Marknadsnyheter
VD-brev juli 2019
Vi har nu kommit drygt halvvägs i den turn-around vi inledde i vårasoch jag tänkte ta tillfället i akt och ge en lägesuppdatering kring hur arbetet fortskrider, status kring våra strategiska prioriteringar, vad som händer i bolaget generellt och hur jag ser på resten av verksamhetsåret.
Till att börja med vill jag adressera ett par frågeställningar som några aktieägare mailat mig om den senaste tiden, mot bakgrund av beslutet att lägga ned vår egen produktionsanläggning i Götene. Frågorna har handlat om huruvida vi riskerar att tappa försäljningsvolymer, om våra kundrelationer försämras, samt om vår höga produktkvalitet och vår innovationskraft samt framtida tillväxt riskeras. Svaret på samtliga ovanstående frågeställningar är ett rakt och tydligt nej.
De kunder som köper våra varumärken/produkter är ytterst intresserade av att vi kan fortsätta garantera den höga kvalitet som vi är kända för samt att vi kan leverera på den efterfrågan som finns till samma prisbild som tidigare. Som jag tidigare kommunicerat så är det inte försvarbart att försöka hålla en egen fabrik igång där vi trots omfattande insatser inte lyckats få upp de volymer som krävs för att fabriken skall bli åtminstone kostnadsneutral. Marknaden har redan en relativt stor överkapacitet och i stället utnyttjar vi nu detta faktum till vår fördel genom att lägga ut produktionen av våra produkter till flera olika väletablerade och välrenommerade aktörer. I dessa samarbeten finns en avtalad strikt kvalitetskontroll från bägge parter och vår kvalitetschef är alltid närvarande när produktion sker.
Vi har dessutom säkerställt att vi har en produktionskostnad per produkt som är i linje med den vi haft i vår egen fabrik, men skillnaden är nu istället en helt skalbar, flexibel och mycket kostnadseffektiv ”fit for purpose” lösning för samtliga våra produkter.
Med beslutet om nedläggningen av produktionsanläggningen verkställt kommer jag att fortsätta driva våra fem viktigaste fokusområden vilka tillsammans skall ge kortsiktiga resultat i form av rejält positiva resultatpåverkade effekter av engångskaraktär men även lägga grunden för bolagets långsiktiga uthållighet.
1: Driva kraftig tillväxt av prioriterade delar av Brands For Fans-portföljen
Vår tillväxt i Brand For Fans-portföljen kommer under resten av 2019 dels bestå av vår inhemska försäljning, där t.ex. Motörhead Premium Dark Rum just nu är den fjärde bäst säljande rommen på Systembolaget. Vårt andra tillväxt-ben ligger hos våra nya exportpartners i bland annat Storbritannien, Tyskland och Japan. På dessa marknader tar det lite tid att etablera distribution både på bar- och restaurangsidan såväl som i dagligvaruhandeln. Det etableringsarbete som nu görs kommer vi kunna se effekten av i år men skörda framgångarna av under 2020 och framåt.
2: Etablera nya strategiska säljsamarbeten
Vi fortsätter vår bearbetning av nya exportpartners huvudsakligen kopplat till Brands For Fans-portföljen. Målet är att etablera oss i tre nya marknader under hösten.
3: Lansera nya produkter på flera marknader
Vi har under det omställningsarbete som pågått några månader nu naturligtvis även säkerställt att vi behåller den kompetens som krävs för att fortsätta vinna upphandlingar på monopolen i Norden samt för att kunna utveckla nya innovationer med framgång, precis som tidigare. Detta gäller för både Brands For Fans som för vårt övriga sortiment.
4: Växa inom vin
Med erfaren kompetens och starka leverantörer i ryggen arbetar vi numera även aktivt med att både och offerera på Systembolagets vinofferter samt bearbeta duktiga vinproducenter för att kunna teckna fler distributionsuppdrag och räknar med att nå positiva resultat av detta arbete under kommande månader.
5: Avveckla alternativt sälja de delar som inte generar tillräcklig volym eller bruttomarginal
All personal i Götene är sedan tidigare varslad, fackliga förhandlingar genomförda och avvecklingen går enligt plan. Vi har långt gångna med skarpa förhandlingar gällande avyttringen av vår produktionsutrustning och detsamma gäller fastigheten. Här är det stora värden som står på spel och vi kommer försätta agera klokt och lugnt när det gäller hur vi hanterar dessa frågor.
Det kostnadsbesparingsprogram vi initierade utöver nedläggningen av fabriken är vi i princip klara med.
Med de strukturella åtgärder vi nu genomför kommer bolaget kraftigt minska sin kostnadsmassa samtidigt som vår försäljningstillväxt fortsätter att vara i fokus. Precis som för nedläggningen av fabriken så kommer resultaten av kostnadsbesparingsprogrammet få full effekt först from oktober och framåt då uppsagda och omförhandlade avtal har varierande löptider. Jag kommer återkomma med konkreta siffor på vad våra beskrivna åtgärder resulterar i så snart vi har möjlighet till detta.
Med önskan om skön sommar.
Stockholm 18 juli 2019
Mats Jämterud
Tf VD
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke