Connect with us

Marknadsnyheter

Hertigen av Sussex lanserar ett nytt globalt initiativför hållbart resande: ”Travalyst”

Published

on

Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor och Visa inleder ett samarbete med hertigen av Sussex i ett unikt branschinitiativ vars mål är ta fram och marknadsföra lösningar för att göra resor mer hållbara.

AMSTERDAM, NEDERLÄNDERNA, 3 september 2019 –Hertigen av Sussex har tillkännagett ett nytt globalt partnerskap med syfte att bevara och skydda miljön samt bidra till den lokala ekonomiska samhällsutvecklingen genom att främja hållbar turism inom resebranschen. 

”Travalyst” har skapats för att göra resebranschen till en katalysator för positiv utveckling och för att förändra framtidens resor för alla.

Det här unika initiativet skapades av hertigen av Sussex tillsammans med ledande tjänsteleverantörer inom resebranschen – Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor och Visa – för att ta fram och marknadsföra lösningar som kommer att göra resor mer hållbara. Initiativet samlar globala företag – företag som kopplar samman kunder och operatörer på resemarknaden – så att de kan nyttja sin unika position för att utbilda, öka medvetenheten om och främja positiv förändring inom hållbart resande.

Det här nya partnerskapet banar väg för ett nytt sätt att resa. Det kommer att hjälpa alla att upptäcka världen på ett mer hållbart sätt genom att skydda människor, platser och djurliv och säkra en ljus framtid för resmål och lokala samhällen runtom i världen för kommande generationer.

Via samarbetet med företag, konsumenter och lokala samhällen kommer initiativet i första hand ta fram och marknadsföra lösningar för hållbara metoder och konsumentval inom olika områden, bland annat för att stödja lokalbefolkningen, skydda det lokala djurlivet, hantera miljöförstöring och motverka överturism.

Ytterligare initiativ från Travalyst-samarbetet kommer att tillkännages efterhand.

Initiativets potential

När fler och fler människor reser ökar inverkan på de lokala samhällena och även på miljön. Men ju fler som reser, desto större möjligheter finns det att göra något som gynnar platserna man besöker.

  • Förra året nådde antalet internationella resor 1,4 miljarder, två år tidigare än beräknat (UNWTO).
  • Sedan år 2000 har antalet internationella resor mer än fördubblats (World Bank).
  • Resor och turism bidrog med 8,8 biljoner dollar till den globala ekonomin under 2018 (WTTC).
  • Den fortsatta ökningen i antalet resor pekar på att vi kommer att nå 1,8 miljarder internationella resor till år 2030 – en fördubbling på mindre än 20 år (UNWTO).
  • 1 av 10 jobb runt om i världen är reserelaterade (WTTC).
  • Om 10 år kommer antalet turister som reser till länder i tillväxtmarknader att nå 1 miljard per år, vilket motsvarar 57 % av alla internationella resor globalt (UNWTO).

Tanken med ”Travalyst” är att nyttja styrkan och kompetensen inom den globala resemarknaden, främja ökat samarbete över hela branschen samt stimulera och stödja nya lösningar och initiativ inom hållbart resande. De grundande partnerna vill skapa en rörelse av likasinnade företag, organisationer och personer som kämpar för förändring och skapa en mer hållbar framtid för resor.

Hertigen av Essex säger:”Resor har en fantastisk förmåga att öppna sinnet för andra kulturer och nya upplevelser, och även få människor att uppskatta vad vår värld har att erbjuda. På grund av den ofrånkomligen tillväxten inom turismen är det extremt viktigt att påskynda spridningen av hållbara lösningar över hela världen. Det är även viktigt att väga upp denna tillväxt med behoven hos den lokala befolkningen och miljöarbete. Att föra samman företag, konsumenter och lokala samhällen är det bästa alternativet för att bevara resmål och ekosystem för framtida generationer.”

Gillian Tans, Chairwoman på Booking.com säger:”Engagemanget från alla dessa företag för att samarbeta och hjälpa bygga ett globalt nätverk av likasinnade entreprenörer, icke-statliga organisationer och beslutsfattare är verkligen inspirerande. Samarbete är det enda alternativet om vi vill skapa ett paradigmskifte inom resor. Vi vill bevara och skydda resmål som vi alla älskar för att säkerställa att de är förblir livskraftiga och sunda för kommande generationer, men vi kan inte göra detta själva. Och trots att vi inte har alla svaren ännu så är vi fast beslutna att hitta dem tillsammans.”

Jane Sun, CEO på Ctrip säger:”Resor är ett kraftfullt sätt att föra oss alla närmare, så att vi kan dela våra länders och kulturers skönhet med varandra och upptäcka den grundläggande mänskligheten som finns inom oss alla. Men med resor tillkommer även ansvaret att skydda vår sårbara planet. Därför samarbetar vi med de skarpaste hjärnorna för att se till att kommande generationer kan följa i våra fotsteg på ett hållbart sätt och världen och dess folk kan växa tillsammans.”

Bryan Dove, CEO på Skyscanner säger:”Globalt resande är den moderna världens stora gåva och det knyter samman all världens kulturer och samhällen. Därför är det vår plikt att bevara vår värld så att framtida generationer kan utforska och njuta av den, men då måste vi agera nu eftersom denna förändring inte kommer att ske över en natt. Som de största aktörerna inom resebranschen är det vårt ansvar att använda vårt gemensamma inflytande för att påbörja denna förändring.”

Stephen Kaufer, president och CEO på TripAdvisor säger:”Vi har alla ett ansvar i att försöka bevara vår planet och dess samhällen för kommande generationer. Jag är övertygad om att vi kan uppnå mycket mer genom att samarbeta, och därför är vi extremt glada över att vara en del av Travalyst, där vi tillsammans kan hitta sätt att skapa positiv förändring för framtidens resande.”

Al Kelly, Chairman och CEO på Visa säger:”Att främja globalt resande och handel via digitala betalningar är bara ett av många sätt som Visa varje dag kopplar samman och stärker individer, företag och ekonomier. Vi vill göra det på ett sätt som visar vårt engagemang för hållbarhet. Vi är stolta över att vara en del av detta initiativ för att främja långsiktig ekonomisk tillväxt genom turism.”

Konsumenter vill ha en positiv inverkan

Det finns en växande efterfrågan från konsumenternas sida om att ha enkel och öppen tillgång till ett bredare utbud av hållbara resor. Travalyst vill hjälpa företag att möta den efterfrågan och samtidigt använda denna plattform för att utbilda konsumenter om vikten av att välja hållbara alternativ. Partnerskapet kommer att prioritera samarbete med lokala samhällen, engagerade sociala entreprenörer och även lyfta fram de bästa metoderna för att uppnå målen.

Fler än hälften av alla resenärer säger att de har för avsikt att fatta mer hållbara beslut för sina resor i år jämfört med förra året, men de vet bara inte hur. Några av hindren på vägen är bland annat brist på kunskap, upplevda extrakostnader och inte tillräckligt med tillgänglighet eller tilltalande alternativ när man söker efter resor. Med det sagt så är påverkan på lokala samhällen och miljö en viktig fråga för många resenärer runt om i världen.

  • 71 % av resenärerna uppgav för Booking.com att de tycker att reseföretag bör erbjuda fler alternativ för hållbart resande, och 68 % uppgav att det var viktigt för dem att en del av pengarna som de lade på resan gick tillbaka till de lokala samhällena.
  • Under de senaste 12 månaderna har 10 miljoner resenärer som använde Skyscanner valt flygalternativet med lägst koldioxidavtryck.
  • 75 % av Ctrips samarbetspartners är engagerade i Ctrips 4R-initiativ (Reduce, Reuse, Recycle, Regenerate) som avser att minska användningen av, återanvända, återvinna och förnya resurserna inom resevärldens ekosystem.
  • Den globala marknaden för hållbar turism förväntas växa med 340 miljarder dollar, 10 %, under de kommande fyra åren (TechNavio).

Travalyst växer

Travalyst-initiativet har för avsikt att engagera ännu fler samarbetspartners som förenar den kollektiva expertisen och perspektivet från lokala samhällen, beslutsfattare, regeringar, icke-statliga organisationer, andra ledande företag och sociala företagare. Travalyst kommer även att använda teknik och strategiska initiativ för att öka marknadens utbud av hållbara resealternativ och möta den växande efterfrågan från konsumenter.

Individer och företag kan hitta mer information om hur man kan hjälpa till genom att gå till www.travalyst.org.

###

KONTAKTUPPGIFTER:

Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information: booking@aspekta.se

OmBooking.com

Booking.com grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till ett av världens största digitala reseföretag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) Booking.com investerar i digital teknik som gör det enklare att resa. Vårt mål är att göra det möjligt för alla att upptäcka världen, och därför sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus till lägenheter och mycket mer. Booking.com tillhandahåller även en plattform för entreprenörer inom rese- och upplevelsebranschen, stora som små, som gör det möjligt för dem att nå den globala marknaden och få sina verksamheter att växa. Booking.com finns på 43 språk och erbjuder över 29 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,2 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Booking.com erbjuder allt från transport och matställen, till sevärdheter, turer, evenemang och aktiviteter över hela världen, oavsett vart du vill åka eller vad du vill göra så gör Booking.com det enkelt för dig, och dessutom har vi kundtjänst dygnet runt.

Följ oss påTwitterandInstagram, gilla oss påFacebook, och besök vårtnyhetsrumför att få de senaste nyheterna och uppdateringarna.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SensoDetect avger årsredovisning för 2023

Published

on

By

SensoDetect erbjuder idag ett världsunikt test innefattandes tre områden; SensoDetect Medication, SensoDetect Diagnostics och SensoDetect Health, vid samma tillfälle med samma teknik. Testet, som kan utföras på under 15 minuter, har gjort att vi under 2023 haft ett mycket större intresse globalt för våra tjänster. Kombinationen hörseltest (SensoDetect Health) och Autismtest (SensoDetect Diagnostics) öppnade vägen för en bred lansering i Mellanöstern, flexibiliteten inom alla våra områden möjliggjorde två separata diskussioner om joint venture i Kina och vår publicerade studie inom medicinering av ADHD (SensoDetect Medication) har gjort att läkemedelsindustrin har fått upp ögonen för SensoDetects tjänster inom forskning och utveckling. SensoDetect är nu redo att uppfylla sin stora potential. Vi har en solid forskningsbakgrund, en bred, flexibel och expanderbar teknisk plattform och en hög kostnadskontroll. Den kommersiella fasen är i full gång och vi fortsätter att ta positioner i marknaden. Snart är SensoDetect inte bara en naturlig del av den moderna psykiatrin och den starkt växande globala trenden hälsa utan även inom forskning och utveckling av läkemedel.

Kina

I vårt samarbete med vår kinesiska distributör Encheng har vi fortsatt arbetet med att få en godkänd produkt i Kina. En godkänd produkt i Kina är av stor vikt då det innebär att vi erhåller en garanterad månatlig intäkt redan år 1 på minst 400 000 sek. Det skulle överträffa vår nuvarande kostnadsbas och innebära starten av ett 15 års långt kontrakt med ett lägsta värde på 126 miljoner sek. Vårt uppskattade marknadsvärde i Kina på närmare 9 miljarder sek för SensoDetect Diagnostics och en bred och flexibel teknisk plattform med stora möjligheter för nya kundgrupper inom SensoDetect Medication och SensoDetect Health ledde även till 2 separata diskussioner om Joint Venture (JV) i Kina. Samtal som under 2024 kommer att leda till uppbackning av framstående läkare och nya investerare för en riktad marknadsföring av våra tjänster i Kina.

MENA

I MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) bar våra fördjupade dialoger med det mest betydelsefulla sjukhuset i Saudi Arabien frukt. Vår studie på Princess Noura University Hospital i Riyadh, Saudiarabien blev godkänd och vi har nu en gemensam plan med vår distributör med målet att etablera ett samarbete som bör leda till upp mot 2 miljoner mätningar per år redan 2025 – 2026 för MENA regionen. För nyckelmarknaden Saudiarabien är de sista pusselbitarna snart är på plats och försäljningen kommer att ta fart under våren med fokus på SensoDetect Health och Diagnostics. Om vi bortser från den enorma potential som kombinationen av hörsel- och autismtest kan ge i regionen och bara ser till SensoDetect Diagnostics, ser vi en marknadspotential på 2,2 miljarder sek.

Övriga marknader

Även om vi under året fokuserat på SensoDetect Diagnostics, SensoDetect Medication, SensoDetect Health i Kina och MENA fortsätter vårt samarbete med våra distributörer i Bolivia. Inom Europa finns ett fortsatt intresse men det är framför allt Nord Amerika som vi kommer att sikta mot under 2025-2026.

PA Hedin

Verkställande direktör,

SensoDetect Aktiebolag (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect AB

+46 (0)73-068 64 20
pa.hedin@sensodetect.com

SensoDetect AB är ett Med Tech AI-företag noterat på Spotlight stock market. Företaget grundades i Lund 2005, baserat på mer än 30 års forskning inom klinisk psyko akustik vid Institutionen för Neurovetenskap vid Lunds universitet. Inledningsvis låg fokus på patienter med schizofreni, då det är en sjukdom där hörselhallucinationer är ett vanligt symtom, men idag erbjuder företaget ett flertal andra tjänster inom produktområdena diagnostik, medicinering och hälsa. Produkterna används inom både privat och offentlig vård som komplement till andra observationer vid ADHD, schizofreni och autismutredningar, vid mätning av läkemedelseffekt samt vid screening av hörsel. SensoDetects unika och globalt patenterade teknik minskar den ekonomiska påverkan på hälso- och sjukvården samt samhället och ger patienter och dess anhöriga ett snabbare och säkrare resultat.

Mer info på https://www.sensodetect.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

SensoDetect avger årsredovisning för 2023

Published

on

By

SensoDetect erbjuder idag ett världsunikt test innefattandes tre områden; SensoDetect Medication, SensoDetect Diagnostics och SensoDetect Health, vid samma tillfälle med samma teknik. Testet, som kan utföras på under 15 minuter, har gjort att vi under 2023 haft ett mycket större intresse globalt för våra tjänster. Kombinationen hörseltest (SensoDetect Health) och Autismtest (SensoDetect Diagnostics) öppnade vägen för en bred lansering i Mellanöstern, flexibiliteten inom alla våra områden möjliggjorde två separata diskussioner om joint venture i Kina och vår publicerade studie inom medicinering av ADHD (SensoDetect Medication) har gjort att läkemedelsindustrin har fått upp ögonen för SensoDetects tjänster inom forskning och utveckling. SensoDetect är nu redo att uppfylla sin stora potential. Vi har en solid forskningsbakgrund, en bred, flexibel och expanderbar teknisk plattform och en hög kostnadskontroll. Den kommersiella fasen är i full gång och vi fortsätter att ta positioner i marknaden. Snart är SensoDetect inte bara en naturlig del av den moderna psykiatrin och den starkt växande globala trenden hälsa utan även inom forskning och utveckling av läkemedel.

Kina

I vårt samarbete med vår kinesiska distributör Encheng har vi fortsatt arbetet med att få en godkänd produkt i Kina. En godkänd produkt i Kina är av stor vikt då det innebär att vi erhåller en garanterad månatlig intäkt redan år 1 på minst 400 000 sek. Det skulle överträffa vår nuvarande kostnadsbas och innebära starten av ett 15 års långt kontrakt med ett lägsta värde på 126 miljoner sek. Vårt uppskattade marknadsvärde i Kina på närmare 9 miljarder sek för SensoDetect Diagnostics och en bred och flexibel teknisk plattform med stora möjligheter för nya kundgrupper inom SensoDetect Medication och SensoDetect Health ledde även till 2 separata diskussioner om Joint Venture (JV) i Kina. Samtal som under 2024 kommer att leda till uppbackning av framstående läkare och nya investerare för en riktad marknadsföring av våra tjänster i Kina.

MENA

I MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) bar våra fördjupade dialoger med det mest betydelsefulla sjukhuset i Saudi Arabien frukt. Vår studie på Princess Noura University Hospital i Riyadh, Saudiarabien blev godkänd och vi har nu en gemensam plan med vår distributör med målet att etablera ett samarbete som bör leda till upp mot 2 miljoner mätningar per år redan 2025 – 2026 för MENA regionen. För nyckelmarknaden Saudiarabien är de sista pusselbitarna snart är på plats och försäljningen kommer att ta fart under våren med fokus på SensoDetect Health och Diagnostics. Om vi bortser från den enorma potential som kombinationen av hörsel- och autismtest kan ge i regionen och bara ser till SensoDetect Diagnostics, ser vi en marknadspotential på 2,2 miljarder sek.

Övriga marknader

Även om vi under året fokuserat på SensoDetect Diagnostics, SensoDetect Medication, SensoDetect Health i Kina och MENA fortsätter vårt samarbete med våra distributörer i Bolivia. Inom Europa finns ett fortsatt intresse men det är framför allt Nord Amerika som vi kommer att sikta mot under 2025-2026.

PA Hedin

Verkställande direktör,

SensoDetect Aktiebolag (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect AB

+46 (0)73-068 64 20
pa.hedin@sensodetect.com

SensoDetect AB är ett Med Tech AI-företag noterat på Spotlight stock market. Företaget grundades i Lund 2005, baserat på mer än 30 års forskning inom klinisk psyko akustik vid Institutionen för Neurovetenskap vid Lunds universitet. Inledningsvis låg fokus på patienter med schizofreni, då det är en sjukdom där hörselhallucinationer är ett vanligt symtom, men idag erbjuder företaget ett flertal andra tjänster inom produktområdena diagnostik, medicinering och hälsa. Produkterna används inom både privat och offentlig vård som komplement till andra observationer vid ADHD, schizofreni och autismutredningar, vid mätning av läkemedelseffekt samt vid screening av hörsel. SensoDetects unika och globalt patenterade teknik minskar den ekonomiska påverkan på hälso- och sjukvården samt samhället och ger patienter och dess anhöriga ett snabbare och säkrare resultat.

Mer info på https://www.sensodetect.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Tobii Dynavox AB (publ) den 3 maj 2024

Published

on

By

Tobii Dynavox AB (publ) har idag den 3 maj 2024 hållit årsstämma. Årsstämman hölls i Advokatfirman Vinges lokaler i Stockholm med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Fastställande av årsredovisning, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning och koncernresultat- och koncernbalansräkning för 2023 och beslutade att bolagets resultat balanseras i ny räkning och att någon utdelning således inte lämnas. Årsstämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Antalet styrelseledamöter och revisorer, val av styrelse och revisorer samt arvode till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter utan suppleanter. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Carl Bandhold, Maarten Barmentlo, Henrik Eskilsson, Charlotta Falvin och Caroline Ingre till styrelseledamöter och Gitte Pugholm Aabo valdes till ny styrelseledamot samt ny styrelseordförande.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet revisorer ska vara ett registrerat revisionsbolag. Revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB valdes som bolagets revisor och det noterades att Camilla Samuelsson fortsatt kommer att utses till huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsen ska utgå med 950 000 kronor till styrelsens ordförande, med 310 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget, med 125 000 kronor till revisionsutskottets ordförande och 60 000 kronor vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet samt med 40 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande och 25 000 kronor vardera till övriga ledamöter i ersättningsutskottet. Årsstämman beslutade även, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om principer för utseende av valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedningen.

Godkännande av styrelsens ersättningsrapport

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

Beslut om incitamentsprogrammen Executive LTI 2024 och LTI 2024 samt säkringsarrangemang

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta två långsiktiga incitamentsprogram för anställda inom Tobii Dynavox-koncernen, benämnda Executive LTI 2024 respektive LTI 2024. Årsstämman beslutade även att Tobii Dynavox ska kunna ingå aktieswapavtal med tredje part i syfte att säkerställa leverans av aktier inom ramen för Executive LTI 2024 respektive LTI 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att fram till årsstämman 2025, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 10 procent. Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handlingsutrymme, att potentiellt utöka bolagets aktieägarkrets samt att genomföra förvärv.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ny bolagsordning, varigenom bolagets företagsnamn ändras till Dynavox Group AB, bolagets säte ändras till Stockholms kommun, bolagsordningsföreskriften om ort för bolagsstämma tas bort och efterföljande bolagsordningsföreskrifter omnumreras till följd av borttagandet.

Kontakt

Linda Tybring, CFO, Tobii Dynavox, tel: 070 68 14 980, e-post: linda.tybring@tobiidynavox.com

Om Tobii Dynavox

Tobii Dynavox är den globala ledaren inom kommunikationshjälpmedel. Våra specialutvecklade lösningar gör det möjligt för människor med funktionsnedsättningar som cerebral pares, ALS, autism och ryggmärgsskada att få en egen röst, lära sig att läsa och leva ett mer självständigt liv. Hundratusentals människor över hela världen har dragit nytta av våra integrerade lösningar med hårdvara, mjukvara, kliniskt utvecklade språksystem, undervisningsverktyg, utbildning och engagerad support. Vi erbjuder ett omfattande stöd kring ersättningssystem för finansiering av våra lösningar för att kunna hjälpa så många som möjligt. Genom AI-baserad röstsyntes erbjuder vi användarna en personligt anpassad röstidentitet på över 30 språk, för både vuxna och barn. Tobii Dynavox har över 700 anställda runtom i världen, med huvudkontor i Sverige, och kontor i USA, Storbritannien, Irland, Norge, Danmark, Belgien, Frankrike och Kina, samt återförsäljande partners i över 60 länder. För mer information, besök vår IR-webbsida: Tobii Dynavox Investerarrelationer

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.