Connect with us

Marknadsnyheter

Ny framtidsrapport: Mikrohandel och upplevelser formar framtidens konsumtion

Published

on

ti, maj 15, 2018 08:30 CET

Trots ökad e-handel kommer framtidens konsumenter fortsätta att vilja handla i fysiska butiker. Men i butikerna vill de se mer upplevelser och kunna köpa unika mikroproducerade varor och tjänster, enligt ICAs nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030”. Rapporten fokuserar på hur konsumtionen kommer att se ut i framtiden och beskriver en framtid där upplevelser och social samvaro blir en förutsättning för framtidens fysiska handelsplats.

Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker, samt undersökningar bland konsumenter och svenska startupföretag har ICA kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet och i framtiden. Rapporten målar upp en framtidsbild där gränsen mellan kund och producent flyter ihop och där upplevelser blir centrala.

Butiken – ett vardagsrum för aktivitet och njutning 
Idag är det många som dömer ut köpcentrum, men enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen att fortsätta ha en viktig roll i framtiden, men i en annan form. Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen.

 Matbutikerna behöver bli flexiblare och anpassa sig till konsumentens behov och beteende. De kommer också att bli en produktionsplats och maten blir i och med det hyperlokal, säger Mike Lee, futurist på The Future Market som intervjuas i rapporten.

I rapporten presenteras också en undersökning av vad svenska startupföretag tror om framtiden och en Novus-undersökning med 2 000 svenska konsumenter. Resultaten visar att två av tre svenska startups tror att fysiska butiker kommer att vara viktiga även 2030 och drygt sex av tio svenska konsumenter tror att butikerna kommer att behöva förändras för att konkurrera med onlinehandeln. 42 procent av kunderna är också beredda att betala mer för en produkt om butiksbesöket gav ett mervärde i form av en upplevelse.

Upplevelseekonomi 2.0 – en förutsättning för framtidens konsumtion
Enligt rapporten blir den fysiska butiken ett upplevelsecentrum. Bredvid ostdisken finns servicetjänster och möjlighet att träna eller leka och utanför butiken kan du få cykeln lagad medan du handlar. Många av produkterna och tjänsterna kommer från lokala entreprenörer. Delningsekonomin har blivit viktigare och på framtidens handelsplats erbjuds en stor bredd av aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela. Samarbeten under samma tak, mellan många olika entreprenörer och varumärken gör platsen till en inspirerande mötesplats.

Rapporten visar också att två av tre startupföretag tror att konsumenten kommer vilja lägga mer pengar på upplevelser och tjänster framför materiella ting. Vi går mot en upplevelseekonomi där den starka automatiseringen av samhället skapar ett ökat behov av mänsklig kontakt.

 I framtiden kommer det att bli viktigare att använda styrkan i det fysiska mötet. På nätet påverkas vi av syn- och ljudintryck men missar doft och känsel. När kunderna får se, höra, smaka, känna och lukta på varor och nyheter i butikerna får de en bredare upplevelse som ger den fysiska butiken ett större värde, säger Bertil Hultén, professor och forskare i sinnesmarknadsföring vid Linnéuniversitetet och en av de som intervjuas i rapporten. 

Det globala blir närproducerat och lokalt
År 2030 har butiker skapat restaurangmoduler där de senaste rätterna från världens alla hörn kan tillagas med hjälp av bland annat lokala terroirodlingar och 3D-skrivare. Så fort en trend eller maträtt dyker upp någonstans i världen kan den återskapas lokalt, direkt i butiken.

 De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen. 

I rapporten konstateras att gränsen mellan konsument och medproducent suddas ut. Vilket resulterar i ett samhälle med fler småskaliga startups som behöver platser att erbjuda sina tjänster och produkter på, och kunderna förväntar sig att hela tiden hitta nya saker eller få nya upplevelser. De senaste årens trend med mikroproduktion håller i sig och skapar större utrymme för småskaliga varor i dagligvaruhandeln. Konsumenterna vill ha lokala och personliga varor med märkningen “Made by Me” som tar plats bredvid de närproducerade och handgjorda produkterna.

För mer information
ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Om Rapporten
Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt ett 30-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar och flertalet interna workshops med representanter för ICA. Utöver detta bygger rapporten på en kvantitativ undersökning bland 100 svenska startupföretag samt en kvantitativ undersökning bland 2000 svenska konsumenter, utförda av Novus under februari-mars 2018.

Om Konsumentundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden februari-mars 2018 bland allmänheten 18-79 år och har 2 266 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via Novus riksrepresentativa webbpanel; Sverigepanelen.

Om Startup-undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden mars-april 2018 bland startupföretag i Sverige inom konsumentprodukter, retail, hälsa och mat. Undersökningen har genomförts med hjälp av telefonintervjuer, totalt har 109 intervjuer genomförts. 

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

The Sahti Collection is Now Available for Across the Obelisk

Published

on

By

STOCKHOLM, January 22, 2025 – Paradox Interactive and Dreamsite Games have launched three new DLC packs for Across the Obelisk: Sigrun the Valkyrie, Bernard the Alchemist, and Shores of Sahti. These packs are now available on PC, Nintendo Switch™, PlayStation®5, and Xbox Series X|S.

Players can purchase the DLCs individually or as part of the Sahti Collection through digital retailers. The Hero Packs (Sigrun the Valkyrie and Bernard the Alchemist) are priced at $4.99/£4.29/€4.99 each, while the Story Pack (Shores of Sahti) is available for $9.99/£8.50/€9.99. The Sahti Collection, which includes all three packs, is available at $14.99/£12.79/€14.99.

Sigrun The Valkyrie is a mage-scout hybrid hero capable of summoning lightning and thunder to torment her foes. Bernard the Alchemist is a scout-healer hybrid hero, best placed to take advantage of a new curse and tag. Shores of Sahti adds a new zone, a new subzone dungeon, several new story events and much more. Unveil the mysteries of the Sahti islands as you navigate through perilous waters, face formidable foes, and uncover hidden secrets in this newly awakened world. Additionally, Paradox Arc and Dreamsite Games have rolled out a substantial free content update. This update features a new gameplay mode, a new curse called Rust, new cards and items, a new corruptor, and various other improvements.

Assets available here.

pr@paradoxarc.com

Paradox ARC incubates and publishes deep, replayable games from studios with great ideas, including the titles Across the Obelisk, Mechabellum and Starminer.

Our mission is to cultivate long-term relationships with talented teams from around the world, build an exciting portfolio for players to enjoy over many years, and find future video game franchises for Paradox Interactive.

Paradox Arc is an initiative that is wholly owned and financed by Paradox Interactive.

For more information, please visit: 
www.paradoxinteractive.com/our-games/paradox-arc

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ureka tar ytterligare order på byggställning i Ukraina

Published

on

By

Ureka har erhållit en tilläggsorder på byggställningar från ett företag i Ukraina.

Skyddsrumsprodukter i vårt showroom i Kyiv

Ny lagstiftning i Ukraina gör att nya byggnader måste installeras i skyddsrum.
Vi har nu olika skyddsrumsprodukter på plats i Kyiv i vårt showroom för att visa upp för kunder. Ureka har mottagit stort intresse för skyddsrumsprodukter och vi har redan haft besök till vårt kontor/ showroom i Kyiv.

Om Ureka
Återuppbyggnaden av Ukraina kan bli världens största byggprojekt. Det kommer göra Ukraina både mer hållbart och mer demokratiskt. Vår affärsidé är att vara en del av den historiska uppbyggnaden av Ukraina. 

Mer information
För ytterligare information gällande detta pressmeddelande, vänligen kontakta Johan Skålén på johan@ureka.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ngenic vinner BeSmås innovationsupphandling för integrerad smart styrning av småhus

Published

on

By

Ngenic är stolta att meddela att vi, tillsammans med Pytronic, har utsetts till vinnare i Energimyndighetens nätverk för energieffektiva småhus (BeSmå) innovationsupphandling för integrerad smart styrning av småhus. Denna prestigefyllda utmärkelse markerar ett viktigt steg framåt i vår strävan att utveckla innovativa lösningar för energieffektivisering och smart styrning av småhus.

Bakgrund

Energisystemet i Sverige genomgår en snabb förändring, och tekniska framsteg inom maskininlärning och AI har öppnat nya möjligheter för integrerad smart styrning av elanvändande utrustning i småhus. Trots dessa framsteg har det hittills saknats ett system som kan hantera samordningen av alla dessa funktioner på ett enkelt, flexibelt och resurseffektivt sätt. BeSmås innovationsupphandling har påskyndat utvecklingen av lösningar som kan bidra till lägre energianvändning och effektbehov i småhus, samtidigt som effekttopparna i elsystemet minskar.

Ngenics lösning

Ngenic har utvecklat en unik och innovativ lösning som integrerar styrningen av värmepumpar, ventilation, belysning, elbilsladdning och larmsystem. Vår lösning möjliggör även styrning av elanvändning baserat på när byggnadens solceller producerar el. Genom att erbjuda ett gemensamt, integrerat system för alla dessa funktioner, kan småhusägare nu enkelt och effektivt optimera sin energianvändning.

“Vi är oerhört stolta över att ha blivit utvalda som vinnare i denna innovationsupphandling. Det är ett erkännande av vårt hårda arbete och vår strävan att utveckla lösningar som verkligen gör skillnad för småhusägare och för energisystemet i stort. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete och bidra till en mer hållbar framtid,” säger Björn Berg, VD för Ngenic.

 

Nästa steg

Som ett nästa steg undersöker BeSmås beställargrupp möjligheterna att testa de vinnande lösningarna i praktiken genom ett demonstrationsprojekt, förutsatt att nya medel beviljas från Energimyndigheten. Syftet med detta projekt är att utvärdera systemen i verkliga förhållanden och identifiera behov av vidareutveckling för att möta framtida behov.

 

Vid ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn Berg, VD Ngenic AB
Mail: bjorn.berg@ngenic.se
Telefon: +46 70 570 70 17

Kort om Ngenic
Ngenic är ett ledande energiteknikföretag som arbetar med digitalisering och effektivisering av energisystem, med energiföretag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och villaägare som kunder. Produkterna och systemet möjliggör ett mer kostnadseffektivt utnyttjande av befintlig infrastruktur i el- och fjärrvärmenät samtidigt som kundvärdet av energileveransen ökar. Energieffektiviseringsföretagen (EEF) utsåg Ngenic till Årets framtidsföretag 2019. Huvudkontoret ligger i Uppsala. Ngenic är noterat på Spotlight Stock Market (ticker: NGENIC). För mer information, besök: www.ngenic.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.