Marknadsnyheter
Startskott för Yrkes-SM med motorbranschens framtidsnamn från Skåne
on, apr 25, 2018 07:00 CET
Idag startar årets Yrkes-SM och pågår fram till den 27 april. I år tävlar Skånes toppmekaniker Mikael Persson från Östra Ljungby och Oskar Thulin från Genarp. Tävlingen som arrangeras i Uppsala syftar till att väcka intresset för och höja kvaliteten på gymnasieskolans yrkesutbildningar. Motorbranschen kommer att finnas på plats under tävlingsdagarna.
Yrkes-SM är ett viktigt inslag i Motorbranschens yrkesnämnders arbete att stärka och sprida information om branschens yrken. Mikael kommer att tävla i grenen personbilsteknik medan Oskar tävlar i grenen bilskadeteknik. Motorbranschens yrkesnämnder finns på plats för att stötta dem under tävlingsdagarna.
– Rekryteringsbehovet till alla våra yrken inom motorbranschen är stort och därför är denna yrkestävling särskilt viktig. Mikael och Oskar kan genom sitt engagemang vara ambassadörer och få fler ungdomar att söka sig till våra utbildningar, säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen och tävlingsledare för Bilproffs.se
Bristen på personal inom motorbranschen är stor. Genom att visa upp olika yrken kan fler elever lockas att söka sig till motorbranschens utbildningar. Yrkes-SM är även ett sätt att öka de politiska beslutsfattarnas intresse och förståelse för utbildningarna.
– Det är glädjande att intresset för våra yrkesutbildningar har ökat de senaste åren bland politiker och att vår röst har blivit hörd. Exempelvis har regeringen nu satsat på reformer i syfte att stärka gymnasieskolans yrkesutbildningar och öka vuxenutbildningen. Men mer måste göras och det måste finnas en långsiktighet i de politiska beslut som fattas. Klarar vi inte av kompetensförsörjningen till motorbranschen påverkas hela samhället, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Fakta
Yrkes-SM
• Yrkes-SM har funnits sedan år 2004 med syftet att öka intresset och höja kvaliteten på gymnasieskolans yrkesutbildningar.
• Tävlingen arrangeras vartannat år i olika städer och 2020 är det i Helsingborg.
• I år äger tävlingarna rum i Uppsala på arenaområdet vid Gränby sportfält den 25-27 april
• Genom ett stort och innehållsrikt tävlings- och uppvisningsarrangemang tävlar hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar i över 50-talet yrken.
För mer information kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89
Företagsinformation
Motorbranschens yrkesnämnder, Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) och Lackerarnas Yrkesnämnd (LYN), är samarbetsorgan i yrkesutbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall resp. Svenska Målareförbundet.
Verksamheten bedrivs under varumärket Bilproffs.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Integrationsbarometern ska mäta skillnader mellan inrikes och utrikes födda
För att förbättra möjligheterna till uppföljning av regeringens integrationspolitik har regeringen gett Statistiska Centralbyrån i uppdrag att föreslå en utformning av en Integrationsbarometer i form av en återkommande undersökning för att kunna mäta skillnader mellan utrikes och inrikes födda.
Regeringens inriktning är att integrationspolitiken ska vara mer kravbaserad. En del av arbetet har varit att införa ett nytt integrationspolitiskt mål med fem delmål som fastslår att integrationspolitiken ska bidra till ekonomisk, språklig, demokratisk respektive social och kulturell integration samt att genom utbildning förbättra förutsättningarna för flickor och pojkar med utländsk bakgrund. En aspekt som är viktig för att stärka integrationspolitiken är därför att identifiera vilka skillnader som finns mellan utrikes och inrikes födda.
– Integrationsbarometern är ett viktigt verktyg för att identifiera skillnader i behov, värderingar och förutsättningar i den utrikes födda befolkningen jämfört med personer födda i Sverige. Detta ger bättre förutsättningar för att utforma mer träffsäkra integrationsåtgärder. Att mäta är att veta. Genom Integrationsbarometern fortsätter vi att utforma en integrationspolitik som bygger på fakta, och inte på magkänsla. På det sättet kan vi också minska risken för fördomar om målgruppen, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson.
– Idag ser vi stora skillnader mellan inrikes- och utrikesfödda vad gäller till exempel sysselsättning och skolresultat. En tidigare kravlös integrationspolitik i kombination med en omfattande invandring är orsaken till flera av de samhällsproblem som vi nu hanterar. Vi lägger nu om hela migrations- och integrationspolitiken genom en minskad asylinvandring och krav för att fler ska bli en del av samhället. Uppdraget till SCB innebär att regeringen också kan följa upp effekten av omläggningen, säger migrationsminister Johan Forssell.
– Under hela Sveriges moderna historia har det integrationspolitiska haveriet sopats under mattan. För första gången har vi nu ett regeringssamarbete som lägger korten på bordet vad gäller frågan om hur invandrare anpassar sig i Sverige, säger Ludvig Aspling, migrationspolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.
Utvecklingen av integrationen kan i hög grad följas med registerdata, men för att kunna få en samlad bild av utvecklingen av integrationen för de aspekter som inte kan mätas med registerdata finns det behov av att använda kompletterande datainsamlingsmetoder. Det gäller inte minst delmålen om demokratisk respektive social och kulturell integration. Regeringen ger därför Statistiska Centralbyrån i uppdrag att genomföra en förstudie som ska identifiera lämpliga metoder för att följa skillnader mellan den utrikes födda befolkningen och personer födda i Sverige.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2025.
Kontakt
Agnes Eklund
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson
076-142 63 78
agnes.eklund@regeringskansliet.se
Victoria Holmqvist
Pressekreterare hos migrationsminister Johan Forssell
Mobil 076-142 29 39
victoria.holmqvist@regeringskansliet.se
Ludvig Grufman
Presskontakt hos Sverigedemokraterna
Mobil 073-125 60 34
ludvig.grufman@sd.se
Marknadsnyheter
Arjo utser Christofer Carlsson till tillförordnad CFO
Med anledning av att Niclas Sjöswärd antagit uppdraget som tillförordnad VD för Arjo efter att Joacim Lindoff lämnat bolaget, har Christofer Carlsson utsetts till tillförordnad CFO med tillträde idag.
Christofer är för närvarande ansvarig för Corporate Control på Arjo, vilket innefattar funktioner som koncernredovisning, skatt samt verksamhets- och hållbarhetscontrolling. Christofer har arbetat på Arjo sedan 2017 och har dessförinnan erfarenhet från finanspositioner bland annat inom Gambro och BE Group.
”Christofer kan vår finansiella verksamhet mycket väl. Jag har stort förtroende för honom och ser fram emot att arbeta tillsammans för att fortsätta utveckla Arjo framöver”, säger Niclas Sjöswärd, tillförordnad VD.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Nilsson, EVP Communications & Public Relations
+46 734 244 515
maria.nilsson@arjo.com
Denna information är sådan information som Arjo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 januari 2025 kl. 14:00 CET.
Om Arjo
På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med över 65 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på mer än 6 500 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet. www.arjo.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Trump lockar unga svenskar till USA
Donald Trump väcker blandade känslor bland svenskarna. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) känner mindre lust att resa till USA efter hans valseger. Unga vuxna mellan 18 och 29 år sticker dock ut – 17 procent av dem uppger att de nu har mer lust att besöka landet.
Idag återvänder Donald Trump till Vita huset för sin andra mandatperiod som president vilket påverkar svenskarnas syn på USA som resmål. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) upplever mindre lust att resa till landet efter att Trump återigen valts till president. Endast 10 procent av svenskarna uppger att de numera har mer lust att besöka landet.
Bland yngre svenskar är inställningen mer positiv än hos resten av befolkningen över 18 år, även om 35 procent av dessa anger att de numera har mindre lust att resa till USA. Enligt undersökningen uppger 17 procent av unga svenskar mellan 18 och 29 år att de är mer intresserade av att resa till USA nu när Trump har vunnit valet, vilket kan jämföras med 10 procent av hela den vuxna befolkningen. Denna attityd kan komma att förstärkas ytterligare av Trumps beslut att skjuta upp TikTok-förbudet i USA.
– Vår undersökning visar att svenskar mellan 18 och 29 år är mer positivt inställda till Trump jämfört med äldre generationer. Med tanke på deras starka närvaro på sociala medier som TikTok, kan Trumps beslut att skjuta upp förbudet mot appen i USA komma att bli en fördel för honom, säger Tiyoneh Jah, PR-& kommunikationsansvarig på Ticket.
För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket
Telefon: +46 76 773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 – 16 december 2024 har sammanlagt 1018 intervjuer via internet genomförts med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor 18+.
Ticket är Nordens största privatresebyråkedja. Passionen för resor, att upptäcka världen och möta andra kulturer genomsyrar hela vår organisation och är något som vi älskar att förmedla till våra kunder. Med våra kunniga resespecialister och deras kunskap, expertis och engagemang hjälper vi resenärer att hitta den perfekta resan – oavsett om det handlar om en avslappnande sol- och badsemester, pulserande storstadsweekend, kryssningsresa eller spännande safari. Vi har marknadens högsta kundnöjdhet och sätter en ära i att alltid leverera bäst service. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar i en unik omnikanalstrategi. Ticket ägs av det privata investmentbolaget Braganza.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
Marknadsnyheter
Startskott för Yrkes-SM med motorbranschens framtidsnamn från Skåne
on, apr 25, 2018 07:00 CET
Idag startar årets Yrkes-SM och pågår fram till den 27 april. I år tävlar Skånes toppmekaniker Mikael Persson från Östra Ljungby och Oskar Thulin från Genarp. Tävlingen som arrangeras i Uppsala syftar till att väcka intresset för och höja kvaliteten på gymnasieskolans yrkesutbildningar. Motorbranschen kommer att finnas på plats under tävlingsdagarna.
Yrkes-SM är ett viktigt inslag i Motorbranschens yrkesnämnders arbete att stärka och sprida information om branschens yrken. Mikael kommer att tävla i grenen personbilsteknik medan Oskar tävlar i grenen bilskadeteknik. Motorbranschens yrkesnämnder finns på plats för att stötta dem under tävlingsdagarna.
– Rekryteringsbehovet till alla våra yrken inom motorbranschen är stort och därför är denna yrkestävling särskilt viktig. Mikael och Oskar kan genom sitt engagemang vara ambassadörer och få fler ungdomar att söka sig till våra utbildningar, säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen och tävlingsledare för Bilproffs.se
Bristen på personal inom motorbranschen är stor. Genom att visa upp olika yrken kan fler elever lockas att söka sig till motorbranschens utbildningar. Yrkes-SM är även ett sätt att öka de politiska beslutsfattarnas intresse och förståelse för utbildningarna.
– Det är glädjande att intresset för våra yrkesutbildningar har ökat de senaste åren bland politiker och att vår röst har blivit hörd. Exempelvis har regeringen nu satsat på reformer i syfte att stärka gymnasieskolans yrkesutbildningar och öka vuxenutbildningen. Men mer måste göras och det måste finnas en långsiktighet i de politiska beslut som fattas. Klarar vi inte av kompetensförsörjningen till motorbranschen påverkas hela samhället, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Fakta
Yrkes-SM
• Yrkes-SM har funnits sedan år 2004 med syftet att öka intresset och höja kvaliteten på gymnasieskolans yrkesutbildningar.
• Tävlingen arrangeras vartannat år i olika städer och 2020 är det i Helsingborg.
• I år äger tävlingarna rum i Uppsala på arenaområdet vid Gränby sportfält den 25-27 april
• Genom ett stort och innehållsrikt tävlings- och uppvisningsarrangemang tävlar hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar i över 50-talet yrken.
För mer information kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89
Företagsinformation
Motorbranschens yrkesnämnder, Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) och Lackerarnas Yrkesnämnd (LYN), är samarbetsorgan i yrkesutbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall resp. Svenska Målareförbundet.
Verksamheten bedrivs under varumärket Bilproffs.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Integrationsbarometern ska mäta skillnader mellan inrikes och utrikes födda
För att förbättra möjligheterna till uppföljning av regeringens integrationspolitik har regeringen gett Statistiska Centralbyrån i uppdrag att föreslå en utformning av en Integrationsbarometer i form av en återkommande undersökning för att kunna mäta skillnader mellan utrikes och inrikes födda.
Regeringens inriktning är att integrationspolitiken ska vara mer kravbaserad. En del av arbetet har varit att införa ett nytt integrationspolitiskt mål med fem delmål som fastslår att integrationspolitiken ska bidra till ekonomisk, språklig, demokratisk respektive social och kulturell integration samt att genom utbildning förbättra förutsättningarna för flickor och pojkar med utländsk bakgrund. En aspekt som är viktig för att stärka integrationspolitiken är därför att identifiera vilka skillnader som finns mellan utrikes och inrikes födda.
– Integrationsbarometern är ett viktigt verktyg för att identifiera skillnader i behov, värderingar och förutsättningar i den utrikes födda befolkningen jämfört med personer födda i Sverige. Detta ger bättre förutsättningar för att utforma mer träffsäkra integrationsåtgärder. Att mäta är att veta. Genom Integrationsbarometern fortsätter vi att utforma en integrationspolitik som bygger på fakta, och inte på magkänsla. På det sättet kan vi också minska risken för fördomar om målgruppen, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson.
– Idag ser vi stora skillnader mellan inrikes- och utrikesfödda vad gäller till exempel sysselsättning och skolresultat. En tidigare kravlös integrationspolitik i kombination med en omfattande invandring är orsaken till flera av de samhällsproblem som vi nu hanterar. Vi lägger nu om hela migrations- och integrationspolitiken genom en minskad asylinvandring och krav för att fler ska bli en del av samhället. Uppdraget till SCB innebär att regeringen också kan följa upp effekten av omläggningen, säger migrationsminister Johan Forssell.
– Under hela Sveriges moderna historia har det integrationspolitiska haveriet sopats under mattan. För första gången har vi nu ett regeringssamarbete som lägger korten på bordet vad gäller frågan om hur invandrare anpassar sig i Sverige, säger Ludvig Aspling, migrationspolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.
Utvecklingen av integrationen kan i hög grad följas med registerdata, men för att kunna få en samlad bild av utvecklingen av integrationen för de aspekter som inte kan mätas med registerdata finns det behov av att använda kompletterande datainsamlingsmetoder. Det gäller inte minst delmålen om demokratisk respektive social och kulturell integration. Regeringen ger därför Statistiska Centralbyrån i uppdrag att genomföra en förstudie som ska identifiera lämpliga metoder för att följa skillnader mellan den utrikes födda befolkningen och personer födda i Sverige.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2025.
Kontakt
Agnes Eklund
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson
076-142 63 78
agnes.eklund@regeringskansliet.se
Victoria Holmqvist
Pressekreterare hos migrationsminister Johan Forssell
Mobil 076-142 29 39
victoria.holmqvist@regeringskansliet.se
Ludvig Grufman
Presskontakt hos Sverigedemokraterna
Mobil 073-125 60 34
ludvig.grufman@sd.se
Marknadsnyheter
Arjo utser Christofer Carlsson till tillförordnad CFO
Med anledning av att Niclas Sjöswärd antagit uppdraget som tillförordnad VD för Arjo efter att Joacim Lindoff lämnat bolaget, har Christofer Carlsson utsetts till tillförordnad CFO med tillträde idag.
Christofer är för närvarande ansvarig för Corporate Control på Arjo, vilket innefattar funktioner som koncernredovisning, skatt samt verksamhets- och hållbarhetscontrolling. Christofer har arbetat på Arjo sedan 2017 och har dessförinnan erfarenhet från finanspositioner bland annat inom Gambro och BE Group.
”Christofer kan vår finansiella verksamhet mycket väl. Jag har stort förtroende för honom och ser fram emot att arbeta tillsammans för att fortsätta utveckla Arjo framöver”, säger Niclas Sjöswärd, tillförordnad VD.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Nilsson, EVP Communications & Public Relations
+46 734 244 515
maria.nilsson@arjo.com
Denna information är sådan information som Arjo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 januari 2025 kl. 14:00 CET.
Om Arjo
På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med över 65 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på mer än 6 500 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet. www.arjo.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Trump lockar unga svenskar till USA
Donald Trump väcker blandade känslor bland svenskarna. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) känner mindre lust att resa till USA efter hans valseger. Unga vuxna mellan 18 och 29 år sticker dock ut – 17 procent av dem uppger att de nu har mer lust att besöka landet.
Idag återvänder Donald Trump till Vita huset för sin andra mandatperiod som president vilket påverkar svenskarnas syn på USA som resmål. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) upplever mindre lust att resa till landet efter att Trump återigen valts till president. Endast 10 procent av svenskarna uppger att de numera har mer lust att besöka landet.
Bland yngre svenskar är inställningen mer positiv än hos resten av befolkningen över 18 år, även om 35 procent av dessa anger att de numera har mindre lust att resa till USA. Enligt undersökningen uppger 17 procent av unga svenskar mellan 18 och 29 år att de är mer intresserade av att resa till USA nu när Trump har vunnit valet, vilket kan jämföras med 10 procent av hela den vuxna befolkningen. Denna attityd kan komma att förstärkas ytterligare av Trumps beslut att skjuta upp TikTok-förbudet i USA.
– Vår undersökning visar att svenskar mellan 18 och 29 år är mer positivt inställda till Trump jämfört med äldre generationer. Med tanke på deras starka närvaro på sociala medier som TikTok, kan Trumps beslut att skjuta upp förbudet mot appen i USA komma att bli en fördel för honom, säger Tiyoneh Jah, PR-& kommunikationsansvarig på Ticket.
För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket
Telefon: +46 76 773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 – 16 december 2024 har sammanlagt 1018 intervjuer via internet genomförts med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor 18+.
Ticket är Nordens största privatresebyråkedja. Passionen för resor, att upptäcka världen och möta andra kulturer genomsyrar hela vår organisation och är något som vi älskar att förmedla till våra kunder. Med våra kunniga resespecialister och deras kunskap, expertis och engagemang hjälper vi resenärer att hitta den perfekta resan – oavsett om det handlar om en avslappnande sol- och badsemester, pulserande storstadsweekend, kryssningsresa eller spännande safari. Vi har marknadens högsta kundnöjdhet och sätter en ära i att alltid leverera bäst service. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar i en unik omnikanalstrategi. Ticket ägs av det privata investmentbolaget Braganza.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke