Connect with us

Marknadsnyheter

Artificiell intelligens tar plats på Borgeby fältdagar

Published

on

Tänk att som lantbrukare kunna veta exakt hur mycket vatten, gödsel och bekämpningsmedel olika delar av ägorna behöver. Tänk att som skogsägare kunna veta var det finns stormfälld skog och om delar av beståndet är angripet av insekter. Allt detta, utan att behöva gå utanför dörren. Det låter som science fiction, men är verklighet, med hjälp av satellitbilder och artificiell intelligens.

Länsförsäkringar vill underlätta vardagen för lantbrukare och skogsägare med ny innovativ teknik. Tillsammans med It-företaget Sogeti har man tagit fram en innovativ lösning baserad på artificiell intelligens och satellitbilder som kommer att presenteras under lantbruksmässan Borgeby fältdagar.
– Vi arbetar ständigt med att erbjuda nya tjänster till våra försäkringstagare, säger Oscar Borssén, digital affärsutvecklare på Lfant, Länsförsäkringar Skåne, Göteborg och Älvsborgs innovationsbolag. Dessutom kan vi hjälpa ägarna att arbeta förebyggande genom att peka ut var det finns träd över, exempelvis, 20 meter eftersom risken för att träd blåser omkull ökar dramatiskt när träden når en viss höjd. Även angrepp av skadeinsekter är möjliga att upptäcka, vilket redan skett i ett samarbete som pågår mellan Sveaskog och Sogeti.

Lantbrukarens nya bästa vän
Andra områden man tittar närmare på är att kunna mäta hur mycket vatten det finns i marken för att planera bevattningen så att rätt mängd hamnar rätt område.
Den nya tekniken gör det också möjligt för lantbrukaren att fatta klokare beslut som bidrar till minskad miljöpåverkan och en bättre ekonomi. Som exempel kan man med teknikens hjälp optimera gödning, minska växtskyddsmedel och bättre styra såningsmaskinen

Så funkar det – granbarkborrar jagas från rymden
Sogetis grundlösning bär namnet Geo Satellite Intelligence och har många potentiella användningsområden, såväl inom skogsbruk som jordbruk. Under året som gått har Lfant arbetat tillsammans med IT-företaget Sogeti i ett projekt som utrett och utvecklat metoder.
Ett konkret exempel som den konstgjorda intelligensen kan hantera är granbarkborrens framfart. Granbarkborren är ett problem för skogsnäringen i södra Europa och i och med att klimatet i Sverige förändras och blir varmare angriper borren numer även delar av det svenska skogsbeståndet. Skogsstyrelsens nybildade krisgrupp, med representanter från skogsbruket, länsstyrelserna och Skogsstyrelsen, uppskattar att årets angrepp i värsta fall kan uppgå till 12,5 miljoner kubikmeter angripen skog. Med dagens virkespriser motsvarar det ett virkesvärde på över sex miljarder kronor. När ett träd blir angripet så är det viktigt att trädet så snabbt som möjligt tas bort från skogen för att barkborrarna inte ska ge sig på intilliggande träd.

Så, för att snabbare kunna hitta angreppen har Sogeti tagit fram en lösning baserat på GSI där man använder sig av öppna data från den europeiska rymdstyrelsen ESA:s satelliter. Genom att studera dessa bilder med hjälp av bildigenkänning (AI Image Recognition) och tillföra avancerad analys kan man identifiera angripna områden och snabbt avverka skogen och på så sätt hindra spridning.

– Det är högintressant för många när modern teknik kan göra miljön en tjänst och samtidigt hjälpa till att spara tid och pengar, säger Joakim Wahlqvist, nationell driver för Analytics & Cognitive på Sogeti och initiativtagare till Geo Satellite Intelligence. Jag är övertygad om att vi bara sett början av utvecklingen av tjänster för att underlätta arbetet för lantbruk och skogsbruk. Tekniken kan hjälpa till att tala om vad som behöver göras och vart de som arbetar i skog och lantbruk bör lägga mer tid på att göra det fysiska arbetet.

Träffa experterna under Borgeby fältdagar
Länsförsäkringar Skåne, Länsförsäkringars innovationsbolag Lfant och Sogeti finns på plats under Borgeby fältdagar för att berätta mer. I seminarietältet Axet inleds dag två av mässan med passet AI-teknik och satellitdata – framtidens redskap i skogs- och lantbruket” som äger rum mellan kl. 09.00 och 10.00. På scenen delar Oscar Borssén, Lfant, samt Joakim Wahlqvist och Richard Rossborg, Sogeti, med sig av en spännande framtid.

Kontaktpersoner:

Tobias Fransson
Marknadsutvecklare, Länsförsäkringar Skåne
076-773 82 67
tobias.fransson@lansforsakringar.se

Oscar Borssén
Digital Affärsutvecklare, Lfant
072-964 78 50
oscar@lfant.se

Therese Sinter
Kommunikationsdirektör, Sogeti
070-361 46 21
therese.sinter@sogeti.se

Joakim Wahlqvist
Nationell driver Analytics & Cognitive, Sogeti/
Initiativtagare till Geo Satellite Initiative
070-345 18 01
joakim.wahlqvist@sogeti.se

Länsförsäkringar Skåne är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. Gemensamt bildar vi Länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder en helhet av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner, företagare och lantbrukare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.