Connect with us

Marknadsnyheter

Årsstämma i Lammhults Design Group AB

Published

on

to, apr 26, 2018 19:19 CET

Beslut vid årsstämma i Lammhults Design Group AB den 26 april 2018

Vid Lammhults Design Groups årsstämma, som hölls idag den 26 april 2018 i Lammhult, fattades följande beslut.

  • Årsstämman fastställde årsredovisningen för 2017 samt beslutade att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2017.

  • Årsstämman beslutade att disponera resultatet i enlighet med styrelsens förslag, innebärande att utdelning lämnas för verksamhetsåret 2017 med 2,00 kr per aktie. Utdelningen beslutades att delas upp på två tillfällen. Som avstämningsdag för den första utdelningen om 1,00 kr fastställdes måndagen den 30 april 2018 och som avstämningsdag för den andra utdelningen om 1,00 kr fastställdes måndagen den 5 november 2018.

  • Till styrelseledamöter omvaldes Peter Conradsson, Jörgen Ekdahl, Anders Pålsson, Maria Bergving, Lars Bülow och Sofia Svensson. Till styrelseordförande omvaldes Anders Pålsson.

  • Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget EY AB för tiden intill nästa årsstämma. EY AB har meddelat att auktoriserade revisorn Franz Lindström kommer att vara huvudansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

  • Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 1 155 000 kr, varav arvode till ordförande ska uppgå till 330 000 kr och arvode till övriga styrelseledamöter ska uppgå till 165 000 kr. Årsstämman beslutade vidare att arvode för uppdrag i revisions- respektive ersättningskommittén ska utgå med 50 000 kr till ordföranden och med 25 000 kr till övriga två ledamöter i respektive kommitté.

  • Årsstämman beslutade om principer för utseende av valberedningen innebärande att styrelsens ordförande senast vid tredje kvartalets utgång ska sammankalla de fyra största aktieägarna av kapital och/eller röster i bolaget, vilka ska erbjudas att vardera utse en ledamot till valberedningen.

  • Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission av totalt högst 800 000 B-aktier, vid ett eller flertal tillfällen under tiden fram till årsstämman 2019, med eller utan avvikelse från aktieägarna företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet, och skälen till avvikelsen från aktieägarna företrädesrätt, är att möjliggöra förvärv där betalning ska ske genom utgivande av egna aktier.

  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen, innebärande att bolagets verksamhetsföremål ska förtydligats på så sätt att § 3 i bolagsordningen ska ha följande lydelse: ”Föremålet för bolagets verksamhet är att direkt eller indirekt genom dotter- eller intressebolag bedriva verksamhet inom hem-, kontors-, och offentlig miljö primärt med inriktning mot produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential och därmed förenlig verksamhet, att äga och förvalta aktier och andelar i dotter- och intressebolag samt att tillhandahålla koncerngemensamma funktioner och därmed förenlig verksamhet.”

Lammhult den 26 april 2018

Styrelsen

Frågor besvaras av Fredrik Asplund, VD och koncernchef, telefon 0708-622038 eller
Michael Grindborn, CFO, telefon 070-670 18 48.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Visselblåsarutredning klar under januari

Published

on

By

Den utredning som inleddes i november efter en visselblåsning mot förbundsdirektör och räddningschef samt ytterligare ett fåtal medarbetare på Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) beräknas vara klar under januari. Det som har hänt påverkar inte vår förmåga att utföra vårt grunduppdrag som räddningstjänst.

Räddningstjänsten Storgöteborg är vana vid att i hantera olika typer av händelser. Vi har ett arbetssätt som gör att vi hela tiden arbetar med att säkerställa att vi kan leverera i vårt uppdrag.

– Vi övar varje dag för att hantera olika situationer. Våra kompetenta medarbetare arbetar varje dag för en trygg och säker värld, för dem vi är till för. Vi har en god förmåga att fortsätta leverera på vårt uppdrag, säger Per Nyqvist, biträdande räddningschef.

Vi följer den rutin som styrelsen har tagit beslut om
2022 beslutade RSG:s styrelse att en extern oberoende utredning alltid ska genomföras omvisselblåsningen gäller förbundsdirektör, räddningschef eller någon förtroendevald som med fog utpekas som ansvarig för ett missförhållande.

– RSG följer de rutiner som styrelsen har tagit beslut om kopplat till visselblåsning. Vi har också löpande stämt av vår hantering med en advokat som är van att arbeta med den här typen av frågor, säger Michael Ivarsson tillförordnad förbundsdirektör.

Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer hög nivå av sekretess i dessa frågor. 

– Vi är så öppna vi kan mot de berörda, våra medarbetare och media men vi har väldigt lite information att delge eftersom det råder sekretess i den här frågan, säger Michael Ivarsson.

Kontinuerligt stöd till berörda medarbetare
Inför att beslut fattades om att ta vissa personer ur tjänst gjordes det en bedömning. Beslutet togs enligt de rutiner som finns för att skydda både visselblåsaren, de berörda personerna och att utredningen ska kunna genomföras så rättvist och objektivt som möjligt. Förbundsdirektör Lars Klevensparr är fortsatt tagen ur tjänst i väntan på att utredningen är klar. Resterande medarbetare är tillbaka i tjänst.

– Samtliga personer som har varit tagna ur tjänst har haft full lön och förmåner intakta under hela tiden de har varit tagna ur tjänst. Det gäller även förbundsdirektör Lars Klevensparr. Den här hanteringen har vi stämt av med arbetsrättsadvokat, säger Michael Ivarsson.

Alla personer, både förbundsdirektör, räddningschef och de fåtal andra medarbetarna har blivit erbjudna stöd via företagshälsovård samtidigt som en eller flera från RSG har haft regelbunden kontakt med den enskilda personen.

– Den täta kontakten genom uppföljning utifrån situationen kommer att fortsätta så länge det individuella behovet finns, bland annat genom den närmsta chefen, säger Henrik Yhlen HR-chef.

Utredningen är klar under januari
Innan utredningen är klar har ingen hela bilden av vad som hänt eller vilka beslut som behöver tas. På styrelsemötet den 20 januari kommer Advokatfirman Lindahls som genomför den externa utredningen att ge en information om arbetet med utredningen. Men Advokatfirman Lindahls bedömer att utredningen är klar senast den 31 januari.

Mediekontakt: Anna Dyne 031-335 27 58 anna.dyne@rsgbg.se

———————————————————————————————————————————————–

Om Visselblåsarlagen

Varför finns visselblåsarlagen?

Visselblåsarlagen finns för att skydda enskilda personen när hen lämnar information som handlar oegentligheter.

Mer än 50 anställda då behövs visselblåsarfunktion

Enligt Visselblåsarlagen ska organisationer med fler än 50 anställda ha en visselblåsarfunktionen som gör det möjligt för medarbetare eller andra intressenter att anonymt rapportera om missförhållanden, oegentligheter eller olagliga aktiviteter inom verksamheten. Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer högsta nivån av sekretess, absolut sekretess, i dessa frågor. Lagen skärptes 2021 för att ge ett starkare utökat skydd för personer som rapporterar missförhållanden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 15/25 – Last day of trading in Recyctec Holding AB’s BTU

Published

on

By

Last day of trading in the company’s paid subscribed unit, RECY BTU B, is January 22, 2025.  

Information about the paid subscribed unit: 
Shortname: RECY BTU B 
ISIN: SE0023261102 
Orderbook-ID: 372522 
CFI: MCMUXR 
FISN: RECYCTEC/UT 8 AK + 4 TO 
Last day of trading: January 22, 2025 

Stockholm January 20, 2025 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   

backoffice@spotlightstockmarket.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Södra lanserar ny tjänst för skogsägare som vill utveckla sin skog

Published

on

By

För att stärka familjeskogsbrukets förutsättningar och utveckla medlemserbjudandet lanserar Södra tre nya långsiktiga samarbetsavtal: skogsägaravtal, skötselavtal och leveransavtal. De nya avtalen är en vidareutveckling och breddning av dagens förvaltningsavtal och möter olika skogsägares behov. Avtalen finns att teckna från den 20 januari 2025. 

Att vara skogsägare är ett roligt, men också utmanande uppdrag. Skogens tillväxt och motståndskraft, skogsgårdens ekonomi och naturvård, omgivningens förväntningar och en okänd framtid ska bli till aktiva beslut och åtgärder. 

– Skogsägaravtalet handlar om att bygga långsiktiga och starka samarbeten. Dagens skogsägare har en stor bredd i mål och intressen för sin skog och vi tror att den här tjänsten kan vara intressant för många av dem. Vi har ambitionen att leverera det allra bästa erbjudandet och en trygg och ömsesidig relation baserat på olika skogsägares behov, säger Peter Karlsson, affärsområdeschef Södra Skog. 

Tjänsten Skogsägaravtal som utgår från ett årshjul, kan vara till stor hjälp oavsett om du är nybliven skogsägare eller har många års erfarenhet.  

– Det är en intressant och utvecklande tjänst där nyblivna skogsägare får vägledning i att formulera sin vilja med fastigheten och en tydlig plan för vad som behöver göras under året. De mer erfarna skogsägarna kan istället få hjälp att utmana sina mål och vidareutveckla vad de redan påbörjat. De medlemmar jag har samarbetat med har känt att skogsägaravtalet har gett ny energi i skogsägandet, berättar Victor Ljungar, rådgivare på Södra. 

Skötselavtal och leveransavtal är mer anpassat för större skogsägare som behöver hjälp med drift eller har en egen skoglig organisation. 

De nya tjänsterna ökar förutsägbarheten och planerbarheten för Södra. Därför får skogsägarna som tecknar tjänsterna betalt utifrån årets högsta virkespriser när de avverkar.  

– Vi ser en långsiktig efterfrågan på råvara från familjeskogsbruken när allt fler vill använda skogen för olika ändamål. Långsiktiga samarbetsavtal är en trygghet för båda parter och får därmed årets högsta virkespris, säger Peter Karlsson. 

Faktaruta 

  • I skogsägaravtalet tas en övergripande femårig skogsgårdsplan fram utifrån målsamtalet, och en konkret årsplan med åtgärder som förflyttar skogsgården i den långsiktiga riktningen. Varje år görs en tillsynsrapport och ett nytt målsamtal för att fånga förändringar i skogen eller skogsägarskapet. 

För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
0470-890 90
press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.