Connect with us

Marknadsnyheter

Menskopp bidrar till bättre skolgång för tjejer i Tanzania

Published

on

to, maj 24, 2018 10:30 CET

På måndag den 28 maj är det internationella mensdagen. I Tanzania undviker tjejer att gå i skolan när de har mens och deras möjligheter till utbildning påverkas. En ny studie från Lunds universitet visar att menskoppen kan vara ett steg mot en bättre skolgångoch ett friare och mer jämlikt liv. Den kan också bidra till att minska landets sopavfall.

TV: Se filmad intervju om studien här https://youtu.be/tHyBXGX-ayM

Att ha mens som ung kvinna i Tanzania är förknippat med stora utmaningar, mytbildning och hemlighetsmakeri. 

– Du får inte prata om mens eller visa blod eftersom det är tabu. Du får heller inte bära vatten eller plocka vissa grödor. Under mensen använder du ibland samma binda i flera dagar, och du får ofta infektioner i underlivet, säger Sara Gabrielsson, forskare vid Lund University Centre for Sustainability Studies som länge studerat frågor om sanitet i landet. 

Starkt tabu

Mens är starkt tabubelagt och innebär ofta att tjejer uteblir från skolan, halkar efter och presterar sämre. Vissa hoppar till och med av.

– I skolan är det svårt att byta binda och du kan läcka blod. Vissa dagar har du inget mensskydd alls utan får använda blad, madrasstoppning eller kartongbitar. Det finns ingenstans att slänga dina bindor och inget vatten på toaletten så att du kan tvätta händerna om du vill byta mensskydd. Om pojkarna får reda på att du har mens så blir du retad, speciellt om du har blodat ner din skoluniform, säger Sara Gabrielsson.

Hon fick en idé om att undersöka om det fanns mensskydd som kunde underlätta tjejernas tillvaro. Tillsammans med masterstudenten Bertha Mhepela och en lokal tanzanisk organisation i området Shirati på landsbygden, genomförde hon ett test av tre olika skydd: menskoppen, engångsbindor och tvättbara tygbindor. Varje mensskydd testades av tre grupper bestående av trettio tjejer i åldrarna 11–18 under tre månader.

Menskopp gav frihetsskänsla

Utvärderingen, som är den första i sitt slag, visade att menskoppen var det mensskydd som upplevdes mest positivt. Tjejerna vittnade om en stor frihetskänsla: 

”Jag kan till och med spela fotboll”, ”Jag kan gå i skolan” och ”Jag känner mig fri. Jag kan gå ut”, är några av omdömena.

– Detta är bara en första utvärdering men resultaten är jätteviktiga. Menskoppen kan verkligen göra en skillnad för tjejers hälsa och möjligheter till utbildning. Den ger dem en chans att inte halka efter och fortsätta prestera efter det att de får mens, säger Sara Gabrielsson.

Den största vinningen var att ingen i flickornas omgivning behövde veta att de hade mens: nu kunde de gå i skolan utan att behöva vara rädda för att läcka blod och få fläckar på kläderna. Eftersom menskoppen bara behöver tömmas var åttonde timme kunde tjejerna också hantera sin mens hemma, utan att behöva byta binda i skolan. De slapp också att behöva göra sig av med sitt mensskydd, något som ofta sker i stor hemlighet.

Stora miljövinster

Att menskoppen har en livslängd på flera år gör dessutom att den har en mycket mindre miljöpåverkan än exempelvis engångsbindor. 

– Den här dimensionen är extra viktig i ett land som Tanzania, som inte har någon utbyggd infrastruktur för att ta hand om sopor. Bindor och andra mensskydd får större miljöpåverkan än i länder i Väst. Men idag räknar man inte ens in bindor i sopavfallet eftersom det finns ett så stort tabu kring menstruation. Och det i sig är ett problem.

Nästa steg för Sara Gabrielsson är att skala upp sin forskning kring hur mensskyddet för tjejer och kvinnor i Tanzania kan förbättras. De arbetar med andra organisationer för att få till stånd en distribution av menskoppen i landet och med en informationskampanj som kommer att spridas till unga tjejer.

– Men först måste vi bryta tystnaden. Allt handlar att prata, utbilda och diskutera mens med tjejer, pojkar och män, beslutsfattare och organisationer. Annars kommer vi inte vidare, avslutar hon.

Forskningen genomfördes inom ramen för det SIDA finansierade kapacitetsutvecklingsprogrammet Sustainable Sanitation in Theory and Action (SUSTAIN) i samarbete med University of Dar es Salaam, Tanzania. 

Kontakt:

Sara Gabrielsson

Sara.gabrielsson@lucsus.lu.se  

Tel: +46 76 780 1144

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Kommuniké från årsstämman den 8 maj 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av kommunikén av årsstämman den 8 maj kl. 20:00 CET, angavs felaktiga uppgifter.  Vid stämman angavs 81,67% av aktierna vara närvarande motsvarande 63,80% av rösterna.
Justering av lämnad uppgift: Vid stämman var 63,80% av aktierna närvarande motsvarande 81,67% av rösterna.

Det stod även att styrelsen beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.
Justering av lämnad uppgift: Stämman beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, verkställande direktör Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 22:50 CET.

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Communiqué from the annual general meeting on 8 May 2024

At the publication of the communique of the annual general meeting on May 8 at 20:00 CET, incorrect information was provided. At the meeting, 81.67% of the shares were stated to be present, corresponding to 63.80% of the votes.
Adjustment of submitted information: At the meeting, 63.80% of the shares were present, corresponding to 81.67% of the votes.

It also stated that the board decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.
Adjustment of submitted information: The meeting decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on May 8, 2024 at 22:50 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Camp lanserar två nya undervarumärken

Published

on

By

Inför den kommande sommarsäsongen lanserar First Camp två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort. Detta är ett viktigt steg för att uppnå målet att göra det enklare för gästen att hitta sin favoritcampingplats.

Med nära 70 destinationer runt om i Sverige, Danmark och Norge är det viktigt för Skandinaviens största campingkedja First Camp att på bästa sätt presentera bredden av de många destinationerna och göra det enklare för gästerna att hitta och boka den perfekta destinationen för dem. Efter ett omfattande varumärkesförnyelseprojekt lanserar First Camp därför två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, delar sin entusiasm för de nya undervarumärkena: ”Med First Camp Easy och First Camp Resort kan vi bättre möta gästernas förväntningar och göra deras upplevelse hos oss ännu mer minnesvärd. Vi är glada över att kunna göra det ännu enklare för våra nya och befintliga gäster när de planerar sin semester och hittar den helt rätta campingupplevelsen.”

De flesta destinationerna förblir vanliga First Camp-destinationer. Sex utvalda destinationer kommer dock att ingå i nya ”First Camp Resort”. Dessa destinationer erbjuder en campingupplevelse med mer aktiviteter under sommaren; strandnära lägen och faciliteter som pooler, restauranger, butiker och aktivitetsprogram för hela familjen – för att nämna några. First Camps populära aktivitetsproram med bland annat Yessi-barnklubben ingår i priset för gästerna.

För gäster som söker en enklare och mer avslappnad campingupplevelse kommer elva destinationer att ingå i nya ”First Camp Easy”. Dessa destinationer lovar enkelhet och avkoppling med enklare standarder och färre faciliteter – utan att kompromissa med läget eller de praktiska behoven som campinggästen har, såsom tillgång till ett servicehus och möjlighet att tömma och fylla tanken.

Johan Söör, VD på First Camp, betonar vikten av att förstå och uppfylla gästernas behov allteftersom kedjan växer: ”I takt med att vårt utbud av destinationer fortsätter att växa är det avgörande för oss att förbli fokuserade på att göra det enkelt för våra gäster att hitta den perfekta campingupplevelsen. Med Easy och Resort gör vi det tydligare vilka typer av destinationer vi erbjuder. Som vanligt kan allt bokas på First Camps hemsida är Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende .

För mer information om vilka destinationer som ingår samt vad du som gäst kan förvänta dig, besök First Camps hemsida på www.firstcamp.se

För mer information vänligen kontakta:

Ingela Lundkvist
Kommersiell Chef, First Camp
+46 722 42 40 37
ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om First Camp  

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja för att våra gäster har valt att spendera sin värdefulla tid hos oss. Som Skandinaviens största campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna. Bland våra destinationer finns både större och mindre pärlor för stora och små, familjer, kompisgänget eller dig som bara vill njuta av det bästa campinglivet.

Idag finns First Camp på över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Simon Blomqvist föreslås som ny styrelseledamot i Fantasma Games AB (publ)

Published

on

By

Aktieägare i Fantasma Games AB (publ), org.nr 559074-0881 (”Bolaget”), föreslår inför årsstämman den 22 maj 2024 att Simon Blomqvist väljs in som ny ledamot i styrelsen. Därtill föreslås omval av styrelseledamöterna Eric Holmberg, Martin Fagerlund, Antonia Svensson, Johan Styren och Johan Königslehner samt att Eric Holmberg omväljs till styrelsens ordförande.

Om Simon Blomqvist, född 1990

Simon har en M.Sc. inom finans från Handelshögskolan i Göteborg och har flera års erfarenhet inom finansiell analys, investeringar och bolagsfinansiering. Simon arbetar idag som investeringsanalytiker på Knutsson Holdings Family Office och har tidigare arbetat som finansiell analytiker på Volvo Treasury AB.

Simon äger 5 500 aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen samt Bolagets större aktieägare.

Närmare detaljer beträffande övriga förslag till årsstämman framgår av kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen till beslut som har publicerats på Bolagets webbplats: www.fantasmagames.com.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Johansson, VD, Fantasma Games AB (publ)

E-mail: fredrik@fantasmagames.com

Tel: +46 (0)73 023 23 29

Om Fantasma Games AB (publ)

Fantasma Games, listat på Nasdaq First North, är en spelstudio baserad i Stockholm som grundades 2016. Företaget har som mål att utveckla högkvalitativa spel och bär en vision om att skapa ”slots beyond gambling”. Den kontinuerligt växande spelportfölj inkluderar bland annat spel som Promethues: Titan of Fire, Fortune Llama, Heroes Hunt Megaways™, Hades: River of Souls och Medallion, vilka alla har blivit mycket uppskattade av spelare världen över. Idag är våra spel tillgängliga via över 250 operatörer, inklusive välkända namn som BetMGM, DraftKings, LeoVegas, Paddy Power och Betsson.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.