världsledande aktör inom kreditförsäkringar och en erkänd specialist inom kundkrediter, inkasso och garantier. Med över 100 års erfarenhet erbjuder företaget B2B-kunder finansiella tjänster för att stötta dem i sin hantering av kundfordringar. Deras egna informationsnätverk kartlägger och analyserar dagliga förändringar i betalningsförmåga hos små, medelstora och internationella företag, aktiva i marknader som tillsammans står för 92 % av den globala BNP.
Euler Hermes har 6.050 medarbetare i 52 länder världen över och huvudkontoret är beläget i Paris. Företaget är ett dotterbolag till Allianz som är noterat på Euronext Paris (ELE.PA) och rankat AA av Standard Poor’s. Bolaget uppvisade en konsoliderad omsättning på 2,6 miljarder euro under 2017 och värdet av försäkrade affärstransaktioner uppgick till 894 miljarder euro samma år.
För mer information, besök: www.eulerhermes.se. LinkedIn eller Twitter.
Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include prospects, statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties. Actual results, performance or events may differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Such deviations may arise due to, without limitation, (i) changes of the general economic conditions and competitive situation, particularly in the Allianz Group’s core business and core markets, (ii) performance of financial markets (particularly market volatility, liquidity and credit events), (iii) frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes, and the development of loss expenses, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) particularly in the banking business, the extent of credit defaults, (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the euro/US-dollar exchange rate, (ix) changes in laws and regulations, including tax regulations, (x) the impact of acquisitions, including related integration issues, and reorganization measures, and (xi) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.
Taggar:
Marknadsnyheter
Visselblåsarutredning klar under januari
Den utredning som inleddes i november efter en visselblåsning mot förbundsdirektör och räddningschef samt ytterligare ett fåtal medarbetare på Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) beräknas vara klar under januari. Det som har hänt påverkar inte vår förmåga att utföra vårt grunduppdrag som räddningstjänst.
Räddningstjänsten Storgöteborg är vana vid att i hantera olika typer av händelser. Vi har ett arbetssätt som gör att vi hela tiden arbetar med att säkerställa att vi kan leverera i vårt uppdrag.
– Vi övar varje dag för att hantera olika situationer. Våra kompetenta medarbetare arbetar varje dag för en trygg och säker värld, för dem vi är till för. Vi har en god förmåga att fortsätta leverera på vårt uppdrag, säger Per Nyqvist, biträdande räddningschef.
Vi följer den rutin som styrelsen har tagit beslut om
2022 beslutade RSG:s styrelse att en extern oberoende utredning alltid ska genomföras omvisselblåsningen gäller förbundsdirektör, räddningschef eller någon förtroendevald som med fog utpekas som ansvarig för ett missförhållande.
– RSG följer de rutiner som styrelsen har tagit beslut om kopplat till visselblåsning. Vi har också löpande stämt av vår hantering med en advokat som är van att arbeta med den här typen av frågor, säger Michael Ivarsson tillförordnad förbundsdirektör.
Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer hög nivå av sekretess i dessa frågor.
– Vi är så öppna vi kan mot de berörda, våra medarbetare och media men vi har väldigt lite information att delge eftersom det råder sekretess i den här frågan, säger Michael Ivarsson.
Kontinuerligt stöd till berörda medarbetare
Inför att beslut fattades om att ta vissa personer ur tjänst gjordes det en bedömning. Beslutet togs enligt de rutiner som finns för att skydda både visselblåsaren, de berörda personerna och att utredningen ska kunna genomföras så rättvist och objektivt som möjligt. Förbundsdirektör Lars Klevensparr är fortsatt tagen ur tjänst i väntan på att utredningen är klar. Resterande medarbetare är tillbaka i tjänst.
– Samtliga personer som har varit tagna ur tjänst har haft full lön och förmåner intakta under hela tiden de har varit tagna ur tjänst. Det gäller även förbundsdirektör Lars Klevensparr. Den här hanteringen har vi stämt av med arbetsrättsadvokat, säger Michael Ivarsson.
Alla personer, både förbundsdirektör, räddningschef och de fåtal andra medarbetarna har blivit erbjudna stöd via företagshälsovård samtidigt som en eller flera från RSG har haft regelbunden kontakt med den enskilda personen.
– Den täta kontakten genom uppföljning utifrån situationen kommer att fortsätta så länge det individuella behovet finns, bland annat genom den närmsta chefen, säger Henrik Yhlen HR-chef.
Utredningen är klar under januari
Innan utredningen är klar har ingen hela bilden av vad som hänt eller vilka beslut som behöver tas. På styrelsemötet den 20 januari kommer Advokatfirman Lindahls som genomför den externa utredningen att ge en information om arbetet med utredningen. Men Advokatfirman Lindahls bedömer att utredningen är klar senast den 31 januari.
Mediekontakt: Anna Dyne 031-335 27 58 anna.dyne@rsgbg.se
———————————————————————————————————————————————–
Om Visselblåsarlagen
Varför finns visselblåsarlagen?
Visselblåsarlagen finns för att skydda enskilda personen när hen lämnar information som handlar oegentligheter.
Mer än 50 anställda då behövs visselblåsarfunktion
Enligt Visselblåsarlagen ska organisationer med fler än 50 anställda ha en visselblåsarfunktionen som gör det möjligt för medarbetare eller andra intressenter att anonymt rapportera om missförhållanden, oegentligheter eller olagliga aktiviteter inom verksamheten. Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer högsta nivån av sekretess, absolut sekretess, i dessa frågor. Lagen skärptes 2021 för att ge ett starkare utökat skydd för personer som rapporterar missförhållanden.
Marknadsnyheter
Market Notice 15/25 – Last day of trading in Recyctec Holding AB’s BTU
Last day of trading in the company’s paid subscribed unit, RECY BTU B, is January 22, 2025.
Information about the paid subscribed unit:
Shortname: RECY BTU B
ISIN: SE0023261102
Orderbook-ID: 372522
CFI: MCMUXR
FISN: RECYCTEC/UT 8 AK + 4 TO
Last day of trading: January 22, 2025
Stockholm January 20, 2025
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Södra lanserar ny tjänst för skogsägare som vill utveckla sin skog
För att stärka familjeskogsbrukets förutsättningar och utveckla medlemserbjudandet lanserar Södra tre nya långsiktiga samarbetsavtal: skogsägaravtal, skötselavtal och leveransavtal. De nya avtalen är en vidareutveckling och breddning av dagens förvaltningsavtal och möter olika skogsägares behov. Avtalen finns att teckna från den 20 januari 2025.
Att vara skogsägare är ett roligt, men också utmanande uppdrag. Skogens tillväxt och motståndskraft, skogsgårdens ekonomi och naturvård, omgivningens förväntningar och en okänd framtid ska bli till aktiva beslut och åtgärder.
– Skogsägaravtalet handlar om att bygga långsiktiga och starka samarbeten. Dagens skogsägare har en stor bredd i mål och intressen för sin skog och vi tror att den här tjänsten kan vara intressant för många av dem. Vi har ambitionen att leverera det allra bästa erbjudandet och en trygg och ömsesidig relation baserat på olika skogsägares behov, säger Peter Karlsson, affärsområdeschef Södra Skog.
Tjänsten Skogsägaravtal som utgår från ett årshjul, kan vara till stor hjälp oavsett om du är nybliven skogsägare eller har många års erfarenhet.
– Det är en intressant och utvecklande tjänst där nyblivna skogsägare får vägledning i att formulera sin vilja med fastigheten och en tydlig plan för vad som behöver göras under året. De mer erfarna skogsägarna kan istället få hjälp att utmana sina mål och vidareutveckla vad de redan påbörjat. De medlemmar jag har samarbetat med har känt att skogsägaravtalet har gett ny energi i skogsägandet, berättar Victor Ljungar, rådgivare på Södra.
Skötselavtal och leveransavtal är mer anpassat för större skogsägare som behöver hjälp med drift eller har en egen skoglig organisation.
De nya tjänsterna ökar förutsägbarheten och planerbarheten för Södra. Därför får skogsägarna som tecknar tjänsterna betalt utifrån årets högsta virkespriser när de avverkar.
– Vi ser en långsiktig efterfrågan på råvara från familjeskogsbruken när allt fler vill använda skogen för olika ändamål. Långsiktiga samarbetsavtal är en trygghet för båda parter och får därmed årets högsta virkespris, säger Peter Karlsson.
Faktaruta
-
I skogsägaravtalet tas en övergripande femårig skogsgårdsplan fram utifrån målsamtalet, och en konkret årsplan med åtgärder som förflyttar skogsgården i den långsiktiga riktningen. Varje år görs en tillsynsrapport och ett nytt målsamtal för att fånga förändringar i skogen eller skogsägarskapet.
För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
0470-890 90
press@sodra.com
Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke