Marknadsnyheter
Delårsrapport januari-mars 2018: Viktiga steg mot en modernare postdistribution och fortsatt kraftig e-handelstillväxt
to, apr 26, 2018 13:00 CET
Läs original
Januari-mars 2018
- Nettoomsättningen minskade med 2 % till 9 102 (9 328) MSEK
- Rörelseresultatet minskade till -74 (94) MSEK
- Justerat rörelseresultat uppgick till -74 (191) MSEK
- Periodens resultat uppgick till -167 (16) MSEK
- Resultat per aktie uppgick till -0,08 (0,01) SEK
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -25 (990) MSEK
Kommentar från Håkan Ericsson VD och koncernchef
Kvartalet har dominerats av fortsatt arbete med den danska omställningen och genomförande av det nya uppdraget från Tullverket i Sverige, att ta ut moms från första kronan. Samtidigt pågår arbetet med att anpassa det svenska brevsystemet till den nya postregleringen som gäller från och med årsskiftet, där den största förändringen är att övernattbefordran för frimärkta brev har ersatts av ett krav på två dagars leverans för 95 procent av alla portoförsändelser.
EU:s godkännande av finansieringen av den danska omställningen drar tyvärr ut på tiden. Det innebär att neddragningar i bemanningen inte kan genomföras enligt plan, vilket skapar merkostnader på cirka 30 MSEK per månad. Min förhoppning är att frågan om finansieringen av den danska omställningen skall lösas inom kort så att vi kan få fullfölja den påbörjade omställningen och genomföra planerade kostnadsreduktioner. En ny produktionsmodell infördes den 21 januari och är den största förändringen i danska bolagets historia. Inledningsvis hade vi en del kvalitetsutmaningar, men trots det klarade vi det danska lagkravet på 93 procent.
I Sverige fick PostNord under kvartalet i uppgift av Tullverket att presentera en handlingsplan för hur vi senast den 1 mars skulle säkerställa att moms tas ut på all privat direktimport från länder utanför EU:s tullunion. På tre veckor skapade vi en process för att hantera momsbetalning för tiotusentals försändelser per dygn. Processen är omfattande och många delmoment sköts manuellt. Avgiften, som skall täcka kostnaderna för hanteringen fastställdes till 60 kronor plus moms, totalt 75 kronor. Kostnaderna har fram till i dag överstigit de intäkter vi haft, men vi räknar med att det skall vara kostnadsneutralt över året. Trots en rad ”barnsjukdomar”, till följd av den korta tiden vi fick för att genomföra förändringen, har hanteringen i allt väsentligt fungerat enligt plan. Totalt har vi tagit emot nästan 1 miljon försändelser sedan den 1 mars. Av dessa har hittills knappt hälften av mottagarna valt att inte hämta ut sina försändelser, vilket innebär att vi nu påbörjat återsändandet av drygt 400 000 försändelser.
Sedan årsskiftet har vi en ny postreglering i Sverige som innebär att kravet på övernattbefordran tagits bort för frimärkta brev och ersatts med ett krav på tvådagarsbefordran. Samtidigt har kvalitetskravet höjts från 85 till 95 procent. Den förlängda tiden som vi har till förfogande för att distribuera en försändelse gör att vi kan ersätta flygtransport med i huvudsak tågtransport och därmed minska våra utsläpp av CO2 med 8 800 ton per år, samtidigt som vi kan minska kostnaderna eftersom tåg är billigare än flyg. Kvaliteten under det första kvartalet var avsevärt högre, 98,9 procent än kravet 95 procent.
Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till -74 MSEK, vilket är en försämring mot föregående år. Detta beror delvis på påskens placering men också på fortsatt hög konkurrens inom logistikaffären och minskade intäkter från brevverksamheten som inte fullt ut kunnat kompenseras på kostnadssidan. Det är bland annat en följd av förseningen av neddragning i bemanningen i Danmark och extra kostnader för att upprätthålla kvaliteten i Sverige.
Implementeringen av en integrerad produktionsmodell, IPM, fortlöper och under kvartalet har flera viktiga nya enheter tagits i drift. Dessa kommer att ytterligare stärka vår kapacitet och vårt erbjudande. Under kvartalet har vi lanserat spännande 3D-print lösningar inom PostNord Strålfors samt tecknat ett partnerskapsavtal med Sony Mobile för 3D-print. Sammantaget har vi haft ett intensivt kvartal som fortsätter att sätta agendan även för nästa kvartal.
Vid frågor kontakta:
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10, e-post press@postnord.com
Kontaktperson: Thomas Backteman. Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2018 kl. 13.00 CET.
Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com
Marknadsnyheter
Visselblåsarutredning klar under januari
Den utredning som inleddes i november efter en visselblåsning mot förbundsdirektör och räddningschef samt ytterligare ett fåtal medarbetare på Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) beräknas vara klar under januari. Det som har hänt påverkar inte vår förmåga att utföra vårt grunduppdrag som räddningstjänst.
Räddningstjänsten Storgöteborg är vana vid att i hantera olika typer av händelser. Vi har ett arbetssätt som gör att vi hela tiden arbetar med att säkerställa att vi kan leverera i vårt uppdrag.
– Vi övar varje dag för att hantera olika situationer. Våra kompetenta medarbetare arbetar varje dag för en trygg och säker värld, för dem vi är till för. Vi har en god förmåga att fortsätta leverera på vårt uppdrag, säger Per Nyqvist, biträdande räddningschef.
Vi följer den rutin som styrelsen har tagit beslut om
2022 beslutade RSG:s styrelse att en extern oberoende utredning alltid ska genomföras omvisselblåsningen gäller förbundsdirektör, räddningschef eller någon förtroendevald som med fog utpekas som ansvarig för ett missförhållande.
– RSG följer de rutiner som styrelsen har tagit beslut om kopplat till visselblåsning. Vi har också löpande stämt av vår hantering med en advokat som är van att arbeta med den här typen av frågor, säger Michael Ivarsson tillförordnad förbundsdirektör.
Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer hög nivå av sekretess i dessa frågor.
– Vi är så öppna vi kan mot de berörda, våra medarbetare och media men vi har väldigt lite information att delge eftersom det råder sekretess i den här frågan, säger Michael Ivarsson.
Kontinuerligt stöd till berörda medarbetare
Inför att beslut fattades om att ta vissa personer ur tjänst gjordes det en bedömning. Beslutet togs enligt de rutiner som finns för att skydda både visselblåsaren, de berörda personerna och att utredningen ska kunna genomföras så rättvist och objektivt som möjligt. Förbundsdirektör Lars Klevensparr är fortsatt tagen ur tjänst i väntan på att utredningen är klar. Resterande medarbetare är tillbaka i tjänst.
– Samtliga personer som har varit tagna ur tjänst har haft full lön och förmåner intakta under hela tiden de har varit tagna ur tjänst. Det gäller även förbundsdirektör Lars Klevensparr. Den här hanteringen har vi stämt av med arbetsrättsadvokat, säger Michael Ivarsson.
Alla personer, både förbundsdirektör, räddningschef och de fåtal andra medarbetarna har blivit erbjudna stöd via företagshälsovård samtidigt som en eller flera från RSG har haft regelbunden kontakt med den enskilda personen.
– Den täta kontakten genom uppföljning utifrån situationen kommer att fortsätta så länge det individuella behovet finns, bland annat genom den närmsta chefen, säger Henrik Yhlen HR-chef.
Utredningen är klar under januari
Innan utredningen är klar har ingen hela bilden av vad som hänt eller vilka beslut som behöver tas. På styrelsemötet den 20 januari kommer Advokatfirman Lindahls som genomför den externa utredningen att ge en information om arbetet med utredningen. Men Advokatfirman Lindahls bedömer att utredningen är klar senast den 31 januari.
Mediekontakt: Anna Dyne 031-335 27 58 anna.dyne@rsgbg.se
———————————————————————————————————————————————–
Om Visselblåsarlagen
Varför finns visselblåsarlagen?
Visselblåsarlagen finns för att skydda enskilda personen när hen lämnar information som handlar oegentligheter.
Mer än 50 anställda då behövs visselblåsarfunktion
Enligt Visselblåsarlagen ska organisationer med fler än 50 anställda ha en visselblåsarfunktionen som gör det möjligt för medarbetare eller andra intressenter att anonymt rapportera om missförhållanden, oegentligheter eller olagliga aktiviteter inom verksamheten. Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer högsta nivån av sekretess, absolut sekretess, i dessa frågor. Lagen skärptes 2021 för att ge ett starkare utökat skydd för personer som rapporterar missförhållanden.
Marknadsnyheter
Market Notice 15/25 – Last day of trading in Recyctec Holding AB’s BTU
Last day of trading in the company’s paid subscribed unit, RECY BTU B, is January 22, 2025.
Information about the paid subscribed unit:
Shortname: RECY BTU B
ISIN: SE0023261102
Orderbook-ID: 372522
CFI: MCMUXR
FISN: RECYCTEC/UT 8 AK + 4 TO
Last day of trading: January 22, 2025
Stockholm January 20, 2025
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Södra lanserar ny tjänst för skogsägare som vill utveckla sin skog
För att stärka familjeskogsbrukets förutsättningar och utveckla medlemserbjudandet lanserar Södra tre nya långsiktiga samarbetsavtal: skogsägaravtal, skötselavtal och leveransavtal. De nya avtalen är en vidareutveckling och breddning av dagens förvaltningsavtal och möter olika skogsägares behov. Avtalen finns att teckna från den 20 januari 2025.
Att vara skogsägare är ett roligt, men också utmanande uppdrag. Skogens tillväxt och motståndskraft, skogsgårdens ekonomi och naturvård, omgivningens förväntningar och en okänd framtid ska bli till aktiva beslut och åtgärder.
– Skogsägaravtalet handlar om att bygga långsiktiga och starka samarbeten. Dagens skogsägare har en stor bredd i mål och intressen för sin skog och vi tror att den här tjänsten kan vara intressant för många av dem. Vi har ambitionen att leverera det allra bästa erbjudandet och en trygg och ömsesidig relation baserat på olika skogsägares behov, säger Peter Karlsson, affärsområdeschef Södra Skog.
Tjänsten Skogsägaravtal som utgår från ett årshjul, kan vara till stor hjälp oavsett om du är nybliven skogsägare eller har många års erfarenhet.
– Det är en intressant och utvecklande tjänst där nyblivna skogsägare får vägledning i att formulera sin vilja med fastigheten och en tydlig plan för vad som behöver göras under året. De mer erfarna skogsägarna kan istället få hjälp att utmana sina mål och vidareutveckla vad de redan påbörjat. De medlemmar jag har samarbetat med har känt att skogsägaravtalet har gett ny energi i skogsägandet, berättar Victor Ljungar, rådgivare på Södra.
Skötselavtal och leveransavtal är mer anpassat för större skogsägare som behöver hjälp med drift eller har en egen skoglig organisation.
De nya tjänsterna ökar förutsägbarheten och planerbarheten för Södra. Därför får skogsägarna som tecknar tjänsterna betalt utifrån årets högsta virkespriser när de avverkar.
– Vi ser en långsiktig efterfrågan på råvara från familjeskogsbruken när allt fler vill använda skogen för olika ändamål. Långsiktiga samarbetsavtal är en trygghet för båda parter och får därmed årets högsta virkespris, säger Peter Karlsson.
Faktaruta
-
I skogsägaravtalet tas en övergripande femårig skogsgårdsplan fram utifrån målsamtalet, och en konkret årsplan med åtgärder som förflyttar skogsgården i den långsiktiga riktningen. Varje år görs en tillsynsrapport och ett nytt målsamtal för att fånga förändringar i skogen eller skogsägarskapet.
För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
0470-890 90
press@sodra.com
Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke