Marknadsnyheter
Världsunik elväg möjliggör fossilfria vägtransporter
on, apr 11, 2018 14:00 CET
Idag invigdes eRoadArlanda, en svensk innovation och den första i sitt slag i världen där både gods- och personfordon kan laddas medan de kör. Lösningen som både är hållbar och kostnadseffektiv möjliggör elektrifiering av befintliga allmänna vägar och en framtid med fossilfria vägtransporter.
I bild från vänster: Lena Erixon, Tomas Eneroth, Gunnar Asplund, Sofia Lundberg, Hans Säll
– En av vår tids stora frågor är hur vi kan skapa fossilfria vägtransporter. Nu har vi en lösning som möjliggör detta, vilket är fantastiskt. Sverige ligger i absolut framkant med den här tekniken som vi nu hoppas att vi kan ta vidare till fler delar av landet och världen, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärsutvecklingschef inom NCC.
Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, invigde vägen under högtidliga former.
– Det är viktigt att bryta ny mark för klimatsmarta vägtransporter. Därför stöttar Trafikverket innovativa utvecklingsprojekt som bidrar till långsiktiga hållbara lösningar, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.
Det är på den allmänna vägen 893, mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde utanför Stockholm, som det har lagts en cirka två kilometer lång elskena. Elvägen fungerar genom att energi överförs till fordonet från skenan i vägen via en rörlig arm. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Elvägen kommer att trafikeras av en helt eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet.
Film från invigningesceremonin finns på https://youtu.be/tmawQSKlJfs
Om eRoadArlanda
Projektet eRoadArlanda arbetar med att förverkliga framtidens elvägar och är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling. Lösningen baseras på konduktiv teknik där en elskena i vägbanan driver och laddar fordonen under resan. Läs mer på www.eroadarlanda.se. Projektet drivs av ett konsortium med följande deltagare: Elways, NCC, PostNord, ABT-bolagen, Vattenfall, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI,
E-traction, GCT, KTH, Bilprovningen, Airport City Stockholm, Sigtuna kommun, Swedavia, Arlanda Stad Holding, TrainingPartner, FirstHotel, Frost Produktion, SMM Dulevo och Sandströms Elfirma.
För mer information, vänligen kontakta:
Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärsutvecklingschef på NCC, +46 (0)70-245 79 06, hans.sall@ncc.se
Tove Stål, presschef NCC, +46 (0)76-5216102, tove.stal@ncc.se
Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.
Taggar:
Marknadsnyheter
Nya listningar för DUG Foodtech i Tyskland
DUG Foodtech får fler kunder och nya listningar på den tyska marknaden.
2025 inleds med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.
Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.
”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa och leverera hållbara och innovativa livsmedelslösningar till en alltmer medveten konsumentbas.
Fakta om den tyska marknaden
Den tyska marknaden för mjölkalternativ beräknas vara värd 1,57 miljarder USD år 2025 och förväntas nå 2,78 miljarder USD år 2030, med en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 12,14 % under prognosperioden (2025–2030).*
Fakta om den tyska detaljhandeln
De fyra största dagligvarukedjorna i Tyskland har tillsammans 26 086 butiker:**
- Edeka – 11 126 butiker
- Lidl & Kaufland – 4 020 butiker
- Rewe – 6 725 butiker
- Aldi – 4 215 butiker
Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-17 klockan 08:30 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
DUG Foodtech AB (publ)
Helene Nielsen, verkställande direktör
Tel: +46 732 22 76 35
E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com
Om DUG Foodtech
DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.
*https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/germany-non-dairy-milk-market
** https://ecommercegermany.com/blog/supermarket-chains-in-germany
Taggar:
Marknadsnyheter
Nya listningar för DUG Foodtech i Tyskland
DUG Foodtech får fler kunder och nya listningar på den tyska marknaden.
2025 inleds med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.
Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.
”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa och leverera hållbara och innovativa livsmedelslösningar till en alltmer medveten konsumentbas.
Fakta om den tyska marknaden
Den tyska marknaden för mjölkalternativ beräknas vara värd 1,57 miljarder USD år 2025 och förväntas nå 2,78 miljarder USD år 2030, med en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 12,14 % under prognosperioden (2025–2030).*
Fakta om den tyska detaljhandeln
De fyra största dagligvarukedjorna i Tyskland har tillsammans 26 086 butiker:**
- Edeka – 11 126 butiker
- Lidl & Kaufland – 4 020 butiker
- Rewe – 6 725 butiker
- Aldi – 4 215 butiker
Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-17 klockan 08:30 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
DUG Foodtech AB (publ)
Helene Nielsen, verkställande direktör
Tel: +46 732 22 76 35
E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com
Om DUG Foodtech
DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.
*https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/germany-non-dairy-milk-market
** https://ecommercegermany.com/blog/supermarket-chains-in-germany
Taggar:
Marknadsnyheter
Wonderboos Swedish Meatballs – Bäst i test
Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) har efter lanseringen av Swedish Meatballs erhållit mängder av 5+ recensioner samt utmärkelse ”Bäst i test” av i ett oberoende smaktest. Swedish Meatballs är ett hundgodis, eller ”treat” bestående av 90% färskt nötkött som lufttorkas på låg temperatur för att maximera smaken.
Efter lanseringen av Swedish Meatballs i slutet av november 2024 har produkten erhållit mängder av uteslutande topprecensioner från kunder som har köpt och provat produkten på sina hundar.
”Populärt godis som känns bra att ge utan tillsatser.” ”Det bästa hundgodiset jag provat! Hundarna blev helt galna och till och med min kräsna katt tyckte dem var supergoda!” ”Tindra är så kräsen när det gäller godis, men dessa älskar hon” – är endast några exempel på omdömen som inkommit från våra kunder.
Wonderboo’s Swedish Meatballs har i januari 2025 dessutom erhållit utmärkelsen ”Bäst i test” av en oberoende hundexpert. Swedish Meatballs testades avseende kvalitet, design, ingredienser och prisvärdhet och erhöll toppbetyg i alla kategorier. ” Eftersom Swedish Meatballs är ett hundgodis med så rena ingredienser, så ska detta hundgodis också vara anpassat för känsligare hundmagar. Det finns ju en del vovvar där ute som faktiskt har allergier eller intoleranser mot exempelvis spannmål – då är detta hundgodis perfekt! ”
”Vi är oerhört stolta över den fantastiska responsen på Swedish Meatballs och den prestigefyllda utmärkelsen ’Bäst i test’. För oss på Wonderboo handlar det om att skapa produkter av högsta kvalitet, med rena och naturliga ingredienser som våra fyrbenta vänner verkligen förtjänar. Att se våra kunder och deras hundar uppskatta produkten så mycket, stärker vår övertygelse om att det vi gör verkligen gör skillnad. Med denna framgång i ryggen ser vi fram emot 2025 som året då Wonderboo äntligen tar nästa steg och skalar upp för att nå ännu fler hundar och deras ägare över hela landet!” säger Alexander Duimovich, VD för Wonderboo.
Swedish Meatballs finns sedan slutet av november 2024 att köpa via Wonderboos e-handel.
Mentor
Bolagets mentor är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-503 015 50 och på e-post, ca@mangold.se.
För mer information vänligen kontakta:
Alexander Duimovich, VD
alexanderr@wonderboo.com
Tel: +46 70 771 42 41
Om Wonderboo
Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke