Marknadsnyheter
Kallelse till årsstämma i Intervacc AB (publ)
on, maj 16, 2018 18:42 CET
Aktieägarna i Intervacc AB (publ), org.nr 556238-1748, kallas härmed till årsstämma torsdagen den 14 juni 2018 klockan 14.00 på Good Morning Hotel, Västertorpsvägen 131, 129 44 Hägersten, Stockholm. Inpassering sker från klockan 13.30, då kaffe serveras.
Anmälan
Aktieägare som önskar delta i årsstämman ska:
– dels vara registrerad i eget namn (ej förvaltarregistrerad) i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 8 juni 2018,
– dels anmäla sin avsikt att delta till bolaget senast fredagen den 8 juni 2018.
Anmälan om deltagande kan göras via e-post (shareholders@intervacc.se). Anmälan om deltagande kan även göras skriftligen till Intervacc AB (publ), Årsstämma, Box 112, 129 22 Hägersten.
Vid anmälan uppges namn, person-/organisationsnummer, adress och telefonnummer samt eventuella biträden (högst två).
I samband med anmälan kommer Intervacc AB (publ) behandla de personuppgifter som efterfrågas enligt ovan om aktieägare. De personuppgifter som samlas in från aktieboken, anmälan om deltagande i årsstämman samt uppgifter om ombud och biträden kommer att användas för registrering, upprättande av röstlängd för årsstämman och, i förekommande fall, stämmoprotokoll. Personuppgifterna kommer endast användas för årsstämman 2018.
Förvaltarregistrerade aktier
Förutom att anmäla sig måste aktieägare, som har sina aktier förvaltarregistrerade genom bank eller annan förvaltare, begära att föras in i aktieboken i eget namn (så kallad rösträttsregistrering). Sådan registrering kan vara tillfällig och måste vara verkställd fredagen den 8 juni 2018 för att aktieägaren ska ha rätt att delta i stämman. Aktieägaren bör i sådana fall underrätta förvaltaren om detta i god tid före fredagen den 8 juni 2018. Observera att detta förfarande även kan gälla beträffande aktier som ligger i banks aktieägardepå och på vissa investeringssparkonton (ISK).
Ombud
Aktieägare som företräds av ombud ska utfärda skriftlig fullmakt för ombudet. Den som företräder en juridisk person ska förete registreringsbevis (eller motsvarande behörighetshandling) som utvisar att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för aktieägaren. För att underlätta inpasseringen vid bolagsstämman bör fullmakt i original (med eventuella behörighetshandlingar) sändas till bolaget tillsammans med anmälan om deltagande. Fullmaktens giltighetstid får anges till längst fem år från utfärdandet. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets webbplats, www.intervacc.se.
Förslag till dagordning
- Öppnande av stämman och val av ordförande vid stämman.
- Upprättande och godkännande av röstlängd.
- Val av en eller två justeringsmän.
- Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
- Godkännande av dagordning.
- Verkställande direktörens anförande.
- Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
- Beslut om:
a) fastställelse av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning,
b) disposition beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen, och
c) ansvarsfrihet gentemot bolaget för styrelseledamöterna och den verkställande direktören. - Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorerna.
- Val av styrelseledamöter och revisor.
- Beslut om principer för utseende av valberedning.
- Stämmans avslutande.
Förslag till beslut
Punkt 1 – Val av ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår att Per Hedman utses till ordförande vid årsstämman.
Punkt 8.b – Disposition beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2017 och att resultatet ska balanseras i ny räkning.
Punkt 9 – Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorerna
Valberedningen avser att återkomma med förslag i denna del så snart som möjligt och senast i samband med stämman.
Punkt 10 – Val av styrelseledamöter och revisor
Valberedningen avser att återkomma med förslag i denna del så snart som möjligt och senast i samband med stämman.
Punkt 11 – Beslut om principer för utseende av valberedning
Valberedningen föreslår att bolagsstämman beslutar om följande principer för utseende av valberedning.
Bolagsstämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre röstmässigt största aktieägarna eller ägargrupperna (härmed avses såväl direktregistrerade aktieägare som förvaltarregistrerade aktieägare), enligt Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken per den 30 november 2018, som vardera utser en representant att jämte styrelseordföranden utgöra valberedning för tiden intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från årsstämman 2019. Om någon av dessa aktieägare väljer att avstå från rätten att utse en representant övergår rätten till den aktieägare som, efter dessa aktieägare, har det största aktieinnehavet.
Om en eller flera aktieägare som utsett representanter till valberedningen inte längre tillhör de tre största ägarna i bolaget vid en tidpunkt mer än två månader före årsstämman ska representanterna för dessa aktieägare frånträda sitt uppdrag och nya ledamöter utses av de nya aktieägare som då tillhör de tre största aktieägarna. Om en ledamot i valberedningen avsäger sig uppdraget innan valberedningens arbete är avslutat ska samma aktieägare som utsåg den avgående ledamoten, om det anses nödvändigt, äga rätt att utse en ny ledamot, eller om aktieägaren inte längre är bland de tre största aktieägarna, den största aktieägaren på tur. Förändringar i valberedningens sammansättning ska omedelbart offentliggöras.
Valberedningen utser ordförande inom gruppen. Sammansättningen av valberedningen ska tillkännages omedelbart.
Ingen ersättning ska utgå till ledamöterna i valberedningen. Bolaget ska betala de nödvändiga utgifter som valberedningen kan komma att ådra sig inom ramen för sitt arbete. Mandattiden för valberedningen avslutas när den där påföljande valberedningen har offentliggjorts. Valberedningen ska lägga fram förslag i följande frågor för beslut till årsstämman 2019:
a) Förslag till stämmoordförande.
b) Förslag till styrelse.
c) Förslag till styrelseordförande.
d) Förslag till revisorer.
e) Förslag till styrelsearvoden, med uppdelning mellan ordförande och övriga ledamöter i styrelsen.
f) Förslag till arvode för bolagets revisorer.
g) Förslag till principer för valberedningen inför årsstämman 2020.
Upplysningar på årsstämman
Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, vid årsstämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation och bolagets förhållande till annat koncernföretag.
Tillhandahållande av handlingar
Årsredovisning, revisionsberättelse samt övriga handlingar enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga hos bolaget (Västertorpsvägen 135 i Hägersten) samt på bolagets webbplats (www.intervacc.se) senast från och med den 24 maj 2018. Handlingarna skickas också utan kostnad till de aktieägare som begär det och som uppger sin postadress. Handlingarna kommer även att finnas tillgängliga vid årsstämman.
Hägersten i maj 2018
Intervacc AB (publ)
Styrelsen
Taggar:
Marknadsnyheter
Hufvudstaden välkomnar Swatch till Bibliotekstan
Klockvarumärket Swatch öppnar en ny butik på Smålandsgatan 20 i Bibliotekstan under våren 2025. Lokalens yta om ca 60 kvm välkomnar dig in till Swatch lekfulla värld där sportslig design möter välutvecklad teknik.
Swatch är ett schweiziskt klockvarumärke som är känt för sina innovativa, färgglada och prisvärda klockor. Varumärket grundades 1983 av Nicolas Hayek och är en del av Swatch Group, en av världens största tillverkare av klockor, som även äger prestigefyllda märken som Omega, Longines och Breguet. Swatch har blivit ett globalt fenomen och är populärt i många länder. Märket associeras med kreativitet och ungdomlighet och är en symbol för moderna, roliga och funktionella klockor.
”Vi kan glädjande bekräfta att Swatch öppnar en butik hos oss i Bibliotekstan. Swatch bidrar med ett populärt och unikt sortiment vilket kompletterar befintligt utbud väl. Detta är ytterligare ett steg i vår strävan att utveckla Bibliotekstan till Nordens bästa shoppingområde”, säger Emanuel Westin, Chef affärsutveckling butik på Hufvudstaden.
Stockholm den 23 januari 2025
HUFVUDSTADEN AB (publ)
Frågor hanteras av:
Emanuel Westin, Chef affärsutveckling butik eller av Josefin Alteby Sylvan, Marknadsansvarig Bibliotekstan på Hufvudstaden. Tel: 08-762 90 00.
Taggar:
Marknadsnyheter
Tele2 utvecklar innovativ meddelandetjänst för app-restaurangen Pinchos
Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har ingått ett samarbete med det app-baserade konceptet Pinchos, en av Nordens idag snabbast växande restaurangkedjor, och levererar en innovativ kommunikationslösning baserad på Tele2 Messaging Services (A2P) till kedjans samtliga 85 restauranger i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Lösningen bygger på nästa generations meddelandetjänst, som erbjuder en verifierad avsändare med särskild märkning. Märkningen är kopplad till ett specifikt företag för att säkerställa autenticitet och förtroende i kommunikationen, vilket stärker tryggheten för användarna och minskar risken för att sms ska misstas som bluff.
– Vi är glada över att kunna bidra med en unik tjänst som förbättrar både restaurangens effektivitet och gästernas upplevelse. Meddelandetjänsten skyddar bland annat mot AI-hacking samtidigt som vi ger en tydlig och säker kommunikation från restaurang till gäst, säger Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.
Nyckelfördelar med lösningen:
Verifierad avsändare
Gästen kan enkelt se att meddelandet kommer från Pinchos och inte är ett bluff-sms, vilket skapar ökad trygghet och förtroende.
Ökad säkerhet
Lösningen skyddar mot falsk trafik och kostsamt spam som kan orsakas av obehöriga aktörer.
Kostnadseffektivitet
Genom att tvätta listor med kundnummer innan utskick undviker restaurangerna att skicka meddelanden till inaktiva nummer, vilket sparar både tid och pengar.
Lösningen bidrar till att minska risken för onödiga kostnader, särskilt vid meddelanden till internationella mottagare där kostnaden per meddelande kan vara hög.
Automatisering som skapar bättre gästupplevelser
Den nya meddelandetjänsten utgör en del av Pinchos automatiserade kommunikationskedjor och möjliggör effektiv kommunikation mellan restaurang och gäst.
– Som det första appbaserade restaurangkonceptet i Norden har vi alltid haft en förkärlek för smart teknik och digitala lösningar. Vi är därför väldigt glada över att ha Tele2 som partner för att kunna ta nästa steg i vår utveckling. Deras lösning gör det möjligt för oss att ytterligare automatisera viktiga processer och erbjuda våra franchisetagare en riktigt konkurrenskraftig lösning, samtidigt som vi säkerställer trygg och smidig kommunikation med våra gäster. På så vis kan vi även låta våra duktiga medarbetare där ute i restaurangerna fokusera ännu mer på det vi gör bäst – att skapa förstklassiga gästupplevelser, säger Kristoffer Sörquist, CTO på Pinchos.
Detta avtal markerar ett viktigt steg för Tele2 i arbetet med att, tillsammans med partners som Pinchos, fortsätta digitalisera restaurangbranschen och skapa en säker kundupplevelse.
Om Pinchos
Pinchos är ett unikt app-baserat restaurangkoncept som grundades i Göteborg 2012. Med 85 restauranger i Sverige, Norge, Danmark och Finland är de idag ett av Nordens snabbast växande restaurangkoncept. Majoriteten av bokningarna på Pinchos och 100 procent av beställningarna i restaurangerna sker via kedjans egenutvecklade app.
För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 / jessica.hjalmered@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Tre vinnare när Folksam delar ut Vårdförbundspriset
Elin Åberg, Eva Liljeqvist och Petra Jacobson har alla tre vunnit Vårdförbundspriset 2024 för sina insatser med att utmana och utveckla hälso- och sjukvården. Priset, som delas ut i samarbete med Vårdförbundet, överlämnades under Framtidens hälso- och sjukvårdsmässa den 22 januari 2025. Vinnarna delar på prissumman 500 000 kronor.
Sineva Ribeiro, ordförande på Vårdförbundet, Elin Åberg, Eva Liljeqvist, Acko Ankarberg Johansson, sjukvårdsminister, Michael Kjeller, chef för Marknad och Försäljning på Folksam och Petra Jacobson.
För femtonde året har Folksam i samarbete med Vårdförbundet delat ut Vårdförbundspriset, ett pris till medlemmar som med mod och inspiration driver utvecklingen av hälso- och sjukvården framåt.
– Folksams vision är att kunderna ska känna sig trygga i en hållbar värld och därför jobbar vi aktivt med att förebygga skador inom olika områden. Genom ett nära samarbete med Vårdförbundet ser vi till att medlemmarna kan försäkra allt de bryr sig om till förmånliga priser och villkor – på så vis tar vi oss närmare vår vision. Vi är verkligen stolta över att tillsammans med Vårdförbundet dela ut det här priset säger Michael Kjeller, chef för Marknad och Försäljning på Folksam.
Vårdförbundspriset 2024 är ett av Sveriges största priser inom hälso-och sjukvårdsområdet och prissumman på 500 000 delas i år mellan:
•Elin Åberg, Leg. Barnmorska, Capio Vårdcentral Vallby, som gjort ett enastående arbete med att lyfta kvinnors underlivshälsa i alla åldrar.
•Eva Liljeqvist, Astma/KOL-sjuksköterska, Capio Vårdcentral Orust, som revolutionerat vården för KOL-patienter genom att skapa ett tvärprofessionellt team och implementera nya arbetssätt.
•Petra Jacobsson, Specialistsjuksköterska och doktorand, Lungmedicinska mottagningen US Linköping, som visat hur forskning kan omsättas i praktiken genom att implementera egenmonitorering för KOL-patienter.
– I år har vi tre värdiga vinnare, som på olika sätt utmanat traditionella arbetssätt och utvecklat sina verksamheter. Ett stort grattis till inspiratörerna Elin Åberg, Eva Liljeqvist och Petra Jacobson, som är välförtjänta pristagare av Vårdförbundspriset 2024, säger Sineva Ribeiro, ordförande på Vårdförbundet.
Juryns motiveringar:
Elin Åberg, Leg. Barnmorska, inkontinensansvarig och klimakterierådgivare/behandlare, Capio Vårdcentral Vallby
Motivering: Det svettas, det svider, det läcker. Kanske har vården glömt att kvinnor har ett underliv även efter fertil ålder. Eller kanske inte. Den som har befarat det blir varm om hjärtat av att läsa om vår pristagare. En barnmorska som tar kvinnors hela livscykel på allvar och som förstår att kontinuitet och tillgänglighet skapar trygghet. En barnmorska ”mitt i byn” som har utbildat sig i vad klimakteriet innebär och som förstår vikten och behovet av att få komma till sin barnmorska. Hon tar emot osäkra tonåringar som fått sin första menstruation och skamsna äldre kvinnor som inte vågat söka hjälp för sin inkontinens. Hon undersöker och ger råd till kvinnor mitt i livet som oroar sig över torra slemhinnor, tappad lust och smärta. Hon samverkar med och hänvisar till andra professioner när det behövs. När stöd från närstående känns tryggt för patienten inkluderar hon även dem. Det är nära vård när den är som bäst. Och det är själva innebörden av en personcentrerad vård. ”Kvinnor ska inte behöva lida med känslan ´det är väl så här det ska vara´. Inte när det finns hjälp att få”, säger hon.
Eva Liljeqvist, Astma/KOL sjuksköterska, Capio Vårdcentral Orust
Motivering: Erfarenhet, engagemang och en stor dos pondus kan göra all skillnad. Vår specialistutbildade KOL-sjuksköterska har förändrat vardagen för en svårt sjuk patientgrupp med ett stort vårdbehov. Oroliga patienter är numera så trygga att ambulanspersonal, som tidigare gjort täta utryckningar, undrat var patienter med andningsproblem tagit vägen. Samverkan med andra professioner har varit viktigt. Tack vare henne har vårdcentralen numera tvärprofessionella team med bland annat fysioterapeut, arbetsterapeut, läkare, kurator och dietist. Samarbetet kring KOL-patienterna inkluderar till och med apotekare som utbildas i inhalationsteknik och andningsövningar. Men kanske ännu viktigare: vår pristagare och hennes team utbildar och gör patienterna delaktiga i sin behandling. Rutinmässiga kontroller med spirometri har ersatts av KOL-skola, egenvårdsfilmer, digitala uppföljningar och möten där tidig diagnos är ett av målen. Att teamarbetet på vårdcentralen uppskattas märks på tillströmningen av patienter och tack vare det – på fler kompetenta medarbetare. Utvecklingsarbetet på Orust – det fortsätter.
Petra Jacobson Specialistsjuksköterska och doktorand, Lungmedicinska mottagningen, US Linköping
Motivering: Frustrationen blev en sorts drivkraft. Upptäckten att en upphandlad plattform för egenmonitorering inte användes förvånade vår pristagare. Hon som själv forskat på och utvecklat egenmonitorering för KOL-patienter och som sett verktygets potential. Nu har hon lyckats implementera det i vården. Hennes fortsatta utvecklingsarbete har ökat möjligheten att tidigt kunna upptäcka och bedöma försämringar hos KOL-patienter, så att de kan få den vård de behöver – när de behöver den. Patienterna förstår numera verktyget och därmed sin sjukdom bättre. Den förståelsen och möjligheten till snabb kommunikation och närmre kontakt med vården har ökat deras trygghet. Genom att involvera fler i sitt utvecklingsarbete har vår pristagare också bidragit till att patienter, närstående och vårdens professioner samverkar. En samverkan som förbättrar vården för KOL-patienter. Tillsammans med sin forskargrupp startar hon nu ett nytt forskningsprojekt som beräknas vara färdigt om fem år. I dag använder alltför få regioner egenmonitorering. Det kan den här pristagarens forskning ändra på.
För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se
Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke