Connect with us

Marknadsnyheter

Global undersökning: Verksamheter kan förlora upp till 20 miljoner dollar per år på grund av dålig datahantering

Published

on

The 2019 Veeam Cloud Data Management Report visar att 73% av alla verksamheter misslyckas med att motsvara användarnas förväntningar på oavbruten tillgång till applikationer och data.

Baar, Schweiz: 4 juni, 2019: Under de senaste tio åren har mängden data exploderat och den förväntas öka med ytterligare två tredjedelar från 2018 till 2025 då vi beräknas generera mer än 175 Zettabyte (175 följt av 21 nollor) data[1]. Verksamheter måste hantera och skydda denna data, men enligt den senaste rapporten från Veeam® Software medger 73 % att de inte kan uppfylla användarnas krav på ständig tillgång till data och tjänster, vilket kostar genomsnittsföretaget 20 miljoner dollar per år.

Nedtid kan ha enorm påverkan på intäkter, produktivitet och kundernas tillit. Samtidigt visar årets undersökning att verksamheter agerar för att förhindra avbrott, och nära tre fjärdedelar (72 %) säger att de ska arbeta för att deras data ska ge dem mer värde, ofta genom att använda hybrida molnlösningar.    

Undersökningen heter Veeam Cloud Data Management Report och omfattar svar från fler än 1 500 seniora affärs- och IT-chefer i 13 länder. Resultaten visar att många inser vikten av effektiv datahantering och hur det påverkar affären, både genom att öka produktiviteten kortsiktigt, och genom att driva det mer långsiktiga förändringsarbetet.

        Världen är datadriven och verksamheter måste vakna till och agera för att skydda sina data, säger Ratmir Timashev, medgrundare och Executive Vice President (EVP) of Sales & Marketing på Veeam. Företag måste se till att deras data är tillgänglig och använda sig av de möjligheter som data medför rent affärsmässigt. Det handlar inte om något som bara vore bra att ha, utan är något som måste finnas på plats. Företag bör fråga sig om de är trygga i att deras data alltid är tillgänglig när den behövs. De som är osäkra på det, måste omedelbart agera och vår undersökning visar att många företag inte är tillräckligt snabba på att agera.

Verksamheter använder teknologier som hybrida molnlösningar, Big Data, artificiell intelligens (AI), och Internet of Things (IoT) för att utveckla sina affärsverksamheter och de kommer att investera i genomsnitt 41 miljoner dollar under 2019 på detta. Nästan hälften av de svarande säger att datasäkerhet är avgörande för att kunna dra nytta av dessa investeringar. Trots det är det bara 37 % som känner sig helt trygga med sina backup-lösningar och 73 % medger att de inte lyckas motsvara användarnas förväntningar. Det påverkar affärsutvecklingen negativt, men ledningen inser att de måste agera och nära hälften av de svarande säger att de ska införa smarta lösningar för datahantering och multi-cloud-lösningar över verksamheten för att adressera detta problem.

Det finns stora fördelar med digitala satsningar och den genomsnittliga organisationen härleder 124 miljoner dollar per år till dessa initiativ. Det finns dock stora skillnader länder emellan. Några av världens största ekonomier riskerar att hamna på efterkälken när det gäller digital innovation. 41 % procent av japanska företag och 48 % av brasilianska företag anser att de har infört relevanta lösningar för datahantering, vilket kan jämföras med lite mer än 25 % i Frankrike och Tyskland och bara 11 % i Storbritannien. Dessutom verkar det som att detta läge kommer att bestå, eftersom japanska och brasilianska företag anger att de ska satsa i genomsnitt 105 miljoner respektive 73 miljoner dollar på datahantering under de kommande 12 månaderna, vilket är betydligt mer än i Storbritannien (14 miljoner dollar), Kina (17 miljoner dollar) och USA (38 miljoner dollar).

        Idag pågår en digital kapprustning där några av de ledande ekonomierna riskerar att hamna efter. Det är viktigt att verksamheter bygger upp en relevant digital infrastruktur som de kan basera sina datahanteringslösningar på även i framtiden, säger Ratmir Timashev. För att klara det måste verksamheter se till att affärssidan jobbar ihop med IT-sidan.

Skapa en mer intelligent verksamhet

Undersökningen, 2019 Veeam Cloud Data Management Report, visar att verksamheter håller på att utvecklas till att bli mer intelligenta genom att införa lösningar där de kan hantera data i molnet och AI-lösningar för att därigenom skapa en verksamhet där företaget kan agera på data som genereras i realtid. Bland de företag som satsar på detta, finns fyra områden som är återkommande:

  1. Molnet: Cloud Data Management är avgörande för att skapa intelligenta datalösningar. Tre fjärdedelar av företagen meddelar att de använder plattformar för Software-as-a-Service (SaaS). Många använder molnet för sina backuper och recovery-lösningar, och 51 % använder Backup-as-a-Service-lösningar (BaaS) och 44% använder disaster recovery-as-a-service-lösningar (DRaaS). Företagsledningar har insett fördelarna med en strategi som bygger på multi-cloud och hybridlösningar. De faktorer som avgör till molnets fördel är kostnader, pålitlighet, flexibilitet och säkerhet.
  1. Funktionalitet: Verksamheter måste se till att de anställda kan ta beslut utifrån data och använda nya teknologier i takt med att de kommer ut på marknaden. Nio av tio företag anser att det är viktigt att jobba med vidareutbildningar som ökar den digitala kompetensen hos personalen.
  1. Verksamhetskultur: Att skapa en verksamhetskultur som uppmuntrar ny teknologi och att anställda kan utvecklas inom företaget är viktigt och mer än två tredjedelar av de svarande säger att företaget behöver bli mer välvilligt inställt till, och öppet för, digitala teknologier.
  1. Tillit: Verksamheter måste skapa en tillitskänsla kring databaserade digitala lösningar. Idag anger bara en fjärdedel av de svarande att de har fullt förtroende för sin egen kapacitet att möta framtidens digitala utmaningar.

Undersökningen visar att det är dags att agera. Det är viktigt med en stark digital grund som säkerställer att det finns backup-lösningar och att data alltid finns tillgänglig. När de finns på plats kan verksamheter införa nya digitala lösningar och dra fördel av möjligheterna som de medför idag och i framtiden.

Om rapporten

Veeam anlitade Vanson Bourne för att utveckla och genomföra undersökningen. Vanson Bourne genomförde en omfattande online-undersökning med svar från 1 575 CxO’s I 13 länder under våren 2019. De länder som ingick i undersökningen var Australien, Brasilien, Frankrike, Kina, Tyskland, Italien, Japan, Mexico, Nederländerna, Ryssland, Mellanöstern, Storbritannien och USA. För att ladda ner rapporten, klicka här.

Mer informations:

Global Infographic: https://www.veeam.com/wp-cloud-data-management-infographic.html. 

Veeam Cloud Data Management Report Executive Brief: https://www.veeam.com/wp-cloud-data-management-report-summary.html.  

Om Veeam Software 

Veeam är ledare inom Backup-lösningar som erbjuder funktioner för Cloud Data Management. Veeam Availability Platform är den mest kompletta backup-lösningen för att hjälpa kunder att framgångsrikt klara de 5 stadierna för Cloud Data Management. Veeam har fler än 350 000 kunder världen över, inklusive 82 procent av alla Fortune 500-företag och 67% av alla Global 2000-företag, och en kundnöjdhet som ligger 3,5 gånger högre än branschens genomsnitt. Veeams globala ekosystem omfattar 64 000 kanalpartners; Cisco, HPE, NetApp och Lenovo som exklusiva återförsäljare och fler än 21 000 moln- och tjänsteleverantörer. Huvudkontoret ligger i Baar, Schweiz och Veeam har kontor i fler än 30 länder. För mer information, se gärna https://www.veeam.com och Twitter @veeam.

###


[1] IDC Report (2018): The Digitization of the World From Edge to Core

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.