Connect with us

Marknadsnyheter

Ny strategisk inköpare för Nordic Flanges AB.

Published

on

må, maj 28, 2018 13:00 CET

Christer Pettersson, 43 år, har anställts som strategisk inköpare för Nordic Flanges AB. Han kommer senast från positionen som strategisk inköpare på MacGregor Sweden AB.

Christer har bred erfarenhet av strategiskt inköp som innefattar alla steg från behovs- och marknadsanalys till utvärdering och införande av leverantörer samt pris och avtalsförhandlingar. Han är dessutom utbildad på Yrkeshögskolan i Örnsköldsvik där han studerade kvalificerad inköparutbildning (2006-2008). Vi är övertygade om att Christer starkt kommer att bidra och förbättra vårt målmedvetna arbete för att förbättra koncernens inköpsrutiner.

Christer tillträder sin befattning hos oss senast den 1 september och han rapporterar till Produktionschefen i Själevad.

Frederik von Sterneck
VD och koncernchef

Om bolaget:

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck
Styrelseordförande: Bengt Engström
Nordic Flanges Group AB (publ.)
Herkulesgatan 14
SE-111 52 Stockholm
556674-1749
nordicflanges.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj 2018, kl 13:00

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North, Stockholm. Vår certified advisor är Avanza bank.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Delårsrapport Q3 2024

Published

on

By

Tidigare offentliggjord Delårsrapport Q3 visade felaktigt Resultat per aktie. Resultatet per aktie ska vara 0,03 och inte 0,3 som tidigare kommunicerades.

TREDJE KVARTALET | JULI-SEPTEMBER 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 8 884 tkr (3 887 tkr 2023), vilket är en ökning med 128% jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttomarginalen uppgick till 48 % (39% 2023).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 942 tkr (-698), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 11,1% (-18%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 868 tkr (-668), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,9% (-17,2%).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,03 kr (-0,03 2023).
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 8 884 TSEK (3 887 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till 868 TSEK (-668 TSEK)
Periodens resultat uppgick till 814 TSEK (-698 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,03)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 330 TSEK (255 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till -33 TSEK (-264 TSEK)
Periodens resultat uppgick till -45 TSEK (-294 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till -0,001 SEK (-0,01)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

  • Under augusti kommunicerade Sjöstrand en order på 2,4 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien. Ordern består av espressomaskiner och mjölk skummare och beräknas levereras under Q3.
  • Under september kommunicerade Sjöstrand att Henrik Ohlstenius har anställts som Head of Business Development.

VD HAR ORDET

Den totala omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 8,9 MSEK, (3,9 MSEK Q3 2023), vilket är en ökning med 128% gentemot motsvarande period föregående år.

Bruttomarginalen har fortsatt att vara stark under året och för det tredje kvartalet landade den på 48% (38% 2023).

Under de senaste 12 månaderna har vi avsevärt stärkt vår bruttomarginal. Detta är ett kvitto på vårt arbete med att genomföra vår strategi för att förbättra lönsamheten genom att ta ett större ansvar för distribution och varumärke. Det ger oss också ett bättre utgångsläge för att skala upp verksamheten och skapa lönsam tillväxt framöver.

Sjöstrand arbetar med fyra huvudsakliga försäljningskanaler: 1) Distributörer, 2) Retail, 3) egen e-handel, och 4) Hotell. Under tredje kvartalet har vi sett en stark utveckling inom e-handeln +143%, retail försäljningen med +110% och hotellförsäljningen har ökat med +247% (jämfört med samma period föregående år).

Det är glädjande att vi ser en stark tillväxt inom våra distributionskanaler, vilket tydligt signalerar att vårt erbjudande uppskattas av kunderna. Detta bekräftar värdet av vår satsning på tidlös design, hållbarhet och smakupplevelser av hög kvalitet.

Under tredje kvartalet lanserade vi även två nya kaffesmaker under temat ”Summer Flavors”, ett initiativ som syftade till att erbjuda ett limiterad gott kaffe och vara relevanta för våra kunder under sommarmånaderna. Vi har dessutom lanserat vår egen designande kapselbehållare, och som vi är mycket stolta över. Målet var att skapa marknadens snyggaste kapselbehållare, och vi anser att vi har lyckats. Produkten håller hög kvalitet, tillverkad i polerat rostfritt stål med en inredning i trä, med inspiration från ett smyckeskrin, vilket resulterar i en tidlös och elegant design som passar utmärkt tillsammans med vårt övriga sortiment.

Vi går nu in i det fjärde kvartalet, där julhandeln utgör den största försäljningsdrivande faktorn. Vi har flera strategiska initiativ planerade för att placera Sjöstrands produkter som det självklara valet inför julhandeln, både via våra återförsäljare och genom vår egen e-handel.

Parallellt pågår förberedelserna inför vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt den 7–11 februari 2025. Ambiente är en av de större och mest inflytelserika mässor för konsumentvaror och det är en viktig satsning för vår skala upp vår internationella expansion under 2025.

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Sjöstrand Coffee Int AB

John Ekeberg, VD Sjöstrand Coffee Int AB

Email: john.ekeberg@sjostrandcoffee.com 

Tel: +46708112136

Välkomna till Sjöstrand, där vi revolutionerar kaffeupplevelsen med vår unika kombination av tidlös design och miljömedvetenhet. Vårt sortiment av espressomaskiner och biologiskt nedbrytbara kapslar av växtfiber erbjuder både smak och hållbarhet, vilket gör oss till en attraktiv aktör på marknaden för Nespresso®-kompatibla produkter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Räntekostnader, underhåll och renoveringar: Så har lågkonjunkturen påverkat landets BRF-styrelser

Published

on

By

Ett osäkert år med höga kostnader har varit utmanande för landets bostadsrättsföreningar. Styrelser har tvingats balansera investeringar, besparingar och avgiftshöjningar. Trots detta uppger nära hälften av styrelsemedlemmarna att de trivs i sin roll, enligt SBCs Bostadsrättsrapport.

SBCs statistiskt säkerställda Bostadsrättsrapport ger en unik inblick i svenska bostadsrättsföreningar. En del av rapporten fokuserar på BRF-styrelser där nära hälften, 47 procent, av styrelsemedlemmarna i undersökningen uppger att de under det senaste året tvingats höja avgiften. Trots ett utmanade år som styrelsemedlem uppger 45 procent att de trivs bra i sin roll, medan var femte anser att det är för tidskrävande. Av styrelsemedlemmarna är det dessutom 34, respektive 33 procent som önskar att de hade mer kompetens inom ekonomi- och energifrågor.

När styrelsemedlemmar får frågan om vad de tror kommer vara bostadsrättsföreningars största utmaningar i framtiden toppar räntekostnader på 44 procent, följt av att locka medlemmar till styrelsen, vilket 41 procent anser. Dessutom visar rapporten att många oroar sig för elkris och nya miljökrav.

– Att vara styrelsemedlem i tuffa tider kan vara utmanande och tidskrävande. Det är lätt att uppleva en ökad press från övriga medlemmar. Att hålla en öppen dialog med medlemmarna blir särskilt viktigt när styrelsen tvingas besluta om sådant som avgiftshöjningar som omedelbart påverkar de boende. Styrelsemedlemmarnas vilja att utbilda sig inom ekonomi- och energifrågor kan ses som ett direkt resultat av de senaste årens utmaningar och en önskan om att ge föreningen de bästa möjliga förutsättningarna framöver, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC.  

Investeringar i solceller och laddningsstationer prioriteras framåt

En femtedel, 21 respektive 20 procent, av landets styrelsemedlemmar uppger att de tvingats skjuta på underhåll och senarelägga renoveringar till följd av de senaste årens ekonomiska läge. När de blickar framåt ligger dock satsningar på el högt på agendan. En femtedel uppger att de kommer investera i solceller inom en femårsperiod samtidigt som laddningsstationer prioriteras av 19 procent.

– Att solceller prioriteras bland framtida investeringar är positiva nyheter då dessa kan öka energieffektiviteten, minska fastighetens klimatavtryck och samtidigt dra ner kostnaderna. Detsamma gäller för laddningsstationer, som även de bidrar till miljöarbetet och kan minska månadskostnaderna för de boende. Det är kul att se att bostadsrättsföreningarna blickar framåt med ny energi nu när vi kan ana en ekonomisk vändning runt hörnet. Det är dessutom helt rätt då framtida investeringar är högst nödvändiga för de flesta föreningar, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/

För ytterligare information kontakta:

David Gutierrez

Marknad- och försäljningschef, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

Telefon: 070-858 85 49

E-post: david.gutierrez@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i Hunter Capital AB (publ) beslutar om en riktad nyemission genom kvittning av lån om totalt 3 MSEK

Published

on

By

Styrelsen i Hunter Capital AB (publ) (”Hunter Capital” eller ”Bolaget”) har idag den 1 november 2024 beslutat om en riktad nyemission om totalt 1.000.000 aktier till två långivare med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Teckningskursen uppgår till 3,00 kronor per aktie.

Bakgrund
Bolaget meddelade den 19 juli 2024 om upptagande av ett kortfristigt brygglån om totalt 3.000.000 kronor från Bolagets f.d. VD Milad Pournouri samt Bolagets styrelseordförande Oliver Aleksov (”Långivarna”). Brygglånet löpte till och med den 1 november 2024 med en årsränta om 3,65% vilket vid tidpunkten för upptagande av lånet motsvarade STIBOR 3M. Långivarna ägde rätt att erhålla en kontant återbetalning av det utlånade beloppet alternativt kvitta fordran mot 1.000.000 aktier i Bolaget till en fast teckningskurs om 3,00 kronor (”Kvittningsemissionen”).

Fastställande av kvittningskurs
Kvittningskursen om 3,00 kronor fastställdes den 19 juli 2024 och motsvarar en premie/rabatt om:

  • 0 procent rabatt i förhållande till stängningskursen på Spotlight Stock Market om 3,00 kronor den 18 juli 2024 (vilket var den sista handelsdagen före Hunter Capitals offentliggörande om upptagande av lånet).
  • Cirka 0,9 procent premie i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen på Spotlight Stock Market om 2,9737 kronor under de senaste 20 handelsdagarna som avslutades den 18 juli 2024 (vilket var den sista handelsdagen före Hunter Capitals offentliggörande om upptagande av lånet).
  • 25 procent rabatt i förhållande till stängningskursen på Spotlight Stock Market om 4,00 kronor den 31 oktober 2024 (vilket var den sista handelsdagen före Hunter Capitals offentliggörande av Kvittningsemissionen).

Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt
Styrelsen anser, vid en samlad bedömning och efter noggrant övervägande, att en nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är det bästa alternativet att genomföra Kvittningsemissionen på.

Styrelsen har bland annat beaktat följande:

  • Kvittningsemissionen utgör en integrerad del för att säkerställa Bolagets åtagande gentemot Långivarna avseende deras rätt att kvitta det utlånade beloppet mot 1.000.000 aktier till en teckningskurs om 3,00 kronor.
  • En företrädesemission skulle inte vara anpassad för styrelsens syfte med Kvittningsemissionen, vilket är att kvitta Långivarnas fordran snarare än att inbringa nytt kapital till Bolaget.
  • Ovan talar för att det ligger i Bolagets och samtliga aktieägares intresse att göra en riktad nyemission till Långivarna. Det är styrelsens bedömning att de angivna skälen tydligt och med styrka väger tyngre än de skäl som motiverar huvudregeln om att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.
  • Utöver ovanstående bedömer styrelsen att kvittning av låneskulden om 3 MSEK gör så att Bolaget stärker sin ekonomiska ställning genom att minska sina skulder, vilket är till nytta för Bolaget och dess aktieägare. Härtill har styrelsen, vid beslutet, beaktat aktiens marknadsvärde med hänsyn till aktiekurs.

Mot bakgrund av ovan har styrelsen säkerställt att emissionen är marknadsmässig och skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att minska Bolagets skuldsättning genom Kvittningsemissionen.

Utspädning, antal aktier och aktiekapital
Justerat för avrundning nedåt till närmast heltal aktier i Bolaget omfattar Kvittningsemissionen 1.000.000 aktier i Bolaget, motsvarande en utspädning om cirka 22,02 procent. Bolagets totala antal aktier ökas därmed till att uppgå till 4.540.500 från tidigare 3.540.500. Bolagets aktiekapital ökas därmed med 2.500.000 kronor till att totalt uppgå till 11.351.250 kronor från tidigare 8.851.250 kronor.

Emissionsbeslut och kallelse till extra bolagsstämma för godkännande
Styrelsens emissionsbeslut är villkorat av ett godkännande på en extra bolagsstämma som Bolaget har för avsikt att kalla till. Kvittningsemissionen enligt ovan omfattas av bestämmelserna i 16 kap. aktiebolagslagen vilket i sin tur kräver godkännande från bolagsstämma och där förslaget biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman.

Budplikt
Långivarna har inte inhämtat någon dispens genom Aktiemarknadsnämnden (”AMN”) avseende den budplikt som förvärv av aktier inom ramarna för Kvittningsemission medför. Långivarna har tidigare erhållit en dispens från AMN (Uttalande 2023:51).  

I det fall som Långivarna förvärvar ytterligare aktier än det antal som medges i den dispens som erhölls den 6 november 2023 medför det en skyldighet för Långivarna att lämna ett budpliktsbud i enlighet med punkt III.1 i takeover-reglerna.

I det fall som den extra bolagsstämman godkänner Kvittningsemissionen, skall Långivarna inom fyra veckor från den tidpunkt som aktierna förvärvades, erlägga ett budpliktsbud till aktieägarna i Hunter Capital.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Jacob Eriksson, tf. VD
E-mail: jacob.eriksson@huntercapital.se

Denna information är sådan information som Hunter Capital AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 november 2024 kl. 08:00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.