Connect with us

Marknadsnyheter

Reparationer som både du och miljön blir nöjd med

Published

on

må, jun 18, 2018 21:39 CET

Länsförsäkringar Gävleborg köper årligen reparationer till sina bilförsäkringskunder för ca 77 miljoner kronor.

– Att kvalitetssäkra verkstäderna vi samarbetar med är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Dels ska förstås själva reparationen vara av god kvalitet, men vi ställer även krav på att verkstäderna ska ha en miljöpolicy och årliga mätbara miljömål för sin verksamhet, säger Stefan Schönnings, upphandlingsansvarig motor på Länsförsäkringar Gävleborg.

Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering har funnits i åtta år. Programmet gäller verkstäder för plåt- lack, plast och glas verkstäder. Via en årlig och systematisk genomgång får verkstäderna hjälp att genomlysa och förbättra sin verksamhet.

– Vi är en stor köpare och kan göra verklig skillnad. För kunden betyder det bland annat att vi ställer krav på att den reparation deras bil behöver blir fackmässigt utförd och belastar miljön så lite som möjligt, säger Stefan Schönnings.

I avtalen med verkstäderna har vi exempelvis inskrivet att begagnade reservdelar ska sökas i först hand och att plast ska repareras när det så är möjligt

– Företagen ska också ha en miljöpolicy och minst två nya mätbara miljömål för varje verksamethetsår säger Stefan Schönnings.

Länsförsäkringar samarbetare med ett oberoende företag, Autoteknik AB i Åtvidaberg, som genomför själva certifieringen.

För mer information:

Anders Sandström Skadechef, Länsförsäkringar Gävleborg 026-14 75 55, anders.sandstrom@lfgavleborg.se

Länsförsäkringars presstjänst 08-588 418 50, press@lansforsakringar.se

Not. Länsförsäkringars program för miljö- och kvalitetscertifiering kallades förut LUPIN-motor.

Skadechef, Länsförsäkringar Gävleborg
026-14 75 55, anders.sandstrom@lfgavleborg.se

Länsförsäkringar är inte ett företag, utan flera. Runt om i landet finns 23 självständiga och kundägda länsförsäkringsbolag varav Länsförsäkringar Gävleborg är ett. I Stockholm finns dessutom Länsförsäkringar AB, som länsförsäkringsbolagen äger tillsammans. Vår organisation har satt en tydlig prägel på oss. I allt från hur vi prioriterar det dagliga arbetet och hur vi förvaltar våra kunders pengar – till hur vi samverkar i grupp och hur vi utvecklas som individer. Välkommen till en bank- och försäkringsgrupp som inte är riktigt som alla andra.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys