Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké för Duni AB (publ) 1 januari – 31 december 2019

Published

on

Historiskt starkt operativt resultat

1 OKTOBER – 31 DECEMBER

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 558 (1 460) MSEK vilket motsvarar en försäljningsökning om 6,7 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 3,4 %.
  • En engångskostnad i form av nedskrivning av goodwill avseende Duni Song Seng och Sharp Serviettes har tagits i kvartalet om totalt 58 MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,52 (1,21) SEK, justerat för nedskrivning av goodwill uppgick resultat per aktie efter utspädning till 2,77 (1,21) SEK.
  • Förvärv av Horizons Supply Pty i Australien som konsolideras inom New Markets från den 1 oktober, 2019.

1 JANUARI – 31 DECEMBER

  • Nettoomsättningen uppgick till 5 547 (4 927) MSEK vilket motsvarar en försäljningsökning om 12,6 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 9,3 %.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 5,73 (5,22) SEK, justerat för nedskrivning av goodwill uppgick resultat per aktie efter utspädning till 6,97 (5,22) SEK.
  • Det operativa kassaflödet var mycket starkt under året och uppgick till 665 (343) MSEK.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 5,00 (5,00) kronor per aktie att delas upp på två delutbetalningar.

HÄNDELSER EFTER DEN 31 december

  • Den 16 januari 2020 publicerade Duni Group att inleda fackliga förhandlingar om att förändra sälj- och marknadsorganisationen och satsa på två globala varumärken; Duni och BioPak. Detta innebär förändringar i ledningsgruppen, samt förändrad segmentsrapportering från 1 januari 2020. De nuvarande fyra affärsområdena blir istället två segment som följer varumärkena Duni och BioPak.
  • Förändringen leder till omstruktureringskostnader uppskattade till cirka 40 MSEK och merparten beräknas belasta det första kvartalet 2020. Programmet väntas medföra minskade årliga kostnader på cirka 20 MSEK.

 

NYCKELTAL

MSEK  3 mån okt-dec
2019
3 mån okt-dec 2018 12 mån jan-dec 2019 12 mån jan-dec 2018
Nettoomsättning 1 558 1 460 5 547 4 927
Organisk tillväxt -0,5 % 1,5 % -0,5 % 1,5 %
Organisk proformatillväxt 1) 1,8 % 4,0 % 2,4 % 2,5 %
Operativt resultat 2,3) 199 137 533 430
Operativ rörelsemarginal 2,3) 12,8 % 9,4 % 9,6 % 8,7 %
Resultat efter finansiella poster  118 74 377 328
Resultat efter skatt  73 58 273 249

1) Valutajusterad tillväxt, inklusive förvärv vilka jämförs proforma mot föregående år.
2) För nyckeltal, definitioner och avstämning av alternativa nyckeltal se sidorna 26-31.
3) För effekter av IFRS16 Leasing from 1 januari 2019, se Not 1.

 

VD’s kommentar

Operativt resultat 2019 förbättrades med 103 MSEK
”Koncernens nya strategi, marginalprogram samt fallande massapriser har varit de tre största positiva faktorerna till att utvecklingen av det operativa resultatet gradvis förbättrats för varje kvartal under 2019. Den enskilt största negativa effekten på resultatet har varit ökade logistikkostnader. När året summeras har det operativa resultatet förbättrats med 103 MSEK. Vi har även uppvisat en proformatillväxt på över 2,4 % drivet av den kraftiga försäljningsutvecklingen av hållbara förpackningar. Vi går nu in i 2020 med en stark tilltro till vår strategi och våra affärsplaner.

Stark ökning av det operativa resultatet i kvartal fyra
Det operativa resultatet ökade i kvartal fyra med 62 MSEK till 199 (137) MSEK. Det innebär en operativ rörelsemarginal på 12,8 % (9,4 %). De främsta förklaringarna till resultatförbättringen är besparingsaktiviteter samt fortsatt sjunkande massapriser. Resultatet har därutöver påverkats negativt av stigande logistikkostnader samt svaga resultat i Singapore och Nya Zeeland.

Det operativa kassaflödet är både under helåret och kvartalet rekordstarkt och uppgår till 665 respektive 369 MSEK. Det starka kassaflödet förklaras av det förbättrade rörelseresultatet, begränsade investeringar liksom av aktiviteter för att förbättra lager och rörelsekapital. Kassaflödet har medfört att koncernens finansiella ställning stärkts under året då nettoskulden (exklusive leasingskuld) minskat från 1 490 MSEK i december 2018 till 1 354 MSEK i december 2019.

Hållbara förpackningar växer nu mer än 30 %
Den organiska proformatillväxten uppgick i kvartalet till 1,8 %. Det är hållbara förpackningslösningar inom take-away-marknaden som genom sin tillväxt på mer än 30 % är den fortsatt största tillväxtmotorn. Detta produktsegment uppgår nu till cirka 1 000 MSEK i nettoomsättning. Förvärven av BioPak i Australien/Nya Zeeland, Biopac i UK och Horizons Supply fortsätter att utvecklas väl inom detta segment. Försäljningen av plastartiklar och dukar går fortsatt ner.

Förändring av resultatrapportering 2020
I denna sista redovisning av resultat per affärsområde, i den nuvarande rapporteringsstrukturen, kan vi konstatera att samtliga fyra affärsområden uppvisar en resultatförbättring i kvartalet. Försäljningsutvecklingen varierar mer. New Markets växer kraftigt, Meal Service växer, Table Top har en stabil försäljningsutveckling medan Consumer minskar.

Som tidigare meddelats har vi beslutat att bygga två globala varumärken, Duni och BioPak, och i linje med detta ändra vår organisation. Vår nuvarande organisatoriska uppdelning på fyra affärsområden görs om till en global sälj och en global marknadsfunktion. I linje med det kommer Duni Group att från och med det första kvartalet 2020 redovisa resultatet uppdelat på segmenten Duni och BioPak.

Nedskrivning av Goodwill
Med anledning av den svaga resultatutvecklingen i Duni Song Seng i Singapore och Sharp Serviettes i Nya Zeeland sedan det andra halvåret 2018 har en nedskrivning av goodwill om totalt 58 MSEK tagits i kvartalet. Det pågår omfattande åtgärdsprogram i båda bolagen.

Stabila priser
Under kvartalet stabiliserades massapriserna men de förväntas återigen att stiga under 2020,” säger Johan Sundelin, VD och koncernchef, Duni Group.

1) Valutajusterad tillväxt, inklusive förvärv vilka jämförs proforma mot föregående år.

::

För ytterligare information kontakta:
Johan Sundelin, VD och koncernchef, 040-10 62 00
Mats Lindroth, Finanschef, 040-10 62 00

Helena Haglund, Koncernredovisningschef, 0734-19 63 04

Duni AB (publ)
Box 237
201 22 Malmö

Telefon: 040-10 62 00

www.duni.se
Organisationsnummer: 556536-7488

::

Duni Group är marknadsledande inom attraktiva, miljöanpassade och funktionella produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2 400 anställda fördelat på 24 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN –kod är SE0000616716. Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2020 klockan 07.45 CET. 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.