Connect with us

Marknadsnyheter

Korrigering: Touchtech: Delårsrapport Q3 2019

Published

on

Korrigering: I delårsrapporten för tredje kvartalet som släpptes 7:30 den 31 oktober hade följande två punkter felaktigt kommet med under ”Väsentliga händelser under perioden 1 juli – 30 september 2019”:

  • Utökat budget för B2B-showroom-projektet med Bestseller med 1 MSEK
  • Lansering av Rebel Walls och Lagerhaus på pop-up-varuhuset Beyond Us

Utöver detta hade kassaflödesanalysen i bifogade PDFen från tidigare period felaktigt kommit med. PDFen har nu uppdaterats där kassaflödesanalysen tagits bort. Senaste versionen är bifogad till detta PM eller besök https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter.

Perioden 1 juli – 30 september 2019

  • Nettoomsättningen uppgick till 1269 (1092) tkr
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till – 1249 (-808) tkr
  • Resultatet före skatt uppgick till -1780 (-1188) tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,25 (-0,16) kr

Antal aktier per 2019-09-30 uppgick till 7 231 000

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Perioden 1 januari – 30 september 2019

  • Nettoomsättningen uppgick till 5071 (3459) tkr
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till – 2934 (-3932) tkr
  • Resultatet före skatt uppgick till -4435 (-4994) tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,61 (-0,68) kr

Antal aktier per 2019-09-30 uppgick till 7 231 000

 (Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under perioden 1 juli – 30 september 2019

  • Bestseller uppnår sin målsättning om 100 aktiverade Vendo-installationer för Jack & Jones
  • Tecknat avtal med Scorett, Lagerhaus, A Day’s March, F&H, Frank Dandy, Rebel Walls, Kramp och Kastel gällande Touchtech Vendo
  • The Fitting Room vunnit AV Awards pris för Retail Project Of The Year

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Utökat budget för B2B-showroom-projektet med Bestseller med 1 MSEK
  • Lansering av Rebel Walls och Lagerhaus på pop-up-varuhuset Beyond Us

VD har ordet

Nettoomsättningen uppgick under de tre första kvartalen till 5 071 TSEK, varav 50% var mjukvarulicensintäkter från produkterna, Vendo och Lima. Vendo-intäkterna ökade under samma period med ca 100% jämfört med motsvarande period 2018 medan Lima-intäkterna ökade med ca 24%.

Under det tredje kvartalet har ytterligare 1 900 TSEK fakturerats BESTELLER som avser förskottsbetalningar för Touchtech Showroom-licenser. Därmed har totalt 3 942 TSEK fakturerats per sista september vilket har haft en positiv effekt på kassaflödet även om inget av beloppet har intäktsförts. BESTSELLER har utökat budgeten sedan september med ytterligare ca 1 MSEK. Touchtech räknar med att börja intäktsföra detta under våren 2020 i relation till antalet B2B-showrooms som BESTSELLER väljer att ansluta. Den första versionen ska utvärderas skarpt under november till december i Vero Modas showroom i Tyskland.

Jack & Jones, ett bolag inom BESTSELLER-koncernen, som avsåg att rulla ut Touchtech Vendo i 100 butiker per sista januari 2020, uppnådde denna målsättning redan i början av oktober. Härnäst kommer Jack & Jones att ansluta de första butikerna i Sverige och till årsskiftet ansluts butiker i Spanien. Bara i Tyskland är mer än 50 butiker redan anslutna. Dessutom har dialog inletts om att ansluta ett nytt varumärke inom BESTSELLER-koncernen till början av nästa år.

The Fitting Room utsågs till årets retailprojekt av AV Awards som anses vara Oscars av AV-industrin där innovation och kreativitet i diverse olika kategorier lyfts fram.

Touchtech har under det tredje kvartalet tecknat 8 nya avtal för Touchtech Vendo med:

  • A Day’s March, till sin brand-butik på Kungsgatan 3 i Stockholm
  • Scorett, som avser utvärdering under 3 månader i en av sina butiker i Stockholm
  • Lagerhaus, som avser att tillgängliggöra och driva försäljning på Beyond Us
  • Frank Dandy, som avser att tillgängliggöra och driva försäljning på Beyond Us
  • Rebel Walls, som avser att tillgängliggöra och driva försäljning på Beyond Us
  • Kramp, som avser totalt fyra Touchtech Vendo stationer varav 2 ska användas i deras shop-in-shop-lösningar hos sina återförsäljares fysiska butiker
  • Kastel, en norsk skotillverkare till i sin showroom-butik i Oslo
  • F&H, inredningskedja i Danmark till en flagship-butik i Köpenhamn

För fullständig kvartalsrapport samt videointervju med VD, se bifogad PDF eller besök: https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter

Touchtech bjuder in till web-konferens den 4 november kl 11:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate

Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com

Om Touchtech 
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.

Finansiella kommentarer

Intäkter och kostnader:

Nettoomsättningen uppgick under de tre första kvartalen till 5 071 TSEK, vilket är en ökning med 1 612 TSEK jämfört med motsvarande period förra året. Ökningen beror framförallt på ökade licensintäkter och delvis på ökning av konsultationstjänster.

Under samma period har kostnaderna minskat med 295 TSEK. 1 060 TSEK är en ökning av personalkostnader i samband med nyrekryteringar medan övriga externa kostnader minskat med 1 239 TSEK.

Likviditet och finansiering

Touchtechs banktillgodohavanden uppgick den 30 september till 1,61 MSEK (5,74 MSEK per 30 september 2018). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1 MSEK att tillgå. Touchtech har räntebärande skulder om 2,1 MSEK (2,7 MSEK per 30 september 2018).

Aktivering av FoU

Touchtech har under perioden januari – september 2019 balanserat totalt 2 082 TSEK avseende löne- och konsultkostnader för utvecklingsarbete varav 164 TSEK avser utveckling av Touchtech Vendo och resterande 1 787 TSEK avser Touchtech Showroom. Immateriella anläggningstillgångar uppgick per 30 september 2019 till 5,01 MSEK (3,64 MSEK).

Avskrivningar

De första nio månadernas resultat har belastats med avskrivningar om 1 409 TSEK (962 TSEK). Av dessa avser 940 TSEK (778 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.

Principer för rapportens upprättande

Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten

Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.

Aktien

Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget) med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.

Antal aktier

Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 7 231 000 stycken utestående aktier.

Nästa rapporteringstillfälle

Delårsrapport Q4 2019 (bokslutskommuniké) publiceras den 13 februari 2019.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.