Marknadsnyheter
Endast en av tio föräldrar agerar om de ser något kränkande i sociala medier
on, jul 04, 2018 09:00 CET
Bara en av tio föräldrar agerar om de ser något kränkande i sociala medier. Och närmare hälften lägger upp bilder på sina barn utan att fråga. Det är några av resultaten från en undersökning som Canon har gjort tillsammans med Kantar Sifo. Målet med undersökningen är att bidra till en schysstare bildhantering på nätet och kommer att mynna ut i en vett och etikett-guide för föräldrar och barn.
I undersökningen deltog 1000 föräldrar mellan 25 och 60 år gamla som har hemmavarande barn i åldersspannet 8-16 år. Canon i egenskap av bildleverantör ville veta hur föräldrar beter sig i sociala medier, exempelvis när de lägger upp bilder eller kommenterar andras. Eller hur de reagerar när de ser en kränkning. En tredjedel vet till exempel inte ens hur de skulle reagera i en sådan situation.
– Det är synd att så få vuxna inte väljer eller vet hur de ska agera när de ser kränkningar på nätet. Det spelar stor roll för den som utsätts och för andra som ser kränkningen om någon säger ifrån. Även om de flesta barn inte själva har utsatts för kränkningar är det en majoritet som faktiskt har sett dem, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef Canon Sverige.
Hälften lägger upp bilder utan att fråga
I undersökningen uppger var femte förälder att deras barn pratat med dem om deras beteenden i sociala medier. Barnen anser då att föräldrarna postar för mycket, är pinsamma när de postar eller det vanligaste skälet: att de inte vill att föräldrarna ska lägga upp bilder på dem. Det kanske inte är så konstigt eftersom endast varannan förälder, 51 procent, alltid frågar sina barn om lov innan de lägger upp bilder på dem. 61 procent frågor däremot alltid sina kollegor om lov och 57 procent sina bekanta.
Var tionde förälder uppger att de har lagt upp bilder som de i efterhand ångrat, lika många har kommenterat bilder på ett sätt som de i efterhand önskar att de inte gjort. De vanligaste förklaringarna till detta är att ”det var ett skämt”, ”det var i onyktert tillstånd” eller ”det var i affekt/av misstag”.
– Som bildleverantör tycker vi att det är vårt ansvar att bidra till en schysstare bildhantering på nätet. Ett sätt att göra det är att få föräldrar att tänka efter hur de beter sig i sociala medier. Vår förhoppning är att den här undersökningen och vår kommande vett och etikett-guide som vi gör tillsammans med Bris kan bli ett steg på vägen. Och kan vi få föräldrar vara lyhörda för vad deras barn anser och på så sätt förändra ett beteende har vi kommit långt, säger Helen Iwefors Häggblom.
36 procent av föräldrarna uppger att de inte har särskilt bra koll på vad deras barn postar i sociala medier. Endast en fjärdedel uppger att de har bra koll. Och det är bara knappt hälften av föräldrarna som uppger att de har pratat med sina barn om hur de bör tänka innan de lägger upp något i sociala medier.
En sanning som ofta upprepas är att du ska tänka på vad du lägger upp för bilder i sociala medier eftersom du inte kan kontrollera hur de sprids eller hur länge de ligger kvar på nätet. Det är dock bara knappt hälften av föräldrarna, 46 procent, som brukar reflektera över hur en upplagd bild kan påverka deras framtid. Endast 53 procent reflekterar över vem som kan se deras bilder på exempelvis Facebook.
Fakta
Siffrorna är resultatet från en webbaserad undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Canon. Undersökningen genomfördes under perioden 4 juni 2018 – 10 juni 2018 och omfattade 1000 intervjuer med föräldrar mellan 25 och 60 år med hemmavarande barn i åldern 8-16 år.
Undersökningen visar bland annat att
- 6 av 10 föräldrar alltid frågar sina kollegor om lov innan de lägger upp bilder på dem i sociala medier.
- 51 % av föräldrarna frågar alltid sina barn om lov innan de lägger upp bilder på dem i sociala medier.
- Mer än var tredje förälder uppger att de inte har särskilt bra koll på vad barnen postar i sociala medier.
- Knappt hälften av föräldrarna har pratat med barnen om hur de bör tänka när de postar i sociala medier.
- 64 % av föräldrarna tycker det är svårt att prata med sina barn om sociala medier.
- 48 % av föräldrarna tycker att det är skolans ansvar att prata med barnen om hur de bör tänka när de postar i sociala medier.
För mer information, kontakta
Helen Iwefors Häggblom, Kommunikationschef
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se
Om företaget Canon
Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 320 miljarder SEK och har 198 000 anställda – varav 18 000 i Europa. Canon Svenska har 330 medarbetare och omsätter 1,2 miljarder kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2017 lämnades 3 285 USA-patent in, vilket innebär en global tredjeplats. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan. Mer information om Canon finns på www.canon.se.
Taggar:
undersökning
, barn
, sociala medier
, kamera
, foto
, föräldrar
, bildhantering
, Canon
, bild
, Vardag
, Canon Sverige
, Helen Iwefors Häggblom
, Canon Svenska
, socmed
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke