Marknadsnyheter
Klimpfjäll chokladtoppar guldpris-vinnare i BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA Sverige 2018
on, maj 23, 2018 10:30 CET
Temat, unboxing, för årets PIDA besvarades sedvanligt av de deltagande studenterna med stor kreativ höjd. Av de 13 svenska bidragen av studenter från Brobygrafiska och Nackademin, utsågs bidraget ”Klimpfjäll” till vinnare av alla kategorier.
BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), firar i år fjorton år som internationell tävling. Årets utmaning, unboxing, utgår från det ögonblick då en förpackning öppnas för första gången och handlar om konsumentens första möte med en produkt, men även ett varumärkes möjlighet att göra ett globalt avtryck genom unboxingfenomenet i sociala medier. Briefen till tävlingsdeltagarna har dock varit mer långtgående än så. Bidragen ska också reflektera ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de konventionella lösningar vi kan se i butiker och e-handeln idag.
PIDA Gold Award. Vinnare alla kategorier: ”Klimpfjäll chokladtoppar”
PIDA Gold Award tilldelas i år chockladförpackningskonceptet ”Klimpfjäll chokladtoppar” av Linnea Danielsson, Sofie Gustafsson och Mirja Dahlgren från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: En stor unboxing-upplevelse som behåller fokus på användaren från start genom öppningsförloppet ända fram till slutet. Dess utmärkta konstruktion med alla delar i unik fjälltoppsform och det överraskande i att förpackningen öppnas om vartannat i motsatt riktning för att inte förlora användarnas uppmärksamhet. Ändå delas innehållet delikat med en liten text ovanpå chocholadspetsen utan att avslöja för mycket av innehållet. Extra poäng för tänkandet genom det präglade träåldermönstret vilket ger en respektfull vink till kartongmaterialet och samtidigt ger karaktären av snö på en bergstopp. Sammantaget ser förpackningen tilltalande ut och får höga presentpoäng, men ger också i öppnat skick en extra gnista till middagsupplevelsen som bordsdekoration.
Utöver vinnaren av alla kategorier i PIDA Gold Award har även utsets vinnare för högsta nivå av hållbarhet, högsta innovationsnivå, högsta användarvänlighet och People’s Choice Award (det bidrag som fått flest likes och shares på PIDAs Facebooksida).
Högsta nivå av hållbarhet. Vinnare: ”Breese Champagne”
Priset för högsta nivå av hållbarhet tilldelas i år champagneförpackningskonceptet ”Breese Champagne” av Fanny Hellström, Felicia Hedström och Amanda Ekström från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: Less is more. Denna grupp har tänkt på vikt och har varit minimal i alla aspekter. Mindre färg, mindre material men fortfarande unikt och vackert. Speciellt för en presentförpackning.
Högsta innovationsnivå. Vinnare: ”Organic Oils”
Priset för högsta innovationsnivå tilldelas i år kosmetikaförpackningskonceptet ”Organic Oils” av Hanna Nyman, Denise Spencer Antoft och Stina Olsson från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: Denna grupp har dragit stor nytta av grafisk design och logotyp för att förstärka produktens organiska budskap. Konceptet är tydligt. Unboxing-upplevelsen är stor och vi älskar att produkten poppar upp och är höjs upp när man öppnar lådan och placerar locket under lådan. Vi tycker också om att lådan i sig själv kombinerad med topp och botten ger gott skydd åt de känsliga glasflaskorna.
Högsta användarvänlighet. Vinnare: ”Treat”
Priset för högsta användarvänlighet tilldelas i år pralinboxkonceptet ”Treat” av Lisa Tillander, Martina Taengh och Christian Kaplan från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: Denna förpackning tar full kontroll över unboxing-upplevelsen och ställer konsumenten i exakt rätt sinnestämning vid tidpunkten då de når produkten. Med hjälp av en enkelt men effektivt lager levererar varumärket sitt budskap på ett ekonomiskt och ändamålsenligt sätt.
People’s Choice Award. Vinnare: ”Mankai”
Vinnare av årets PIDA People’s Choice Award, med flest (362) likes och shares på PIDAs Facebooksida, blev ”Mankai”, ett lyxdrycksförpackningskoncept av Isabelle Halldin, Alexander Harde och Helena Nilsson från Nackademin.
Namnkunnig jury
Årets jury för kombinerade svenska och brittiska PIDA har beståt av en samling namnkunniga branschspecialister: Cornelia Greko (Senior Global Design Manager Oriflame Cosmetics), Elin Häggberg (digital designer och utgivare av teknikbloggen Teknifik), Jambai Stina Møller Kassama (produktdesigner Moltzau Plasttrykk AS), Isabelle Dahlborg Lidström (Head of Experiences/Creative Director varumärkesbyrån Grow), Lasse Svärd (delägare/utveckling Gafs Kartong AB), Vincent Villeger (Creative Director VV Luxury Packaging, tidigare Burberry) samt Christophe Delrive (affärsutvecklingsdirektör EUM Cartonboard BillerudKorsnäs) och Anna Falkensjö (förpackningsingejör Carton Solutions BillerudKorsnäs).
PIDA fortsätter till Frankrike och Tyskland
PIDA forsätter nu med ett evenemang i Paris den 21 juni för franska studenter och i Stuttgart den 8 november för tyska studenter. En nyhet för i år är tillägget av ett internationellt pris, Peoples Choice Grand Final Award, där allmänheten via Facebook bjuds in att utse en totalsegrare. Nomineringen av respektive vinnare från England, Frankrike, Sverige och Tyskland startar efter det att samtliga regionala deltävlingar har avgjorts, och det bidrag som erhåller flest likes och shares utnämns sedan som totalsegrare av Peoples Choice Grand Final Award.
För pressbilder, filmer och mer information om de olika bidragen, besök: https://pida.billerudkorsnas.com/en/PIDA/Gallery/2018
Om PIDA
BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), har arrangerats årligen sedan 2005 i samarbete med ledande högskolor och universitet i England, Frankrike, Sverige och Tyskland. Målet med tävlingen är att sätta förpackningen i centrum och visa hur betydelsefulla förpackningar är för såväl produkt som för miljö. Varje år deltar omkring 200 designstudenter där tävlingen är en integrerad del i utbildningen. Läs mer om PIDA på hemsidan https://pida.billerudkorsnas.com/ och/eller på Facebook https://www.facebook.com/PIDAcommunity/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Dahlberg, Manager Carton Solution, 070-227 48 33, lena.dahlberg@billerudkorsnas.com
Maria Tervahauta, Marketing Project Manager, 070-380 44 34, maria.tervahauta@billerudkorsnas.com
BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke