Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlson tar problemlösning i hemmet till en ny nivå – lanserar tillväxtstrategi med digitalt fokus och nytt serviceerbjudande

Published

on

to, maj 03, 2018 11:00 CET

Clas Ohlson ska växa på den nordiska marknaden med fokus på att förenkla människors vardag i hemmet genom ett mer unikt kunderbjudande av både produkter, kompletterande tjänster och rådgivning. En utvecklad digital affär, service i världsklass samt en förenklad och effektiv verksamhet är centrala delar i den nya strategin.

Tillväxtstrategin presenteras i sin helhet på bolagets kapitalmarknadsdag i dag, där representanter från koncernledningen redogör för resultat och slutsatser från det omfattande analysarbete som gjorts. Ett antal strategiska fokusområden och en rad nya initiativ framåt presenteras.

100 år av relationsbyggande skapar nya möjligheter

Entreprenören Clas Ohlson grundade för 100 år sedan ett bolag med tanken att förenkla människors vardagsliv. Mycket har hänt sedan dess, men Clas Ohlsons idé är minst lika relevant nu som då. Vi ska fortsätta att hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla och praktiska lösningar till attraktiva priser.

Företaget Clas Ohlson har genom åren tagit en plats i miljontals människors hjärtan och byggt starka relationer med kunderna. Det ger oss förutsättningar och förtroende att förenkla människors liv på nya sätt när människors vanor, behov och konsumtionsmönster förändras och nya teknologier gör det möjligt. Den möjligheten ska vi ta.

Närmare kundrelationer med det nordiska hemmet i fokus

Den nya tillväxtstrategin grundar sig på ett gediget analys- och strategiarbete som pågått sedan september 2017. Detta arbete har tydliggjort bilden av Clas Ohlsons marknadsposition, våra och potentiella kunders agerande i en ny konkurrenssituation, samt företagets möjligheter och utmaningar i ett nytt landskap. Vårt arbete visar bland annat att Clas Ohlson har:

  •  Stark bas att växa från med mycket hög varumärkeskännedom och en finansiell position som möjliggör offensiva satsningar
  •  Stora möjligheter att öka kommersialiseringen i erbjudandet och effektivisera sortimentet
  •  Betydande möjligheter att förenkla och effektivisera verksamheten
  •  Stor potential att utveckla verksamheten online som i dag står för en försäljningsandel om 3,5 procent, vilket är under marknadsgenomsnittet
  •  Stor tillväxtpotential på den växande nordiska marknaden

Vår unika marknadsposition i Norden ger oss möjlighet att bredda erbjudandet till alla typer av hem, och att ta en större andel av kundernas konsumtion kopplad till hemmet, något vi kallar share of home*. Marknaden för dessa produkter till hemmet beräknas omsätta cirka 90 miljarder kronor i Norden i dag och beräknas fortsätta att växa kommande år. Clas Ohlson har som ambition att växa snabbare än marknaden och utöka sin marknadsandel under en kommande period inom detta område, fortfarande med fokus på att förenkla människors vardag i hemmet med smarta, enkla och praktiska lösningar till attraktiva priser.

*Andelen av vad den nordiska konsumenten spenderar på produkter i hemmet som Clas Ohlson kan eller vill kunna erbjuda. 

Utöver detta kommer vi att addera nya närliggande tjänster till vårt erbjudande som innebär att vi tar steg in på marknaden för tjänster i hemmet. Denna marknad uppskattas omsätta cirka 15 miljarder kronor i Norden.

Sammantaget kommer Clas Ohlson att verka på en marknad som i dag omsätter totalt cirka 105 miljarder kronor i Norden.

– De allra flesta människor i Norden känner till, gillar och litar på Clas Ohlson. Det ger oss fantastiska och ganska unika förutsättningar för att få förtroende att ta en större roll för att förenkla människors vardagsliv i fler nordiska hem. Vi kan lösa fler problem på fler och helt nya sätt till ännu fler. Genom att utveckla vårt erbjudande, ska vi komma närmare kundernas vardag och med det bli än mer relevanta och tillgängliga för våra kunder. Det ska alltid vara enkelt att välja Clas Ohlson. Vi ska också bryta ny mark för att visa vad ett traditionellt detaljhandelsföretag som vi, kan vara och göra i ett nytt landskap, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Fokus på tre strategiska områden

I den nya strategiska planen spelar verksamheten online en central roll för vår ökade tillgänglighet gentemot våra kunder. Planen innehåller utvecklingen av en helt unik digital plattform som ger kunden ett samlat gränssnitt mot Clas Ohlson utvidgade kunderbjudande. En rad initiativ kopplat till detta kommer att sjösättas med start redan i år. Clas Ohlsons långsiktiga ambition är att utveckla en helt ny affärsmodell online.

Totalt sett inkluderar bolagets strategiska plan ett stort antal initiativ som, på såväl kort som lång sikt, stärker Clas Ohlsons position på marknaden:

  •  Utveckla ett unikt kunderbjudande: vi ska bli än mer relevanta för kunden genom att erbjuda ett mer fokuserat produkterbjudande där vi tydligare definierar hemmet som vårt territorium och samtidigt adderar ett kompletterande tjänsteutbud. Som ett första steg kan vi i dag berätta om Clas Fixare – ett samarbete med Pegital Investment AB för att utveckla tjänster för praktisk problemlösning i hemmet (se separat pressmeddelande).
  •  Ge service i världsklass: vi ska öka mervärdet för kunden genom att utveckla vår redan höga servicenivå med ökad tillgänglighet och mer personlig rådgivning både online och i butik, och därmed bygga en närmare relation med kunden.
  •  Förenkla och effektivisera verksamheten: vi introducerar ett antal initiativ för att öka systematiken i produktutveckling, inköp och leveranser för att öka kostnadseffektivitet och öka snabbheten gentemot kunden.  

Finansiell plan i korthet och nya finansiella mål

Den nya tillväxtstrategin innebär att bolagets finansiella mål revideras. En större tillgänglig marknad och ett mer unikt erbjudande ska öka försäljningen, samtidigt som vi förbättrar rörelsemarginalen jämfört med nuvarande faktiska nivåer.

  • Försäljningen ska öka organiskt med i genomsnitt 5 procent per år under en femårsperiod

       – försäljningen per kund ökar
       – försäljningen per kvadratmeter ökar
       – försäljningen online minst fördubblas vartannat år

  • Rörelsemarginalen ska uppgå till 6-8 procent inom en femårsperiod

       – egna varumärken ökar som andel av försäljningen
       – organisationen och butiksytan effektiviseras
       – sortimentsutveckling, inköp och logistik systematiseras

   De första två åren beräknas cirka 1-2 procent av den underliggande rörelsemarginalen investeras i strategiska initiativ.

  •  Nettoskuld i relation till EBITDA ska understiga två (2) gånger

       – investeringar planeras med hänsyn till finansiell ställning, kassaflöde och strategiska aktiviteter 

  • Utdelningspolicyn ska vara oförändrad mot tidigare

       – utdelningen ska utgöra minst hälften av resultatet per aktie efter skatt med beaktande av den finansiella ställningen

   De första två åren är ambitionen att utdelningen behålls i nivå med verksamhetsåret 2016/17, i absoluta tal.

Som en konsekvens av den strategiska planen, flyttas e-com från den pågående implementeringen av IT-plattformen sCORE, till att istället inkluderas i utvecklingen av en ny digital plattform, vars finansiering ingår i den finansiella planen kopplad till strategin. Investeringen kopplad till sCORE kommer även med denna förändring att uppgå till tidigare kommunicerade 500 Mkr under femårsperioden 2013/14 till 2018/19.

Presentationsmaterial samt webcast från dagens kapitalmarknadsdag kommer att publiceras efter det att kapitalmarknadsdagen har avslutats på about.clasohlson.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2018 klockan 11:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 4 800 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truls Möregårdh vann Radiosportens Jerringpris 2024

Published

on

By

Nu har svenska folket sagt sitt – Truls Möregårdh stod för årets bästa svenska idrottsprestation. Bordtennisstjärnan vann Radiosportens Jerringpris 2024 – det 46:e i ordningen – under Idrottsgalan i SVT. ”Jag är i chocktillstånd!” sa den överväldigade vinnaren när han tog emot priset från HKH Prins Carl Philip och Radiosportens Bengt Skött.

Truls Mregrdh vinner Radiosportens Jerringpris 2024
Truls Möregårdh vinner Radiosportens Jerringpris 2024. Foto: Henric Wauge/Swedish Press Agency

2024 går till historieböckerna som ett fantastiskt idrottsår, inte minst tack vare ett sommar-OS där Sverige hade de medaljmässigt mest framgångsrika spelen sedan OS i Sydney år 2000. Det var också en av de största OS-sensationerna som kammade hem Radiosportens Jerringpris: Truls Möregårdh fick flest röster av svenska folket i hård kamp med stavhopparen Armand Duplantis. Det är första gången en bortennisspelare belönas med Radiosportens Jerringpris.

– Truls Möregårdh har smittat hela Sverige med pingisfeber igen. Hans förmåga att prestera som bäst när det gällde som allra mest har satt stora avtryck. En mycket värdig vinnare av Radiosportens Jerringpris 2024, säger Radiosportens chef Tobias Rosvall.

Resultat Radiosportens Jerringpris 2024
1. Truls Möregårdh, bordtennis, 139 109 röster
2. Armand Duplantis, friidrott, 102 846 röster
3. David Åhman/Jonatan Hellvig, beachvolleyboll, 51 839 röster

Omröstningen har pågått sedan 20 november och det har gått att rösta via telefon, Sveriges Radio Play, Radiosportens webbsida och SVT:s Duo-app. 

Om Radiosportens Jerringpris
Radiosportens Jerringpris delas ut en gång per år för årets bästa svenska idrottsprestation. Årets upplaga är den 46:e i ordningen. Priset kan erhållas av såväl individ som lag, av aktiv eller ledare och ett obegränsat antal gånger av samma vinnare.

Radiosportens redaktion utser kandidaterna som deltar i omröstningen. Vinnaren röstas fram av svenska folket. Radiosportens Jerringpris instiftades 1979 till minne av Sveriges Radio-medarbetaren Sven Jerring.

Läs mer här: Jerringpriset | Sveriges Radio

För mer information, vänligen kontakta:
Tobias Rosvall, chef Radiosporten
tobias.rosvall@sverigesradio.se
076-770 20 46

Maria Lekteus, pressansvarig
maria.lekteus@sverigesradio.se
073-712 32 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i Probi AB (publ)

Published

on

By

Symrise AG (”Symrise”) har förklarat sitt offentliga uppköpserbjudande till aktieägarna i Probi AB (publ) (”Probi”) ovillkorat och kontrollerar mer än 90 procent av det totala antalet aktier och röster i Probi. Mot denna bakgrund kallas aktieägarna i Probi org. nr. 556417-7540, härmed till extra bolagsstämma som kommer att hållas den 13 februari 2025 kl. 15:00 på Probis huvudkontor, Ideongatan 1A, Lund.

Styrelsen har beslutat att aktieägare ska kunna utöva sin rösträtt på extra bolagsstämman även genom poströstning i enlighet med föreskrifterna i Probis bolagsordning.

Rätt att delta, anmälan om deltagande och poströstning
Aktieägare som önskar närvara i stämmolokalen eller som önskar utöva sin rösträtt genom poströstning ska vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena den 5 februari 2025, och ska

(i)         vid deltagande i stämmolokalen: anmäla sitt deltagande till bolaget senast den 7 februari 2025.

Anmälan om deltagande görs skriftligen med post till Probi AB (publ), ”Extra bolagsstämma 2025”, Att: Sofie Forsman, Ideongatan 1A, 223 70 Lund, via e-post till bolagsstamma@probi.com eller per telefon 0734-22 29 62. Vid anmälan ska anges namn, person- eller organisationsnummer, telefon dagtid samt, i förekommande fall, det antal biträden (högst två) som avses medföras vid stämman.

(ii)        vid utövande av rösträtt genom poströstning: anmäla detta genom att avge sin poströst till bolaget senast den 7 februari 2025, så att poströsten är Probi tillhanda senast den dagen.

För poströstning ska ett särskilt formulär användas. Poströstningsformuläret finns tillgängligt på bolagets hemsida www.probi.com. Ifyllt och undertecknat poströstningsformulär kan skickas med post till Probi AB (publ), ”Extra bolagsstämma 2025”, Att: Sofie Forsman, Ideongatan 1A, 223 70 Lund eller med e-post till bolagsstamma@probi.com.

Aktieägare får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är poströsten i sin helhet ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av poströstningsformuläret.

Den som vill närvara i stämmolokalen personligen eller genom ombud, måste anmäla detta enligt (i) ovan. Det innebär att en anmälan genom endast poströstning inte räcker för den som vill närvara i stämmolokalen.

Om aktieägare företräds genom ombud ska en skriftlig och daterad fullmakt undertecknad av aktieägaren utfärdas för ombudet. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.probi.com. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling bifogas. Fullmakt samt registreringsbevis och andra behörighetshandlingar bör skickas till bolaget under ovanstående adress i samband med anmälan om deltagande eller, i förekommande fall, poströstning.

Förvaltarregistrerade aktier
För att ha rätt att delta i stämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir upptagen i framställningen av aktieboken per den 5 februari 2025. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistrering som har gjorts av förvaltaren senast den 7 februari 2025 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av justeringsperson(er)
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Fastställande av antalet styrelseledamöter
  8. Fastställande av arvoden till nya styrelseledamöter
  9. Val av styrelse
  10. Val av styrelsens ordförande
  11. Stämmans avslutande

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)
Styrelsen föreslår att Madeleine Rydberger utses till ordförande vid stämman.

Upprättande och godkännande av röstlängd (punkt 3)
Den röstlängd som föreslås godkännas är den röstlängd som upprättas av bolaget baserad på bolagsstämmoaktieboken framtagen av Euroclear Sweden AB, anmälda aktieägare som är närvarande i stämmolokalen samt mottagna poströster.

Val av styrelse och beslut om arvoden (punkterna 7-10)
Symrise föreslår att extra bolagsstämman beslutar följande:

  • att styrelsen ska bestå av tre styrelseledamöter och att inget arvode ska utgå till styrelsen,
  • att Eloi Fontaine, Markus Sattler och Olaf Klinger väljs till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma, och
     
  • att Olaf Klinger väljs till styrelsens ordförande.

Övrigt

Fullmaktsformulär och poströstningsformulär finns tillgängliga på bolagets hemsida och skickas utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen.

Vid tidpunkten för offentliggörandet av denna kallelse, uppgår det totala antalet aktier i Probi till 11 394 125 aktier, motsvarande lika många röster. Probi innehar inte några egna aktier.

Behandling av personuppgifter
För information om behandling av personuppgifter, se
https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

januari 2025

Styrelsen för Probi AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:

Anita Johansen, VD, Probi, Telefon:+46 (0)723 99 48 21, anita.johansen@probi.com  

OM PROBI

Probi® är ett globalt företag inom biotiska lösningar med fokus på forskning, tillverkning och leverans av biotika för kosttillskott och funktionella livsmedel. Med vetenskap som grund, och tillsammans med kunder och forskningspartners, strävar Probi mot en framtid där så många människor som möjligt kan ta kontroll över sin tarmflora – så att de kan leva ett bättre liv under längre tid. Sedan grundandet vid Lunds universitet år 1991 har Probi expanderat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar nästan 400 patent globalt. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap, och antalet aktieägare uppgick den 31 december 2023 till cirka 3 400.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ansöker om avnotering och kallar till extra bolagsstämma

Published

on

By

Symrise AG (”Symrise”) förklarade det offentliga uppköpserbjudandet avseende Probi AB (”Probi” eller ”Bolaget”) ovillkorat den 16 januari 2025. Symrise kontrollerar mer än 90 procent av aktierna i Probi och har kommunicerat att man avser att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier i Bolaget.

Styrelsen för Probi har idag fattat beslut om att ansöka om avnotering av Bolagets aktier från Nasdaq Stockholm. Sista dag för handel i Bolagets aktier vid Nasdaq Stockholm kommer att meddelas så snart Bolaget erhållit bekräftelse från Nasdaq Stockholm.

Styrelsen för Probi har vidare idag beslutat att kalla till extra bolagsstämma att hållas den 13 februari 2025 för bland annat val av nya styrelseledamöter.

För mer information, vänligen kontakta:

Anita Johansen, VD, Probi, Telefon:+46 (0)723 99 48 21, anita.johansen@probi.com  

OM PROBI
Probi® är ett globalt företag inom biotiska lösningar med fokus på forskning, tillverkning och leverans av biotika för kosttillskott och funktionella livsmedel. Med vetenskap som grund, och tillsammans med kunder och forskningspartners, strävar Probi mot en framtid där så många människor som möjligt kan ta kontroll över sin tarmflora – så att de kan leva ett bättre liv under längre tid. Sedan grundandet vid Lunds universitet år 1991 har Probi expanderat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar nästan 400 patent globalt. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap, och antalet aktieägare uppgick den 31 december 2023 till cirka 3 400.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.