Marknadsnyheter
Autoliv ger uppdatering inför planerad avknoppning
to, apr 26, 2018 23:00 CET
(Stockholm, 26 april 2018) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, offentliggjorde i dag viktiga steg i processen mot avknoppningen av verksamheten inom Electronics.
Processen med att knoppa av verksamheten inom Electronics under namnet Veoneer fortskrider väl. Den operativa separationen av Electronics genomfördes som planerat den 1 april, och kritiska områden som överföring av personal, igångsättning av system och etablering av ledningsgrupper genomfördes planenligt. Upprättandet av nya styrelser för de separata enheterna pågår i god takt och nya styrelser kommer att presenteras innan avknoppningen. Bolaget förväntar sig att handel i Veoneer startar tidigt under det tredje kvartalet 2018 med noteringar på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm.
En s.k. Form 10-registrering, som beskriver Veoneers verksamhet, har registrerats av Veoneer, Inc. och offentliggjorts hos den amerikanska finansinspektionen SEC. Denna innehåller detaljerad information om verksamheten, ledningen och historiska kombinerade finansiella rapporter för Veoneer som ett avknoppat bolag, samt annan information kring den väntade avknoppningen, däribland en sammanfattning av hur Autoliv initialt ämnar finansiera Veoneer. Det registrerade dokumentet kommer uppdateras med ytterligare information i takt med att avknoppningen slutförs.
Initial kapitalisering av Veoneer förväntas ske genom ett kapitaltillskott från Autoliv, vilket kommer ge Veoneer en kassalikviditet på upp till 1,2 miljarder USD (inklusive befintliga likvida medel). Detta väntas vara tillräckligt för att finansiera Veoneer tills bolaget når ett positivt kassaflöde. I den initiala finansieringen ingår även Veoneer’s pågående investeringar i samriskbolag, främst Zenuity, och vissa förväntade verksamhetskombinationer.
För att finansiera kapitaltillskottet har Autoliv för avsikt att merparten av kapitalet ska lånefinansieras, medan återstoden av tillskottet tillförs från bolagets likvida medel. Autolivs ambition är att bibehålla en stark kreditvärdighet efter kapitalhöjningen och kapitaltillskottet till Veoneer.
Den huvudsakliga skillnaden i den historiska finansiella informationen för Veoneer som fristående bolag jämfört med den nuvarande segmentrapporteringen för Electronics är att kostnaderna för forskning, utveckling och teknikanpassning fullt ut kommer tillskrivas Electronics-verksamheten. Dessutom har en omfördelning av en del av de historiska företagsgemensamma och övriga kostnaderna gjorts för att presentera Veoneer enligt ”carve-out” redovisning, således inkluderas en del av (men inte alla) kostnader för Veoneer som ett fristående bolag.
De justeringar som gjorts för att skapa Veoneers historiska finansiella data följer riktlinjer för finansiell rapportering av ”carve-out” redovisning och är inte relevanta för andra syften. De bör inte användas för att dra slutsatser angående Autolivs historiska finansiella data som fristående bolag utan Electronics.
Vi ämnar redovisa historiska finansiella data för Autolivs kvarvarande verksamhet där Electronics är en avvecklad verksamhet vid ett senare tillfälle.
Avknoppningen väntas ske i tid för att handeln med Veoneer ska kunna inledas i början av tredje kvartalet 2018. En kopia av registreringsanmälan finns att läsa på www.sec.gov under Veoneer, Inc.
Slutförandet av avknoppningen är föremål för vissa marknadsvillkor och regulatoriska villkor, däribland ett slutligt godkännande från Autolivs styrelse samt att registreringen förklaras effektiv av SEC.
Ett urval historisk finansiell information bifogas detta pressmeddelande. Excel-filer för nedladdning finns även tillgängliga på autoliv.com/investors.
Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2018 kl. 23.00 CET.
För ytterligare information:
Media: Thomas Jönsson, Corporate Communications. Tel +46 (0)8 5872 0627
Investerare Analytiker, Anders Trapp, Investor Relations, Tel +46 (0)8 58 72 06 71
Investors Analysts, Ray Pekar, Investor Relations, Tel, +1 (248) 794 453
Om Autoliv
Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än
72 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 23 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2017 cirka 10,4 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.
”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag
Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”.
I sådana framåtblickande uttalanden ingår uttalanden om slutförande och tidpunkt för föreslagen avknoppning, uppskattade projekt- och skattekostnader som associeras med separation och avknoppning, Passive Safety och Electronics kommande prestationer och framtida utsikter som enskilda bolag om avknoppningen genomförs, förväntade strategiska, operativa och konkurrensmässiga fördelar efter den föreslagna avknoppningen, den effekt en uppdelning kan ha på Autoliv och dess intressenter, samt hur aktiviteter, händelser och utveckling adresseras av Autoliv Inc. eller vad dess ledning tror och förutser kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiska resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den federala amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Eero Lamminen utsedd till CFO för Sustera Group
Eero Lamminen (B.Sc. Econ.) har utsetts till Chief Financial Officer (CFO) och del av Sustera Groups ledningsgrupp från och med den 1 februari 2025. Lamminen ansluter till Sustera från Jungle Juice Bar, där han har arbetat som CFO.
Innan han började på den växande juicebar-kedjan arbetade Lamminen i över tio år på Oriola Corporation i olika roller inom ekonomi och affärsledning i Finland, Ryssland och Sverige.
”Jag ser fram emot möjligheten att bli en del av Sustera Group. Företaget befinner sig på en mycket intressant resa, och jag ser fram emot att använda min erfarenhet och kunskap för att utveckla och växa verksamheten tillsammans med Susteras professionella team”, säger Eero Lamminen.
”Eero har omfattande erfarenhet och en stark meritlista från olika roller inom ekonomi, såsom operativ ekonomi, affärskontroll, M&A och treasury, samt gedigen erfarenhet av välfungerande ekonomiska processer, policyer och rapporteringsprinciper. Eero har arbetat för både växande medelstora företag och stora multinationella koncerner, vilket ger honom en solid grund för att utveckla Susteras ekonomifunktioner. Jag är övertygad om att Eero blir ett utmärkt tillskott till vårt team för att stödja Sustera Groups strategi och lönsamma tillväxt”, säger Tuomas Qvick, koncernchef för Sustera Group.
Eero tillträder tjänsten den 1 februari 2025, samtidigt som Sustera flyttar till sitt nya huvudkontor i Helsingfors.
Nuvarande koncern-CFO Hannu Lankinen har utsetts till Director of the Group’s Shared Services, med ansvar för HR, IT, juridik och administration samt koncernens tillväxt- och transformationsprojekt.
För ytterligare information:
Koncernchef, Tuomas Qvick, tuomas.qvick@sustera.com, +358 40 755 4444
Om Sustera
Sustera är ett branschledande företag med fokus på fastigheters hela livscykel. Med rötter i Norden som sträcker sig tillbaka så tidigt som till 1989 och med över 700 dedikerade experter ser vi till att byggnader ökar i värde och blir mer hållbara. Vår vision är att accelerera utvecklingen mot mer hållbar förvaltning och byggnation av fastigheter.
Vi erbjuder tjänster för en byggnads hela livscykel. Våra experter besiktigar, undersöker och utför utredningar. Vi ger råd som förebygger problem och minskar kostnader för både nya och befintliga byggnader. Vi ser till att alltmer strikta krav på hållbarhet och energieffektivitet uppfylls. Vi projektleder, utreder och övervakar både renoverings- och nybyggnadsprojekt.
Sustera – Buildings are for life.
Marknadsnyheter
Eero Lamminen utsedd till CFO för Sustera Group
Eero Lamminen (B.Sc. Econ.) har utsetts till Chief Financial Officer (CFO) och del av Sustera Groups ledningsgrupp från och med den 1 februari 2025. Lamminen ansluter till Sustera från Jungle Juice Bar, där han har arbetat som CFO.
Innan han började på den växande juicebar-kedjan arbetade Lamminen i över tio år på Oriola Corporation i olika roller inom ekonomi och affärsledning i Finland, Ryssland och Sverige.
”Jag ser fram emot möjligheten att bli en del av Sustera Group. Företaget befinner sig på en mycket intressant resa, och jag ser fram emot att använda min erfarenhet och kunskap för att utveckla och växa verksamheten tillsammans med Susteras professionella team”, säger Eero Lamminen.
”Eero har omfattande erfarenhet och en stark meritlista från olika roller inom ekonomi, såsom operativ ekonomi, affärskontroll, M&A och treasury, samt gedigen erfarenhet av välfungerande ekonomiska processer, policyer och rapporteringsprinciper. Eero har arbetat för både växande medelstora företag och stora multinationella koncerner, vilket ger honom en solid grund för att utveckla Susteras ekonomifunktioner. Jag är övertygad om att Eero blir ett utmärkt tillskott till vårt team för att stödja Sustera Groups strategi och lönsamma tillväxt”, säger Tuomas Qvick, koncernchef för Sustera Group.
Eero tillträder tjänsten den 1 februari 2025, samtidigt som Sustera flyttar till sitt nya huvudkontor i Helsingfors.
Nuvarande koncern-CFO Hannu Lankinen har utsetts till Director of the Group’s Shared Services, med ansvar för HR, IT, juridik och administration samt koncernens tillväxt- och transformationsprojekt.
För ytterligare information:
Koncernchef, Tuomas Qvick, tuomas.qvick@sustera.com, +358 40 755 4444
Om Sustera
Sustera är ett branschledande företag med fokus på fastigheters hela livscykel. Med rötter i Norden som sträcker sig tillbaka så tidigt som till 1989 och med över 700 dedikerade experter ser vi till att byggnader ökar i värde och blir mer hållbara. Vår vision är att accelerera utvecklingen mot mer hållbar förvaltning och byggnation av fastigheter.
Vi erbjuder tjänster för en byggnads hela livscykel. Våra experter besiktigar, undersöker och utför utredningar. Vi ger råd som förebygger problem och minskar kostnader för både nya och befintliga byggnader. Vi ser till att alltmer strikta krav på hållbarhet och energieffektivitet uppfylls. Vi projektleder, utreder och övervakar både renoverings- och nybyggnadsprojekt.
Sustera – Buildings are for life.
Marknadsnyheter
Gabather AB: Teckningskursen för utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO 6 i Gabather har fastställts till 0,38 SEK per aktie inför teckningsperioden som inleds den 21 januari 2025
EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, BELARUS ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN DISTRIBUTION KRÄVER YTTERLIGARE PROSPEKT, REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER UTÖVER DE SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT, ÄR FÖRBJUDEN, ELLER ANNARS STRIDER MOT TILLÄMPLIGA REGLER I SÅDAN JURISDIKTION ELLER INTE KAN SKE UTAN TILLÄMPNING AV UNDANTAG FRÅN SÅDAN ÅTGÄRD. SE AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE.
Gabather AB (”Gabather” eller ”Bolaget”) slutförde en företrädesemission av units under augusti 2024 (”Företrädesemissionen”). En (1) unit i Företrädesemissionen bestod av två (2) nya aktier och en (1) teckningsoption av serie TO 6. Varje teckningsoption av serie TO6 berättigar till teckning av en (1) ny aktie under perioden från och med den 21 januari 2025 till och med den 4 februari 2025 mot kontant betalning uppgående till 70 procent av den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie under perioden från och med den 2 januari 2025 till och med den 16 januari 2025, dock lägst aktiens kvotvärde och som högst 1,05 SEK per aktie. Den volymvägda genomsnittskursen i Bolagets aktie uppgick under mätperioden till cirka 0,54 SEK, och därmed har teckningskursen fastställts till 0,38 SEK per aktie.
Villkor för Företrädesemissionen
Om samtliga teckningsoptioner av serie TO6 utnyttjas för teckning av aktier kommer Bolaget att tillföras cirka 0,9 MSEK före emissionskostnader. För att teckningsoptionerna av serie TO6 inte ska förfalla utan värde krävs det att innehavaren aktivt tecknar aktier senast den 4 februari 2025, alternativt säljer teckningsoptionerna senast den 31 januari 2025. Observera att vissa förvaltare kan komma att stänga sin anmälan tidigare än den 4 februari 2025.
Fullständiga villkor avseende teckningsoptionerna av serie TO6 och det informationsmemorandum som offentliggjordes av Bolaget den 19 juli 2024 finns att tillgå på Bolagets hemsida www.gabather.com.
Sammanfattade villkor för teckningsoptionerna av serie TO6:
- Teckningsperiod: 21 januari – 4 februari 2025.
- Sista dag för handel med teckningsoptioner av serie TO6: 31 januari 2025.
- Emissionsvolym: 2 416 365 teckningsoptioner av serie TO6 berättigande till teckning av 2 416 365 aktier. Vid fullt utnyttjande tillförs Bolaget cirka 0,9 MSEK före emissionskostnader.
- Teckningskurs: 0,38 per aktie.
- Utspädning: Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO6 ökar antalet aktier i Bolaget med 2 416 365 aktier, från 23 718 001 aktier till 26 134 366 aktier, och aktiekapitalet med 580 474,294598 SEK, från 5 697 686,359366 SEK till 6 278 160,653964 SEK, motsvarande en utspädningseffekt om cirka 9,2 procent.
Notera att de teckningsoptioner som inte utnyttjas senast den 4 februari 2025, alternativt inte avyttras senast den 31 januari 2025, förfaller värdelösa. För att teckningsoptionerna inte ska förfalla krävs aktiv teckning av aktier alternativt avyttring av teckningsoptioner.
Hur teckningsoptionerna utnyttjas
Förvaltarregistrerade teckningsoptioner (depå):
Teckning och betalning genom utnyttjande av teckningsoptionen ska ske i enlighet med anvisningar från respektive förvaltare. Vänligen kontakta er förvaltare för ytterligare information.
Direktregistrerade teckningsoptioner (VP-konto):
Teckning ska ske genom samtidig kontant betalning enligt instruktioner på anmälningssedeln. Anmälningssedel med instruktion för betalning kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida www.gabather.com och på Vator Securities hemsida www.vatorsecurities.se
Utfall
Utfallet av utnyttjandet av teckningsoptionerna kommer att offentliggöras via ett pressmeddelande omkring den 6 februari 2025. Aktier som tecknats och betalats kommer registreras på tecknarens värdepappersförvar som interimsaktier (IA) tills registrering av emissionen har slutförts hos Bolagsverket, varvid interimsaktierna automatiskt kommer att omvandlas till aktier i Gabather.
Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med units, aktier, teckningsoptioner eller andra värdepapper i Gabather. Inbjudan till berörda personer att teckna units i Gabather kommer endast att ske genom det informationsmemorandum som Gabather offentliggjorde den 19 juli 2024. Ingen åtgärd har vidtagits, eller kommer att vidtas, av Gabather för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i andra jurisdiktioner än Sverige.
Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Storbritannien, USA eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning. Inga värdepapper som anges i detta pressmeddelande har registrerats eller kommer att registreras enligt den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och får inte erbjudas, tecknas, utnyttjas, pantsättas, säljas, återförsäljas, levereras eller överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act. Erbjudandet riktar sig inte heller till personer med hemvist i Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Storbritannien, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där deltagande skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.
Bolaget bedömer att det bedriver skyddsvärd verksamhet enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar (”FDI-lagen”). I enlighet med FDI-lagen måste Bolaget informera presumtiva investerare om att Bolagets verksamhet kan falla inom regleringens tillämpningsområde och att investeringen kan vara anmälningspliktig. I det fall en investering är anmälningspliktig måste den, innan den genomförs, anmälas till Inspektionen för strategiska produkter (ISP). Varje aktieägare bör rådfråga en oberoende juridisk rådgivare om den eventuella tillämpningen av FDI-lagen i förhållande till Företrädesemissionen för den enskilde aktieägaren.
Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller vissa framåtriktade uttalanden som återspeglar Bolagets aktuella syn och förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling, inklusive uttalanden avseende Företrädesemissionen samt uttalanden rörande vägledning, planering, framtidsutsikter och strategier. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”planeras”, ”uppskattas”, ”kan”, och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om Bolaget anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan Bolaget inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Då dessa framåtriktade uttalanden inbegriper såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer, kan verkligt utfall väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Framåtriktade uttalanden i pressmeddelandet gäller endast vid tidpunkten för pressmeddelandet och kan komma att ändras utan tillkännagivande. Potentiella investerare ska inte fästa otillbörlig tilltro vid den framåtriktade informationen häri, och potentiella investerare uppmanas starkt att läsa de delar i de informationsmemorandum som inkluderar en mer detaljerad beskrivning av faktorer som kan ha en inverkan på Bolagets verksamhet och den marknad varpå Bolaget bedriver sin verksamhet. Bolaget gör inga utfästelser om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framåtriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt utöver vad som krävs enligt tillämpliga lagar eller aktiemarknadsrättslig reglering.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael-Robin Witt, VD
Tel: 073-687 28 39
E-post: mrw@gabather.se
Kort om Gabather
Gabather är ett läkemedelsföretag i klinisk fas med målet att förändra behandlingen av neuropsykiatriska sjukdomar. Företaget grundades som ett svar på det betydande behovet och bristen på terapier inom neuropsykiatriska sjukdomar. Vår forskning och utveckling fokuserar på att utveckla nya innovativa läkemedelskandidater riktade mot GABAA-receptorn för behandling av störningar och obalanser i det centrala nervsystemet (CNS). GABAA-receptorer är det huvudsakliga hämmande signalsystemet i hjärnan. Dysfunktion eller obalans i detta system är känt för att vara kärnan i många neurologiska och neuropsykiatriska sjukdomar. Vårt mål är att utveckla nya banbrytande läkemedel för behandling av ett brett spektrum av neuropsykiatriska sjukdomar.
För mer information, besök: www.gabather.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke