Connect with us

Marknadsnyheter

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

Published

on

on, jun 27, 2018 10:00 CET

Efter tio års tester under faktiska körförhållanden tillsammans med kunder och samarbetspartners presenterar Renault Trucks andra generationen helt eldrivna fordon: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. och Renault Trucks D Wide Z.E., ett komplett utbud från 3,5 till 26 ton som passar för stadstrafik. Renault Trucks D och Renault Trucks D Wide Z.E. kommer att tillverkas i Renault Trucks fabrik i Blainville-sur-Orne, Frankrike och kommer ut på marknaden 2019. Renault Master Z.E. kommer att finnas tillgänglig under 2018.

För att svara upp mot de snabba förändringarna inom urbana transporter lanserar Renault Trucks andra generationen av eldrivna lastbilar. Renault Trucks serie Z.E., består av Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. och Renault Trucks D Wide Z.E., sträcker sig från 3,5 till 26 ton och täcker in hela registret från varudistribution och leveranser till sophämtning.

För Renault Trucks var elektromobilitet redan från början svaret på problematiken med luftkvalitet och buller och för att minska koldioxidutsläppen. I över tio års tid har bolaget testat eldrivna lastbilar tillsammans med sina kunder och samarbetspartners för att samla information om användningsförhållanden, batterikapacitet, användning av laddstationer och specifika underhållskrav för eldrivna lastbilar.

Dessa praktiska tester har också gjort att Renault Trucks kunder och samarbetspartners kan hjälpa sina egna kunder att ta till sig el-tekniken. Renault Trucks har över tio års erfarenhet av helt eldrivna lastbilar tack vare Renault Maxity.
”För tio år sedan var vi pionjärerna som förespråkade eldrivna lastbilar för att förbättra luftkvaliteten i städerna. Idag kan vi erbjuda ett utbud av elfordon med beprövad prestanda, och våra experter är redo att hjälpa kunderna med övergången till elektromobilitet”, säger Renault Trucks VD Bruno Blin. 

De senaste tekniska framstegen har gjort eldrivna lastbilar till ett ekonomiskt hållbart alternativ vilket har lett till att Renault Trucks lanserar ett komplett utbud av Z.E.

Bestämmelserna för stadsområden är ofta stränga, men fordonen i Renault Trucks serie Z.E. klarar dem. De är lösningen för att skona luftkvalitet och minska köer, eftersom de möjliggör bullerfria leveranser alla tider på dygnet och varken släpper ut föroreningar eller koldioxid.

Några företag inom transportbranschen har redan valt elektromobilitet. Ett av dessa företag är XPO Logistics.

”På XPO föregår vi med gott exempel när transportbranschen nu blir allt mer medveten om behovet av alternativa lösningar”, säger Luis Gomez, transportchef på XPO Logistics Europe. ”Vi kan rekommendera Renault Trucks när det gäller att investera i utveckling av elfordon, som är ett praktiskt sätt att nå nollutsläpp.

Suez följer också lanseringen av Renault Trucks serie Z.E med intresse.
”Vi är mycket nöjda med att se en konkurrenskraftig ny industriell lösning komma ut på marknaden och att kunna samarbeta med Renault Trucks”, förklarar Edouard Hénaut, direktör för lokala tjänster på Suez. ”Den nya eldrivna lastbilen gör att Suez kan hjälpa våra kunder att minska koldioxidutsläppen genom en miljövänlig och tyst lösning för sophämtning som innebär nollutsläpp.  

Renault Trucks Master Z.E., som ska släppas i september 2018, passar för leveranser den sista biten fram till dörren och ger tillgång till innerstadszoner med stränga trafikrestriktioner. Batteriet i detta helt eldrivna fordon tar sex timmar att ladda.

Lastkapaciteten är samma som hos den konventionella dieseldrivna Renault Master. Serien Master Z.E. finns i sex varianter utformade för att uppfylla alla krav från företag som arbetar i stadsmiljöer.

För att skydda föraren och lasten har Master Z.E. utrustats med backkamera, backradarsystem och backspegel med vidvinkel som standard.

Den specialdesignade 16-tonsversionen av Renault Trucks D Z.E. är perfekt för stadstrafik och temperaturreglerade leveranser. Renault Trucks D Wide Z.E. kommer att släppas i en 26-tonsversion för effektiv sophämtning. Båda modellerna kommer att tillverkas i Renault Trucks fabrik i Blainville-sur-Orne, Normandie i Frankrike under andra halvåret 2019.

En medeltung Renault Trucks Z.E.-lastbil har en räckvidd på upp till 300 km beroende på användning och batterikonfiguration. Batteripaketet är den dyraste posten när man köper en eldriven lastbil. För Renault Trucks är det uteslutet att kompromissa med nyttolast eller kostnadseffektivitet, därför kommer det att finnas olika räckvidder anpassade till kundernas behov.

Tack vare den snabba DC-laddningen kan litiumjonbatterierna i Renault Trucks D Z.E. och Renault Trucks D Wide Z.E. laddas fullt på så kort tid som 1–2 timmar. Med AC-ladddning över natten tar det 12 timmar att ladda ett 300-kWh-batteri.

27 juni, 2018

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Séveryne Molard,
tel +33 (0)4 81 93 09 52 severyne.molard@renault-trucks.com

För fler nyheter besök www.volvogroup.se

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter nästan 100 000 personer, har produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2017 cirka 335 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

OurLivings företagsrekonstruktion har vunnit laga kraft

Published

on

By

Malmö tingsrätts beslut att fastställa ackordsuppgörelsen i företagsrekonstruktionen av OurLiving AB har nu vunnit laga kraft. Samtliga förmånsgrupper ställde sig bakom förslaget, även Skatteverket.  

Som tidigare kommunicerats om tingsrättens beslut om ackordsuppgörelse, innebär det att oprioriterade skulder skrivs ner med 75%. Utbetalningar sker under november och finansieras av den sista delen av ägarlån från fyra huvudägare och som därefter omvandlas till aktier vid en extra bolagsstämma. Separat kallelse till extra stämma med underlag kommer publiceras i november. 

För ytterligare information: 

Stina Åkesson 

VD, OurLiving AB  

Telefon: 0706 38 33 88  

E-post: stina.akesson@ourliving.se 

Om OurLiving 

OurLiving är ett teknikbolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är digitala plattformar för bostadsutvecklare, bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Dotterbolaget Boappa har en stark position som fristående plattform för bostadsrättsföreningar med fokus på styrelsearbete och kommunikation inom föreningarna. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Irisity AB (publ) tillkännager utnämningen av ny ekonomichef (CFO)

Published

on

By

Irisity AB (publ), en ledande leverantör av AI-baserad videoanalys, fortsätter att förstärka sin ledning genom att rekrytera Gustav Zaar som ekonomichef, CFO.

 

Gustav Zaar innehar för närvarande rollen som CFO för CWS Business area hos Foxway Group och kommer att ansluta till Irisity senast den 17 april 2025. Den nya CFO efterträder Anna Forsberg, som har tjänstgjort som tillförordnad CFO sedan maj 2023 och kommer att lämna företaget i slutet av 2024. ”Vi vill tacka Anna Forsberg för hennes betydande insatser under sina sex år på Irisity, inklusive det senaste året som tillförordnad CFO,” sa Keven Marier, VD för Irisity.

 

En sökning efter en ny interim CFO har påbörjats för att täcka eventuellt tidsglapp mellan Anna Forsberg’s avsked och Gustav Zaars startdatum

 

Gustav Zaar har över 17 års erfarenhet av ledande roller inom finans, inklusive 6 år som CFO på Hansen och Lin Education, 7 års erfarenhet inom Business Controlling och 4 år inom revision på PwC. Under sin karriär har Gustav Zaar samlat omfattande erfarenhet från arbete med både små och stora börsnoterade företag, där han visat sin förmåga att driva finansiell tillväxt och operationell effektivitet. Han har en masterexamen från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

 

”Vi ser fram emot att välkomna Gustav till Irisity,” sa Keven Marier, VD för Irisity. ”Hans erfarenhet och ledarskap inom finansiell förvaltning kommer att stärka genomförandet av vår tillväxtstrategi och våra planer för att uppnå en långsiktig lönsamhet och ett positivt kassaflöde i koncernens verksamhet.”

 

Gustav Zaar kommer att leda samtliga finansiella operationer, inklusive strategisk finansiell planering, budgetering och investerarrelationer, för att stödja Irisity-koncernens fortsatta tillväxt och framgång.

 

”Jag ser fram emot att ansluta till Irisity och bidra med min erfarenhet och mitt engagemang för att bygga ett starkt finansieringsteam som stödjer företagets nästa tillväxtfas och samtidigt säkerställer finansiell stabilitet och lönsamhet. Potentialen för Irisitys innovativa AI-baserade videoanalys gör detta till en unik möjlighet, och jag är entusiastisk över att bli en del av teamet,” kommenterar Gustav Zaar, Irisitys näste CFO.

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

 

Keven Marier, VD, Irisity AB (publ), +46 771 41 11 00, keven.marier@irisity.com.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 november 2024, kl. 14:00 CET.

 

Om Irisity AB

Irisitys öppna AI-plattform förbättrar existerande kamera- och videohanteringssystem genom att integrera ett antal avancerade AI- och metadata-drivna algoritmer. Systemet har en öppen arkitektur, inbyggda anonymiseringsfunktioner och flexibilitet i installationen (lokala servrar, molnlösning eller hybridlösning.) Med över 3000 installationer världen över litar kunder på precis detektion och analys i realtid. Plattformen förser organisationer med snabb, effektiv och korrekt data i syfte att ge bästa möjliga beslutsstöd åt den mänskliga användaren och därigenom bidra till ökad säkerhet, effektivitet och situationsmedvetenhet.

 

Irisity AB (publ)-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market, med tickern IRIS, Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Sverige | USA | Israel | Singapore | UAE | Colombia | Brazil | Argentina | Australia | United Kingdom Mexico | Hungary

Continue Reading

Marknadsnyheter

Projekt INFINITY har beviljats 1,7 MEUR stödfinansiering från Clean Energy Transition Partnership (CETP) Programmet

Published

on

By

Karlskrona/Göteborg, Sverige; den 1 november 2024 – I INFINITY-projektet skall en ny livslängdsmedveten modellbaserad prediktiv styralgoritm utvecklas och testas på InfinityWEC drivlina i en Hårdvara-I-Loopen testrigg hos VGA i Italien.

Att optimera drivlina och styralgoritm för ett vågkraftverk är viktigt för att minska användning av material per MW installerad effekt och sänka energiproduktionskostnaden (LCOE). INFINITY-projektet levererar nästa generations drivlina och styrsystem, och nyttjar lärdomar och testmetoder från både IMPACT- och VALID H2020-projekten.

Projektet koordineras av RISE Research Institute of Sweden och kommer att pågå under tre år med start i december 2024. Nya simuleringsmodeller med hög noggrannhet kommer att utvecklas av COER vid Maynooth University, och en ny icke-linjär momentbaserad MPC som tar hänsyn till hur styrkraften påverkar livslängden på nyckelkomponenter i drivlinan skall utvecklas av Politecnico Di Torino. InfinityWECs drivlina skall byggas i skala 1:3 och testas med den nya styralgoritmen i VGA:s HIL-testrigg i Italien. Testerna skall demonstrera realtidsprestanda med den nya MPC algoritmen och verifiera drivlinans förbättrade livslängd. I förlängningen leder detta till minskad CAPEX / OPEX i förhållande till årsproduktionen av elenergi. Projektets målsättning är att minska energiproduktionskostnaden med 20% (LCOE).

En bild som visar raket, pol Automatiskt genererad beskrivning”INFINITY-projektet kommer att bana väg för modellbaserade prediktiva styralgoritmer i realtid, som väsentligt kommer minska LCOE för vågenergi”, säger Mikael Sidenmark, VD på Ocean Harvesting. ”InfinityWEC är speciellt utformad för att dra nytta av prediktiva styralgoritmer för att maximera energiproduktionen och kontrollera rörelse och belastningar för tillförlitlig drift och lång livslängd”, fortsätter han.

InfinityWECs drivlina använder en kombination av högeffektiva direktdrivna kulskruvsaktuatorer och ett hydrostatiskt förspänningssystem för att ge anpassningsbar styrkraft mot bojen. Bojen tillverkas av höghållfastbetong (UHPC) i en bikakestruktur, vilket ger mycket låg vikt. Kombinationen av hög prestanda och användning av cirkulära material med låg kostnad resulterar i exceptionell resurseffektivitet med låg vikt, kostnad och CO2 per MW/MWh. 

För mer information:

mikael.sidenmark@oceanharvesting.com
Tel: +46 709 55 61 66
www.oceanharvesting.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.