Marknadsnyheter
Pressad arbetssituation inom socialtjänsten i Stockholms län
to, maj 10, 2018 09:54 CET
Personalomsättningen inom socialtjänsten i Stockholms län har ökat det senaste året, enligt hälften av socialsekreterarna i länet. Sju av tio överväger också allvarligt att lämna socialtjänsten. Arbetsbelastningen är hög och många har svårt att sova på grund av oro för jobbet. Det framgår av en ny undersökning som Novus har gjort åt Akademikerförbundet SSR.
Jämfört med den senaste undersökningen som gjordes för två år sedan går det att se vissa förbättringar, men arbetssituationen är fortfarande tuff. Två av tre socialsekreterare i Stockholms län upplever att arbetsbelastningen är hög och fyra av tio svarar att den har ökat det senaste året.
– Socialtjänsten är samhällets sista skyddsnät som helt enkelt måste hålla. Då är det nödvändigt att de som arbetar där har sådana arbetsvillkor att de vill och orkar jobba kvar. Resurserna för socialtjänsten behöver öka och det är ett ansvar som kommunledningarna måste ta, säger förbundsordförande Heike Erkers.
Drygt var fjärde socialsekreterare har varje vecka svårt av sova på grund av oro över jobbet. På frågan om det händer någon gång per månad svarar sex av tio ja. Personalomsättningen är hög och risken är uppenbar att den utvecklingen fortsätter. Sju av tio socialsekreterare har allvarligt övervägt att söka arbete utanför socialtjänsten, en oförändrat hög siffra jämfört med den förra undersökningen.
På frågan om vad som kan göra att de erfarna stannar kvar svarar nära åtta av tio högre lön. Därnäst kommer kompetensutveckling och minskad arbetsbelastning.
– Vi ser att hög arbetsbelastning och dålig löneutveckling för erfarna medarbetare driver på personalomsättningen. Det i sin tur leder till att jobbet blir ännu tuffare för de som stannar kvar. Man ska inte behöva byta jobb för att få högre lön. Arbetsbelastningen måste minska. Och lön ska sättas efter kompetens och ansvar. Framför allt krävs det en bättre löneutveckling över tid, säger Heike Erkers.
Användningen av konsulter i socialtjänsten är hög i Stockholms län. Sju av tio socialarbetare svarar att bemanningsbolag har anlitats på arbetsplatsen under det senaste året, vilket är betydligt högre än i riket som helhet.
Nära fyra av tio socialsekreterare i Stockholms län anser att man inte klarar kvaliteten och rättssäkerheten enligt socialtjänstlagens intentioner.
– Det är oroväckande. Arbetsförhållandena måste vara sådana att det sociala arbetet måste kunna utföras rättssäkert, det är grundkrav som måste kunna uppfyllas, säger Heike Erkers.
Tuffa budgetkrav, många underställda och kravet på stöd från många unga och oerfarna medarbetare skapar en stor press på cheferna i socialtjänsten. Var tredje socialsekreterare i Stockholms län upplever inte att de får tillräckligt med stöd av sin chef, samtidigt som sju av tio säger att deras chef har en hög arbetsbelastning.
En positiv utveckling är att fler än tidigare tycker att nyanställda socialsekreterare får en bra introduktion på arbetsplatsen. Dock anser fortfarande var fjärde tillfrågad att introduktionen är dålig.
Det förebyggande sociala arbetet prioriteras inte. Drygt sex av tio anser att socialtjänsten arbetar för lite med förebyggande insatser. På frågan om vad som krävs för att det ska öka svarar nära åtta av tio att det behövs budgetsystem som kan ta långsiktiga hänsyn.
– Det förebyggande sociala arbetet är generellt eftersatt i hela landet. Kortsiktiga budgethänsyn får alldeles för ofta styra. Vi vet att tidiga insatser kan betyda stora vinster både för samhället och de enskilda människorna. Här krävs det ett radikalt omtänkande. Vi bidrar gärna till en dialog i de frågorna, säger Heike Erkers.
Fakta:
* Akademikerförbundet SSR organiserar sju av tio socialsekreterare
* Novus har på förbundets uppdrag genomfört en rikstäckande kartläggning av socialsekreterarnas arbetssituation med totalt 2 227 intervjuer under perioden 18 januari – 26 februari 2018.
* Delrapporten för Stockholms län bygger på 418 intervjuer.
* Den förra undersökningen genomfördes i februari och mars 2016.
Kontakt:
Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR 070-622 39 78
Cecilia Axelsson, presschef 070-690 44 23
Marknadsnyheter
Inbjudan till presentation av ITABs bokslutskommuniké 2024
ITAB Shop Concept AB (publ) (“ITAB”) publicerar sin bokslutskommuniké för 2024 på fredagen den 7 februari 2025 kl. 07:00 CET. Med anledning av detta bjuder ITAB härmed in till en webbsänd telefonkonferens där VD & koncernchef Andréas Elgaard och CFO Ulrika Bergmo Sköld presenterar rapporten samt besvarar efterföljande frågor.
DATUM: Fredag den 7 februari 2025
TID: Kl. 10:30 CET
WEBBSÄNDNING: För att ta del av presentationen och delta via webbsändningen – gå in på nedan webblänk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.
https://itab-shop-concept.events.inderes.com/q4-report-2024
TELEFONKONFERENS: För att delta i telefonkonferensen görs registrering via nedan webblänk. Efter registreringen erhålls ett telefonnummer och konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5007383
SPRÅK: Engelska
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på ITABs webbplats itabgroup.com (under sektionen: Investerare/Finansiella rapporter & presentationer) cirka en timme innan presentationen börjar. En inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på webbplatsen efter presentationen.
Jönköping den 22 januari 2025
ITAB Shop Concept AB (publ)
Informationen lämnades för offentliggörande den 22 januari 2025 kl. 11:00 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats Karlqvist, Head of Investor Relations
Telefon: 070-660 31 32
ITAB Shop Concept AB (publ), Box 9054, SE-550 09 Jönköping, Sweden
itab.com, itabgroup.com
På ITAB hjälper vi kunder att förverkliga sin konsumentupplevelse med kunskap, lösningar och ett ekosystem av partners. Tillsammans med kunderna skapar vi effektiva lösningar som bidrar till smidiga och inspirerande upplevelser. Erbjudandet inkluderar designrådgivning, kundanpassad butiksinredning, kassadiskar, kundflödeslösningar, professionella belysningssystem och digitalt interaktiva lösningar för den fysiska butiken. ITAB omsätter cirka 6,4 miljarder SEK per år och har cirka 2 500 anställda. ITABs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Humana erhåller slutligt konkurrensgodkännande för avyttringen av äldreboenden i Finland
Den 23 maj 2024 meddelade Humana att Humana Finland ingått avtal om att avyttra 21 äldreboenden till Mehiläinen Oy. Humana har nu erhållit slutligt godkännande från konkurrensmyndigheten i Finland. Transaktionen förväntas slutföras och exkluderas från Humanas räkenskaper från och med den 3 februari 2025.
Godkännandet från konkurrensmyndigheten förutsätter att Humana avyttrar en av de 21 enheterna till tredje part. Slutligt godkännande har erhållits efter att Humana ingått avtal med Esperi Care om avyttring av en enhet. Total köpeskilling uppgår oförändrat till 25 miljoner euro.
Verksamheten sysselsätter cirka 430 heltidsanställda och betjänar omkring 500 klienter. Under 2023 redovisades helårsintäkter om 36,4 miljoner euro, med ett rapporterat rörelseresultat om 2,7 miljoner euro, inklusive allokerade omkostnader.
För mer information, vänligen kontakta:
Nathalie Boulas Nilsson, vd och koncernchef Humana, 0705-28 19 51, nathalie.boulas.nilsson@humana.se
Ewelina Pettersson, IR-ansvarig, 0730-74 79 12, ewelina.pettersson@humana.se
Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/
Marknadsnyheter
Appspotr AB publicerar verksamhetsuppdatering
Appspotr AB (”Bolaget”) meddelar att det tilltänkta förvärvet av Krobier fortlöper enligt plan. Bolaget har implementerat en ny ledning och styrelse. Appspotr AB genomför också ytterligare kostnadseffektiviseringar.
- Det tilltänkta förvärvet av Krobier fortlöper enligt plan med fokus på due diligence.
- Den nya ledningen och delvis nya styrelsen är nu är fullt implementerad.
- Ledningen är rekryterad av de nya ägarna som tillkom genom företrädesemissionen och genom förvärvet av Adligo.
- Bolaget genomför kostnadseffektiviseringar i verksamheten kopplat till low code-plattformen A3 och bolagets dotterbolag på Sri Lanka, effektiviseringarna förväntas inte ha någon påverkan på ARR.
- Bolaget uppger vidare att man fortsätter arbetet med ytterligare kostnadsåtgärder, vilka förväntas minska den totala kostnadsmassan kopplade till A3 och Sri Lanka med cirka 2 MSEK per år. Full effekt av åtgärderna förväntas uppnås under det andra kvartalet 2025.
Kommentar från Appsotrs VD Oscar Carling
” Det potentiella förvärvet av Krobier markerar en ny era för Appspotr, där vi kombinerar styrkor för att driva innovation och tillväxt. Genom att implementera strategiska kostnadseffektiviseringar skapar vi en mer hållbar och lönsam verksamhet. Vår målsättning är att minska de operationella kostnaderna vilket stärker vårt engagemang för ekonomisk hållbarhet och ger oss resurser att investera i framtida möjligheter. Vi är övertygade om att dessa åtgärder inte bara gynnar vårat resultat utan också våra kunder, partner och aktieägare.”
För ytterligare information, kontakta:
Oscar Carling, VD Appspotr AB (publ)
Mobil: +46 031 82 27 00
E-post: info@appspotr.com
Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.
Om Appspotr
Appspotr är en koncern som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för att effektivisera digital utveckling och affärsprocesser. Med Low Code-plattformen Appspotr 3 kan användare utan kodkunskaper skapa och publicera mobilapplikationer. Kunder kan även beställa skräddarsydda appar från Appspotr. Bland kunderna finns företag i privat- och offentlig sektor.
Koncernen inkluderar två dotterbolag. Adligo AB i Stockholm, som säljer digitala verktyg för att effektivisera HR-processer och erbjuder konsulttjänster för produkt- och affärsutveckling, samt Appspotr South Asia Ltd i Colombo, Sri Lanka, som är specialiserat på IT-utveckling.
Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke