Connect with us

Marknadsnyheter

Allt fler kvinnor investerar genom crowdfunding.

Published

on

on, mar 07, 2018 14:00 CET

FundedByMe vill lyfta fram kvinnan som självklar i finansvärlden, varje dag året om. Under 2017 stod kvinnor för 27% av det insamlade kapitalet till entreprenörer via FundedByMes plattform. Motsvarande siffra för januari och februari i 2018 påvisar ytterligare en ökning till 32% investerat av kvinnor.

FundedByMe ser även att cirka 45% av alla transaktioner utförda under perioden är utförda av kvinnor, vilket innebär att de investerar nästan lika ofta i onoterade bolag men med mindre belopp.

Den traditionella finansvärlden brottas konstant med dystra siffror där kvinnor ständigt är underrepresenterade både som investerare och som entreprenörer. DI Digital publicerade nyligen en artikel som återigen bekräftade denna trend att 1% av det traditionella investerarkapitalet gått till kvinnliga entreprenörer. Tidigare kartläggningar visar även att framgången för kvinnliga entreprenörer som söker finansiering genom FundedByMe och crowdfunding är högre än för de manliga.

“Ursprungligen byggde vi FundedByMe för att säkerställa att bra entreprenörer, som dock inte nödvändigtvis är stereotypa såsom exempelvis kvinnor, också skulle ha access till en stabil och sund finansieringskälla. Det som driver mig framåt är främst när jag ser att min dotter, trots att hon är född i ett av världens modernaste länder inte kommer att ha samma access till kapital ifall hon väljer att bli entreprenör.” säger Daniel Daboczy, medgrundare och vd FundedByMe.

Företaget ser att kvinnliga entreprenörer attraherar kvinnliga investerare och andelen kvinnliga investerare som registrerar sig som medlemmar på FundedByMe’s plattform då kvinnliga entreprenörer publicerar sina kampanjer ökar.

69% kvinnliga delägare i Paradiset

För några av FundedByMe’s mest framgångsrika crowdfundingkampanjer har kvinnor investerat i majoritet. Johannes Cullberg, grundare av Paradiset Matmarknad, kommenterar resultatet av sin crowdfundingkampanj “Jag kan meddela att vi på Paradiset har 69% kvinnliga ägare. /stolt minoritet.”

“Vi ser att kvinnor i högre utsträckning än tidigare investerar i onoterade bolag. Under 2016 var 22 % av investerarna kvinnor och för 2017 har det växt till att vara 27% av investerarna. Vår målsättning är att oberoende av kön, engagera alla svenskar till att se på onoterade bolag som den guldgruva det potentiellt skulle kunna vara. För både entreprenörer och investerare, nationellt och internationellt”. konstaterar Michaela Berglund, nytillträdd CMO hos FundedByMe.

Michela BerglundChief Marketing Officermichaela@fundedbyme.com

Taggar:

nyemission
, finansiering
, Sverige
, Finans
, equity
, internationella kvinnodagen
, Fundedbyme
, crowdfunding
, FinTech
, equity crowdfunding
, crowdfundingsajt
, gräsrotsfinansiering
, kvinnliga investerare

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny podd: Scenen – Shakespeare för alla

Published

on

By

I Sveriges Radios nya poddsatsning Scenen bjuds lyssnarna på djärva nytolkningar av Shakespeares klassiker. Först ut är Macbeth, en bloddrypande thriller om ambition, statusjakt och skuld i tre delar. Premiär den 18 november i Sveriges Radio Play.


Mac och Lady spelas av Otto Hargne och Electra Hallman. Alla tre delar i serien om Macbeth släpps den 18 november i Sveriges Radio Play. Foto: Daniel Stigefelt / Sveriges Radio

I den nyskrivna ljuddramaserien Macbeth är Shakespeares ikoniska karaktärer Macbeth och Lady Macbeth (här Mac och Lady) karriärister inom greentech.

– Det finns något shakespearianskt över företagsvärlden. Stora visioner, ärelystnad och pengar flödar i ett dramatiskt kretslopp. När vi insåg att vi kunde göra om originalpjäsens Skottland till en startup kändes det givet att slunga ut paret Macbeth i vår samtid, säger Axel Winqvist, som är manusförfattare tillsammans med Mathilda von Essen.

Mac är forskaren som äntligen fått ett genombrott med sin nya upptäckt inom nanoteknik och tror sig kunna rädda planeten. Lady är PR-kvinnan som kan alla tricks i boken och vill att Mac ska klättra i bolagshierarkin. I takt med att parets makt tilltar växer också deras skuld.

– Ladys självklara sätt att ta sig fram i världen får Mac att tvivla på om han räcker till. Han förändrar sig, blir mer ambitiös och begår handlingar han aldrig trodde sig vara kapabel till. Jag ville undersöka den där strävan efter odödlighet som jag tycker mig kunna se hos världskända entreprenörer i vår samtid, säger Mathilda von Essen, som också är seriens regissör.

Med podden Scenen vill Sveriges Radio ge lyssnarna möjlighet att uppleva nytolkningar av dramaklassiker oavsett var i landet man befinner sig.

– Att få pumpa ut nyskrivna klassikertolkningar till poddlyssnare känns som en viktig kulturgärning. Vi kommer få universums mest spelade dramatiker att låta som något som aldrig gjorts förut, säger Lola Zackow, konstnärligt utvecklingsansvarig på Sveriges Radio Drama.

Under 2025 släpps Stormen, Hamlet, Romeo och Julia och En vintersaga med manus av Nanna Olasdotter Hallberg, Elis Monteverde Burrau, Ali Alonzo, Isabella Rodriguez och Sara Stridsberg.

Bland de medverkande skådespelarna finns Helmon Solomon, Christian Fandango Sundgren och Camilla Henemark (Stormen), Adam Pålsson, Shima Niavarani och Mattias Alkberg (Hamlet).

Musik till Scenen är gjord av Little Dragon.

Medverkande Macbeth:
Mac: Otto Hargne
Lady: Electra Hallman
Häxorna: Rebecca Scheja, Fiona FitzPatrick, Mira Eklund
Banko: Hamadi Khemiri
Duncan: Claes Ljungmark
Malcolm: Lucas Krüger
Manus: Axel Winqvist, Mathilda von Essen
Regi: Mathilda von Essen
Ljuddesign: Sandra Pettersson, Robin af Ekenstam
Producenter: Marie Wennersten, Louise Jacobson
Digital redaktör: Elvira Dyrssen

Macbeth släpps den 18 november i Sveriges Radio Play.

Läs mer och lyssna på Scenen – alla avsnitt | Sveriges Radio

Pressfoto: https://sverigesradio.bildbank.se/sv/delad/bbk95ib0wl
Foto: Daniel Stigefelt/Sveriges Radio, Elvira Dyrssen/Sveriges Radio Drama

Vid ev. frågor vänligen kontakta:

Louise Jacobson, projektledare Sveriges Radio Drama
louise.jacobson@sverigesradio.se
072-187 89 27

Marie Wennersten, producent, Sveriges Radio Drama
marie.wennersten@sverigesradio.se
070-218 66 65

Susanna Mörner, pressansvarig Sveriges Radio
susanna.morner@sverigesrsadio.se
070-083 97 37

Continue Reading

Marknadsnyheter

Langham Hospitality Group och Sleep Cycle i samarbete för en skräddarsydd sömnupplevelse

Published

on

By

Sleep Cycle, det ledande företaget inom sömnteknik, lanserar idag ett samarbete med Langhamn Hospitality Group (LHG), en global hotellkedja med över 30 hotell i några av världens största städer och över fyra kontinenter. Samarbetet ger medlemmar i LHGs lojalitetsprogram Brilliant By Langham ett rabatterat erbjudande på Sleep Cycle för en skräddarsydd sömnupplevelse.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Langham Hospitality Group, ett varumärke som är känt världen över för sin lyx och kompromisslösa standard inom komfort,” säger Erik Jivmark, VD för Sleep Cycle. ”Detta partnerskap ger oss en fantastisk möjlighet att nå ut till fler användare, lyfta fram kopplingen mellan sömn och välbefinnande och samtidigt stärka vår globala tillväxtstrategi.”

Sleep Cycle ansluter sig till Langham Hospitality Group som en del av Sleep Matters by Chuan – ett rumskoncept som utvecklats i samarbete med World Sleep Society. Brilliant-medlemmar får 30 procents rabatt på ett premiumabonnemang till Sleep Cycle, som ger tillgång till ett bibliotek med insomningsljud och avslappningsmusik, ett smart alarm som väcker användaren i den lättaste sömnfasen samt sömndata med detaljerade insikter i deras sömnmönster och förbättringsförslag för ökad sömnkvalitet.

“Sleep Cycle är det perfekta tillskottet till vårt utbud av sömnrelaterade tjänster och bekvämligheter, som inkluderar white noise-maskiner, specialkuddar, badprodukter, örtteer och mycket mer,” säger Amy Chan, Assistant Group Director of Spa & Wellness på LHG. ”Med Sleep Cycles sömnanalys, insikter och rekommendationer för optimal väckningstid kan våra gäster vakna utvilade och fulla av energi, vilket hjälper dem att få ut det mesta av sin vistelse hos oss.”

För mer information:

Sleep Cycle 
Jonna Grenfeldt | Pressansvarig Sleep Cycle
jonna.grenfeldt@sleepcycle.com | +46 70 735 7539 

Langham Hospitality Group
Rick Gangwani
Director – Public Relations 
Langham Hospitality Group 
+852 2186 2309 
Rick.Gangwani@langhamhotels.com

Om Langham Hospitality Group
Langham Hospitality Group (LHG), ett helägt dotterbolag till Great Eagle Holdings, består av en grupp av unika varumärken, inklusive The Langham Hotels and Resorts, Cordis Hotels and Resorts, Eaton och Ying’nFlo. Med över 40 hotell och bostadsprojekt i drift eller under utveckling har LHG en global närvaro som sträcker sig över Asien, Europa, Nordamerika och Mellanöstern. Gruppen har fått sitt namn från The Langham, London, Europas första Grand Hotel. I över 150 år har denna flaggskeppsfastighet varit sinnebilden av sofistikerad gästfrihet – en filosofi som genomsyrar hela gruppen genom inspirerande design, banbrytande innovation, genuin service och ett orubbligt engagemang för att skapa minnesvärda upplevelser. För mer information, besök LanghamHospitalityGroup.com.

Om Sleep Cycle

Med miljoner dagliga aktiva användare och över tre miljarder nätter analyserade i fler än 150 länder är Sleep Cycle den ledande appen för sömnmonitorering och en av de mest använda tjänsterna för förbättring av sömnhälsa världen över. Sleep Cycles uppdrag är att förbättra den globala hälsan genom att få människor världen över att sova bättre. Sedan lansering 2009 har Sleep Cycle hjälpt miljoner människor förstå sina sömnvanor och förbättra sin sömn. Mobilapplikationen hjälper användare somna lättare, läser av och analyserar sömnen under natten, väcker användaren i lätt sömnfas och ger insikt i hur sömnkvalitet på bästa sätt förbättras. Sleep Cycle är en av världens mest omfattande källor för sömnstatistik och bidrar till sömnforskning och rapportering över hela världen. Sleep Cycle är noterat på Nasdaq Stockholm under tickern SLEEP och har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Anders Fogelberg utsedd till VD i FlexQube

Published

on

By

Styrelsen för FlexQube AB har utsett Anders Fogelberg till VD i FlexQube. Anders tillträder sin befattning med omedelbar verkan.

Christian Thiel, styrelseordförande, kommenterar; ”Jag är mycket glad att meddela att Anders Fogelberg, som tidigare varit VD för FlexQube i över tio år, nu återvänder till rollen som VD. Under sin tidigare tid som VD ledde Anders företaget genom en period av stark tillväxt och företagsutveckling och jag är övertygad om att hans återkomst kommer att vara en nyckelfaktor för att bygga vidare på dessa framsteg.

Efter en period på cirka 1,5 år som en del av vårt team, där han har arbetat med försäljning och strategi, har Anders fått en ytterligare förståelse för våra nuvarande utmaningar och möjligheter. Denna erfarenhet, tillsammans med den djupa insikten han har om företaget, våra produkter, kunder och anställda samt vår vision, gör honom till den rätta personen att leda oss framåt.

Styrelsen ser med stor förväntan på att arbeta tillsammans med Anders, och vi är övertygade om att hans ledarskap, strategiska tänkande och passion för FlexQubes framtid kommer att vara avgörande för att vi ska nå våra mål och leverera tillväxt och positiva resultat.

Vi ser fram emot ett framgångsrikt samarbete och en positiv utveckling av FlexQube under Anders ledarskap.”

Anders Fogelberg kommenterar; ”Jag är tacksam för styrelsens förtroende och ser mycket fram emot att ta över ledarskapet i FlexQube. Vårt primära fokus blir att förstärka vår position på internlogistikmarknaden och arbeta hårt för att nå en långsiktig tillväxt och lönsamhet. Vår produktportfölj är mer spännande än någonsin och vi har ett fantastiskt team av medarbetare som gör att jag känner mig mycket trygg med att kunna leverera på högt uppsatta mål framöver.”

Om FlexQube

FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 1000 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.

FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi levererar till några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.
 

För mer information, kontakta:

Styrelseordförande, Christian Thiel
christian.thiel@flexqube.com
+46 70 547 9090

 

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 17 nov 2024, kl. 21:20 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.