Marknadsnyheter
Sven-Erik Bucht besöker Malmö
må, maj 28, 2018 15:59 CET
På tisdag, den 29 maj, kommer landsbygdsminister Sven-Erik Bucht besöka Malmö för att delta i en konferens om blå bioekonomi. Sven-Erik Bucht kommer också att göra ett företagsbesök hos Pågen.
Konferensen om blå bioekonomi anordnas som en del av Sveriges ordförandeskap i nordiska ministerrådet. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht kommer att hålla ett välkomsttal som inleder konferensen.
I Malmö kommer landsbygdsminister därefter att besöka bageriföretaget Pågen AB. Företaget kommer att berätta om sina produkter och arbetet för att minska matsvinnet.
Med blå bioekonomi menas hållbar och intelligent användning av biomassa från hav, sjöar och älvar samt från landbaserade odlingar.
Media är välkomna att delta under delar av programmet. Vid intresse kontakta pressekreterare Maria Soläng.
Program för den 29 maj.
Konferens om blå bioekonomi
Tid: Kl. 10.00
Plats: Sankt Gertruds Kongress, Östergatan 7B, Malmö
Tid för media: Kl. 10.15
Företagsbesök Pågen
Tid: Kl. 10.45
Plats: Kopparbergsgatan 19, Malmö
Tid för media: Kl. 11.30
Kontakt:
Maria Soläng
Pressekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht
Tel. 072-2061947
maria.solang@regeringskansliet.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Rättelse: Delårsrapport Q3 2024
Tidigare offentliggjord Delårsrapport Q3 visade felaktigt Resultat per aktie. Resultatet per aktie ska vara 0,03 och inte 0,3 som tidigare kommunicerades.
TREDJE KVARTALET | JULI-SEPTEMBER 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 8 884 tkr (3 887 tkr 2023), vilket är en ökning med 128% jämfört med samma period föregående år.
- Bruttomarginalen uppgick till 48 % (39% 2023).
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 942 tkr (-698), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 11,1% (-18%).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 868 tkr (-668), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,9% (-17,2%).
- Resultat per aktie uppgick till 0,03 kr (-0,03 2023).
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024 | |||||
Totala intäkter uppgick till 8 884 TSEK (3 887 TSEK) | |||||
Rörelseresultatet uppgick till 868 TSEK (-668 TSEK) | |||||
Periodens resultat uppgick till 814 TSEK (-698 TSEK) | |||||
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,03) | |||||
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023. | |||||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024 | |||||
Totala intäkter uppgick till 330 TSEK (255 TSEK) | |||||
Rörelseresultatet uppgick till -33 TSEK (-264 TSEK) | |||||
Periodens resultat uppgick till -45 TSEK (-294 TSEK) | |||||
Resultat per aktie uppgick till -0,001 SEK (-0,01) | |||||
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023. |
VÄSENTLIGA HÄNDELSER
- Under augusti kommunicerade Sjöstrand en order på 2,4 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien. Ordern består av espressomaskiner och mjölk skummare och beräknas levereras under Q3.
- Under september kommunicerade Sjöstrand att Henrik Ohlstenius har anställts som Head of Business Development.
VD HAR ORDET
Den totala omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 8,9 MSEK, (3,9 MSEK Q3 2023), vilket är en ökning med 128% gentemot motsvarande period föregående år.
Bruttomarginalen har fortsatt att vara stark under året och för det tredje kvartalet landade den på 48% (38% 2023).
Under de senaste 12 månaderna har vi avsevärt stärkt vår bruttomarginal. Detta är ett kvitto på vårt arbete med att genomföra vår strategi för att förbättra lönsamheten genom att ta ett större ansvar för distribution och varumärke. Det ger oss också ett bättre utgångsläge för att skala upp verksamheten och skapa lönsam tillväxt framöver.
Sjöstrand arbetar med fyra huvudsakliga försäljningskanaler: 1) Distributörer, 2) Retail, 3) egen e-handel, och 4) Hotell. Under tredje kvartalet har vi sett en stark utveckling inom e-handeln +143%, retail försäljningen med +110% och hotellförsäljningen har ökat med +247% (jämfört med samma period föregående år).
Det är glädjande att vi ser en stark tillväxt inom våra distributionskanaler, vilket tydligt signalerar att vårt erbjudande uppskattas av kunderna. Detta bekräftar värdet av vår satsning på tidlös design, hållbarhet och smakupplevelser av hög kvalitet.
Under tredje kvartalet lanserade vi även två nya kaffesmaker under temat ”Summer Flavors”, ett initiativ som syftade till att erbjuda ett limiterad gott kaffe och vara relevanta för våra kunder under sommarmånaderna. Vi har dessutom lanserat vår egen designande kapselbehållare, och som vi är mycket stolta över. Målet var att skapa marknadens snyggaste kapselbehållare, och vi anser att vi har lyckats. Produkten håller hög kvalitet, tillverkad i polerat rostfritt stål med en inredning i trä, med inspiration från ett smyckeskrin, vilket resulterar i en tidlös och elegant design som passar utmärkt tillsammans med vårt övriga sortiment.
Vi går nu in i det fjärde kvartalet, där julhandeln utgör den största försäljningsdrivande faktorn. Vi har flera strategiska initiativ planerade för att placera Sjöstrands produkter som det självklara valet inför julhandeln, både via våra återförsäljare och genom vår egen e-handel.
Parallellt pågår förberedelserna inför vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt den 7–11 februari 2025. Ambiente är en av de större och mest inflytelserika mässor för konsumentvaror och det är en viktig satsning för vår skala upp vår internationella expansion under 2025.
John Ekeberg, Verkställande Direktör
Sjöstrand Coffee Int AB
John Ekeberg, VD Sjöstrand Coffee Int AB
Email: john.ekeberg@sjostrandcoffee.com
Tel: +46708112136
Välkomna till Sjöstrand, där vi revolutionerar kaffeupplevelsen med vår unika kombination av tidlös design och miljömedvetenhet. Vårt sortiment av espressomaskiner och biologiskt nedbrytbara kapslar av växtfiber erbjuder både smak och hållbarhet, vilket gör oss till en attraktiv aktör på marknaden för Nespresso®-kompatibla produkter.
Marknadsnyheter
Räntekostnader, underhåll och renoveringar: Så har lågkonjunkturen påverkat landets BRF-styrelser
Ett osäkert år med höga kostnader har varit utmanande för landets bostadsrättsföreningar. Styrelser har tvingats balansera investeringar, besparingar och avgiftshöjningar. Trots detta uppger nära hälften av styrelsemedlemmarna att de trivs i sin roll, enligt SBCs Bostadsrättsrapport.
SBCs statistiskt säkerställda Bostadsrättsrapport ger en unik inblick i svenska bostadsrättsföreningar. En del av rapporten fokuserar på BRF-styrelser där nära hälften, 47 procent, av styrelsemedlemmarna i undersökningen uppger att de under det senaste året tvingats höja avgiften. Trots ett utmanade år som styrelsemedlem uppger 45 procent att de trivs bra i sin roll, medan var femte anser att det är för tidskrävande. Av styrelsemedlemmarna är det dessutom 34, respektive 33 procent som önskar att de hade mer kompetens inom ekonomi- och energifrågor.
När styrelsemedlemmar får frågan om vad de tror kommer vara bostadsrättsföreningars största utmaningar i framtiden toppar räntekostnader på 44 procent, följt av att locka medlemmar till styrelsen, vilket 41 procent anser. Dessutom visar rapporten att många oroar sig för elkris och nya miljökrav.
– Att vara styrelsemedlem i tuffa tider kan vara utmanande och tidskrävande. Det är lätt att uppleva en ökad press från övriga medlemmar. Att hålla en öppen dialog med medlemmarna blir särskilt viktigt när styrelsen tvingas besluta om sådant som avgiftshöjningar som omedelbart påverkar de boende. Styrelsemedlemmarnas vilja att utbilda sig inom ekonomi- och energifrågor kan ses som ett direkt resultat av de senaste årens utmaningar och en önskan om att ge föreningen de bästa möjliga förutsättningarna framöver, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC.
Investeringar i solceller och laddningsstationer prioriteras framåt
En femtedel, 21 respektive 20 procent, av landets styrelsemedlemmar uppger att de tvingats skjuta på underhåll och senarelägga renoveringar till följd av de senaste årens ekonomiska läge. När de blickar framåt ligger dock satsningar på el högt på agendan. En femtedel uppger att de kommer investera i solceller inom en femårsperiod samtidigt som laddningsstationer prioriteras av 19 procent.
– Att solceller prioriteras bland framtida investeringar är positiva nyheter då dessa kan öka energieffektiviteten, minska fastighetens klimatavtryck och samtidigt dra ner kostnaderna. Detsamma gäller för laddningsstationer, som även de bidrar till miljöarbetet och kan minska månadskostnaderna för de boende. Det är kul att se att bostadsrättsföreningarna blickar framåt med ny energi nu när vi kan ana en ekonomisk vändning runt hörnet. Det är dessutom helt rätt då framtida investeringar är högst nödvändiga för de flesta föreningar, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC.
Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/
För ytterligare information kontakta:
David Gutierrez
Marknad- och försäljningschef, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 070-858 85 49
E-post: david.gutierrez@sbc.se
SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.
Marknadsnyheter
Mustaschmilen växer och erbjuder motion för alla
Mustaschmilen går nu in på sitt femte år och fortsätter att expandera. I år kommer välgörenhetsloppet arrangeras på tre orter och tillika ikoniska travbanor, Solvalla i Stockholm, Åbytravet i Göteborg och Jägersro i Malmö. Dessutom är det möjligt att delta på distans under hela november månad.
Mustaschmilen har med åren blivit ett populärt välgörenhetslopp som jobbar för att öka medvetenheten om prostatacancer och bekämpa sjukdomen. Det är ett arrangemang som visar solidaritet med de drabbade och deras närstående samt ett utmärkt tillfälle att samla in medel till svensk forskning och utveckling. Överskottet från loppet går oavkortat till Mustaschkampen och Prostatacancerförbundet. Loppet erbjuds både som traditionellt lopp och digitalt lopp där deltagarna kan springa/jogga/gå/rulla (rullstol) var och när de vill under november månad. Mustaschmilen är öppen för alla oavsett ålder, kön eller fysiska förmågor.
– Mustaschmilen handlar om mer än att bara springa – det handlar om att göra skillnad tillsammans. Det är otroligt roligt att se så många som vill delta på plats med oss i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom att springa tillsammans ökar vi medvetenheten om prostatacancer och samlar in viktiga medel till forskningen. Vi hoppas att alla, oavsett bakgrund eller fysisk förmåga, känner sig välkomna att vara med och bidra till denna viktiga sak, säger Marcus Andersson, tävlingsledare för Mustaschmilen.
Viktigt att röra på sig
I Sverige drabbas cirka 10 000 män av prostatacancer varje år och över 2 200 män avlider årligen till följd av denna sjukdom. Tidig upptäckt och en hälsosam livsstil är avgörande faktorer för att minska förekomsten av prostatacancer.
Regelbunden motion är ett av de bästa recepten för ett långt liv. Du blir spänstigare, gladare, får bättre kondition och koncentrationsförmåga samt sover bättre. Vardagsmotion i form av 30 minuters rask promenad eller cykling förlänger livet. De som rör sig minst har störst hälsoeffekter av att öka sin fysiska aktivitet. Personer som fortsätter vara aktiva högre upp i åldern har dessutom högre grad av livskvalitet, fler år utan funktionsnedsättning och mindre risk för depressioner. Om befolkningen rör på sig mer i vardagen, kommer kostnaderna för sjukskrivningar och sjukvård minska och samhället kommer vinna miljarder, uppskattar Kommittén för främjande av ökad fysisk aktivitet.
Oförglömliga upplevelser
Vi kommer att fylla travbanorna med löpare i alla åldrar och välkomnar alla, oavsett om man är elitlöpare, en glad motionär eller något däremellan. Tillsammans med publik och Mustaschmilens företagspartner är ambitionen att detta ska bli oförglömliga arenaupplevelser för samtliga på plats.
På Solvalla och Åbytravet inleds respektive dag med distansen 5 km och fortsätter sedan med ett barnlopp på 1 km och avslutas med distansen 10 km. Samtliga längre lopp kommer att genomföras som en varvbana fylld av peppande musik och en påhejande speaker längs med den 1 000 meter långa banan. Barnloppet kommer på Jägersro att gå inne på travbanan innan dagens V75 startar.
– Mustaschkampen har i alla år talat om vikten av regelbunden motion. Vi vill samla människor från hela Sverige för att springa tillsammans och stötta både prostatacancerdrabbade män och deras närstående. Genom att delta i Mustaschmilen har du möjlighet att förena nytta med nöje. Via våra lopp hoppas vi kunna fortsätta sprida medvetenhet och samla in pengar till forskning och vidare utveckling. Vi är otroligt stolta över detta fina samarbete med samtliga travbanor som gör detta möjligt, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.
Preliminärt program på Solvalla den 9 november och Åbytravet den 16 november
10.00 – Nummerlappsutdelning öppnar. Se till att hämta din nummerlapp i god tid innan start.
12.00 – Start 5 km
13.15 – Start för barnloppet, 1 km
14.00 – Start 10 km
Preliminärt program på Jägersro den 23 november
10.00 – Nummerlappsutdelning öppnar. Se till att hämta din nummerlapp i god tid innan start.
11.00 – Start 10 km
11.10 – Start 5 km
12.15 – Start för barnloppet, 1 km
Anmälningsavgiften till distansloppet är 349 kronor. De fysiska loppen kostar 299–399 kronor beroende på när anmälan görs.
För mer information och anmälan till Mustaschmilen 2024 besök mustaschmilen.se
Per-Anders Nygård
Kampanjledare, Mustaschkampen
per-anders@prostatacancerforbundet.se
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond – Prostatacancerfonden. Varje höst arrangerar förbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 29 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke