Connect with us

Marknadsnyheter

Nu börjar arbetet med den fjärde gymnasieskolan i Eskilstuna

Published

on

to, apr 26, 2018 13:00 CET

PRESSMEDDELANDE

Gymnasieskolan i Eskilstuna bjuder in elever och personal till planering och utformning av Eskilstunas fjärde gymnasieskola.
– Delaktighet är viktigt för att få med olika perspektiv när vi planerar för en skola som skapas för framtiden, säger Karin Holmberg Lundin, skolchef för gymnasieskolan.

För att fånga upp tankar och idéer skickas en digital enkät ut till 550 personer. Enkäten riktar sig till elever och personal inom den kommunala gymnasieskolan.

En skola för alla elever
En utredning pågår om vilka program skolan ska erbjuda. Såväl elever som medarbetare från de andra tre gymnasieskolorna är delaktiga i utredningen. Uppdraget är att ta fram ett förslag till en skola som erbjuder både yrkesprogram, högskoleförberedandeprogram och introduktionsprogram.

Resultatet ska presenteras på barn- och utbildningsnämnden i början av 2019.
– Vi skapar ännu en gymnasieskola där elever med olika förutsättningar kan mötas, säger Karin Holmberg Lundin.

Även den här gymnasieskolan kommer ha ett nära samarbete med näringslivet för att på bästa sätt anpassa utbildningarna så att eleverna blir förberedda för framtiden.

Minsta skolan
Eskilstunas fjärde gymnasieskola blir kommunens minsta med cirka 600 elever. S:t Eskils gymnasium har 952 elever, Rinmangymnasiet 1 218 och Rekarnegymnasiet 1 379.

Den fjärde gymnasieskolan beräknas att invigas hösten 2021.

För mer information, kontakta:
Karin Holmberg Lundin, skolchef för gymnasieskolan, barn- och utbildningsförvaltningen
070-086 64 83, karin.lundin7@eskilstuna.se

Bakgrund:
Eskilstuna behöver förbereda för en fjärde gymnasieskola eftersom antalet ungdomar i gymnasieåldern ökar. År 2030 beräknas Eskilstuna ha 1 300 fler ungdomar i gymnasieåldern än 2018.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Integrationsbarometern ska mäta skillnader mellan inrikes och utrikes födda

Published

on

By

För att förbättra möjligheterna till uppföljning av regeringens integrationspolitik har regeringen gett Statistiska Centralbyrån i uppdrag att föreslå en utformning av en Integrationsbarometer i form av en återkommande undersökning för att kunna mäta skillnader mellan utrikes och inrikes födda.

Regeringens inriktning är att integrationspolitiken ska vara mer kravbaserad. En del av arbetet har varit att införa ett nytt integrationspolitiskt mål med fem delmål som fastslår att integrationspolitiken ska bidra till ekonomisk, språklig, demokratisk respektive social och kulturell integration samt att genom utbildning förbättra förutsättningarna för flickor och pojkar med utländsk bakgrund. En aspekt som är viktig för att stärka integrationspolitiken är därför att identifiera vilka skillnader som finns mellan utrikes och inrikes födda. 

– Integrationsbarometern är ett viktigt verktyg för att identifiera skillnader i behov, värderingar och förutsättningar i den utrikes födda befolkningen jämfört med personer födda i Sverige. Detta ger bättre förutsättningar för att utforma mer träffsäkra integrationsåtgärder. Att mäta är att veta. Genom Integrationsbarometern fortsätter vi att utforma en integrationspolitik som bygger på fakta, och inte på magkänsla. På det sättet kan vi också minska risken för fördomar om målgruppen, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson.

– Idag ser vi stora skillnader mellan inrikes- och utrikesfödda vad gäller till exempel sysselsättning och skolresultat. En tidigare kravlös integrationspolitik i kombination med en omfattande invandring är orsaken till flera av de samhällsproblem som vi nu hanterar. Vi lägger nu om hela migrations- och integrationspolitiken genom en minskad asylinvandring och krav för att fler ska bli en del av samhället. Uppdraget till SCB innebär att regeringen också kan följa upp effekten av omläggningen, säger migrationsminister Johan Forssell.

– Under hela Sveriges moderna historia har det integrationspolitiska haveriet sopats under mattan. För första gången har vi nu ett regeringssamarbete som lägger korten på bordet vad gäller frågan om hur invandrare anpassar sig i Sverige, säger Ludvig Aspling, migrationspolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.

Utvecklingen av integrationen kan i hög grad följas med registerdata, men för att kunna få en samlad bild av utvecklingen av integrationen för de aspekter som inte kan mätas med registerdata finns det behov av att använda kompletterande datainsamlingsmetoder. Det gäller inte minst delmålen om demokratisk respektive social och kulturell integration. Regeringen ger därför Statistiska Centralbyrån i uppdrag att genomföra en förstudie som ska identifiera lämpliga metoder för att följa skillnader mellan den utrikes födda befolkningen och personer födda i Sverige.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2025. 
 

Kontakt
Agnes Eklund
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson

076-142 63 78
agnes.eklund@regeringskansliet.se 

Victoria Holmqvist
Pressekreterare hos migrationsminister Johan Forssell
Mobil 076-142 29 39
victoria.holmqvist@regeringskansliet.se

Ludvig Grufman
Presskontakt hos Sverigedemokraterna
Mobil 073-125 60 34
ludvig.grufman@sd.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arjo utser Christofer Carlsson till tillförordnad CFO

Published

on

By

Med anledning av att Niclas Sjöswärd antagit uppdraget som tillförordnad VD för Arjo efter att Joacim Lindoff lämnat bolaget, har Christofer Carlsson utsetts till tillförordnad CFO med tillträde idag.

Christofer är för närvarande ansvarig för Corporate Control på Arjo, vilket innefattar funktioner som koncernredovisning, skatt samt verksamhets- och hållbarhetscontrolling. Christofer har arbetat på Arjo sedan 2017 och har dessförinnan erfarenhet från finanspositioner bland annat inom Gambro och BE Group.

”Christofer kan vår finansiella verksamhet mycket väl. Jag har stort förtroende för honom och ser fram emot att arbeta tillsammans för att fortsätta utveckla Arjo framöver”, säger Niclas Sjöswärd, tillförordnad VD.  

 

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Nilsson, EVP Communications & Public Relations
+46 734 244 515
maria.nilsson@arjo.com 

Denna information är sådan information som Arjo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 januari 2025 kl. 14:00 CET.

Om Arjo

På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med över 65 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på mer än 6 500 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet. www.arjo.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Trump lockar unga svenskar till USA

Published

on

By

Donald Trump väcker blandade känslor bland svenskarna. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) känner mindre lust att resa till USA efter hans valseger. Unga vuxna mellan 18 och 29 år sticker dock ut – 17 procent av dem uppger att de nu har mer lust att besöka landet.

Turmp_USA.jpg

Idag återvänder Donald Trump till Vita huset för sin andra mandatperiod som president vilket påverkar svenskarnas syn på USA som resmål. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) upplever mindre lust att resa till landet efter att Trump återigen valts till president. Endast 10 procent av svenskarna uppger att de numera har mer lust att besöka landet.

Bland yngre svenskar är inställningen mer positiv än hos resten av befolkningen över 18 år, även om 35 procent av dessa anger att de numera har mindre lust att resa till USA. Enligt undersökningen uppger 17 procent av unga svenskar mellan 18 och 29 år att de är mer intresserade av att resa till USA nu när Trump har vunnit valet, vilket kan jämföras med 10 procent av hela den vuxna befolkningen. Denna attityd kan komma att förstärkas ytterligare av Trumps beslut att skjuta upp TikTok-förbudet i USA.

– Vår undersökning visar att svenskar mellan 18 och 29 år är mer positivt inställda till Trump jämfört med äldre generationer. Med tanke på deras starka närvaro på sociala medier som TikTok, kan Trumps beslut att skjuta upp förbudet mot appen i USA komma att bli en fördel för honom, säger Tiyoneh Jah, PR-& kommunikationsansvarig på Ticket.

För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket 
Telefon: +46 76 773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 – 16 december 2024 har sammanlagt 1018 intervjuer via internet genomförts med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor 18+.

Ticket är Nordens största privatresebyråkedja. Passionen för resor, att upptäcka världen och möta andra kulturer genomsyrar hela vår organisation och är något som vi älskar att förmedla till våra kunder. Med våra kunniga resespecialister och deras kunskap, expertis och engagemang hjälper vi resenärer att hitta den perfekta resan – oavsett om det handlar om en avslappnande sol- och badsemester, pulserande storstadsweekend, kryssningsresa eller spännande safari. Vi har marknadens högsta kundnöjdhet och sätter en ära i att alltid leverera bäst service. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar i en unik omnikanalstrategi. Ticket ägs av det privata investmentbolaget Braganza.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.