Connect with us

Marknadsnyheter

Global undersökning: Verksamheter kan förlora upp till 20 miljoner dollar per år på grund av dålig datahantering

Published

on

The 2019 Veeam Cloud Data Management Report visar att 73% av alla verksamheter misslyckas med att motsvara användarnas förväntningar på oavbruten tillgång till applikationer och data.

Baar, Schweiz: 4 juni, 2019: Under de senaste tio åren har mängden data exploderat och den förväntas öka med ytterligare två tredjedelar från 2018 till 2025 då vi beräknas generera mer än 175 Zettabyte (175 följt av 21 nollor) data[1]. Verksamheter måste hantera och skydda denna data, men enligt den senaste rapporten från Veeam® Software medger 73 % att de inte kan uppfylla användarnas krav på ständig tillgång till data och tjänster, vilket kostar genomsnittsföretaget 20 miljoner dollar per år.

Nedtid kan ha enorm påverkan på intäkter, produktivitet och kundernas tillit. Samtidigt visar årets undersökning att verksamheter agerar för att förhindra avbrott, och nära tre fjärdedelar (72 %) säger att de ska arbeta för att deras data ska ge dem mer värde, ofta genom att använda hybrida molnlösningar.    

Undersökningen heter Veeam Cloud Data Management Report och omfattar svar från fler än 1 500 seniora affärs- och IT-chefer i 13 länder. Resultaten visar att många inser vikten av effektiv datahantering och hur det påverkar affären, både genom att öka produktiviteten kortsiktigt, och genom att driva det mer långsiktiga förändringsarbetet.

        Världen är datadriven och verksamheter måste vakna till och agera för att skydda sina data, säger Ratmir Timashev, medgrundare och Executive Vice President (EVP) of Sales & Marketing på Veeam. Företag måste se till att deras data är tillgänglig och använda sig av de möjligheter som data medför rent affärsmässigt. Det handlar inte om något som bara vore bra att ha, utan är något som måste finnas på plats. Företag bör fråga sig om de är trygga i att deras data alltid är tillgänglig när den behövs. De som är osäkra på det, måste omedelbart agera och vår undersökning visar att många företag inte är tillräckligt snabba på att agera.

Verksamheter använder teknologier som hybrida molnlösningar, Big Data, artificiell intelligens (AI), och Internet of Things (IoT) för att utveckla sina affärsverksamheter och de kommer att investera i genomsnitt 41 miljoner dollar under 2019 på detta. Nästan hälften av de svarande säger att datasäkerhet är avgörande för att kunna dra nytta av dessa investeringar. Trots det är det bara 37 % som känner sig helt trygga med sina backup-lösningar och 73 % medger att de inte lyckas motsvara användarnas förväntningar. Det påverkar affärsutvecklingen negativt, men ledningen inser att de måste agera och nära hälften av de svarande säger att de ska införa smarta lösningar för datahantering och multi-cloud-lösningar över verksamheten för att adressera detta problem.

Det finns stora fördelar med digitala satsningar och den genomsnittliga organisationen härleder 124 miljoner dollar per år till dessa initiativ. Det finns dock stora skillnader länder emellan. Några av världens största ekonomier riskerar att hamna på efterkälken när det gäller digital innovation. 41 % procent av japanska företag och 48 % av brasilianska företag anser att de har infört relevanta lösningar för datahantering, vilket kan jämföras med lite mer än 25 % i Frankrike och Tyskland och bara 11 % i Storbritannien. Dessutom verkar det som att detta läge kommer att bestå, eftersom japanska och brasilianska företag anger att de ska satsa i genomsnitt 105 miljoner respektive 73 miljoner dollar på datahantering under de kommande 12 månaderna, vilket är betydligt mer än i Storbritannien (14 miljoner dollar), Kina (17 miljoner dollar) och USA (38 miljoner dollar).

        Idag pågår en digital kapprustning där några av de ledande ekonomierna riskerar att hamna efter. Det är viktigt att verksamheter bygger upp en relevant digital infrastruktur som de kan basera sina datahanteringslösningar på även i framtiden, säger Ratmir Timashev. För att klara det måste verksamheter se till att affärssidan jobbar ihop med IT-sidan.

Skapa en mer intelligent verksamhet

Undersökningen, 2019 Veeam Cloud Data Management Report, visar att verksamheter håller på att utvecklas till att bli mer intelligenta genom att införa lösningar där de kan hantera data i molnet och AI-lösningar för att därigenom skapa en verksamhet där företaget kan agera på data som genereras i realtid. Bland de företag som satsar på detta, finns fyra områden som är återkommande:

  1. Molnet: Cloud Data Management är avgörande för att skapa intelligenta datalösningar. Tre fjärdedelar av företagen meddelar att de använder plattformar för Software-as-a-Service (SaaS). Många använder molnet för sina backuper och recovery-lösningar, och 51 % använder Backup-as-a-Service-lösningar (BaaS) och 44% använder disaster recovery-as-a-service-lösningar (DRaaS). Företagsledningar har insett fördelarna med en strategi som bygger på multi-cloud och hybridlösningar. De faktorer som avgör till molnets fördel är kostnader, pålitlighet, flexibilitet och säkerhet.
  1. Funktionalitet: Verksamheter måste se till att de anställda kan ta beslut utifrån data och använda nya teknologier i takt med att de kommer ut på marknaden. Nio av tio företag anser att det är viktigt att jobba med vidareutbildningar som ökar den digitala kompetensen hos personalen.
  1. Verksamhetskultur: Att skapa en verksamhetskultur som uppmuntrar ny teknologi och att anställda kan utvecklas inom företaget är viktigt och mer än två tredjedelar av de svarande säger att företaget behöver bli mer välvilligt inställt till, och öppet för, digitala teknologier.
  1. Tillit: Verksamheter måste skapa en tillitskänsla kring databaserade digitala lösningar. Idag anger bara en fjärdedel av de svarande att de har fullt förtroende för sin egen kapacitet att möta framtidens digitala utmaningar.

Undersökningen visar att det är dags att agera. Det är viktigt med en stark digital grund som säkerställer att det finns backup-lösningar och att data alltid finns tillgänglig. När de finns på plats kan verksamheter införa nya digitala lösningar och dra fördel av möjligheterna som de medför idag och i framtiden.

Om rapporten

Veeam anlitade Vanson Bourne för att utveckla och genomföra undersökningen. Vanson Bourne genomförde en omfattande online-undersökning med svar från 1 575 CxO’s I 13 länder under våren 2019. De länder som ingick i undersökningen var Australien, Brasilien, Frankrike, Kina, Tyskland, Italien, Japan, Mexico, Nederländerna, Ryssland, Mellanöstern, Storbritannien och USA. För att ladda ner rapporten, klicka här.

Mer informations:

Global Infographic: https://www.veeam.com/wp-cloud-data-management-infographic.html. 

Veeam Cloud Data Management Report Executive Brief: https://www.veeam.com/wp-cloud-data-management-report-summary.html.  

Om Veeam Software 

Veeam är ledare inom Backup-lösningar som erbjuder funktioner för Cloud Data Management. Veeam Availability Platform är den mest kompletta backup-lösningen för att hjälpa kunder att framgångsrikt klara de 5 stadierna för Cloud Data Management. Veeam har fler än 350 000 kunder världen över, inklusive 82 procent av alla Fortune 500-företag och 67% av alla Global 2000-företag, och en kundnöjdhet som ligger 3,5 gånger högre än branschens genomsnitt. Veeams globala ekosystem omfattar 64 000 kanalpartners; Cisco, HPE, NetApp och Lenovo som exklusiva återförsäljare och fler än 21 000 moln- och tjänsteleverantörer. Huvudkontoret ligger i Baar, Schweiz och Veeam har kontor i fler än 30 länder. För mer information, se gärna https://www.veeam.com och Twitter @veeam.

###


[1] IDC Report (2018): The Digitization of the World From Edge to Core

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.