Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2019 FLOWSCAPE TECHNOLOGY AB (publ), ORG.NR. 556725-4866

Published

on

Styrelsen och verkställande direktören för Flowscape Technology AB avger härmed rapport för perioden januari – september 2019. Belopp anges i tusentals kronor. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år

Januari – september 2019 i korthet, koncern

Under jämförelseperioden föregående år, vid månadsskiftet februari/mars, genomfördes förvärvet av Flowscape AB. Härigenom blir koncernens resultaträkning och balansräkning svåra att jämföra mot föregående år.

TREDJE KVARTALET (JULI – SEPTEMBER)

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 964 (6 021) TSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 485 (-1 172) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -6 400 (-5 782) TSEK
  • Kassaflödet för den löpande verksamheten uppgick till 3 054 (-2 127) TSEK.
  • Resultat per aktie efter finansiella poster uppgick till -0,004 (-0,004) SEK
  • Nettoomsättningen ökade till 19 588 (13 176) TSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 550 (-8 901) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -19 288 (-20 440) TSEK
  • Resultat per aktie efter finansiella poster uppgick till -0,014 (-0,011) SEK
  • Soliditeten uppgick till 75% (82% vid årskiftet)

FÖRSTA NIO MÅNADERNA (JANUARI – SEPTEMBER)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

  • Flowscape erhåller order om 1,5 MSEK hos befintlig svensk offentlig kund varav 1,0 MSEK första året följt av 260 TSEK årligen. Kunden har valt att utöka sin Flowscape-installation på sitt nyrenoverade kontor.
  • Flowscape ingår strategiskt utvecklingssamarbete med Vasakronan där Flowscapes lösning skall vidareutvecklas mot Co-Workingsegmentet samt integreras mot Vasakronans smarta byggnader. Vasakronan finansierar projektet med 5,5 MSEK under 12 månader.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

  • Flowscape har erhållit order från ny global kund för installation av lösning på kundens huvudkontor i Stockholm. Ordern är värd 310 TSEK över 3 år.
  • En av Flowscapes internationella kunder fortsätter sin globala utrullning till flera nya siter i Japan, Indien, USA och Singapore samt lägger order på mjukvara för 530 TSEK.
  • Ett nordamerikanskt konsultbolag fortsätter utrullning av Flowscapes lösning till ytterligare kontor. Konsultbolaget installerade Flowscapes lösning under sommaren, nu fortsätter utrullningen till bolagets kontor i Las Vegas. Ordervärdet uppgår till 350 TSEK första året och därefter 80 TSEK årligen.
  • Flowscape har erhållit order från ett av Finlands största bolag. Installation av rumsbokningslösning kommer ske på kundens huvudkontor i Helsingfors. Ordervärdet uppgår till 300 TSEK över tre år. Affären genomförs tillsammans med Flowscapes partner Co-Ideation.

VD ord

Flowscape har under kvartalet utvecklats positivt på alla de viktigaste finansiella nyckeltalen. Detta är första kvartalet i år då vi är kassaflödespositiva både gällande den löpande verksamheten och inkluderat kostnaderna för produktutveckling.

Nettoomsättningen för koncernen uppgår till 7,0 MSEK, vilket skall jämföras med 6,1 MSEK under föregående kvartal. Ökningen beror på den starka orderingång Flowscape hade under juni och juli. Vi ser att orderingången nu är stark igen efter en försvagning direkt efter sommarsemestrarna.

De operativa kostnaderna under kvartalet var 5,5 MSEK, vilket ligger i paritet med 5,8 MSEK för föregående kvartal. Framöver kommer de operativa kostnaderna inom produktutveckling öka något för att möta behovet i det strategiska samarbetsprojekt Flowscape inlett med Vasakronan.

Kassaflödet för summan av den löpande verksamheten och efter investeringsverksamheten uppgick till +1,2 MSEK, vilket skall jämföras med -0,5 MSEK under föregående kvartal och -1,3 MSEK första kvartalet 2019. Kassaflödet för den löpande verksamheten innehåller alla operativa kostnader för verksamheten exklusive aktiveringar för produktutveckling, vilka ligger i kassaflödet för investeringsverksamheten. Kassaflödet för finansieringsverksamheten innehåller upptagning och amortering av lån.

Försäljningen i Sverige fortsätter på en stabil nivå och vi ser ett ökat intresse i Norge och Finland. Under perioden fick Flowscape en order för installation av vårt system på huvudkontoret för ett av Finlands största bolag. Detta är Flowscapes största kund i Finland och det ger oss en stark referenskund för fortsatt expansion på den finska marknaden.

Samarbetet med våra globala partners fortlöper enligt plan med ett antal kunddialoger där vi förväntar oss avslut innan årsskiftet. För att i steg bygga upp processer och förtroende hos dessa partner fokuserar vi nu på Storbritannien, Schweiz och Norden.

Vi har också fortsatt expandera i USA genom att det nordamerikanska konsultbolaget, som Flowscape fick som kund i somras, nu har valt att installera vår lösning även på deras kontor i Las Vegas. En annan av Flowscapes internationella kunder har adderat ett kontor i USA, till listan av ca 30 kontor som idag använder lösningen. Vi ser nu att intresset är så stort i USA att vi påbörjat planeringen för att öppna ett lokalt säljkontor. Med dessa installationer har vi nu goda referenskunder för att etablera oss i USA.

Sedan senaste rapporten ser vi att ytterligare två stora kunder börjar rulla ut Flowscapes lösning globalt. För oss är detta ett bevis på att lösningen är skalbar, håller rätt kvalitet och att den efterfrågas internationellt.

Under kvartalet har Flowscape ingått ett strategiskt utvecklingssamarbete tillsammans med Sveriges största fastighetsägare Vasakronan. Detta samarbete kommer innebära att Vasakronan finansierar en del av Flowscapes utvecklingsverksamhet för att anpassa vår smartakontorsprodukt till de behov som finns inom det snabbväxande Co-Workingsegmentet samt att produkten skall kunna kopplas direkt mot fastighetsägares smartahusplattformar. Målet är att Flowscapes produkt i slutet av år 2020 skall ingå i det erbjudande Vasakronan går ut med till alla sina hyresgäster och Co-Workingmedlemmar. Eftersom Vasakronan äger ett stort antal fastigheter i Sveriges storstadsregioner skapar detta en stor potential för Flowscape att ytterligare stärka vår ställning på den svenska marknaden.

Som jag skrev i tidigare VD-ord så blev Flowscape, med C-One, inbjudna till en större upphandling för kriskommunikation i köpcentrum. I den upphandlingen blev vi, tack vare en stark produkt, utvalda bland två leverantörer, som gick vidare till den sista utvärderingen. I denna vecka fick vi tyvärr beskedet att de valt den andra leverantören eftersom Flowscape inte hade tillräckligt många referenskunder för C-One produkten. Detta ger oss bekräftelse på att produkten är stark och vår säljkår har nu börjat träffa Flowscapes befintliga kunder för att presentera det nya erbjudandet, där C-One ingår som en del i Flowscapes smartakontors-erbjudande.

Peter Reigo, Verkställande direktör

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Reigo, VD Flowscape Technology

Tel: +46 70 942 46 87

Email: peter.reigo@flowscape.se

Kort om Flowscape Technology AB

Flowscape är ”the modern office Flowmakers”. Genom att erbjuda en toppmodern IoT-teknik, minskar Flowscape tidsödande och ökar interaktion och produktivitet bland kollegor. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor. Flowscape har även kommunikationsverktyget C-One, en flexibel plattform för att hantera storskalig kommunikation baserat på befintlig infrastruktur. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor) och London.

För mer information, besök www.flowscape.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB förvärvar två fastigheter i Göteborg

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) har idag tillträtt två fastigheter i Göteborg. Affären är strukturerad som en ”sale and leasback” där säljaren tecknar ett långsiktigt hyresavtal i samband med försäljningen. Fastigheterna har ett sammanlagt fastighetsvärde om 73 mkr och den genomsnittliga hyrestiden (WAULT) överstiger 8 år.

Fastigheterna Härryda Solsten 1:135 och Härryda Solsten 1:136 är belägna i Mölnlycke företagspark i nära anslutning till de fastigheter som Logistri äger sedan tidigare i området. Fastigheterna omfattar 3 721 m2 uthyrbar area och är fullt uthyrda till tre hyresgäster.

Största hyresgäst är Midbec som har, i samband med transaktionen, tecknat ett långsiktigt hyresavtal.

”Vi fortsätter att växa i Göteborg och är mycket nöjda med att ha tillträtt dessa två lager- och lättindustrifastigheter. Vi hälsar hyresgästerna välkomna och ser fram emot ett långsiktigt samarbete. Logistri är fortsatt fokuserade på att växa fastighetsportföljen och ser fram emot fler tillträden innan årsskiftet.” kommenterar David Träff, VD för Logistri.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Träff, Verkställande direktör

Logistri fastighets AB (publ)

Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66

David.traff@logistri.se                 

Om Logistri Fastighets AB

Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm.  Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Logistri ingår i MSCI Global Micro Cap index.

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 222/24 – Dicot Pharma AB will be delisted after close of the market on November 6, 2024

Published

on

By

Dicot Pharma AB will be delisted from Spotlight after close of the market on November 6, 2024. For more information, see press release from the company October 23, 2024. 

Information about the share:    
Shortname: DICOT 
ISIN-code: SE0011178458
Orderbook-ID: 303184 
CFI: ESVUFR   
FISN: DICOT/SH 
Organization number: 559006-3490 
LEI: 549300GX132RSE4OV407 

Information about the subscription option:    
Shortname: DICOT TO 6
ISIN-code: SE0022600300
Orderbook-ID: 355906
CFI: RSSXXR
FISN: DICOT/OPT RTS 20250331

Stockholm November 1, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000  
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

MEDIAINBJUDAN – BIO-Europe®, Europas största partneringkonferens för den globala läkemedels- och bioteknikindustrin kommer till Älvsjömässan i Stockholm, 4–6 november 2024

Published

on

By

  • Över 5 600 delegater 

*Måndag, klockan 10.00-10.30 

** Måndag, klockan 10.30-11.00 

Länkar: BIO-Europe® och Business Sweden 

Anmälan till kostnadsfri pressregistrering: ansökningsformuläret för press. 

Den 30:e upplagan av BIO-Europe kommer att äga rum den 4–6 november 2024 i Stockholm. Life science-branschens betydelse för det svenska näringslivet påvisas bland annat av att Ebba Busch, Sveriges energi- och näringsminister, samt Karin Wanngård, Stockholms finansborgarråd, deltar på konferensens öppningsanförande den 4 november kl 10.00. 

Business Sweden och SwedenBIO arrangerar en svensk paviljong under konferensen där svensk innovation inom life science och inhemska bolag lyfts fram. Programmet för aktiviteterna i paviljongen finns tillgänligt här.  

BIO-Europe är det främsta partnerevenemanget inom bioteknik och läkemedel. Konferensen, som firar sitt 30-årsjubileum i år, har vuxit med branschen, kontinuerligt förnyat sig och förblir navet för effektiva samtal och kontakter. Efter ett rekordartat 2023 lovar 2024 års evenemang ännu större möjligheter till nätverkande och partnerskap. 

Mer än 5 600 delegater förväntas samlas i Stockholm för att delta i över 30 000 ett-till-ett-möten som driver life science-branschen till nya nivåer. Årets program, som fokuserar på 30 år av banbrytande partnerskap och innovation inom life science, är inspirerat av den svenska strategin: öppenheten för innovationfrämjande samarbeten inom life science. Dyk ner i den rika historien om tidigare partnerskap, affärer och innovationer under de senaste tre decennierna, och föreställ dig de kommande 30 åren då branschen formar biovetenskapens framtid tillsammans! 

På agendan kommer också att finnas talare från ledande läkemedelsföretag som AstraZeneca, Eli Lilly, GSK, MSD och Novartis, som alla ligger i framkant när det gäller läkemedelsinnovation. 

Anmälan och information om evenemanget finns på nätet.

DETALJER OM EVENEMANGET: 

BIO-Europe produceras av EBD Group, det ledande partneringföretaget för den globala life science-industrin, i samarbete med Biotechnology Innovation Organization (BIO). 

Besök: https://informaconnect.com/bioeurope/

Följ: @EBDGroup #BIOEurope 

Kontaktpersoner för media: 

Alexandra Högberg, RHA Communications 

Alexandra@rhacomms.eu  

Ola Björkman, RHA Communications 

ola@rhacomms.eu  

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.